Alcatraz Open Air 2024

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Zo is Graspop gelukkig nog niet (alles makkelijk te bereiken, nooit rijen behalve de wc´s, maar dat lijkt ook langer dan dat ze effectief zijn)
Die "johnny´s" zijn allemaal welkom aangezien ze evenveel van metal houden als wij, zorgen dat het festival kan blijven bestaan en bands niet gratis moeten spelen. Dat gatekeepen is waarom metal ´uitsterft´, want vandaag luisteren jongeren veel meer muziek dan 1 genre

Ik herinner mij toch nog dat je vroeger in de tijdspanne van 1 nummer eens kon gaan wateren en met een vers pintje terug op je plaats stond voor het volgende nummer goed en wel op gang was. Dat is de laatste jaren toch wel anders ...
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
En het is niet mijn bedoeling om gate te keepen. Maar ik kan mij niet van de mening ontdoen dat er de laatste jaren op Graspop veel meer mensen rondlopen die geen hol geven om Metal, maar gewoon eens willen komen kijken wat dat nu allemaal is met die ruige mannen en hun luide muziek. Soccer moms die iedereen vol glitter spuiten met een waterpistooltje, maar overduidelijk niet voor de muziek komen. Als er gedester en gezever is (ook meer dan vroeger) is het ook steevast met gasten die je objectief gezien niet direct op een Metalfestival zou plaatsen... Maar kijk, dr zijn waarschijnlijk ook veel mensen die geen hol geven om dance muziek, maar naar Tomorrowland gaan om die decors eens te kunnen zien.

En als ge dan gelijk sardienen opeengepropt staat, dan irriteer ik mij daar aan. Klein kantje, mijn excuses hiervoor. Ik los het voor iedereen op door niet meer naar Graspop te gaan. Maar ik zou wel het vliegend schijt krijgen mocht Alcatraz dezelfde richting uitgaan 😒
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.928
8.752
En het is niet mijn bedoeling om gate te keepen. Maar ik kan mij niet van de mening ontdoen dat er de laatste jaren op Graspop veel meer mensen rondlopen die geen hol geven om Metal, maar gewoon eens willen komen kijken wat dat nu allemaal is met die ruige mannen en hun luide muziek.
Dit is een feit. In mijn vrienden- en kennissenkring zijn er de afgelopen jaren ook steeds meer mensen bij gekomen die weinig tot niets met metal hebben, maar toch naar Graspop gaan 'voor de gezelligheid'.

Over Alcatraz houd ik dus structureel wijselijk mijn mond bij die mensen. En als het al ter sprake komt, dan omschrijf ik het als de hel op aarde. Slecht georganiseerd, grote bende, vieze toiletten, duur en smerig eten, geen zitplekken, slechte camping zonder douches. Wat allemaal niet waar is natuurlijk, maar weten zij veel.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.351
8.536
Dit is een feit. In mijn vrienden- en kennissenkring zijn er de afgelopen jaren ook steeds meer mensen bij gekomen die weinig tot niets met metal hebben, maar toch naar Graspop gaan 'voor de gezelligheid'.

Over Alcatraz houd ik dus structureel wijselijk mijn mond bij die mensen. En als het al ter sprake komt, dan omschrijf ik het als de hel op aarde. Slecht georganiseerd, grote bende, vieze toiletten, duur en smerig eten, geen zitplekken, slechte camping zonder douches. Wat allemaal niet waar is natuurlijk, maar weten zij veel.

En toch ontkom je er niet aan, kijk hier maar op t forum:

Nu al 84 pagina’s

2023 had er 48
En 2022 had er 32

De groei op volle touren!
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
226
292
ik denk dat het groeien van Alcatraz ook te maken zal hebben met wat er gaat gebeuren met Kamping Kitsche. Ik dacht dat ze nu nog zeker tot en met 2025 op zelfde locatie zal zullen blijven. Maar dat Kamping Kitsche wil naar een grotere locatie gaan volgens de geruchten. Dus vraag ik me wel af wat dan de gevolgen zouden kunnen zijn. Tenten, poduims worden voor beide gebruikt, ik dacht ook dat ze samen contract hadden met de stad.
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Ik kom dit jaar naar Alcatraz met een witte tshirt of 1tje van The Cure als die zelfs nog past. Of mss bij mijn vriendin 1tje van Justin Bieber lenen om front row te gaan staan bij Ne Obliviscaris
Wat dacht je daar van :)
Van mij mag jij dit Alcatraz-jaar, witter dan wit, en Bieberder dan Bieb, op de compleet frontste row staan, voor Ne Obliviscaris 👍
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.729
12.337
Maar ik snap onze Knorige Kapitein wel hoor. Die discussies zijn al eerder gevoerd. Alleen is het lastig om niet snel tot gateceeper uitgemaakt te worden. Op Alcatraz zie ik veel meer 'echte' metalheads rondlopen. Van die types waarvan je ziet dat ze alleen van death metal houden. In Baroeg loopt daar ook veel van rond. De populatie op Graspop is in de jaren dat ik ga ook echt veranderd, is meer op Werchter gaan lijken dan Alcatraz. Is dat erg? Wat mik betreft absoluut niet. Juist heel mooi dat er zo groot festival is waar de hardere muziek centraal staat. Maar Alcatraz is juist speciaal omdat het kleiner is en de obscuurdere metal daar gevierd wordt met dito publiek.

En die groei is inderdaad niet eindeloos wat men al aangaf qua terrein. En met de beperkte ruimte voor vrachtwagens kunnen de echt grote producties er niet landen. Dus ik blijf gewoon niet snappen wat ze daar nou met Stubru moeten
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.811
2.560
Maar ik snap onze Knorige Kapitein wel hoor. Die discussies zijn al eerder gevoerd. Alleen is het lastig om niet snel tot gateceeper uitgemaakt te worden. Op Alcatraz zie ik veel meer 'echte' metalheads rondlopen. Van die types waarvan je ziet dat ze alleen van death metal houden. In Baroeg loopt daar ook veel van rond. De populatie op Graspop is in de jaren dat ik ga ook echt veranderd, is meer op Werchter gaan lijken dan Alcatraz. Is dat erg? Wat mik betreft absoluut niet. Juist heel mooi dat er zo groot festival is waar de hardere muziek centraal staat. Maar Alcatraz is juist speciaal omdat het kleiner is en de obscuurdere metal daar gevierd wordt met dito publiek.

En die groei is inderdaad niet eindeloos wat men al aangaf qua terrein. En met de beperkte ruimte voor vrachtwagens kunnen de echt grote producties er niet landen. Dus ik blijf gewoon niet snappen wat ze daar nou met Stubru moeten
Maar met zo'n machine als StuBru in je rug, krijgt het hele merk "Alcatraz" wel wat meer body natuurlijk. Ik vermoed dat je daarmee wel een steviger dossier hebt om bijvoorbeeld onderhandelingen te doen met Stad Kortrijk voor vernieuwing van vergunningen en dergelijke.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.853
5.233
baroness en graveyard zijn trouwens in november een co headline tour aan het houden, baroness staat 10 november op hells balls.
op de site van hell's balls staat graveyard er trouwens ook al bij ook al zijn ze op socials nog niet aangekondigd

poster2.jpg
 
Laatst bewerkt:

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.811
2.560
baroness en graveyard zijn trouwens in november een co headline tour aan het houden, baroness staat 10 november op hells balls.
op de site van hell's balls staat graveyard er trouwens ook al bij ook al zijn ze op socials nog niet aangekondigd

poster2.jpg
Coole poster wel. Enkel nog hun sponsors zullen ze nog eens moeten herbekijken. Die colour-fix is niet goed gelukt, precies :p
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.844
3.934
StuBru is een beetje identiteit-zoekende en blijkbaar hebben ze zich de laatste jaren weer helemaal gesmeten op "jouw festivalzender" in de zomer, dus ze 'coveren' zowat ELK festival. Ze zijn jaren weg geweest van Graspop als partner, pas sinds 2023 hebben ze daar terug een eigen stand (verdwenen ergens rond '15-'17 geloof ik). StuBru maakt trouwens al jaren kleine reportages op Alcatraz, vroeger met Sofie, sinds '21 met Thomas en vorig jaar werd zelfs Thibault in de strijd gegooid, maar of dat zo'n negatieve invloed heeft... ik betwijfel het. Af en toe een filmpje op de socials en een vermelding op de radio, een interview hier of daar, maar nauwelijks band coverage als je ziet dat ze dit jaar bij Graspop zowat enkel Limp Bizkit, Deep purple, Alice Cooper en Tool draaiden bij vooruitzichten naar. Ik weet niet of er op alcatraz concerten live worden uitgezonden zoals op Graspop gebeurt, dat denk ik niet, tenzij dat dit jaar echt verandert. Maar als festival zeg je uiteraard geen nee tegen een zender als StuBru.

Verder ben ik alleen maar blij dat er op Alcatraz nichefans rondlopen zodat het volk zich bij alle podia mooi verdeelt en dat we met een eensgezind publiek kunnen genieten van onze bands, maar dat er ook mensen zijn die ergens in de buurt van een bar aan de mainstage blijven hangen. Op die manier kunnen wij hopelijk nog gemakkelijk van de ene naar de andere tent lopen en aan beide podia goeie plekjes bemachtigen!

Dus kom maar op Stubru, en zet een aantal van de vele prachtige Belgische bands in de kijker tijdens die dagen!
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
190
378
StuBru is een beetje identiteit-zoekende en blijkbaar hebben ze zich de laatste jaren weer helemaal gesmeten op "jouw festivalzender" in de zomer, dus ze 'coveren' zowat ELK festival. Ze zijn jaren weg geweest van Graspop als partner, pas sinds 2023 hebben ze daar terug een eigen stand (verdwenen ergens rond '15-'17 geloof ik). StuBru maakt trouwens al jaren kleine reportages op Alcatraz, vroeger met Sofie, sinds '21 met Thomas en vorig jaar werd zelfs Thibault in de strijd gegooid, maar of dat zo'n negatieve invloed heeft... ik betwijfel het. Af en toe een filmpje op de socials en een vermelding op de radio, een interview hier of daar, maar nauwelijks band coverage als je ziet dat ze dit jaar bij Graspop zowat enkel Limp Bizkit, Deep purple, Alice Cooper en Tool draaiden bij vooruitzichten naar. Ik weet niet of er op alcatraz concerten live worden uitgezonden zoals op Graspop gebeurt, dat denk ik niet, tenzij dat dit jaar echt verandert. Maar als festival zeg je uiteraard geen nee tegen een zender als StuBru.

Verder ben ik alleen maar blij dat er op Alcatraz nichefans rondlopen zodat het volk zich bij alle podia mooi verdeelt en dat we met een eensgezind publiek kunnen genieten van onze bands, maar dat er ook mensen zijn die ergens in de buurt van een bar aan de mainstage blijven hangen. Op die manier kunnen wij hopelijk nog gemakkelijk van de ene naar de andere tent lopen en aan beide podia goeie plekjes bemachtigen!

Dus kom maar op Stubru, en zet een aantal van de vele prachtige Belgische bands in de kijker tijdens die dagen!

Juiste analyse wat mij betreft!

Was mij ook opgevallen dat ze steeds dezelfde nummers/ bands spelen bij hun coverage. Voor Alcatraz bv. telkens een live versie van Animals - Architects. Is een band die ze welk vaker beginnen spelen zijn. Wat ze wel goed doen tijdens de festivals zelf, is hun aandacht voor Belgische bands (ook de hardere). Al is dat natuurlijk vooral dankzij Thomas. Ik betwijfel wel of dit voor de grote sprong voorwaarts zal zorgen voor Alcatraz.

Daarnaast ook de open vraag: Kan dat wel, 2 major metalfestivals in België? Ik snap dat Alcatraz wil groeien en ambitie toont, maar ligt hun populariteit niet net in het feit dat ze het segment daaronder bedienen? Zoals hier eerder ook al aangehaald, de pure metal fans zakken nu eerder af naar Alcatraz dan Graspop als ze moeten kiezen. Het lijkt me sterk dat de organisatie hun identiteit zou omgooien om een copy/paste te worden van Graspop. Ik zie het eerder als hun marge proberen maximaliseren: podia, aantal mensen/dag, grootte van de bands, iets meer mainstream bands, etc.. Maar écht in het vaarwater van de grote broer komen, proberen ze hopelijk - voor de beleving en hun publiek - te vermijden.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.853
5.233
Juiste analyse wat mij betreft!

Was mij ook opgevallen dat ze steeds dezelfde nummers/ bands spelen bij hun coverage. Voor Alcatraz bv. telkens een live versie van Animals - Architects. Is een band die ze welk vaker beginnen spelen zijn. Wat ze wel goed doen tijdens de festivals zelf, is hun aandacht voor Belgische bands (ook de hardere). Al is dat natuurlijk vooral dankzij Thomas. Ik betwijfel wel of dit voor de grote sprong voorwaarts zal zorgen voor Alcatraz.

Daarnaast ook de open vraag: Kan dat wel, 2 major metalfestivals in België? Ik snap dat Alcatraz wil groeien en ambitie toont, maar ligt hun populariteit niet net in het feit dat ze het segment daaronder bedienen? Zoals hier eerder ook al aangehaald, de pure metal fans zakken nu eerder af naar Alcatraz dan Graspop als ze moeten kiezen. Het lijkt me sterk dat de organisatie hun identiteit zou omgooien om een copy/paste te worden van Graspop. Ik zie het eerder als hun marge proberen maximaliseren: podia, aantal mensen/dag, grootte van de bands, iets meer mainstream bands, etc.. Maar écht in het vaarwater van de grote broer komen, proberen ze hopelijk - voor de beleving en hun publiek - te vermijden.
als je ziet naar de andere festivals in augustus komen de grote bands die je in Juni ziet meestal niet in augustus langs. Alcatraz zal dus altijd in de breedte moeten gaan uitbreiden, kan op basis van meer podia maar ook meer inkleding/beleving.
 

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
577
321
Juiste analyse wat mij betreft!

Was mij ook opgevallen dat ze steeds dezelfde nummers/ bands spelen bij hun coverage. Voor Alcatraz bv. telkens een live versie van Animals - Architects. Is een band die ze welk vaker beginnen spelen zijn. Wat ze wel goed doen tijdens de festivals zelf, is hun aandacht voor Belgische bands (ook de hardere). Al is dat natuurlijk vooral dankzij Thomas. Ik betwijfel wel of dit voor de grote sprong voorwaarts zal zorgen voor Alcatraz.

Daarnaast ook de open vraag: Kan dat wel, 2 major metalfestivals in België? Ik snap dat Alcatraz wil groeien en ambitie toont, maar ligt hun populariteit niet net in het feit dat ze het segment daaronder bedienen? Zoals hier eerder ook al aangehaald, de pure metal fans zakken nu eerder af naar Alcatraz dan Graspop als ze moeten kiezen. Het lijkt me sterk dat de organisatie hun identiteit zou omgooien om een copy/paste te worden van Graspop. Ik zie het eerder als hun marge proberen maximaliseren: podia, aantal mensen/dag, grootte van de bands, iets meer mainstream bands, etc.. Maar écht in het vaarwater van de grote broer komen, proberen ze hopelijk - voor de beleving en hun publiek - te vermijden.
Ik dacht dat alcatraz zelf ook al had aangegeven dat ze min of meer bij het huidige concept willen blijven en niet veel verder willen uitbreiden en ook niet van plan zijn om de echt grote headliners te boeken. Ik zie ook niet in waarom ze niet beide kunnen bestaan, ze liggen enkele maanden en een 150 km van elkaar. Dat laatste lijkt niet veel, maar alcatraz gaat logischerwijs toch altijd wat meer volk uit de regio hebben dat de moeite niet doet om naar grasop te gaan, en omgekeerd hetzelfde bij graspop
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.853
5.233
Ik dacht dat alcatraz zelf ook al had aangegeven dat ze min of meer bij het huidige concept willen blijven en niet veel verder willen uitbreiden en ook niet van plan zijn om de echt grote headliners te boeken. Ik zie ook niet in waarom ze niet beide kunnen bestaan, ze liggen enkele maanden en een 150 km van elkaar. Dat laatste lijkt niet veel, maar alcatraz gaat logischerwijs toch altijd wat meer volk uit de regio hebben dat de moeite niet doet om naar grasop te gaan, en omgekeerd hetzelfde bij graspop
als alcatraz de kans en het budget heeft om iron maiden te booken bij wijze van voorbeeld dan gaan ze dat gewoon doen hoor. dat wil niet zeggen dat het concept veranderd
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
190
378
Ik dacht dat alcatraz zelf ook al had aangegeven dat ze min of meer bij het huidige concept willen blijven en niet veel verder willen uitbreiden en ook niet van plan zijn om de echt grote headliners te boeken. Ik zie ook niet in waarom ze niet beide kunnen bestaan, ze liggen enkele maanden en een 150 km van elkaar. Dat laatste lijkt niet veel, maar alcatraz gaat logischerwijs toch altijd wat meer volk uit de regio hebben dat de moeite niet doet om naar grasop te gaan, en omgekeerd hetzelfde bij graspop

Ik zeg niet dat ze niet beide kunnen bestaan, net wel! Maar Xydroh gaf aan dat Alcatraz wel de intentie heeft om jaarlijks te groeien (zowel budget als capaciteit), wat de trigger was voor de discussie. Zoals al aangehaald door anderen: Het is net goed dat Alcatraz er ook is, zeker in de huidige vorm. Het zal misschien niet die proportie aannemen, maar in mijn ogen verliezen ze wel een soort van bestaansreden (wellicht wat te sterk uitgedrukt) als ze het nieuwe Graspop zouden willen worden. Vandaar was ook mijn vraag: Kan dat wel, 2 metal majors - mocht het ooit zover komen - in België of concurreren ze elkaar dan dood? Is een hypothetische vraag voor alle duidelijkheid - ben gewoon benieuwd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken