Band introducties Graspop Metal Meeting 2023

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Wees gerust Koekdoos. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit live even verschrikkelijk is als we hier met elkaar beschrijven. Maar dat gezegd hebbende zou ik het briljant vinden om hier onze meeting te houden. Vorog jaar tijdens Europe, nu tijdens Mimi!
Stond ze niet op clashing saturday zou ik het nog een goeie grap vinden!
We gaan allemaal minstens 2 alternatieven hebben die we niet willen missen vrees ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Antimatter

Voor zover ik weet, wilde er nog niemand iets over Antimatter schrijven, dus dan doe ik het! Antimatter is begonnen in 1998 als een duo van Duncan Patterson, die in Anathema heeft gezeten, en Mick Moss. Beide schreven hun eigen nummers en namen die op in een studio in hun eentje. Op deze manier zijn de eerste drie albums van de band gemaakt. Nadat Patterson in 2005 de band verliet, is Moss in z’n eentje doorgegaan tot de dag van vandaag. Live treedt de beste man wel met een liveband op. De muziek van Antimatter kan niet beschreven worden, maar als er een poging gedaan moet worden, verwoordt een journalist in 2016 het wel aardig: “while the early albums had more of a triphop vibe with lots of female vocals (think Portishead or Zero 7), nowadays that type of electronic ambience and rhythm are more integrated with art rock, prog, metal, folk, shoegazer, a dash of classic British pop, and even grunge, all while never wandering too far from that darkwave sensibility mentioned earlier.”

Dan over naar de muziek. Er zijn acht studioalbums uitgebracht en twee livealbums. De drie eerste albums zijn dus aardig divers doordat ze door beide mannen gemaakt zijn. Echter wordt er live niet zoveel van gespeeld, dus ik focus me vooral op de albums die Moss zelf heeft gemaakt.

In 2007 nam hij het album Leaving Eden op, misschien wel het bekendste album dat Antimatter heeft uitgebracht. Met het sombere Fighting for a Lost Cause wordt vaak de toon bij een concert wel gezet.

Pas vijf jaar later kwam de opvolger: Fear of a Unique Identity was een feit. Knaller Paranova springt er natuurlijk bovenuit, maar ook een rustig nummer als Here Come the Men komt bij je binnen.

The Judas Table uit 2015 greep voor mijn gevoel terug op de eerste uitgebrachte albums. Het elektronische gehalte op Killer is hier een mooi voorbeeld van. Akoestische nummers zijn geen uitzondering en gelukkig ontbreken die op deze plaat ook niet.

Het één na laatste album tot nu toe is Black Market Enlightenment, uitgebracht in 2018. Opener The Third Arm is een harde, maar gevoelige opener. Die lijn wordt doorgetrokken op het gehele album. Existential laat de experimentele kant van de Moss en de band zien. Soms doet het je aan TOOL denken, soms inderdaad aan het bovengenoemde Portishead en soms gewoon aan Antimatter zelf. Black Market Enlightenment is het hardste album dat Antimatter ooit heeft uitgebracht, dus dat gaat zeker weten werken op Graspop.

In 2022 bracht de band A Profusion of Thought uit, een album waar ik persoonlijk geen genoeg van gebruik. Hiervan mogen we vast veel materiaal op Graspop verwachten. Fold en Fools Gold zijn emotionele epen. Beide werken, zoals we dat gewend zijn van Antimatter, uiteraard toe naar een climax. Ook het akoestische Breaking the Machine en No Contact raken je, terwijl een harder nummer als Heathen je voorbereid op wat komen gaat. Al met al durf ik dit ook wel mijn favoriete album van Antimatter noemen, als geheel, niet qua losse nummers.

Mick Moss is trouwens ook echt heel gezellige, amicale vent, wellicht in contrast van zijn muziek. Na ieder optreden dat ik van ‘m heb gezien, of het nou in een heel kleine zaal is of een iets grotere, maakt hij altijd wel een praatje met het publiek. Geen idee of ie dat ook op Graspop gaat doen, maar het zou me niet verbazen. Een aanrader voor iedereen die houdt van donkere muziek en verschillende genres, zoals progressieve metal en gothic rock. Gaat dat zien!
Ik heb van de week een paar keer tijdens lange reizen in het ov Antimatter op de shuffle gezet op Spotify. Kwam op een gegeven moment het nummer Killer voorbij. Wat een song, zeg! Dus die wilde ik aan gaan raden, zie ik dat jij hem al in je overzicht had genoemd. Jammer dat ze hem, afgaande op setlist.fm, nooit live doen.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Ik heb van de week een paar keer tijdens lange reizen in het ov Antimatter op de shuffle gezet op Spotify. Kwam op een gegeven moment het nummer Killer voorbij. Wat een song, zeg! Dus die wilde ik aan gaan raden, zie ik dat jij hem al in je overzicht had genoemd. Jammer dat ze hem, afgaande op setlist.fm, nooit live doen.
Ze spelen Killer wel live, in 2022 nog 5x, maar ik denk dat de kans niet heel groot is dat hij het speelt op Graspop (nieuw album en maar 1 uur speeltijd)

Voor wie geen genoeg kan krijgen van Antimatter: Mick Moss heeft een album met een sideproject genaamd Sleeping Pulse. Kans dat hij er iets van speelt is erg klein, maar wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Damn, door de snelheid in dit topic het verhaal over Antimatter totaal gemist! Een van de bands waar ik het meest naar uit kijk om te gaan zijn. Ik vind het echt betoverend mooie muziek met prachtige gitaarstukken. Ik ben blij dat ik deze band heb leren kennen nu.

Tegelijk baal ik er ook van dat het nu pas is. Zo stonden ze in november nog in de Boerderij, had daar graag bijgeweest. Heb me nu dan ook voorgenomen om de prog aankondigingen van de Boerderij wat vaker te gaan beluisteren. Zo heb ik nu Mostly Autumn ontdekt, in december komen ze daar. Weer zo pareltje
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Damn, door de snelheid in dit topic het verhaal over Antimatter totaal gemist! Een van de bands waar ik het meest naar uit kijk om te gaan zijn. Ik vind het echt betoverend mooie muziek met prachtige gitaarstukken. Ik ben blij dat ik deze band heb leren kennen nu.

Tegelijk baal ik er ook van dat het nu pas is. Zo stonden ze in november nog in de Boerderij, had daar graag bijgeweest. Heb me nu dan ook voorgenomen om de prog aankondigingen van de Boerderij wat vaker te gaan beluisteren. Zo heb ik nu Mostly Autumn ontdekt, in december komen ze daar. Weer zo pareltje

De Boerderij heeft stiekem echt veel goede concerten staan altijd. Geoff Tate staat daar ook vaak met super concerten, integrale Queensrÿche albums etc
 
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en Joslittel

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Hier volgt mijn introductie van Slipknot, de band waar naar mogelijk het meest wordt uitgekeken.

Voor de 8ste maal brengt deze gemaskerde bende een bezoek aan Dessel.

In principe hebben ze dus geen introductie nodig maar toch doe ik een poging om mensen die deze band (nog) niet kennen op te warmen voor een wervelende show.

Waarom je dit optreden zeker en vast niet mag missen:

An energetic bomb that blows your mind.

Een rollercoaster waar je meermaals een ritje in wilt maken.

Wees er maar zeker van dat de wei gaat daveren wanneer zij ten tonele verschijnen.





Slipknot

Slipknot-Logo.png




Slipknot 1999

Slipknot.png

Slipknot 2023


13313723.jpeg



Opgericht in 1995 Des Moines, Iowa


Het ingewikkelde verhaal van de oprichting van deze band wil ik u wel besparen en ik refereer daarvoor graag naar de wikipedia pagina van de band.




Toch ff kort iets over de naam melden:

Het zou met name de knoop zijn die gebruikt werd om mensen mee aan de galg op te hangen, de beulsknoop of kortweg de bekendere naam de strop.


Maskers & Nummers:

Shawn Crahan zette tijdens het inspelen van een nummer een clowns masker op en dat was de aanleiding dat ieder bandlid een masker begon te dragen.

Hij haalde inspiratie uit horrorfilms maar ook bij Mr.Bungle.

De maskers veranderen wel bij ieder album dat uitgebracht werd/word.



Zoals de meesten wel weten heeft ieder bandlid een specifiek nummer.

Hoe dat kwam legt Clown himself uit.

"The numbers kind of just fell into place," says Clown. "It’s kind of a weird thing. Back when we started we were going to wear a mask and I started wearing coveralls so we all started wearing coveralls, then there were so many of us, we put our bar code on the back. Then we wanted numbers—I wanted numbers. It was kind of ironic, because everyone fell into a number. I wasn’t going to tolerate any other number than six. Like if someone was going to fight me for it, I was going to fight to the death for it, but nobody wanted it. Joey wanted to be number one, Paul wanted to be number two, the original guitar player, and the other drummer three. Mick, he is like 'I have to have seven. Fuck everyone. It’s my lucky number.' Corey was like, 'I want eight, infinity.' When Sid joined the band, 'I am not a number. I am zero. I am filth.' It was kind of magical, honestly. The masks were more of a representation of what you wanted to present as yourself. It was one’s finding oneself, but the numbers were almost assigned to us subconsciously.


Overzicht nummers

0: Sid Wilson

1: Joey Jordison (overleden in 2021)

Hij werd in 2013 uit de band gezet waarvan de echte redenen nog altijd onduidelijk zijn al zouden ze medisch gerelateerd geweest zijn.

Later werd bekend dat hij leed aan een zeldzame neurologische ziekte.

Hij overleed in zijn slaap.

2: Paul Gray (overleden in 2010)

Zijn onverwacht overlijden (na een overdosis) schokte de metal community en er werden vraagtekens geplaatst bij de toekomst van de band.

3: Chris Fehn (ontslagen in 2019)

Hij werd uit de band gezet na een financieel dispuut met de band.

Hij daagde zelfs de band voor de rechter wat uiteindelijk leidde tot zijn ontslag.

Wat hierin de huidige situatie is weet ik niet.

4: Jim Root

5: Craig Jones
Niet het meest bekende lid, maar onderschat zijn invloed niet, enorm belangrijk vanwege zijn geniale samples.

6: Shawn Crahan

7: Mick Thompsn

8: Corey Taylor

Geen nummer 9 dus en ook de nieuwe leden Jay Weinberg, Michael Pfaff en Alessandro Venturella hebben geen nummer.


Muziek & live-performance :


Muziekstijl :
In het begin werd er het label Nu-Metal opgeplakt maar ze zijn ondertussen verder geëvolueerd imo.

The band has continually experimented with its sound vat het volgens mij perfect samen.
Echter volgens wikipedia kan het in deze stijlen onderverdeeld worden (Nu-Metal, Groove Metal, Hard Rock, Heavy Metal, Alternative Metal)

Inspiratiebron zijn onder andere horrorfilms.
Het gebruik van creepy samples in hun tracks, de maskers natuurlijk en hun videoclips maken dat duidelijk.
Het shock effect dat ze voor ogen hadden is zekeren vast geslaagd.


geschiedenisles.

Hun titelloze “debuut” album Slipknot (1999) was meteen een schot in de roos en na dit optreden op Ozzfest nam de populariteit van deze band hoge proporties aan.


weetje:
Het eerste nummer 742617000027 is een referentie naar de barcode van hun demo album Made. Feed. Kill. Repeat . Wat eigenlijk het eerste album was van Slipknot.
De lyric “The Whole Thing I Think It’s Sick “ komt blijkbaar uit een Charles Manson documentaire.

Wait and Bleed werd zelfs genomineerd voor de Grammy’s.

En het zou niet de laatste keer zijn.

Ook dit optreden op Dynamo Open Air (leuk voor de Nederlanders denk ik) heeft ondertussen legendarische status gekregen.


Merk op dat Sid Wilson zelfs het publiek in gaat om de ondertussen gekende sit down bij Spit It Out te realiseren.

Persoonlijke favorieten :
(Sic)
Eyeless
Wait & Bleed
Surfacing
Spit It Out
Prostethics
Diluted


Het vervolg met Iowa (2001) moest niet onder doen en hiermee bevestigden ze hun status van the next big thing.

Het wordt door velen beschouwd als hun beste album.

Wat mogelijk tot deze mening bijdraagt is de reden dat Iowa hun meest agressieve album is.

Ondanks dat kregen ze steeds meer airplay op tv en radio.

Er werden zelfs nummers geselecteerd die verschenen op de soundtrack van enkele films.

Zo werd My Plague geremixt voor de Resident Evil film en I Am Hated werd gebruikt in de film Rollerball waarin ze zelfs even te zien zijn.

Hun populariteit zat zelfs zo in de lift dat ze al concertzalen uitverkochten.

Hun optreden in de Royal Albert Hall te Londen kwam zelfs op DVD uit.



Persoonlijke favorieten :
People=Shit
Disasterpiece
My Plague
Everything Ends
The Heretic Anthem
Left Behind
The Shape
I Am Hated


Met Vol. 3: The Subliminal Verses (2005) brachten ze een al meer toegankelijk album met voor het eerst zelfs een akoestisch nummer (Vermillion part 2).

Ze wonnen zelfs een grammy in Best Metal Performance met Before I Forget.

Persoonlijke favorieten :
The Blister Exists
Three Nill
Duality
Pulse Of The Maggots
Before I Forget
Vermillion Part 2
The Nameless


Het vierde album All Hope Is Gone (2008) is het meest toegankelijke album.

Het bevat nummers met zeer catchy riffs zoals Psychosocial en werd meer aanvaard door het “gewone” publiek.

Dus mensen die niet echt van metal muziek houden konden dit album al wat meer appreciëren.

Ze ontvingen zelfs uitnodigingen om in de typisch Amerikaanse Late Night Shows te gaan spelen.

Hierdoor bereikten ze een nog groter publiek en dat kwam hun populariteit alleen maar te goede.

Op festivals werden ze inmiddels geboekt als headliner.

Die status hebben ze tot op heden kunnen behouden.


Persoonlijke favorieten :
Sulfur
Psychosocial
Dead Memories
Butcher's Hook
Wherein Lies Continues
Snuff


Toen sloeg het noodlot toe en moesten we 6 jaar wachten op een opvolger, de band moest eerst door een rouwproces na het overlijden van bassist Paul Gray.

Deze gebeurtenis was wel de inspiratie voor het vijfde album .5: The Gray Chapter (2014)

De albumtitel is alvast een referentie naar hem.

Het is een evenwichtig album met een paar knallers (The Devil In I, Custer & The Negative One) op maar ook met intieme songs zoals Goodbye & If Rain Is What You Want .

Persoonlijke Favorieten:
XIX
Sarcasthrophe
AOV
The Devil In I
Killpop
Custer
If Rain Is What You Want



We Are Not Your Kind (2019)

Was oorspronkelijk bedoeld als dubbel album omdat ze in totaal genoeg nummers hadden opgenomen.

Maar na het kaf van het koren te scheiden kwamen ze van dat idee terug.

Ze blijven maar steeds met nieuwe invloeden experimenteren en haalden er zelfs een koor bij om lead single Unsainted kracht bij te zetten.

Deze track lijkt ook alvast een vast plaats in de setlist veroverd te hebben.

Ook dit album is vrij gebalanceerd met het stevige werk en paar catchy songs (Spiders wat me zelfs een Mushroomhead vibe geeft)

Persoonlijke Favorieten:
Unsainted
Birth Of The Cruel
Critical Darling
A Liar's Funeral
Spiders
Orphan
My Pain
Not Long For This World
Solway Firth

Note:
Het vreemde is dat de titel van dit album uit de lyric van een stand-alone single All Out Life komt.
Dit nummer is ook opgenomen in de setlist de release ervan.


The End, So Far (2022) is het zevende en meest recente album.

Volgens de meesten het minst kwalitatieve.

Het is ook het laatste album dat bij Roadrunner Records wordt uitgebracht.

Benieuwd welke nummers uit dit album in de setlist opgenomen worden tijdens de aankomende tour om dit album te promoten.

The Dying Song (A Time To Sing) wederom met een catchy refrein lijkt alvast een zekerheid.

Laten we de rest ontdekken op zaterdag 17 juni .


Persoonlijke Favorieten:
Adderall
The Dying Song (Time to Sing)
The Chapeltown Rag
Yen
H377
De Sade
Finale


Toekomst:

Welke richting ze nu uit gaan is onduidelijk.

Ze hebben immers hun laatste plaat “The End, So Far “ met Roadrunner Records uitgebracht en het valt af te wachten wat ze nog in hun mars gaan hebben.

Al heeft Clown al wel een ballonentje laten opgaan dat het mogelijk het laatste studio album kan zijn.

Hij is namelijk van plan om alleen nog maar losse singles uit te brengen en gezien zijn invloed acht ik het niet onmogelijk.

Time Will Tell.


Vandaag zijn ze trouwens begonnen aan hun tour en ik heb al een blik op de setlist geworpen,die is volgens mij hetzelfde als die van vorig jaar op pukkelpop.

 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Hey Corey, give me a scream!

Van de nummers die bij mij meteen erin beukten, dan is dat “smells like teen spirit” van Nirvana. Maar goede tweede is “wait and bleed”. Behoorlijk fan van de stem van Corey. Live ze op Fortarock gezien. Kreeg toen wel het gevoel, dat drie man flink hun best zitten te doen en de rest er om heen drentelt.
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
319
944
Als iemand die clowns flink eng vind, heb ik Slipknot nooit een kans gegeven. Ik ga toch maar de muziek eens aanzetten, zonder beeld dan 🤭
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Clown's huidige masker lijkt weinig op een echte traditionele clown, stelt dat gerust? haha

Slipknot, één van mijn echte favoriete bands! De energie bij hun concerten is heerlijk. Ik kan geen favoriete nummers noemen want alles is top. People = Shit hits hard live, net als Spit It Out. De headliner waar ik het meest naar uitkijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: La Hormiga 93

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
108
235
Slipknot was al van bij hun start al redelijk snel uitgenodigd bij Conan:
Wait And Bleed 2000
The Heretic Anthem 2001

Je ziet daar hun sterkte: Gecontroleerde chaos, agressie: kortom een pletwals die op vandaag nog steeds zeer effectief is. In stijl zijn ze natuurlijk geëvolueerd maar hun setlists brengen nog steeds een mooie mix van hun cd's.

O ja Corey :love: In welke formatie hij dan ook zingt (Slipknot, Stone Sour, Solo..) wat een stem
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Geen idee of dit hoort bij de band introducties, maar vond dit hier beter passen dan in het originele Graspop-topic.

20 jaar geleden speelde Parkway Drive hun allereerste concert in het jeugdcentrum van hun thuisplaats, Byron Bay.
Je kon ze toen samen met een handvol andere groepen voor slechts 6 dollar meepikken! Evenveel jaren later (2009) passeerden ze voor het eerst op de Desselse wei. Ze stonden qua grootte net onder Mastodon, direct een binnenkomer, dus!

Langzaam maar zeker klommen ze editie na editie hoger en hoger op de affiche. In 2013 (hun 3de passage) stonden ze al op de 4de regel, samen met Soulfly, Papa Roach en Helloween. Hun hoogtepunt tot dusver moet Graspop 2018 geweest zijn, waar ze op een heerlijke XL-editie na Iron Maiden mochten spelen.

Fotootje van hun Facebook :D

337129981_1286721541912479_1252072643321734328_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Geen idee of dit hoort bij de band introducties, maar vond dit hier beter passen dan in het originele Graspop-topic.

20 jaar geleden speelde Parkway Drive hun allereerste concert in het jeugdcentrum van hun thuisplaats, Byron Bay. Foto van hun Facebook.
Je kon ze toen samen met een handvol andere groepen voor slechts 6 dollar meepikken! Evenveel jaren later (2009) passeerden ze voor het eerst op de Desselse wei. Ze stonden qua grootte net onder Mastodon, direct een binnenkomer, dus!

Langzaam maar zeker klommen ze editie na editie hoger en hoger op de affiche. In 2013 (hun 3de passage) stonden ze al op de 4de regel, samen met Soulfly, Papa Roach en Helloween. Hun hoogtepunt tot dusver moet Graspop 2018 geweest zijn, waar ze op een heerlijke XL-editie na Iron Maiden mochten spelen.

Fotootje van hun Facebook :D

337129981_1286721541912479_1252072643321734328_n.jpg
Ik schaar dit zeker onder een verdieping van de intro!
Overigens zal je mij niet zien klagen als het topic hier breder wordt getrokken.

Dat gezegd hebbende is het wel weer tijd voor een nieuwe intro, dus mocht iemand zich geroepen voelen…

Zal anders zelf weer even achter de laptop kruipen :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik geef alvast een klein voorproefje van Haken voor wie ze nog niet (goed) kent. Als je graag een album van ze aan wilt zetten, kun je in mijn ogen het beste beginnen met Fauna (2023) of met Virus (2020), de meest recente twee albums. Virus is wat directer, met hele pakkende riffs, soms flink processed maar verder cleane vocals, die je meenemen in een surrealistisch dystopisch drama, gelijk al vanaf het eerste nummer:

Met Fauna laten ze een wat experimentelere kant van zichzelf zien, vind ik. De breakdowns zijn vuiger en onevener, de instrumentatie gaat soms alle kanten op, van gestoorde synthesizers tot een hommage aan Gentle Giant aan toe. Hier ook het eerste nummer van dat album:

Na het concert morgen vertel ik meer over de eerdere albums, het verhaal achter Virus (wat overigens niks met covid te maken had, gewoon ongelukkige timing), en wat te verwachten live.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Ik geef alvast een klein voorproefje van Haken voor wie ze nog niet (goed) kent. Als je graag een album van ze aan wilt zetten, kun je in mijn ogen het beste beginnen met Fauna (2023) of met Virus (2020), de meest recente twee albums. Virus is wat directer, met hele pakkende riffs, soms flink processed maar verder cleane vocals, die je meenemen in een surrealistisch dystopisch drama, gelijk al vanaf het eerste nummer:

Met Fauna laten ze een wat experimentelere kant van zichzelf zien, vind ik. De breakdowns zijn vuiger en onevener, de instrumentatie gaat soms alle kanten op, van gestoorde synthesizers tot een hommage aan Gentle Giant aan toe. Hier ook het eerste nummer van dat album:

Na het concert morgen vertel ik meer over de eerdere albums, het verhaal achter Virus (wat overigens niks met covid te maken had, gewoon ongelukkige timing), en wat te verwachten live.
Zelf nooit op het idee gekomen om dit te gaan luisteren. Maar deze 2 video's smaken nu al naar meer. Ben benieuwd naar je introductie als je het concert morgen gezien hebt. Ik laat me verrassen 👍👍
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
Ik dacht ik schrijf weer eens een intro voor een wat minder bekende band ( althans voor de meesten gok ik. Septic Flesh.

Persoonlijk vind ik deze band waanzinnig gaaf omdat het een geweldige mix is van strakke deathmetal gecombineerd met klassieke invloeden en bij een aantal concerten zelfs een volledig orkest en koor.

Begin jaren 90 werd deze griekse band opgericht in Athene door:

Zanger en bassist - Spiros Antoniou
Lead gitarist - Christos Antoniou ( ja de broer van)
Rhythm gitarist / clean vocals - Sotiris Vayenas.

Omdat ze in alle jaren ruim 10 drummers hebben versleten zal ik die niet allemaal noemen maar sinds 2014 zit Kerim Lechner achter de kit.

Tussen 1994 en 1998 werd een 3 tal albums uitgebracht te weten:Mystic Places of Dawn, Ophidian Wheel en A Fallen Temple. Deze Albums waren vooral deathmetal albums met her en der wat melodische invloeden.



Hierna ging men eind jaren 90 werken met de beroemde producer Fredrik Nordström die onder andere de platen voor Opeth en At the gates destijds produceerde. Het album Revolution DNA had gelijk een hele andere sound met meer melodische invloeden en cleane vocalen. Dit album werd zeer goed ontvangen en na een aantal zeer succesvolle tours tekende de band een platen deal bij hammerheart. En in 2003 kwam het album Sumerian Deamons uit waarop de mix van brute deathmetal en melodie verder evolueerde.


Omdat het binnen de band ondanks de successen niet lekker liep besloten ze later dat jaar te stoppen met de band en gingen alle bandleden hun eigen weg in solo carrières en andere muziek projecten.

Maar zoals wel vaker heelt tijd alle wonden en in 2007 werd de band nieuw leven ingeblazen. Er werd een platendeal getekend bij het Franse Season of Mist en de nieuwe plaat Communion was een feit in 2008. Het hernieuwde Septic Flesh was een nog meer melodieuze symfonische deathmetal band geworden en in 2011 kwam het epische album the great mass uit waarop een 80 koppig muziekanten ( orkest) en 32 koppig koor te horen was.


Hierna kwam het Album Titan (2014)en The Codex Omega (2017) waarop het Praags Philharmonisch orkest te horen was. Deze stijl van muziek is toch redelijk uniek en allen te vergelijken met de Italiaanse band Fleshgod Apocalypse die ook graag gebruik maakt van klassieke arrangementen gemixt door hun strakke en snelle deathmetal.

In 202 kwam men met de epische live plaat Infernus Sinfonica MMXIX waarbij live met een volledig orkest en koor werd opgetreden. De opnames werden gemaakt in Mexico. Hieronder het intro en openingsnummer als je dat niet vet vind weet ik het ook niet meer🤘🤘




Het laatste album Modern Primitive staat ook vol met dit soort parels. Houd je van hard maar weet je ook klassieke epische muziek te waarderen ga deze band dan zeker checken!!! Hieronder nog 1 van mijn persoonlijke favorieten.

 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Ik dacht ik schrijf weer eens een intro voor een wat minder bekende band ( althans voor de meesten gok ik. Septic Flesh.

Persoonlijk vind ik deze band waanzinnig gaaf omdat het een geweldige mix is van strakke deathmetal gecombineerd met klassieke invloeden en bij een aantal concerten zelfs een volledig orkest en koor.

Begin jaren 90 werd deze griekse band opgericht in Athene door:

Zanger en bassist - Spiros Antoniou
Lead gitarist - Christos Antoniou ( ja de broer van)
Rhythm gitarist / clean vocals - Sotiris Vayenas.

Omdat ze in alle jaren ruim 10 drummers hebben versleten zal ik die niet allemaal noemen maar sinds 2014 zit Kerim Lechner achter de kit.

Tussen 1994 en 1998 werd een 3 tal albums uitgebracht te weten:Mystic Places of Dawn, Ophidian Wheel en A Fallen Temple. Deze Albums waren vooral deathmetal albums met her en der wat melodische invloeden.



Hierna ging men eind jaren 90 werken met de beroemde producer Fredrik Nordström die onder andere de platen voor Opeth en At the gates destijds produceerde. Het album Revolution DNA had gelijk een hele andere sound met meer melodische invloeden en cleane vocalen. Dit album werd zeer goed ontvangen en na een aantal zeer succesvolle tours tekende de band een platen deal bij hammerheart. En in 2003 kwam het album Sumerian Deamons uit waarop de mix van brute deathmetal en melodie verder evolueerde.


Omdat het binnen de band ondanks de successen niet lekker liep besloten ze later dat jaar te stoppen met de band en gingen alle bandleden hun eigen weg in solo carrières en andere muziek projecten.

Maar zoals wel vaker heelt tijd alle wonden en in 2007 werd de band nieuw leven ingeblazen. Er werd een platendeal getekend bij het Franse Season of Mist en de nieuwe plaat Communion was een feit in 2008. Het hernieuwde Septic Flesh was een nog meer melodieuze symfonische deathmetal band geworden en in 2011 kwam het epische album the great mass uit waarop een 80 koppig muziekanten ( orkest) en 32 koppig koor te horen was.


Hierna kwam het Album Titan (2014)en The Codex Omega (2017) waarop het Praags Philharmonisch orkest te horen was. Deze stijl van muziek is toch redelijk uniek en allen te vergelijken met de Italiaanse band Fleshgod Apocalypse die ook graag gebruik maakt van klassieke arrangementen gemixt door hun strakke en snelle deathmetal.

In 202 kwam men met de epische live plaat Infernus Sinfonica MMXIX waarbij live met een volledig orkest en koor werd opgetreden. De opnames werden gemaakt in Mexico. Hieronder het intro en openingsnummer als je dat niet vet vind weet ik het ook niet meer🤘🤘




Het laatste album Modern Primitive staat ook vol met dit soort parels. Houd je van hard maar weet je ook klassieke epische muziek te waarderen ga deze band dan zeker checken!!! Hieronder nog 1 van mijn persoonlijke favorieten.

Geweldige band waar ik enorm naar uit kijk. Unieke epische death metal sound zonder de melodie te verliezen. Ooit ontdekt op Graspop dus blij dat ze weer terug zijn. De cirkel is rond!
 

BlackRamIndian

Randprogramma
15 dec 2022
121
215
Ik dacht ik schrijf weer eens een intro voor een wat minder bekende band ( althans voor de meesten gok ik. Septic Flesh.

Persoonlijk vind ik deze band waanzinnig gaaf omdat het een geweldige mix is van strakke deathmetal gecombineerd met klassieke invloeden en bij een aantal concerten zelfs een volledig orkest en koor.

Begin jaren 90 werd deze griekse band opgericht in Athene door:

Zanger en bassist - Spiros Antoniou
Lead gitarist - Christos Antoniou ( ja de broer van)
Rhythm gitarist / clean vocals - Sotiris Vayenas.

Omdat ze in alle jaren ruim 10 drummers hebben versleten zal ik die niet allemaal noemen maar sinds 2014 zit Kerim Lechner achter de kit.

Tussen 1994 en 1998 werd een 3 tal albums uitgebracht te weten:Mystic Places of Dawn, Ophidian Wheel en A Fallen Temple. Deze Albums waren vooral deathmetal albums met her en der wat melodische invloeden.



Hierna ging men eind jaren 90 werken met de beroemde producer Fredrik Nordström die onder andere de platen voor Opeth en At the gates destijds produceerde. Het album Revolution DNA had gelijk een hele andere sound met meer melodische invloeden en cleane vocalen. Dit album werd zeer goed ontvangen en na een aantal zeer succesvolle tours tekende de band een platen deal bij hammerheart. En in 2003 kwam het album Sumerian Deamons uit waarop de mix van brute deathmetal en melodie verder evolueerde.


Omdat het binnen de band ondanks de successen niet lekker liep besloten ze later dat jaar te stoppen met de band en gingen alle bandleden hun eigen weg in solo carrières en andere muziek projecten.

Maar zoals wel vaker heelt tijd alle wonden en in 2007 werd de band nieuw leven ingeblazen. Er werd een platendeal getekend bij het Franse Season of Mist en de nieuwe plaat Communion was een feit in 2008. Het hernieuwde Septic Flesh was een nog meer melodieuze symfonische deathmetal band geworden en in 2011 kwam het epische album the great mass uit waarop een 80 koppig muziekanten ( orkest) en 32 koppig koor te horen was.


Hierna kwam het Album Titan (2014)en The Codex Omega (2017) waarop het Praags Philharmonisch orkest te horen was. Deze stijl van muziek is toch redelijk uniek en allen te vergelijken met de Italiaanse band Fleshgod Apocalypse die ook graag gebruik maakt van klassieke arrangementen gemixt door hun strakke en snelle deathmetal.

In 202 kwam men met de epische live plaat Infernus Sinfonica MMXIX waarbij live met een volledig orkest en koor werd opgetreden. De opnames werden gemaakt in Mexico. Hieronder het intro en openingsnummer als je dat niet vet vind weet ik het ook niet meer🤘🤘




Het laatste album Modern Primitive staat ook vol met dit soort parels. Houd je van hard maar weet je ook klassieke epische muziek te waarderen ga deze band dan zeker checken!!! Hieronder nog 1 van mijn persoonlijke favorieten.

Dank voor je bijdrage, geweldige onderscheidende band. Ik heb ze ooit leren kennen in het voorprogramma van Moonspell, daarna nog een paar keer gezien, waaronder 2 keer op Graspop. Na hun herstart vind ik ze zelfs beter geworden, geluid werd donkerder, harder en zwaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en jasper79

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
138
312
Ik hoorde Septicflesh passeren op de graspop playlist met het nummer 'communion' en vind dat echt een fantastisch nummer. Ik heb over het algemeen niet superveel met death metal, maar ga waarschijnlijk wel eens passeren als er niets anders op de planning staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en jasper79

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
Ik hoorde Septicflesh passeren op de graspop playlist met het nummer 'communion' en vind dat echt een fantastisch nummer. Ik heb over het algemeen niet superveel met death metal, maar ga waarschijnlijk wel eens passeren als er niets anders op de planning staat.
Ja de laatste 3 albums als je het live album mee neemt zijn echt toppers. Het is eigenlijk gewoon filmmuziek maar dan iets harder😂.
 
  • Haha
Waarderingen: Dovytn

Gebruikers die dit onderwerp bekijken