Alcatraz Open Air 2024

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
In het buitenland heb je ook Download vs. Bloodstock, Hellfest vs. Motocultor, ... De juni/juli karavaan en de augustus karavaan.

Ik denk dat de festivals überhaupt niet zoveel uit elkaars bord kùnnen eten, aangezien je je grotendeels te schikken hebt naar welke bands in welke maand en waar op zomertour zijn. Dus stel dat ze even groot worden, dan hebben ze nog altijd een totaal andere Line-up.

Maar. Wat dan met de Metaldag op de Lokerse Feesten. Of met de passage van een bepaalde oer-band langs een bepaalde festivalwei, tijdens de openingsdag van een ander bepaald festival. Is dat allemaal toeval, of is dat bewuste wielstokkerij? Want concurreren is niet hetzelfde als proberen saboteren ee.

Ik zou denken dat Graspop meer in directe concurrentie ligt met Hellfest (de strijd om de Franse en internationale bezoekers dan), in hetzelfde weekend, met zo goed als krak dezelfde affiche, dan met Alcatraz. Maar als je de concurrentie actief opzoekt omdat je geen tweede speler op de markt kan verdragen... Zo kan je niet naast elkaar bestaan, nee.

Ik weet natuurlijk niet hoe bitsig of amicaal het er aan toe gaat achter de schermen ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
116
246
Wat betreft Stubru als partner: de 'Zware Klap' podcast van Stubru heeft echt wel veel liefde voor Alcatraz, zeker omdat Brutus en Psychonaut er al veel sneller een podium kregen dan bijvoorbeeld op graspop. Ze smijten geregeld met (terechte) complimenten naar de organisatie en de sfeer daar.

Dus dat wederzijdse respect zal wel een rol spelen, zeker omdat Stubu dat imago terug wil aanscherpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck, johanra en nikita

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.754
Top 100 van Alcatraz deze zag ik passeren, ik dacht sommige van jullie dit wel leuk zouden vinden om lijstjes te maken. Ze hebben wel de nummers al gekozen maar wij mogen er top 100 van maken.

https://www.alcatraz.be/nl/top-100
Best een vreemde lijst eigenlijk, met al voorgekozen nummers en bands, met ook nog nummers van bands die helemaal niet gespeeld zijn op Alcatraz (zoals Mary On A Cross, dat pas in 2019 uitkwam, 2 jaar nadat Ghost op Alcatraz stond).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.754
Niet dat ik elke Johnny met een t-shirt van Metallica naar het leven sta ee. Integendeel, iedereen moet ergens beginnen. Maar als ge met 10 man op 1 vierkante meter staat, staan die er teveel op 😂
Beginnende metalheads zijn geen Johnnies.
Volgens het liedje dragen echte Johnnies (of Marina's) juist bandshirts puur en alleen omdat ze het leuk vinden uitzien, terwijl ze de band in kwestie en hun muziek niet of nauwelijks kennen.
Dat soort mensen zul je dus ook niet snel tegenkomen op een metalfestival.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.931
8.758
Best een vreemde lijst eigenlijk, met al voorgekozen nummers en bands, met ook nog nummers van bands die helemaal niet gespeeld zijn op Alcatraz (zoals Mary On A Cross, dat pas in 2019 uitkwam, 2 jaar nadat Ghost op Alcatraz stond).
Inderdaad. In My Time of Need van Opeth vond ik ook al zo'n rare keuze. Hartstikke mooi nummer, maar toch absoluut niet het eerste nummer waar je bij Opeth aan denkt als nominatie voor een metal lijst?
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.754
tGoh. Groeien ... De limiet bereiken en er los over gaan, dàt is de dooddoener. 55000 man op een terrein stampen dat er eigenlijk maar max 40000 kan hebben. Dat terrein rekt niet eindeloos mee ee! En dan is het natuurlijk een uur aanschuiven aan de WC's, aanschuiven voor 't eten, niet meer rap over en weer voor een pintje tijdens een show, overvolle marquees waar ge niet in of uit geraakt, mensenstromen zonder einde die meer weg hebben van een migrerende kudde gnoe's, ...
Ik weet niet op welk festival jij geweest bent, maar dat kan toch zeker niet Graspop zijn..?
Deze beschrijving past eerder bij Hellfest..
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Beginnende metalheads zijn geen Johnnies.
Volgens het liedje dragen echte Johnnies (of Marina's) juist bandshirts puur en alleen omdat ze het leuk vinden uitzien, terwijl ze de band in kwestie en hun muziek niet of nauwelijks kennen.
Dat soort mensen zul je dus ook niet snel tegenkomen op een metalfestival.
De oorspronkelijke Johnny's en Marina's (met de Nike Airs, Honda Camino en Thunderdome-shirts) zul je inderdaad niet snel tegenkomen op een Metal festival. Die zijn even verknocht aan hun ding als wij... En even oud :unsure:

Ik wist niet goed welk woord ik mocht gebruiken in deze gevoelige tijden, dus dacht ik de woorden van Fleddy te gebruiken. Maar ik zie dat door mijn onachtzame woordkeuze de boodschap een beetje verloren gegaan is...
 
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.318
2.644
Ik weet niet op welk festival jij geweest bent, maar dat kan toch zeker niet Graspop zijn..?
Deze beschrijving past eerder bij Hellfest..
Inderdaad. Marquee 1 keer te klein geweten en dat was tijdens Pendulum.
Bier nooit moeten wachten, pipi doen ook niet en eten dat is een kwestie van timing natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.754
De oorspronkelijke Johnny's en Marina's (met de Nike Airs, Honda Camino en Thunderdome-shirts) zul je inderdaad niet snel tegenkomen op een Metal festival. Die zijn even verknocht aan hun ding als wij... En even oud :unsure:

Ik wist niet goed welk woord ik mocht gebruiken in deze gevoelige tijden, dus dacht ik de woorden van Fleddy te gebruiken. Maar ik zie dat door mijn onachtzame woordkeuze de boodschap een beetje verloren gegaan is...
Ah, zo 'woke' zijn wij hier toch niet, hoor.. ;)
Volgens mij kun je zo ongeveer alles zeggen, zolang het met enig respect gebeurt.
Toon en intentie is alles!
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Inderdaad. Marquee 1 keer te klein geweten en dat was tijdens Pendulum.
Bier nooit moeten wachten, pipi doen ook niet en eten dat is een kwestie van timing natuurlijk.
Deze modder editie zal misschien beter meegevallen zijn, omdat elke onnodige verplaatsing dan het risico op een gebroken nek inhoudt 😆 ... Ik doelde op de afgelopen 1 à 2 jaar (zonder modder), en vorig jaar had ik er echt genoeg van.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.845
3.948
Deze modder editie zal misschien beter meegevallen zijn, omdat elke onnodige verplaatsing dan het risico op een gebroken nek inhoudt 😆 ... Ik doelde op de afgelopen 1 à 2 jaar (zonder modder), en vorig jaar had ik er echt genoeg van.
Wc rijen eens, dat is op sommige momenten echt een probleem, verder werkelijk nog nooit langer dan een minuut aan de bar gestaan (tenzij omwille van een leuke babbel met die mensen erachter) en nooit langer dan 5 minuten voor eten, enkel bij Helmut Lotti en Pendulum een tent niet in geraakt (en dat eerstevond ik niet bepaald een gemis, dat tweede was buiten ook leuk) en verder voor 2 shows echt op tijd naar de metal dome gegaan met het idee dat die vol zou kunnen lopen, de mensenstroom enkel meegemaakt als je na de laatste headliner vertrekt.

En on topic inderdaad; bij Alcatraz nog nooit iets van dit meegemaakt, dus voorlopig zit je daar safe! Ik hoop dat je die knorpot dan ook thuis laat en er daar gewoon van zal kunnen genieten :D
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.754
Ik spreek nochtans vanuit (mijn eigen) ervaring op Graspop... Uw ervaring kan anders zijn uiteraard.
Inderdaad. Marquee 1 keer te klein geweten en dat was tijdens Pendulum.
Bier nooit moeten wachten, pipi doen ook niet en eten dat is een kwestie van timing natuurlijk.
Ik heb eerlijk gezegd ook vrijwel nergens last van op GMM.
Volgens mij kun je vrijwel alle drukte vermijden door een beetje slim je momenten en plekken te kiezen.

Zo staan er om maar wat te noemen vrijwel standaard een paar (korte) rijen aan de bar naast de Marquee, maar even om het hoekje kun je altijd direct bestellen. Ook heb ik mensen in een rij zien staan voor toiletten, terwijl ik zonder rij naar de toiletten direct ernaast liep (heb de mensen in de rij daar vervolgens nog op gewezen).

Ik sta doorgaans bij alle optredens en podia redelijk ver vooraan, maar drank halen doe ik vrijwel altijd binnen enkele minuten.
Bij beide main stages bevindt zich een bar helemaal vooraan in de hoek, wat het heel simpel maakt om even uit het publiek en weer terug erin te lopen.
Dat was op Hellfest wel anders, waar de dichtstbijzijnde bar zich op enkele honderden meters naar achteren bevond, met enorme rijen aan alle kanten (idem voor toiletten).

Een te volle tent heb ik volgens mij alleen bij Hellmut Lotti gezien (zelf niet binnen geweest), daar stonden mensen buiten op banken en prullenbakken om nog wat te kunnen zien. Bij Pendulum dit jaar was de Marquee zo goed als helemaal vol, maar toch ben ik daar toen het optreden al een kwartiertje bezig was nog via de linkerkant tot helemaal vooraan geraakt. Weliswaar met enige moeite, maar dat kwam met name omdat er ook weer een hele stroom mensen de andere kant uit liep.

Rijen zijn er zeker op Graspop, ook lange, maar volgens mij is dat toch vooral het geval bij randzaken, zoals de shuttlebussen, signing sessions, Win For Life (waar hele hordes blijkbaar hun bandje laten afknippen om iets te kunnen winnen), en uiteraard bij de badhuizen op de Boneyard (lig er zelf niet, dus weet niet of dat dit jaar beter/slechter was). En vorig jaar was er op de eerste dag alleen het eerste uur die rij bij de Info-stand vanwege die aanvankelijke problemen met de skullies op de polsbandjes.

Sowieso heb ik bij GMM nooit het idee dat ze hun capaciteit overschrijden, integendeel.
Natuurlijk zijn er veel mensen, maar nooit voel ik me daar verdrukt of onveilig, zelfs vooraan bij optredens gunt iedereen elkaar doorgaans voldoende ruimte.
Hellfest in 2022 was gewoon onverantwoord druk naar mijn mening (wellicht hadden ze daar wel de capaciteit overschreden om de peperdure line-up te compenseren..).
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken