Best Kept Secret 2016

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Op zich is dat toch wel logisch? In ieder geval in absolute zin. Wat al bekend was, blijft gewoon staan; dan is in principe zelfs 1 half goede naam alweer een kleine verbetering.
Als je voor die laatste bekendmakingen nog niet overtuigd was, kan ik me wel voorstellen dat dit niet alsnog gebeurd zal zijn. Maar dat is meestal zo met latere aankondigingen.

Bij BKS hebben de laatste aankondigingen zeker wel meerwaarde gehad als je het mij vraagt.
Ik blijf van mening, net zoals vorig jaar. DTRH verschiet haar kruit elk jaar snel en latere aankondigingen vallen helaas wat tegen.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik blijf van mening, net zoals vorig jaar. DTRH verschiet haar kruit elk jaar snel en latere aankondigingen vallen helaas wat tegen.
Niet helemaal mee eens. Die eerste lading was zó goed (The National, Courtney Barnett, Mac DeMarco, Ty Segall) dat verwachtingen misschien iets te hoog werden, maar ik zou niet willen zeggen dat de aankondigingen daarna tegenvielen. Afgelopen maand werden nog ANOHNI, Parquet Courts, Suede en Michael Kiwanuka aangekondigd, als je dat geen toegevoegde waarde vindt... :p
Ik denk vooral dat bij DTRH deze afgelopen lichting een beetje tegenviel.

Wat dat doet BKS het wel wat slimmer vind ik. DTRH lijkt er achteloos steeds wat willekeurige namen uit te gooien, terwijl BKS steeds in elk rijtje namen een goede balans heeft tussen radiovriendelijk en hipstervriendelijk.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.806
Wessel wrote:
Ik blijf van mening, net zoals vorig jaar. DTRH verschiet haar kruit elk jaar snel en latere aankondigingen vallen helaas wat tegen.

Niet helemaal mee eens. Die eerste lading was zó goed (The National, Courtney Barnett, Mac DeMarco, Ty Segall) dat verwachtingen misschien iets te hoog werden, maar ik zou niet willen zeggen dat de aankondigingen daarna tegenvielen. Afgelopen maand werden nog ANOHNI, Parquet Courts, Suede en Michael Kiwanuka aangekondigd, als je dat geen toegevoegde waarde vindt…
1f61b.png

Ik denk vooral dat bij DTRH deze afgelopen lichting een beetje tegenviel.

Wat dat doet BKS het wel wat slimmer vind ik. DTRH lijkt er achteloos steeds wat willekeurige namen uit te gooien, terwijl BKS steeds in elk rijtje namen een goede balans heeft tussen radiovriendelijk en hipstervriendelijk.

Je kunt vraagtekens zetten bij de volgorde van bekendmaken, maar uiteindelijk is het complete plaatje het belangrijkst: wat staat er onder de streep aan namen? Voor mij is er geen noodzaak festivals tegen elkaar af te wegen, maar als je dat toch wilt doen, kun je dat het best doen door de complete programma's naast elkaar te leggen. En niet door de manieren van aankondigen te vergelijken.

Vermoedelijk hoopte DTRH wel een run op kaarten te creëren door meteen hard van stapel te lopen. Daar is iets voor te zeggen. En ongetwijfeld ook iets tegen te zeggen. Er zijn meerdere succesvolle verkoopstrategieën te bedenken.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
maar ik zou niet willen zeggen dat de aankondigingen daarna tegenvielen. Afgelopen maand werden nog ANOHNI, Parquet Courts, Suede en Michael Kiwanuka aangekondigd, als je dat geen toegevoegde waarde vindt…

Ik heb het puur over de laatste aankondigingen. Daarom zeg ik ook dat de laatste aankondiging een prettige toevoeging was terwijl ik bij die van DTRH denk.... meh.


Voor mij is er geen noodzaak festivals tegen elkaar af te wegen, maar als je dat toch wilt doen, kun je dat het best doen door de complete programma’s naast elkaar te leggen. En niet door de manieren van aankondigen te vergelijken.

Zeker onderaan de streep is het belangrijkst. Maar ik doel erop dat DTRH de afgelopen jaren elk jaar sterk begint en daarna wat sneller afzwakt dan BKS. BKS weet ook dit jaar toch weer DTRH in te halen doordat zij interresantere acts blijven toevoegen. Dit is puur mijn mening he, maar dit valt me op de afgelopen edities. Dit jaar had ik eigenlijk verwacht dat DTRH met voor mij de betere line-up ging komen.
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Tot vandaag bleef ik twijfelen maar nu is 100% de knoop door gehakt en vanavond ga ik een ticket kopen: ik ben er weer bij dit jaar! Enorm veel zin in :)

Vrijdag
Must See: Beck - Beach House - The Slow Show - Moon Duo - DIIV
Leuk: Wolf Parade - C Dunan - HONNE - I Am Oak

Zaterdag:
Must See: Air - Caribou - Bob Moses - Dionsaur Jr. - Ho99o9
Leuk: Editors - Blossoms - Wild Nothing - Bewilder - Low

Zondag:
Must See: Jamie xx - Wilco - Two Door Cinema Club - Explosions In The Sky - Half Moon Run -
Leuk: Asgeir - Band Of Horses - Woodie Smalls - Vant - Beak> - BADBADNOTGOOD - Indian Askin - UMO
 

Hoover

Nieuw lid
25 apr 2016
1
0
Sturgill Simpson zou ook mooi passen.

Heeft net een erg sterk album uitgebracht en staat op Roskilde...
 

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
376
294
Wat vind je onduidelijk?

De kaartverkoop gaat goed en als het zo doorgaat, dan gaat het festival (of iig de zaterdag) uitverkopen.

Verrassend dat het zo goed gaat, vind ik, maar wel erg goed nieuws natuurlijk.
 

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
376
294
Dat lijkt me wel; vorig jaar kwam dat blokkenschema in de eerste week van mei.

En ondanks dit bericht twijfel ik ook nog over volledig uitverkopen hoor. Het zal iig in eerste instantie slechts de zaterdag zijn, de rest alleen als het nog echt goed doorzet met de verkoop, vermoed ik.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ben het met Thomas eens. Dit is zo vaag over de verkoop praten, daar kun je niets mee. Het zegt niks over het aantal mensen dat er per dag zijn, bijvoorbeeld. Het enige dat je eruit kan afleiden is dat BKS graag wil dat iedereen denkt dat de kaartverkoop heel erg hard gaat, zodat ze ook een kaartje kopen.

Andere festivals doen dit ook, andere bedrijven doen dit ook. Word er zelf tamelijk moe van. :p
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Dat de verkoop goed zou lopen was ook wel te verwachten toch? Ze zaten vorig jaar voor de zaterdag en zondag al op 17.500 en nu is er Editors wat het festival natuurlijk breder onder de aandacht brengt. Of het op de langere termijn effectief zal zijn valt overigens te bezien want wanneer het soort muziek dat Editors maakt echt 'je ding' is dan vindt je de rest van de dag niet zoveel van je gading vrees ik. Want de rest van de line-up lijkt mij 'te links van het muzikale midden' om de gemiddelde Editors fan te boeien... Dus of die volgend jaar dan weer komen? BKS maakt zich dan wel afhankelijk van een (paar) grote headliner(s)... en wat als die volgend jaar niet beschikbaar zijn? Maar afijn, het is leuk voor de organisatie en ze hebben mijn sympathie verder hoor.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Het gaat sowieso drukker zijn, zeker op de vrijdag ook want daar staat toch wel de beste line-up sinds tijden voor elke alternative/indie liefhebber.

Ben het met Thomas eens. Dit is zo vaag over de verkoop praten, daar kun je niets mee. Het zegt niks over het aantal mensen dat er per dag zijn, bijvoorbeeld. Het enige dat je eruit kan afleiden is dat BKS graag wil dat iedereen denkt dat de kaartverkoop heel erg hard gaat, zodat ze ook een kaartje kopen.

Andere festivals doen dit ook, andere bedrijven doen dit ook. Word er zelf tamelijk moe van.
1f61b.png

Misschien doen ze een 'Jan Smeetsje' : "Als ik vind dat het uitverkocht is, dan IS het uitverkocht". ;-)
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Of het op de langere termijn effectief zal zijn valt overigens te bezien want wanneer het soort muziek dat Editors maakt echt ‘je ding’ is dan vindt je de rest van de dag niet zoveel van je gading vrees ik. Want de rest van de line-up lijkt mij ‘te links van het muzikale midden’ om de gemiddelde Editors fan te boeien
Ik denk niet dat dat waar is. Editors is een artiest die, van de grote radiozenders, eigenlijk vooral op 3FM wordt gedraaid. Kijken we welke muziek op die zender het afgelopen jaar erg populair was, dan zien we toch wel veel overeenkomsten met het BKS-programma. Blossoms, Jamie XX, Christine and the Queens, Dazzled Sticks, Indian Askin, Vant.
En ook acts die op het moment wat minder hot zijn of iets minder mainstream, zoals Beck, Two Door Cinema Club, Caribou, Air, Asgeir, Bloc Party, Unknown Mortal Orchestra, Samm Henshaw.

Het lijkt me dat er genoeg te zien valt, ook voor hen die niet obscure muziekblogs volgen.

Ik vind het in ieder geval prettig om te zien dat het festival in 2017 weer terugkomt. :)
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.468
1.616
Beste nieuws van de dag dat de kaartverkoop zo vlot verloopt, was toch wel bang dat DTRH een flinke tik zou uitdelen dit jaar. Kan er zelf niet zo goed bij waarom een Editors nog steeds zoveel mensen kan trekken bij de zoveelste passage in Nederland, maar zo lang het boeken van dergelijke namen niet afdoet aan de kwaliteit van de affiche zie ik geen problemen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Beste nieuws van de dag dat de kaartverkoop zo vlot verloopt, was toch wel bang dat DTRH een flinke tik zou uitdelen dit jaar. Kan er zelf niet zo goed bij waarom een Editors nog steeds zoveel mensen kan trekken bij de zoveelste passage in Nederland, maar zo lang het boeken van dergelijke namen niet afdoet aan de kwaliteit van de affiche zie ik geen problemen.

Zullen volgens mij wel aardig wat Belgen op die zaterdag af komen. In Belgie betaal je rond de 50 euro om Editors in een zaal van het kaliber Ziggo Dome te zien. Dus voor 70 euro Editors in een meer intieme setting (naar onze normen) + Bloc Party en Black Box Revelation als 'voorprogramma', dat trekt hier ongetwijfeld aandacht. Vooral nu die Editors-dag op Rock Werchter al maanden uitverkocht is.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Dillinger wrote:
Of het op de langere termijn effectief zal zijn valt overigens te bezien want wanneer het soort muziek dat Editors maakt echt ‘je ding’ is dan vindt je de rest van de dag niet zoveel van je gading vrees ik. Want de rest van de line-up lijkt mij ‘te links van het muzikale midden’ om de gemiddelde Editors fan te boeien

Ik denk niet dat dat waar is. Editors is een artiest die, van de grote radiozenders, eigenlijk vooral op 3FM wordt gedraaid. Kijken we welke muziek op die zender het afgelopen jaar erg populair was, dan zien we toch wel veel overeenkomsten met het BKS-programma. Blossoms, Jamie XX, Christine and the Queens, Dazzled Sticks, Indian Askin, Vant.
En ook acts die op het moment wat minder hot zijn of iets minder mainstream, zoals Beck, Two Door Cinema Club, Caribou, Air, Asgeir, Bloc Party, Unknown Mortal Orchestra, Samm Henshaw.

Het lijkt me dat er genoeg te zien valt, ook voor hen die niet obscure muziekblogs volgen.

Ik vind het in ieder geval prettig om te zien dat het festival in 2017 weer terugkomt.
simple-smile.png

Ja wel, daar heb je wel een punt maar Editors is toch behoorlijk mainstream; een Pinkpop act. En los van de paar namen die je noemt staan er toch voornamelijk acts die je niet snel op Pinkpop zult zien.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Het wordt dus wat drukker op het strand. En zeker in de tenten. Ik hoop dat ze daar goed op anticiperen. Het tamelijk eenvoudig een band willen zien op je eigen manier -zonder belachelijk vroeg van te voren aanwezig te zijn- is toch wel het allergrootste pluspunt van BKS, naar mijn idee. Ik sta er wel van te kijken dat er dus om en nabij de 8.000 kaarten extra verkocht worden ten opzichte van voorgaande jaren. Editors zal vast een reden zijn, maar er was ook een jaar waar Sigur Rós, Portishead én The Arctic Monkeys geprogrammeerd waren. Sta ik toch echt van te kijken. Maar dat is wel vaker zo.

Wat betreft Editors en de discussie hierboven. De eerste (en enige) keer dat ik ze zag was op Lowlands een keer vroeg in de middag (uit het hoofd 2005). Ten tijde van Munich zeg maar. De instrumenten waren niet meegekomen en ze speelden op geleende spullen. Dat was aanpassen, maar ik zag een gedreven band die absoluut het beste ervan wilde maken. De jaren erna heb ik ze nog wel een keer of twee/drie kunnen zien, maar lagen de prioriteiten elders. Een van de redenen dat ik er prima mee kan leven ze nu weer eens te zien. BKS is namelijk ook een festival waar je HMH-bands kan zien waar je los niet zomaar veertig piek voor neer wil leggen. In dat plaatje passen ze uitstekend.

En als een band op 3FM gedraaid wordt, wil het niet per definitie inhouden dat het dus kut is. Ik luister het ook zelden maar als het opstaat, valt me altijd wel op dat er ook best goede nummers voorbij komen. Daar hoort Editors ook meestal wel bij. Soms wat te pathetisch, maar het is wel gewoon eigenlijk een goede stevige band. Aan het einde van een mooie zonnige dag zie ik het uitstekend werken op het strand. Alleen jammer dat er dus een paar duizend mensen meer staan. Het mooie daarvan is dat BKS zijn naam dus gemaakt heeft. En dat het een blijver blijkt te zijn. Zeer geruststellend.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
maar er was ook een jaar waar Sigur Rós, Portishead én The Arctic Monkeys geprogrammeerd waren.

Dat jaar was BKS uitverkocht, de capaciteit lag toen nog op 15.000 volgens mij, dus inderdaad zo'n 8.000-10.000 tickets minder verkocht, maar dat konden er toen niet meer zijn.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
En als een band op 3FM gedraaid wordt, wil het niet per definitie inhouden dat het dus kut is.
Zegt ook niemand hier volgens mij. Ik vind het festival aantrekkelijk voor de net-niet-mainstream, daar zit geen waardeoordeel aan verbonden.

Het wordt dus wat drukker op het strand. En zeker in de tenten. Ik hoop dat ze daar goed op anticiperen. Het tamelijk eenvoudig een band willen zien op je eigen manier -zonder belachelijk vroeg van te voren aanwezig te zijn- is toch wel het allergrootste pluspunt van BKS, naar mijn idee. Ik sta er wel van te kijken dat er dus om en nabij de 8.000 kaarten extra verkocht worden ten opzichte van voorgaande jaren.
Nee.

Dit is waar ik het ook al eerder over had: de BKS-organisatie speelt hier met cijfers. Die 15.000 ging om 15.000 bezoekers per dag, die 25.000 gaat over het totaal aantal verkochte tickets.
Ze zeggen nergens dat het echt drukker wordt dan voorgaande jaren, maar enkel het aantal tickets dat ze verkopen. Waarschijnlijk verkopen ze meer dagkaarten t.o.v. weekendkaarten. Ik ken de verdeling van de kaarten niet, maar het feit dat zij daar zelf niks over zeggen, is wel een reden om je wenkbrauw op te trekken bij dit verhaal.

10.000 weekendkaarten + 5.000 dagkaarten * 3 = 25.000 kaarten. Dat is precies evenveel als 15.000 bezoekers per dag, evenveel als de eerste BKS.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken