Hier volgt mijn introductie van Slipknot, de band waar naar mogelijk het meest wordt uitgekeken.
Voor de 8ste maal brengt deze gemaskerde bende een bezoek aan Dessel.
In principe hebben ze dus geen introductie nodig maar toch doe ik een poging om mensen die deze band (nog) niet kennen op te warmen voor een wervelende show.
Waarom je dit optreden zeker en vast niet mag missen:
An energetic bomb that blows your mind.
Een rollercoaster waar je meermaals een ritje in wilt maken.
Wees er maar zeker van dat de wei gaat daveren wanneer zij ten tonele verschijnen.
Slipknot
Slipknot 1999
Slipknot 2023
Opgericht in 1995 Des Moines, Iowa
Het ingewikkelde verhaal van de oprichting van deze band wil ik u wel besparen en ik refereer daarvoor graag naar de wikipedia pagina van de band.
en.wikipedia.org
Toch ff kort iets over de naam melden:
Het zou met name de knoop zijn die gebruikt werd om mensen mee aan de galg op te hangen, de beulsknoop of kortweg de bekendere naam de strop.
Maskers & Nummers:
Shawn Crahan zette tijdens het inspelen van een nummer een clowns masker op en dat was de aanleiding dat ieder bandlid een masker begon te dragen.
Hij haalde inspiratie uit horrorfilms maar ook bij Mr.Bungle.
De maskers veranderen wel bij ieder album dat uitgebracht werd/word.
Zoals de meesten wel weten heeft ieder bandlid een specifiek nummer.
Hoe dat kwam legt Clown himself uit.
"The numbers kind of just fell into place," says Clown. "It’s kind of a weird thing. Back when we started we were going to wear a mask and I started wearing coveralls so we all started wearing coveralls, then there were so many of us, we put our bar code on the back. Then we wanted numbers—I wanted numbers. It was kind of ironic, because everyone fell into a number. I wasn’t going to tolerate any other number than six. Like if someone was going to fight me for it, I was going to fight to the death for it, but nobody wanted it. Joey wanted to be number one, Paul wanted to be number two, the original guitar player, and the other drummer three. Mick, he is like 'I have to have seven. Fuck everyone. It’s my lucky number.' Corey was like, 'I want eight, infinity.' When Sid joined the band, 'I am not a number. I am zero. I am filth.' It was kind of magical, honestly. The masks were more of a representation of what you wanted to present as yourself. It was one’s finding oneself, but the numbers were almost assigned to us subconsciously.
Overzicht nummers
0: Sid Wilson
1: Joey Jordison (overleden in 2021)
Hij werd in 2013 uit de band gezet waarvan de echte redenen nog altijd onduidelijk zijn al zouden ze medisch gerelateerd geweest zijn.
Later werd bekend dat hij leed aan een zeldzame neurologische ziekte.
Hij overleed in zijn slaap.
2: Paul Gray (overleden in 2010)
Zijn onverwacht overlijden (na een overdosis) schokte de metal community en er werden vraagtekens geplaatst bij de toekomst van de band.
3: Chris Fehn (ontslagen in 2019)
Hij werd uit de band gezet na een financieel dispuut met de band.
Hij daagde zelfs de band voor de rechter wat uiteindelijk leidde tot zijn ontslag.
Wat hierin de huidige situatie is weet ik niet.
4: Jim Root
5: Craig Jones
Niet het meest bekende lid, maar onderschat zijn invloed niet, enorm belangrijk vanwege zijn geniale samples.
6: Shawn Crahan
7: Mick Thompsn
8: Corey Taylor
Geen nummer 9 dus en ook de nieuwe leden Jay Weinberg, Michael Pfaff en Alessandro Venturella hebben geen nummer.
Muziek & live-performance :
Muziekstijl :
In het begin werd er het label Nu-Metal opgeplakt maar ze zijn ondertussen verder geëvolueerd imo.
The band has continually experimented with its sound vat het volgens mij perfect samen.
Echter volgens wikipedia kan het in deze stijlen onderverdeeld worden (Nu-Metal, Groove Metal, Hard Rock, Heavy Metal, Alternative Metal)
Inspiratiebron zijn onder andere horrorfilms.
Het gebruik van creepy samples in hun tracks, de maskers natuurlijk en hun videoclips maken dat duidelijk.
Het shock effect dat ze voor ogen hadden is zekeren vast geslaagd.
geschiedenisles.
Hun titelloze “debuut” album
Slipknot (1999) was meteen een schot in de roos en na dit optreden op Ozzfest nam de populariteit van deze band hoge proporties aan.
weetje:
Het eerste nummer 742617000027 is een referentie naar de barcode van hun demo album Made. Feed. Kill. Repeat . Wat eigenlijk het eerste album was van Slipknot.
De lyric “The Whole Thing I Think It’s Sick “ komt blijkbaar uit een Charles Manson documentaire.
Wait and Bleed werd zelfs genomineerd voor de Grammy’s.
En het zou niet de laatste keer zijn.
Ook dit optreden op Dynamo Open Air (leuk voor de Nederlanders denk ik) heeft ondertussen legendarische status gekregen.
Merk op dat Sid Wilson zelfs het publiek in gaat om de ondertussen gekende sit down bij Spit It Out te realiseren.
Persoonlijke favorieten :
(Sic)
Eyeless
Wait & Bleed
Surfacing
Spit It Out
Prostethics
Diluted
Het vervolg met
Iowa (2001) moest niet onder doen en hiermee bevestigden ze hun status van the next big thing.
Het wordt door velen beschouwd als hun beste album.
Wat mogelijk tot deze mening bijdraagt is de reden dat Iowa hun meest agressieve album is.
Ondanks dat kregen ze steeds meer airplay op tv en radio.
Er werden zelfs nummers geselecteerd die verschenen op de soundtrack van enkele films.
Zo werd
My Plague geremixt voor de Resident Evil film en
I Am Hated werd gebruikt in de film Rollerball waarin ze zelfs even te zien zijn.
Hun populariteit zat zelfs zo in de lift dat ze al concertzalen uitverkochten.
Hun optreden in de Royal Albert Hall te Londen kwam zelfs op DVD uit.
People=Shit
Disasterpiece
My Plague
Everything Ends
The Heretic Anthem
Left Behind
The Shape
I Am Hated
Met
Vol. 3: The Subliminal Verses (2005) brachten ze een al meer toegankelijk album met voor het eerst zelfs een akoestisch nummer (
Vermillion part 2).
Ze wonnen zelfs een grammy in Best Metal Performance met
Before I Forget.
The Blister Exists
Three Nill
Duality
Pulse Of The Maggots
Before I Forget
Vermillion Part 2
The Nameless
Het vierde album
All Hope Is Gone (2008) is het meest toegankelijke album.
Het bevat nummers met zeer catchy riffs zoals
Psychosocial en werd meer aanvaard door het “gewone” publiek.
Dus mensen die niet echt van metal muziek houden konden dit album al wat meer appreciëren.
Ze ontvingen zelfs uitnodigingen om in de typisch Amerikaanse Late Night Shows te gaan spelen.
Hierdoor bereikten ze een nog groter publiek en dat kwam hun populariteit alleen maar te goede.
Op festivals werden ze inmiddels geboekt als headliner.
Die status hebben ze tot op heden kunnen behouden.
Sulfur
Psychosocial
Dead Memories
Butcher's Hook
Wherein Lies Continues
Snuff
Toen sloeg het noodlot toe en moesten we 6 jaar wachten op een opvolger, de band moest eerst door een rouwproces na het overlijden van bassist Paul Gray.
Deze gebeurtenis was wel de inspiratie voor het vijfde album
.5: The Gray Chapter (2014)
De albumtitel is alvast een referentie naar hem.
Het is een evenwichtig album met een paar knallers (
The Devil In I,
Custer &
The Negative One) op maar ook met intieme songs zoals
Goodbye &
If Rain Is What You Want .
Persoonlijke Favorieten:
XIX
Sarcasthrophe
AOV
The Devil In I
Killpop
Custer
If Rain Is What You Want
We Are Not Your Kind (2019)
Was oorspronkelijk bedoeld als dubbel album omdat ze in totaal genoeg nummers hadden opgenomen.
Maar na het kaf van het koren te scheiden kwamen ze van dat idee terug.
Ze blijven maar steeds met nieuwe invloeden experimenteren en haalden er zelfs een koor bij om lead single
Unsainted kracht bij te zetten.
Deze track lijkt ook alvast een vast plaats in de setlist veroverd te hebben.
Ook dit album is vrij gebalanceerd met het stevige werk en paar catchy songs (
Spiders wat me zelfs een Mushroomhead vibe geeft)
Persoonlijke Favorieten:
Unsainted
Birth Of The Cruel
Critical Darling
A Liar's Funeral
Spiders
Orphan
My Pain
Not Long For This World
Solway Firth
Note:
Het vreemde is dat de titel van dit album uit de lyric van een stand-alone single
All Out Life komt.
Dit nummer is ook opgenomen in de setlist de release ervan.
The End, So Far (2022) is het zevende en meest recente album.
Volgens de meesten het minst kwalitatieve.
Het is ook het laatste album dat bij Roadrunner Records wordt uitgebracht.
Benieuwd welke nummers uit dit album in de setlist opgenomen worden tijdens de aankomende tour om dit album te promoten.
The Dying Song (A Time To Sing) wederom met een catchy refrein lijkt alvast een zekerheid.
Laten we de rest ontdekken op zaterdag 17 juni .
Persoonlijke Favorieten:
Adderall
The Dying Song (Time to Sing)
The Chapeltown Rag
Yen
H377
De Sade
Finale
Toekomst:
Welke richting ze nu uit gaan is onduidelijk.
Ze hebben immers hun laatste plaat “The End, So Far “ met Roadrunner Records uitgebracht en het valt af te wachten wat ze nog in hun mars gaan hebben.
Al heeft Clown al wel een ballonentje laten opgaan dat het mogelijk het laatste studio album kan zijn.
Hij is namelijk van plan om alleen nog maar losse singles uit te brengen en gezien zijn invloed acht ik het niet onmogelijk.
Time Will Tell.
Vandaag zijn ze trouwens begonnen aan hun tour en ik heb al een blik op de setlist geworpen,die is volgens mij hetzelfde als die van vorig jaar op pukkelpop.
Get the Slipknot Setlist of the concert at Carnaval Beach Ancol, Jakarta, Indonesia on March 19, 2023 from the The End, So Far Tour and other Slipknot Setlists for free on setlist.fm!
www.setlist.fm