[BE] Pukkelpop 2013

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Waarom staat eigelijk bij de Pukkelpop geruchten Beyonce, Die Toten Hosen en Arctic monkeys er nog bij haha? Alle drie de headliners zijn bekend dus deze drie kunnen we alvast strepen, zijn alle drie headliners dusja. Jason Mraz, David Guetta zet ik overigens ook mijn vraagtekens bij
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Waarom staat eigelijk bij de Pukkelpop geruchten Beyonce, Die Toten Hosen en Arctic monkeys er nog bij haha? Alle drie de headliners zijn bekend dus deze drie kunnen we alvast strepen, zijn alle drie headliners dusja. Jason Mraz, David Guetta zet ik overigens ook mijn vraagtekens bij

Aan die geruchtenlijst van Festileaks moet je niet bepaald veel waarde hechten... Dat is gewoon een letterlijke opsomming van acts die in de buurt staan, zonder naar de inhoud te kijken (behalve Arctic Monkeys, die hebben voorlopig niet eens tourplannen voor augustus). De dag dat Pukkelpop met trots Beyonce en David Guetta aankondigt schiet ik mezelf door het hoofd.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Als The xx toch nog omlaag gaat op de affiche zal het voor Placebo zijn, die hebben net een Europese datum enkele dagen voor Pukkelpop aangekondigd.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Waarom staat eigelijk bij de Pukkelpop geruchten Beyonce, Die Toten Hosen en Arctic monkeys er nog bij haha? Alle drie de headliners zijn bekend dus deze drie kunnen we alvast strepen, zijn alle drie headliners dusja. Jason Mraz, David Guetta zet ik overigens ook mijn vraagtekens bij

Beyoncé, Toten Hosen en Arctic Monkeys zijn gewoon nog opties aangezien er niet duidelijk bekend is gemaakt of de drie headliners al binnen zijn. We gaan die conclusie niet trekken, met het lettertype als argument...

Jason Mraz staat op het V Festival, en is een prima act voor in een tentje op Pukkelpop, hoezo niet?
David Guetta zou natuurlijk een dag-afsluiter kunnen zijn. Stel The XX zou headlinen. Kan een naam als David Guetta, die op festivals als Reading & Leeds ook niet als headliner stond, goed erna spelen. Placebo staat 16 augustus in Istanbul. Dat is vrij ver weg...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Beyoncé, Toten Hosen en Arctic Monkeys zijn gewoon nog opties aangezien er niet duidelijk bekend is gemaakt of de drie headliners al binnen zijn. We gaan die conclusie niet trekken, met het lettertype als argument…

Jason Mraz staat op het V Festival, en is een prima act voor in een tentje op Pukkelpop, hoezo niet?
David Guetta zou natuurlijk een dag-afsluiter kunnen zijn. Stel The XX zou headlinen. Kan een naam als David Guetta, die op festivals als Reading & Leeds ook niet als headliner stond, goed erna spelen. Placebo staat 16 augustus in Istanbul. Dat is vrij ver weg…

Even los van de discussie over het headlinen, want die begraven we best gewoon tot we zekerheid hebben, heeft Luud wel recht om vraagtekens bij deze namen te zetten:

Pukkelpop is en blijft een hoofdzakelijk alternatief festival, Beyonce en David Guetta (ja, die man die op Tomorrowland vorig jaar gewoon op play drukte en wat met zijn handen zwaaide) zijn zelfs voor Rock Werchter nog veel te commercieel om te boeken. Die Toten Hosen zijn hier, ondanks hun gigantische status in Duitsland, totaal onbekend. Momenteel zijn de helft van de combitickets verkocht en ik durf erom wedden dat amper 1/10 van de combibezitters nog maar van die naam gehoord heeft.
Wat betreft Arctic Monkeys: het is een beetje dwaas om hen als kanshebber te gaan noteren als hun dichtsbijzijnde Europese datum in de tweede helft van juli is. Hun album wordt pas in de periode oktober-november verwacht, dus het is niet ondenkbaar dat ze gewoon optredens doen in juni/juli om enkele nummers te debuteren, en dat een volwaardige tour pas voor het najaar is. Placebo vanuit Istanbul laten komen is moeilijk, maar niet onmogelijk: Alt-J doet bijvoorbeeld in juni Bonnaroo (VS) en Pinkpop (NL) in hetzelfde weekend, zo lang je genoeg motivatie geeft (plek als afsluiter/hoge gage) zal een groep bereid zijn het te proberen.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
@joske

Dan kun je mij vast verklaren? hoezo eminem wel een headliner voor pukkelpop, en beyoncé niet?
David Guetta, tja, Pukkelpop is een alternatief fesitval. maar de show op sziget belooft wat te worden.
Pukkelpop zal zo'n show zeker wel binnen willen halen. maar er zijn natuurlijk meer dj's die voor deze plek in aanmerking komen. Ik geef hem wat minder kans dan bijvoorbeeld Skrillex, maar de kans is er. Net zoals je zegt voor Placebo, het is niet onmogelijk...

Die Toten Hosen heb je gelijk in, al kan ook dat natuurlijk nog altijd. Als jij zegt dat het een alternatief festival is, dan zijn er namen die niet iedereen kent. Maar ook deze kans is wat kleiner.
Arctic Monkeys staan erbij omdat er veel geruchten gaan over de band voor Pukkelpop.. Meer niet.
Kortom, alle namen staan er met een reden, of je het er mee eens bent? dat beslis je zelf. Maar kansen zijn kansen. Toevoegingen zie ik graag bij de reacties, wel met uitleg natuurlijk! We zullen zien, we zullen zien!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
@joske

Dan kun je mij vast verklaren? hoezo eminem wel een headliner voor pukkelpop, en beyoncé niet?
David Guetta, tja, Pukkelpop is een alternatief fesitval. maar de show op sziget belooft wat te worden.
Pukkelpop zal zo’n show zeker wel binnen willen halen. maar er zijn natuurlijk meer dj’s die voor deze plek in aanmerking komen. Ik geef hem wat minder kans dan bijvoorbeeld Skrillex, maar de kans is er. Net zoals je zegt voor Placebo, het is niet onmogelijk…

Die Toten Hosen heb je gelijk in, al kan ook dat natuurlijk nog altijd. Als jij zegt dat het een alternatief festival is, dan zijn er namen die niet iedereen kent. Maar ook deze kans is wat kleiner.
Arctic Monkeys staan erbij omdat er veel geruchten gaan over de band voor Pukkelpop.. Meer niet.
Kortom, alle namen staan er met een reden, of je het er mee eens bent? dat beslis je zelf. Maar kansen zijn kansen. Toevoegingen zie ik graag bij de reacties, wel met uitleg natuurlijk! We zullen zien, we zullen zien!

Het verschil tussen Eminem en Beyonce: Neem de bezoekers van een gemiddelde Pukkelpop (vb '09 of '10), hoeveel daarvan zullen zeggen dat ze Eminem wel eens willen zien, of dat ze als kind/puber nog naar hem geluisterd hebben. Doe dan hetzelfde met Beyonce, en je gaat zien dat Eminem een veel positievere respons gaat krijgen van een alternatief publiek. Die Toten Hosen kan idd, maar dan als grote act in de marquee/shelter ofzo, want zet hen als (co)headliner op de main stage en de ticketverkoop loopt voor geen meter. Zelfs een nog alternatiever festival als Dour komt met headliners die bij velen nog bekend in de oren klinken.

Over de eerdere discussie: Humo meldt in het artikel over de eerste aankondiging expliciet dat The xx headliner is, en Humo is een grote sponsor, dus de kans lijkt me klein dat ze verkeerd zitten. Ik verwacht dat ze dan net als de andere dagen twee namen in dat grootste lettertype gaan hebben, en dat er dus nog 1 act na The xx komt, hetzij een grotere band (gokje: Placebo), hetzij een DJ (gokje: Skrillex).
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
“Op maandag 22 april maken we onze nieuwe namen bekend”, verklapt Chokri Mahassine. “De kleppers hebben we bekendgemaakt, verwacht je over enkele weken maar aan een lading vernieuwende acts”, geeft hij nog mee.

Staat hier: http://www.hbvl.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1364554/pukkelpop-strikt-hiphopbelofte-kendrick-lamar.aspx
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
“Op maandag 22 april maken we onze nieuwe namen bekend”, verklapt Chokri Mahassine. “De kleppers hebben we bekendgemaakt, verwacht je over enkele weken maar aan een lading vernieuwende acts”, geeft hij nog mee.

Staat hier: http://www.hbvl.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1364554/pukkelpop-strikt-hiphopbelofte-kendrick-lamar.aspx

Geen linkje naar het interview, toch jammer..
en stiekem ook wel een beetje een teleurstelling, nog langer wachten terwijl in het persbericht nog mooi werd verteld: nieuwe namen worden, nog eerder dan je denkt, bekend gemaakt... nou ik had ze allang verwacht!

A-Trak is trouwens ook al gelekt, volgens zijn tourschema staat hij op de donderdag in Hasselt!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik heb er nog naar gezocht, maar alle berichten verwijzen naar exact hetzelfde stukje tekst. Al stel ik me niet te veel vragen bij de inhoud.

Wat betreft het langer wachten: Werchter heeft eerder dit jaar al bewezen hoe rekbaar die begrippen wel zijn...
Ik had ze sowieso nog niet verwacht. De voorbije twee jaar kwamen de eerste namen pas na de paasvakantie, dus nu begin april al 100+ namen bekend hebben zou echt wel een unicum zijn. Wat dat betreft is het sowieso nog steeds vroeg, want gewoonlijk zitten we aan 100+ in mei, nu al op 22 april. Bovendien kondigen festivals niet graag aan in vakanties, omdat mensen dan mogelijk weg zijn en de aankondiging missen. Zo heeft Werchter er gisteren maar 4 aangekondigd, en de vorige keer dat ze in de paasvakantie iets bekend maakten was in 2009, en ook maar een minipakketje met enkel Belgische acts.

We kunnen het ook positief bekijken: ondanks enkele zelfbevestigingen kiezen ze ervoor om nog 2 weken te wachten. Wie weet zijn er enkele namen die pas eind april data bekend willen maken en daarom de aankondiging tegen houden? (dat zouden dan ook geen al te kleine acts zijn) Ik denk bijvoorbeeld aan Eels die volgens een fanforum deze maand zijn eerste festivaldata gaat vrijgeven.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Update van vorige post: Eels staat eind augustus op een Brits festival (End of the Road), die kunnen we als sterk gerucht voor Pukkelpop opschrijven. Maar die houdt dus niet de aankondiging tegen.

In ieder geval: de donderdag uitverkocht, en combitickets voor 2/3 weg. Aan dit tempo zijn er enkel nog dagtickets voor vrijdag en zaterdag wanneer de tweede aankondiging komt...
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Update van vorige post: Eels staat eind augustus op een Brits festival (End of the Road), die kunnen we als sterk gerucht voor Pukkelpop opschrijven. Maar die houdt dus niet de aankondiging tegen.

In ieder geval: de donderdag uitverkocht, en combitickets voor 2/3 weg. Aan dit tempo zijn er enkel nog dagtickets voor vrijdag en zaterdag wanneer de tweede aankondiging komt…

Bedankt voor de tip!
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik zie net dat dit getwitterd is door @pukkelpop

Testing our TWEET-button today.Should be working fine by next Monday to release 50+ new names!We are excited. ow.ly/i/1VXsz #pkp13
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Wat denken jullie? Komt er nog een grote naam langs The XX te staan? Of blijft XX op eenzame hoogte?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik begin eraan te twijfelen, vooral omdat Chokri al zei dat 'de grote kleppers' al bekend waren. Ik gok dat er ofwel een straffe dance-act na komt (Kraftwerk/Skrillex), ofwel een straffe coheadliner voor (Phoenix/Vampire Weekend) en dan Goose om al feestend de main af te sluiten. Die zijn tegenwoordig al groot genoeg om dat te doen (in 2010 hebben ze ook gewoon Bloody Beetroots op main gezet) en staan ook vrij groot op de affiche.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken