Het was mijn eerste keer Best Kept Secret en vond het een vet festival, maar denk wel een beetje te begrijpen wat Thomas bedoelt.
Ik vind het ook moeilijk om te bepalen waar BKS eigenlijk voor staat. Aan de ene kant heb je namen die op Primavera de mensen tevreden kan stellen, maar tegelijkertijd ook namen die op Pinkpop/Dauwpop zouden kunnen staan.
Daar is an sich natuurlijk niets mis mee, alleen ga je wel een kloof in je publiek krijgen. Als je de tegenpolen neemt, dan heb je aan de ene kant de puristen die heel bewust de krenten uit de pap uitzoeken en aan de andere kant de mensen voor wie Editors eigenlijk al alternatief zat is.
Dat is wel iets wat ik heb gemerkt, het verschil in (muzikale) beleving. Ik heb verschillende mensen gesproken die eigenlijk alleen de Editors, Jamie xx of TDCC kenden bijvoorbeeld. Dat is op zichzelf natuurlijk geen probleem, al krijg je bij een hoop acts wel publiek dat maar eens gaat kijken wat bijvoorbeeld Beach House nou eigenlijk is of mensen die toevallig komen aanwaaien bij Destroyer. En dat wordt voor mij voornamelijk een probleem als iedereen met elkaar gaat ouwehoeren, dat trek ik heel slecht. En dat vond ik vooral bij TWO bij bijna elk optreden. Helemaal voorin was het prima, maar kwam je buiten de voorste kern, dan werd je veelal omringd door mensen die optredens als bijkomstigheid beschouwen.
Maar genoeg gezeik, dit was samen met de drukte op zaterdag (en bijbehorende ongemakken) en het weer eigenlijk het enige dat ik te zeuren heb.
Muzikaal heb ik genoeg moois gezien. Van bands die ik al langer graag wilde zien (Beach House, Wolf Parade en DIIV) tot nieuwe dingen die ik daar eigenlijk (beter) heb leren kennen (Weaves, Psychic Ills, Ho99o9).
Om alles te rangschikken vind ik lastig, dus ga ik Matthijs zijn sterrensysteem maar even jatten.
***** Hell yeah!
- Beach House; Had een goede plek en werd gegrepen en niet meer losgelaten. Vetste optreden voor mij denk ik
- Wolf Parade; Wat een passie en toewijding, dat viel me met name op naast de geweldige (uitgerekte) live uitvoeringen
- Destroyer; Prachtig, dat is het enige juiste woord om het te omschrijven, geweldige band
- Dinosaur Jr; Als je ziek op een stoel zit en nog steeds zúlke solo`s kunt weggeven, dan ben je een grote hoor. Statisch misschien, maar oh wat goed.
<strong>**** Awesome </strong>
- Beak; Heerlijke aanzuigende en duistere sound die je bij de strot grijpt. Niet de gehele set meegepakt, maar super indruk achter gelaten. Moet ik nog een keer live zien
- Israel Nash; Beetje te ouwe lullen muziek voor de meesten hier, maar dit optreden raakte me wel. Super gespeeld en ook geloofwaardig om naar te kijken
- Weaves; Kende ze eigenlijk niet zo, maar wat ontzettend vet was dit. De frontwoman is enorm bewust van zichzelf en buit dit op een heerlijke manier uit. Soms ongemakkelijk om naar te kijken, maar een ultieme alles of niets band. Vol overgave en passie. Ook deze band vond ik enorm geloofwaardig en vond ze niet geforceerd een act uithangen
- Psychic Ills; Geen rasechte performers, maar muzikaal enorm vet. Ze begonnen ongeveer een kwartier te laat, maar plakten dat kwartiertje er eigenhandig aan het einde nog aan vast. Mooiste moment; de frontman kijkt naar een druk stop gebarende man in de coulisen en begint met een glimlach alsnog een nieuw nummer te spelen.
- Ho99o9; Kende ze eigenlijk niet, maar wat was dit vet. Heerlijke rauwe act dat niet in 1 hokje te drukken is. Perfecte afsluiter van de dag.
- Preoccupations; Heb helaas de laatste paar nummers gemist omdat mijn vriendin het wel gehad had, maar wat een heerlijke sound. Quote van de dag; we are called preoccupations. We`ll see how long that lasts.
- DIIV; Het begin kon mij niet helemaal overtuigen, maar toen ze halverwege meer gas begonnen te geven werkte het eigenlijk prima op de mainstage. Een tent was uiteraard beter geweest, maar toch vet optreden.
*** Prima
- Ulrika Spacek; Kon helaas niet het hele optreden zien omdat ik een goede plek voor Dinosaur Jr wilde. Het klonk muzikaal prima, maar had het gevoel dat ze er meer uit konden halen qua tempo. Er werd veel vertraagd tussen de nummers door en het leek niet helemaal scherp.
- Explosions In The Sky; Overduidelijk kwaliteit, maar niet helemaal mijn ding. De pieken waren fantastisch, maar de wegen er naartoe voor mij regelmatig een te grote opoffering om er ondersteboven van te zijn. Moet zeggen dat ik het laatste half uur geskipped heb, dus misschien had ik dan een andere mening gehad.
- Editors; Dit was overduidelijk niet hun beste optreden, maar vond het prima werken op de mainstage.
- Beck; Had hem ook nog nooit live gezien, maar was eigenlijk best een goede headliner. Productie was goed en vond hem een prima performer. Hoogtepunten waren voor mij eigenlijk de 2 rustigere nummers halverwege.
** Mwoah
- Minor Victories; Voor mij de grootste tegenvaller dit weekend. Ze hadden inderdaad te maken met geluidsproblemen, maar Rachel was ook verre van zuiver. Vond het nogal mat overkomen en had ook niet het gevoel dat er een band met saamhorigheidsgevoel stond. Moeilijk uitleggen waarom, maar leek nogal een bijeengeraapt zooitje. Wel een strakke band trouwens, daar lag het niet aan.
- Ezra Furman; Prima entertainer die het publiek weet in te pakken, maar niet echt mijn kopje thee. Teveel cliche`s en 13 in een dozijn.
- Bombino; Goede gitarist, maar zijn muziek is totaal niet interessant.
- The Slow Show; De laatste 3 nummers van meegekregen, waaronder hun klapper Bloodline. Als dat het hoogtepunt is, dan moet de rest wel redelijk saai zijn geweest. Zijn stemgebruik irriteert me live ook nogal, meer dan op de plaat.
- Air; Los van het feit dat ik het gevoel had om naar Modern Talking te kijken, vond ik het ook niet heel boeiend. Niet dat het slecht was, maar laten we het er op houden dat het niet werkt op een druilerige avond op een te groot podium.
Te kort meegekregen om echt een goed oordeel te vormen;
- Ryley Walker; wat ik hoorde klonk erg goed, maar dat was echt maar 2 nummers ofzo.
- Woodie Smalls; Stond achter buiten de tent 2 nummers, maar trok me niet genoeg om me naar binnen te wurmen
Kortom; vet weekend gehad