Daarna naar American Football. Erg sneu om te zien dat wij als enigen een half uur voor de show klaar stonden met enkele internationale fans erbij, maar dat er voor de eerste Nederlandse show van deze helden zo weinig publiek op de been kwam. Ze speelden erg sterk (al klinkt het natuurlijk niet allemaal precies zo als 15 jaar geleden) en “I’ll see you when we’re both not so emotional” werd in mijn verbeelding voor een enthousiaste groep fans gespeeld maar volgens mij zong ik als enige mee. Nouja. Na de show draaiden we ons om en waren er nog maar 3 rijen fans over in de Five; belachelijk.
Ik vind de term 'belachelijk' hier niet helemaal op zijn plek. Zou het eerder 'jammer' willen noemen. Zelf had ik ook graag naar American Football willen gaan, net als mijn zwager, maar wij hebben er voor gekozen om onszelf te tergen in het voorste vak bij James Blake (wat doet hij op zo'n tijdstip op het hoofdpodium; voor mij na Air in 2016 het saaiste optreden op BKS ever). Dat was achteraf een 'goede' keuze, want iedereen bleef staan, en daarmee hadden wij dus ook een prima positie voor Radiohead. Waren we naar American Football gegaan, dan hadden we waarschijnlijk weer ergens achter op het veld plaats moeten nemen. Dat was de les die ik overigens getrokken had na de zaterdagavond. Had ook graag in het eerste vak voor Arcade Fire willen staan, maar toen ervoor gekozen om de hele set van Cigarettes After Sex te kijken (was zeker geen straf!). Daardoor dus vrij laat bij ONE, met als gevolg dat ik het optreden van AF vanaf het eind van het veld heb moeten aanschouwen. Neemt niet weg, dat het ook daar een groot feest was.
Andere hoogtepunten voor mij waren Millionaire, King Gizard, Wildes, HER (!), Cigarettes After Sex en Kikagaku Moyo.
Natuurlijk ook enkele kritiekpunten voor dit jaar (hopelijk kom ik niet over als een oude zeur), die ik hopelijk ook weer in een enquête kan laten weten:
* ik kom met de auto en blijf niet overnachten, aangezien ik op circa 20 minuten rij afstand woon. Ik moet zeggen dat de nieuwe opzet van de looproutes prima is, alleen jammer van die trap(pen) die je moet nemen. Dat stroopt erg op, zeker na afloop van de festivaldag. Met de oude route door de tunnel was dat probleem er niet. Overigens heb ik ook genoeg campinggasten daar zien zwoegen met hun bagage (trap op/trap af).
* het parkeren (en de begeleiding naar de parkeerplaatsen) was dit jaar erg relaxt, behalve na afloop van de festivaldag. De verkeersregelaars regelden mijn inziens helemaal niets, zeker niet op de kruising Kommerstraat / Tilburgseweg en de uitgang van het parkeerterrein ter hoogte van deze kruising. Al het verkeer op de Kommerstraat kreeg voorrang, waardoor het op het parkeerterrein erg opstroopte en er gevaarlijke en agressieve situaties ontstonden. Als de beste verkeersregelaar nu steeds om en om 20 auto's had laten rijden, was dit probleem opgelost geweest. Maar de betreffende regelaar was volgens mij een beetje overspannen... Heeft er toe geleid dat ik gisteren ruim 45 minuten er over heb gedaan om de parkeerplaats af te komen. Andere jaren was ik in 5 minuten weg... Aandachtspunt!
* het drankpunt bij de 3 was slecht bemand. Regelmatig dat daar lange rijen stonden, terwijl er meer dan genoeg (>5) afhaalpunten onbemand waren. Dat kan anders zou je zeggen... Daarentegen was het drankpunt op het middenterrein bij 1 vaak juist weer overbemand (met als voordeel dat je snel je drank had).
* er is ruim voldoende aanbod aan eten en drinken en de nieuwe opzet van plaatsing van de foodtrucks vond ik prima. Wat ik jammer vind, is dat er in de buurt van de 5 niets te eten valt. Je zou rondom de plaats waar nu de earplugs stonden, toch ook nog aardig wat foodtrucks neer kunnen zetten. Dan hoef je tussen 2 concerten in de 5 niet eerst helemaal terug te lopen naar de 3 om daar iets te eten te halen.
* als BKS nog wil groeien in bezoekersaantallen, dan zal mijn inziens ook kritisch gekeken moeten worden naar de omvang van de podia. Voor mijn gevoel was de ruimte waar de 2 nu staat al aan de krappe kant. Vaak meegemaakt dat ik nauwelijks door de bezoekersmeute die rondom de 2 staat. Eigenlijk verdient deze tent dus iets meer ruimte. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de plaats waar nu de lockers stonden (nog net voor de festivalingang). Daarmee creëer je voor mijn gevoel meer lucht, maar ook ruimte voor een nieuw podium waarmee de bezoekers nog wat meer gespreid kunnen worden.
* jammer dat er bij de 1 nauwelijks schaduwplekken te vinden zijn, maar dit is ook lastig te creëren zonder zicht te verliezen.
Om toch weer positief af te sluiten: het was weer een geweldige editie. Dit blijft toch een van mijn favoriete grotere festivals in NL. Volgend jaar hopelijk weer van de partij.