Alcatraz Open Air 2025

Heb je bericht helaas ook nipt gemist, @RubenJS ! Anders had ik graag een bijdrage geleverd. Alcatraz blijft voor mij toch stiekem hét beste metalfestival van het land en heb de evolutie van 1 stage naar 4 mooi mogen meemaken :D
Ik kijk alleszins écht wel uit naar je artikel :)
Idee is dat we het artikel jaarlijks aanvullen, kan dus altijd nog wat op een lijstje voor volgend jaar zetten :)

• Geweldig
Waarderingen: jvandeweyer
Het is wegens ziekte wat last minute, maar ik ga vandaag aan de slag met een nieuw Alcatraz artikel voor op de website! Kan jullie input hiervoor nog goed gebruiken. Ben op zoek naar de hoogtepunten uit de Alcatraz geschiedenis. Dus graag met jaartal, en een beschrijving waarom het je nog altijd bijstaat.

Hier een voorbeeld van punten die voorbij kunnen komen: https://festileaks.com/2025/01/21-onvergetelijke-momenten-uit-de-graspop-metal-meeting-geschiedenis/

Update: het artikel is inmiddels geschreven, nogmaals dank :)
Waar valt het artikel te lezen?

geduld is een schone zaak ;)

er worden nog de laatste puntjes op de i geplaatst en nog gekeken naar wanneer een opportuun moment is om het op socials te plaatsen.

ik denk dat er sommigen wel tevreden gaan zijn hier door clashes die vermeden worden. Maar dat is subjectief natuurlijk.
Heb jij al iets opgevangen ivm Hell's Balls , komt er nog een editie dit jaar ?

Heb jij al iets opgevangen ivm Hell's Balls , komt er nog een editie dit jaar ?
nog niks opgevangen, maar vorig jaar wist ik ook niets tot er plots een aankondiging was. hell's balls wordt eigenlijk maar door 1 persoon volledig georganiseerd tot een paar weken voor het evenement dat er een paar anderen bijgehaald worden voor wat logistieke zaken dus dat is dan normaal dat ik niet dicht genoeg sta daarvoor. Als ik een gok mag maken denk ik dat het er wel komt maar dat het op een andere locatie zal zijn, kortrijk xpo is een veel te dure zaal voor wat er maar mee gedaan wordt.

• Leuk
Waarderingen: Sdg en johanra
ik denk dat er sommigen wel tevreden gaan zijn hier door clashes die vermeden worden. Maar dat is subjectief natuurlijk.

Denk dat over het algemeen toch de clashes die er wel zijn meer gaan opvallen dan de clashes die er niet zijn. Tenminste zo gaat het volgens mij vaker bij festivals!

Staan janken als een klein kind toen in 2013 Channel Zero moest cancellen omwille van Phil (RIP).
Die minuut stilte staat nog altijd in mijn geheugen gebrand. Het meest emotionele groepsmoment waar ik ooit deel van ben geweest. Indrukwekkend is een veel te klein woord om dat te beschrijven, het minutenlange applaus wat er op volgde droeg inderdaad alleen maar bij aan die ervaring.

En dan 8 jaar later (vrijdag 13 augustus 2021)
Vlak voor de echte opening van het festival komen Franky en Mikey van CZ samen het podium op en met alleen maar 1 acoustische gitaar spelen ze daar 'Angel', het nummer voor Phil en de eerste live muziek sinds die verdomde lockdown.
Opnieuw staan janken als een klein kind. Wat had ik die live beleving gemist.

Niet meer dan terecht in mijn ogen dat deze twee momenten dan ook een plaats verdienen in het overzicht.
Leuk overzichtje, Ruben.

Die Twisted Sister editie in 2016 was echt prachtig. Eerder waren ze natuurlijk al aangekondigd voor Graspop, maar dat jaar besloten om maar één dagje te doen, vanwege belangrijke tentamens van de studie direct na het weekend. Conclusie was dan ook dat ik Twisted Sister nooit meer live zou kunnen zien.

Ondertussen al wel tickets gehaald voor Alcatraz, na de toevoeging van Avantasia. Op dat moment met Within Temptation, Airbourne en Whitesnake (nog goed klinkend) op de eerste dag al een topdag en Avantasia op dag twee was een absolute must en dan wordt na de editie van Graspop nog ineens Twisted Sister uit de hoge hoed getoverd, terwijl er volgens mij vooraf niks gecommuniceerd was over een nog ontbrekende naam.

Uiteindelijk dus toch nog Twisted Sister kunnen meepakken en bij zowel Avantasia als Twisted Sister vrijwel vooraan aan het hek gestaan. We're Not Gonna Take It bleef nog wel een ruim kwartier doorgaan over het hele terrein, terwijl Twisted Sister allang vertrokken was. Machtig was dat!

Users who are viewing this thread