[Hmm, beetje vreemd, we posten hem gewoon nog een keer
]
Als ik dat lijstje zie begint dat geforceerde diversity geneuzel ook bij BKS een beetje door te slaan. Wat mannen-met-lange-haren-en-baarden-muziek zou ook wel welkom zijn.
Kikagaku Moyo, Wooden Shjips en Wand staan op 25 mei op Electric Brixton, steek maar over.
De eerste zes (en enige officieel bevestigde) namen zijn allemaal witte mannen of groepen mannen... Dus ik zou zo ook kunnen zeggen dat ze geforceerd geen diversiteit hebben. Vermoedelijk komen ze uiteindelijk wel ergens redelijk 50/50 uit, volgens mij ook zonder dat dit heel erg geforceerd over gaat komen. In ieder geval niet zoals bij Primavera Sound, die hebben er ook echt een ding van gemaakt in hun advertising. Als je kijkt naar allerlei album van het jaar lijstjes van 2018 staan daar ook opvallend veel acts in van solo vrouwen of bands met een frontvrouw, dus heel gek zou het niet zijn als we dit gaat terugzien in line-ups.
Dan maar even teruggrijpen naar vorig jaar, hadden we toen een mannenbastion of 'geforceerde' diversiteit? Kan me de discussie in ieder geval niet herinneren, dus als we even gaan turven:
Ik heb gekeken naar de acts op ONE, TWO, THREE en FIVE, 77 acts in totaal over de drie dagen.
41 daarvan zijn geheel mannelijk
21 zijn vrouwen (meestal solo, wel met mannen in de band)
15 zijn bands met een vrouw erin, meestal prominent wel als frontvrouw/zangeres
Voor het gemak nemen we die maar even samen en kom ik uit op 36.
Dat maakt 53% mannen om 47% vrouwen, dat is toch al bijna 50/50.
Als het dit jaar weer ongeveer 50/50 is, zou dat dus helemaal niet raar zijn en ik heb er niemand over gehoord dat er op de vorige editie te veel vrouwen waren of dat de kwaliteit van de acts slecht was.
Wat wel opvalt is dat op de ONE en in de TWO de mannen domineren, daar zouden dan de meer gevestigde vrouwen namen moeten komen de aankomende jaren, heeft tijd nodig.
Volgens mij zo snel even uit me hoofd met de al officieel bekende namen en dan de zelfbevestigingen en hints komen we uit op iets van 9 man, 8 vrouw, dus dat valt allemaal echt wel mee. En de tijd van mannen met baarden is ook wel beetje voorbij... Of je moet naar Graspop gaan.
Edit: Maar ik snap ook wel wat je eigenlijk bedoelt, je wilt meer muziek uit de categorie rock/psych/garage etc. (Kan ook van vrouwen komen trouwens...). Daar zijn er als het goed is altijd wel een handje van, maak je geen zorgen.