Laat me jullie vertellen wat het betekent als er een lek optreedt, vanuit ons perspectief en dat van mij, want het is me net overkomen, en waarom het goed is om zulke acties niet te ondersteunen, hoe verleidelijk het ook is. Wij zijn een kleine speler, en voor grotere partijen is de situatie nog veel moeilijker.
Terzijde, de editie van volgend jaar is allesbehalve eenvoudig. Achter de schermen hadden we te maken met te veel annuleringen en te veel plannen die niet doorgingen, te veel bands die niet meer naar hier willen vliegen (want met de nightliner en vrachtwagens is het een veel “leuker” verhaal) of die al hun plannen sinds augustus hebben geannuleerd, en kiezen voor ofwel de VS ofwel juni, de periode waarin het grote geld in Europa wordt verdiend. Dat alles betekent een navenante hoeveelheid stress.
Met veel moeite is deze line-up eruit gekomen. Het is nog niet volledig, er moeten nog ongeveer de helft van de bands worden aangekondigd. Zodra je de line-up hebt vastgelegd, moet je het eens worden met alle bands over de positionering van elk, de grootte van het logo, waar het wordt geplaatst, waarom de ene voor de andere komt, enzovoort. Een voortdurende stroom aan e-mails. Daarna moet je overeenstemming bereiken over de aankondiging die moet samenvallen met de sociale media-schema’s van iedereen.
En dat heb je vastgesteld. Vervolgens moet je deze aankondiging synchroniseren met de socialemediapagina’s van alle betrokkenen. Je informeert iedereen over de datum van de aankondiging, het tijdstip, wat je wilt dat ze posten, welke links, enz. En je moet goedkeuring krijgen en ervoor zorgen dat deze dingen daadwerkelijk gaan gebeuren. In veel gevallen is dit werk voor een team van mensen. In dit geval ben ik degene die de boekingen heeft gedaan, de volgorde op de poster heeft bedacht, de goedkeuringen heeft aangevraagd, met iedereen heeft overlegd en later de datum en tijd van de aankondiging heeft vastgesteld met dezelfde teams. Weken en maanden werk. Ik en degene die de poster heeft gemaakt, die ik waarschijnlijk genoeg onder druk heb gezet. En dan komt iemand en sch**t over al dat werk en het hele plan. Het Rockstadt-team bestaat het hele jaar uit precies drie mensen. Later in het jaar en afhankelijk van de behoeften, komen er collega’s bij die individuele afdelingen beheren, allemaal geweldige mensen.
Waarom is dit detail zo belangrijk en waarom kwam er een idioot om de boel te verstoren? Omdat het gaat om het maximaliseren van de impact van je “product.” Zoals het gezegde luidt, waar er velen zijn, is er kracht. Het is anders wanneer dezelfde informatie tegelijkertijd uit meerdere bronnen komt. Het is anders wanneer je de aankondiging ziet van zowel het festival als je favoriete band. Het is geloofwaardig, tastbaar, speciaal. Natuurlijk is ook de impact dienovereenkomstig, evenals de reactie van het publiek. Het creëert die “hype,” dat gevoel van trots, van gemeenschap. Je maakt deel uit van iets. Je hebt een verwachting gecreëerd, je hebt geleverd, en de reactie en impact zijn echt speciaal. Zodat ook Europa kan zien wat er in Roemenië gebeurt. Zodat ze hier willen komen. Zodat we kunnen groeien. Maar als een domkop besluit om iets op eigen houtje te posten, wordt die hele impact verminderd, gaat de hele “magie” verloren, en is er niets meer om “wauw” over te zijn. Plots is het gewoon grappig.
Al deze details komen tot uiting in de kaartverkoop en de zichtbaarheid van het project, in dit geval het festival. Het voortbestaan, succes en de continuïteit van dit festival zijn gebaseerd op die impact, op verkoop en mond-tot-mondreclame. Er zit veel werk achter, werk waar een idioot de spot mee heeft gedreven, ook al had hij duidelijke instructies ontvangen. Ja, prima, jij hebt je kaartje al. Super dat je de poster eerder hebt gezien. Misschien zie je volgend jaar geen poster meer, want dan bestaat het evenement misschien niet meer. Helaas hangt het festival niet af van jouw ticket. Het is niet speciaal voor jou gemaakt, maar voor een gemeenschap waar jij, ik en wij allemaal deel van uitmaken. De Roemeense staat neemt sowieso bijna 50% van de waarde van een kaartje. Vanaf 2025 willen ze dat nog verder verhogen. Ik begrijp dat deze dingen onbekend kunnen zijn, ik veroordeel het delen niet. En kijk, met die aankondiging ging de aandacht niet meer naar de line-up, maar naar hoe grappig de situatie was. De poster en wat erop stond deden er niet meer toe. Duizenden hebben het al gezien. Al dat werk, naast dat het niet dezelfde impact zal hebben, werd een onderwerp van spot en amusement. Het werk van mensen, voor de lol van een dwaas.
Maar de volgende keer dat zoiets gebeurt, onthoud dit. Het ondersteunen en delen van een lek is in feite het saboteren van een project, het saboteren van iemand die misschien jarenlang heeft gewerkt. Of het nu gaat om een aankondiging, een spel, een film, wat dan ook. And it’s not fun.
En verder, laat de familie van diegene die het gepost heeft voor de rest het maar uitzoeken.