Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Wat wij "van de rest" van het affiche vinden doet er eigenlijk niet eens toe, want dat is gewoon een mening c.q. smaak (en ik ben daar persoonlijk ook niet ontevreden over). Het is gewoon feitelijk dat er veel minder namen op het affiche staan, en het is feitelijk dat het prijskaartje duurder is geworden. Als je zoiets doet moet je gewoon met een goede reactie komen zeker iets wat past bij het festival, ik denk dat er eerlijk gezegd ook wat meer geld in de midcard zit dan in de andere jaren, maar dat is een gevoelskwestie. Maar dat zou ik al veel meer een bevredigend antwoord vinden dan nu. Dan kan je het er nog niet mee eens zijn, maar dan hou je je bezoekers niet voor de gek.
Ja precies, dus het gaat voor een heel groot deel over onnozele, ongelukkige en weinig tactvolle communicatie. Maar daar merk je op het festival weinig van natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi
Ja precies, dus het gaat voor een heel groot deel over onnozele, ongelukkige en weinig tactvolle communicatie. Maar daar merk je op het festival weinig van natuurlijk.
Nee je merkt het heel duidelijk op het festival? Er zijn gewoon minder namen, dus minder keuze en meer acts die je al eerder live hebt gezien.

Als Rock Werchter morgen alle podia afschaft behalve de mainstage, en ze zetten Radiohead en Nick Cave achter elkaar dan kan je nog best vermaken. Maar dan nog val het niet nog steeds niet uit te leggen dat je daar meer geld voor vraagt dan pak hem beet Muse en Kings Of Leon achter elkaar maar dan met wel 4 podia.
 
Ik denk dat mijn teleurstelling een combinatie van vele factoren is.

Ik vond de affiches van 2020-2021 echt ongelooflijk sterk en heb mijn kaartje steeds bijgehouden (Black Lips, Tropical Fuck Storm, RBCF, The National, Massive Attack, The Avalanches, Belle & Sebastian... vallen weg en met nog een keer Alt-J doen ze mij echt geen plezier. Over Nick Cave heb ik dan weer niet echt een mening.).

Ik had ook veel vertrouwen in de organisatie, omdat ze na de annulatie in 2021 de tickets vanzelf terugbetaalden, terwijl je bij bvb. Werchter bijna een advocaat moest inhuren om je geld terug te krijgen. Dat leek toen heel grootmoedig en fair, maar natuurlijk heeft BKS dat gewoon gedaan om de prijzen daarna te kunnen verhogen.

En ze gaven ook aan dat ze hun trouwe bezoekers niet zouden vergeten, waarna ze een dode mus in de vorm van een pre-sale link cadeau gaven. En toen moest die podcast nog komen. Als ze The Strokes niet hadden, zou ik waarschijnlijk een weekendje Primavera geboekt hebben, wat er dus dik in zit voor volgend jaar.
 
Ik denk dat mijn teleurstelling een combinatie van vele factoren is.

Ik vond de affiches van 2020-2021 echt ongelooflijk sterk en heb mijn kaartje steeds bijgehouden (Black Lips, Tropical Fuck Storm, RBCF, The National, Massive Attack, The Avalanches, Belle & Sebastian... vallen weg en met nog een keer Alt-J doen ze mij echt geen plezier. Over Nick Cave heb ik dan weer niet echt een mening.).
Ja, die vergelijking met 2020 en 2021. Waarschijnlijk Nick Cave al een tijd in de boeken (in 2020 hadden ze het er al over dat een headliner een jaar doorschoof), en het laten vervallen van zowel Massive Attack als The National was daarna waarschijnlijk vooral ook een financiële keuze. 3 dure headliners redden ze niet, en FKP Scorpio kon the National ook op andere festivals kwijt. Persoonlijk had ik misschien ook wel liever the National en Massive Attack gezien; maar vind Cave ook een prachtige boeking.

Tegenover de andere acts die wegvallen staan wel echt een aantal sterke nieuwe namen, zoals Beach House, Big Thief, dEUS, Porridge Radio en Soulwax. Al met al vind ik het programma dat er staat (ondanks het kleinere aantal namen tot nu toe) wel minstens net zo sterk als de afgelopen 2 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi
Misty fields gaat langzaam de plek die bks had over nemen. Als je naar de namen kijkt. Lekkere lijst met onder andere:
protomarty, lime garden, talk show,
tv priest, folly group en nog meer vette namen
En dan vernoem je hun 3 beste namen (naar mijn mening) nog niet eens: Psychedelic Porn Crumpets, Night Beats en Pinch Points!
 
Ja, die vergelijking met 2020 en 2021. Waarschijnlijk Nick Cave al een tijd in de boeken (in 2020 hadden ze het er al over dat een headliner een jaar doorschoof), en het laten vervallen van zowel Massive Attack als The National was daarna waarschijnlijk vooral ook een financiële keuze. 3 dure headliners redden ze niet, en FKP Scorpio kon the National ook op andere festivals kwijt. Persoonlijk had ik misschien ook wel liever the National en Massive Attack gezien; maar vind Cave ook een prachtige boeking.

Tegenover de andere acts die wegvallen staan wel echt een aantal sterke nieuwe namen, zoals Beach House, Big Thief, dEUS, Porridge Radio en Soulwax. Al met al vind ik het programma dat er staat (ondanks het kleinere aantal namen tot nu toe) wel minstens net zo sterk als de afgelopen 2 jaar.
Denk dat Nick Cave een van hun laatste grote bucketlist dingen was, na RH en AF. Dus dat ze daar wel veel moeite voor gedaan hebben.
 
Maar het zegt ook wel wat over NL hoor, dat voor een festival als BKS het plafond behoorlijk laag lijkt te liggen. Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit een naam als Sufjan Stevens durven te boeken als headliner... daar koopt echt bijna niemand een kaartje voor op grote schaal.

Ik zie ze niet in de toekomst plots grote stappen maken om eerlijk te zijn kwa bezoekers aantallen. Het zou me ook niet verbazen als ze misschien ooit hun heil op een ander terrein gaan zoeken. De Brabanders willen veel liever naar andere fesitvals.

Want straks in het rijtje Awakenings, Decibel, Woo Hah, BKS is laatstgenoemde gewoon de kleinste van het stel. Misschien moeten ze dat accepteren en nog meer in het niche duiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo
Klopt. Met Cave en the Strokes hebben ze twee namen die hoog op hun lijst stonden.
De twee hoogste denk ik zelfs.

Misschien dat ze daarom al snel tevreden waren met de lineup in het algemeen. Ik denk dat BKS sowieso het meest headliner-gefocuste festival is onder de indie/alternatieve festivals. Ze hebben altijd wel leuke namen eronder en soms ook een geweldige "sub", maar ik ben zeker niet de enige die voor afgelopen edities gewoon een dagkaart kocht puur voor een headliner. Bijna een beetje het pinkpop model van één mega headliner op een dag waar je specifiek voor kan komen. En dat maken ze zeker waar met namen als Radiohead, Arctic Monkeys en nu the Strokes en Nick Cave. Echt wel de wereldtop qua indie headliners.
 
Maar het zegt ook wel wat over NL hoor, dat voor een festival als BKS het plafond behoorlijk laag lijkt te liggen. Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit een naam als Sufjan Stevens durven te boeken als headliner... daar koopt echt bijna niemand een kaartje voor op grote schaal.

Ik zie ze niet in de toekomst plots grote stappen maken om eerlijk te zijn kwa bezoekers aantallen. Het zou me ook niet verbazen als ze misschien ooit hun heil op een ander terrein gaan zoeken. De Brabanders willen veel liever naar andere fesitvals.

Want straks in het rijtje Awakenings, Decibel, Woo Hah, BKS is laatstgenoemde gewoon de kleinste van het stel. Misschien moeten ze dat accepteren en nog meer in het niche duiken.
Ik zou Sufjan Stevens daar graag zien, maar realiteit is dat hij in zalen als Carré of Muziekgebouw Eindhoven staat. De stap naar headliner zal waarschijnlijk te groot zijn. Maar naast op een Primavera Sound wordt het voor hem lastig om in Europa als headliner op een groot festival te staan. En dat wil hij zelf ook niet.
 
De twee hoogste denk ik zelfs.

Misschien dat ze daarom al snel tevreden waren met de lineup in het algemeen. Ik denk dat BKS sowieso het meest headliner-gefocuste festival is onder de indie/alternatieve festivals. Ze hebben altijd wel leuke namen eronder en soms ook een geweldige "sub", maar ik ben zeker niet de enige die voor afgelopen edities gewoon een dagkaart kocht puur voor een headliner. Bijna een beetje het pinkpop model van één mega headliner op een dag waar je specifiek voor kan komen. En dat maken ze zeker waar met namen als Radiohead, Arctic Monkeys en nu the Strokes en Nick Cave. Echt wel de wereldtop qua indie headliners.
Ja precies. Want in dat opzicht was 2019 een beetje het omgekeerde van 2022. Kleinere headliners maar een programma dat echt meer in de diepte ging en namen als de Metronomy's, TDCC's en First Aid Kits van de jaren ervoor links liet liggen. En toen was er ook wel wat kritiek over de 'te moeilijke affiche', eentje die op het forum dan wel weer veel bijval kreeg.

Eigenlijk waren 2016-2017-2018 heel vette jaren voor BKS. Echt onmogelijk moet het toch niet zijn om die draad weer op te pikken?
 
Wie wist dat Beach Bunny meer maandelijkse luisteraars op Spotify heeft dan Fontaines D.C, Big Thief en Boy Pablo bij elkaar? Ik niet tot 5 minuten geleden. Indrukwekkende cijfers, want dacht dat het een redelijk klein indie pop bandje was.
 
Ja precies. Want in dat opzicht was 2019 een beetje het omgekeerde van 2022. Kleinere headliners maar een programma dat echt meer in de diepte ging en namen als de Metronomy's, TDCC's en First Aid Kits van de jaren ervoor links liet liggen. En toen was er ook wel wat kritiek over de 'te moeilijke affiche', eentje die op het forum dan wel weer veel bijval kreeg.

Eigenlijk waren 2016-2017-2018 heel vette jaren voor BKS. Echt onmogelijk moet het toch niet zijn om die draad weer op te pikken?
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel de "heel vette" jaren waren voor BKS. Ik heb meer het idee dat die in de begin periode lagen met goedkopere namen en toch redelijk drukke bezettingen. Radiohead is leuk en aardig, paar voor een festival als BKS ook gewoon peperduur. En het schept gewoon een hoop verwachtingen van de headliners, deze kunnen ze vooralsnog redelijk invullen (al hoewel Alt-J), maar er gaan vast wel jaren komen dat de gedroomde headliner niet te boeken zal zijn.

Een Primavera heeft kwa headliners ook regelmatig wat herhaling de laatste jaren. Misschien zit de winst niet eens in peperdure headliners.
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel de "heel vette" jaren waren voor BKS. Ik heb meer het idee dat die in de begin periode lagen met goedkopere namen en toch redelijk drukke bezettingen. Radiohead is leuk en aardig, paar voor een festival als BKS ook gewoon peperduur. En het schept gewoon een hoop verwachtingen van de headliners, deze kunnen ze vooralsnog redelijk invullen (al hoewel Alt-J), maar er gaan vast wel jaren komen dat de gedroomde headliner niet te boeken zal zijn.

Een Primavera heeft kwa headliners ook regelmatig wat herhaling de laatste jaren. Misschien zit de winst niet eens in peperdure headliners.
Heb het eigenlijk vooral qua verkoop. Volgens mij heeft het tot 2016 geduurd tot er überhaupt een festivaldag uitverkocht was. Weet nog dat DTRH een beetje zielig stond naast het grote BKS, met hun Fleet Foxes en Oscar als hoofdacts.
 
Heb het eigenlijk vooral qua verkoop. Volgens mij heeft het tot 2016 geduurd tot er überhaupt een festivaldag uitverkocht was. Weet nog dat DTRH een beetje zielig stond naast het grote BKS, met hun Fleet Foxes en Oscar als hoofdacts.
Ik ben 1 jaar geweest, dus mijn ervaring met DTRH is niet al te groot. Maar heb het idee dat daar veel meer locals op af kwamen dan bij BKS. Ik ben heel blij met de locatie, ik denk oprecht dat BKS in omgeving Amsterdam stukken beter zal lopen. Het is toch ook niet zo dat DTRH het ieder jaar wint kwa line-up van BKS
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman
Vrijdag nieuws over BKS. Ze komen dan met het programma voor de 3 nieuwe area's:

We have one more secret to share with you! This edition we have three entirely new area’s, all with a varied, unreleased day and night program. This friday we’ll share those programs with you so, stay tuned!

Het gaat volgens het filmpje om de podia The Floor, Kiosk Radio en Radio Radio. Waarbij The Floor (FOUR) en Kiosk Radio (was er in 2019 ook al) niet echt nieuw zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi
Vrijdag nieuws over BKS. Ze komen dan met het programma voor de 3 nieuwe area's:

We have one more secret to share with you! This edition we have three entirely new area’s, all with a varied, unreleased day and night program. This friday we’ll share those programs with you so, stay tuned!

Het gaat volgens het filmpje om de podia The Floor, Kiosk Radio en Radio Radio. Waarbij The Floor (FOUR) en Kiosk Radio (was er in 2019 ook al) niet echt nieuw zijn.
Zullen waarschijnlijk veel op dansen gerichte namen zijn.
 
Ja dat nieuws morgen lijkt me ook vooral een dj-programma te worden...

Ik bereid me voor aan geen grote extra's voor mij, al zou het mooi zijn als een van die area's ook acts als Caroline Polachek, Kiasmos of 100 Gecs zou kunnen hosten.
 

Users who are viewing this thread