Alcatraz Open Air 2024

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Voor mij staan er wel een aantal exclusieve acts op de poster. Een Crippled Black Phoenix zie je bijvoorbeeld nooit op een metal affiche. En zeker niet dit jaar, aangezien ze maar een stuk of vijf shows doen. The Ocean is ook alweer 9 jaar geleden dat ze voor het laatst (en dat was ook de enige keer) op Graspop stonden en ze stonden nog nooit op Alcatraz. Toegegeven, dat is inderdaad niet heel veel exclusiefs. Maar wel mijn twee grootste mustsees van het affiche. :)
Beide bands ken ik eigenlijk niet, dus goeie correctie.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.411
6.719
Beide bands ken ik eigenlijk niet, dus goeie correctie.
Crippled Black Phoenix is wel echt een acquired taste, met hun dromerige post/prog-rock. Dus dat gaat echt niet voor iedereen zijn. Maar The Ocean kan ik niet genoeg aanbevelen. Hun sound is naar mijn ervaring toegankelijk voor veel verschillende soorten metal liefhebbers. En live onwijs strak en energiek.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Dokken voor het laatst in 2007 in de Benelux is ook een erg mooie “exclusive”, staan wel op wat andere plekken in Europa, maar toch.

Europe als headliner is voor mij ook wel een magisch moment. Feuerschwanz op de vrijdag heeft sinds 2005 pas 9 shows buiten Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk gespeeld.

Er is niks letterlijk als exclusive aangekondigd, maar toch wel een berg unieke boekingen!

Dit jaar één dag (Gene Simmons natuurlijk vet, maar significant goedkoper in Utrecht!), volgend jaar misschien het hele weekend?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.544
Dokken voor het laatst in 2007 in de Benelux is ook een erg mooie “exclusive”, staan wel op wat andere plekken in Europa, maar toch.

Europe als headliner is voor mij ook wel een magisch moment. Feuerschwanz op de vrijdag heeft sinds 2005 pas 9 shows buiten Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk gespeeld.

Er is niks letterlijk als exclusive aangekondigd, maar toch wel een berg unieke boekingen!

Dit jaar één dag (Gene Simmons natuurlijk vet, maar significant goedkoper in Utrecht!), volgend jaar misschien het hele weekend?
Doe gewoon dit jaar het hele weekend man. Zijn er met een grote club en er staan teveel Koekdoos bands om maar 1 dag te gaan!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Doe gewoon dit jaar het hele weekend man. Zijn er met een grote club en er staan teveel Koekdoos bands om maar 1 dag te gaan!

Dat gaat de concert begroting van dit jaar niet halen helaas. Zeker niet als er al tickets voor een losse Feuerschwanz show zijn en ik de enige must see van zondag ook voor veel goedkoper in Utrecht kan zien:p

Sowieso is het een klein wonder dat die zaterdag een relatief dag vullend programma voor ons heeft gekregen als je het vergelijkt met de afgelopen jaren. Aan de hand van de clashfinders was ook echt de 2016 editie de laatste keer dat het het waard was
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

won666

Support act
17 mei 2019
1.179
1.239
Sylosis... Beetje Gojira en Orbit Culture door elkaar. Wat kan je nog meer wensen 🤘

De vrijdag is zo (nog) beter geworden.

Yes heerlijke band! Heb het wel niet zo hard met Gojira maar wel zwaar fan van Sylosis! Orbit Culture moet ik eens wat beter gaan ontdekken, lijkt me leuke band en die komen volgende maand naar Antwerpen dus moet ze dringend eens gaan ontdekken!


Zelf vind ik de vrijdag ook de beste dag eigenlijk in de breedte, veel kleinere bands die ik wil zien. Wel veel bands die ik reeds live zag, op eentje na, maar ik denk dat het me goedkoper uitkomt die te gaan zien in een zaal. Ik heb het over Feuerschwanz. En die doen dit jaar nog minstens 20 shows binnen de 1000 km van mijn woonst dit jaar, dat ik ze zoinzo wel ergens kan catchen

Ik vind de zaterdag persoonlijk niet heel sterk, eigenlijk drie bands maar die ik echt leuk vind (Heideroosjes, Hatebreed en derde kom ik even niet op). Europe wel leuk maar geen hotel overnachting voor mij waard denk ik

Zondag een beetje hetzelfde als zaterdag. De nieuwe toevoeging lijkt me wel leuk, maar ik ken het niet als solo band, maar moest dat nu iets leuk zijn, awel eerlijk gezegd dat dit misschien wel leuk voor mij zou kunnen zijn


Als er niks leuker of iets anders leuks te doen is in mijn buurt (Ac/Dc reken ik NIET mee want enkel staanplaatsen en op zoiets groots zit ik liever, dus heb al geprobeerd aan tickets te geraken voor Duitsland maar lees daarover al mijn perikelen in het Ac/Dc topic als u dat aanspreekt) zal ik wel naar Alcatraz gaan. Maar ga het nog eens te goed moeten bekijken, vooral ook wanneer het tijdschema er is. Het probleem is dat ik intussen al zoveel live heb gezien, dat ik er minder geld voor begin te willen uit geven eigenlijk. Maar bv die zondag, als ik bv de garantie krijg dat Opeth met hun by request set (als het al By request is op Alcatraz ...) Dirge For November spelen, kom ik hoe dan ook af! Maar die vrijdag verlof krijgen gaat ook precies al moeilijk worden dus moet het nog bekijken!
'begin volgend jaar' eindigt voor mij op woensdag 31 januari

Profetische woorden van @won666

😂😂😂

Ik vind vanmiddag wel een mooi moment voor de laatste aankondigingen, als reactie op de AC/DC verkoop van vanochtend! :)
Ik ben blijkbaar niet de enige profeet in ons midden @jbj ! @Jamel kent ook iets van profetische woorden! :)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Zondag een beetje hetzelfde als zaterdag. De nieuwe toevoeging lijkt me wel leuk, maar ik ken het niet als solo band, maar moest dat nu iets leuk zijn, awel eerlijk gezegd dat dit misschien wel leuk voor mij zou kunnen zijn

De meerderheid van de setlist is gewoon een lading KISS nummers. Zitten een paar onbekendere nummers bij, maar veel ga je waarschijnlijk toch wel kennen als je de laatste 10 jaar een keer bij een KISS show bent geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.544
Weet je wat het gekke is. Ik acht dat er nog best een kansje is dat ik een deel van zijn show ga meepakken. Misschien geeft het weet een beetje nieuwe dynamiek en energie aan de Kiss nummers. Vond de show die ik van hen zag enorm formulematig en ingestudeerd. Nu de show elementen wat worden teruggeschroefd (ga ik vanuit) moet hij het weer hebben van de songs zelf en een overtuigende live performance
 
  • Thinking
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en won666

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
977
1.013
Oew nice! Ken die band alleen nog qua naam. Ga ik dus zeker checken met die beschrijving
Idem: sylosis en orbit culture hebben één ding gemeen. Die ken ik enkel van naam. Uiteraard ken ik gojira en staat bijna bovenaan bij mijn meest favoriete bands.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.179
1.239
De meerderheid van de setlist is gewoon een lading KISS nummers. Zitten een paar onbekendere nummers bij, maar veel ga je waarschijnlijk toch wel kennen als je de laatste 10 jaar een keer bij een KISS show bent geweest.
Eigenljjk niet. Ik heb Kiss maar een maal gezien. Graspop 2009. Daarna altijd bewust ontweken. Ben ook geen grote Kiss fan. Hebben een paar leuke hits maar verder niet mijn ding. En dan betaal ik daar geen 80 euro of whatever voor. Dus Sportpaleis was al uitgesloten. En dan op de festivals daarna overlaten ze altijd met iets dat ik wou zien ofzo. Dus nu eigenlijk misschien eens het ideale moment.

Maar ik weet het nog niet want al de rest van die affiche op zondag alles dat ik goed vind al tig keer gezien. Architects bv of op vrijdag Amon Amarth. Die zaten nog niet bv in mijn berekeningen van daar juist maar allemaal ook zwaar fan alleen al tig keer gezien. En zo begint dat wat met alles te zijn voor mij. Ook eigenlijk Graspop. Maar dat blijf in uit traditie we bezoeken. Ik was bv heel blij dat Alcatraz Forbidden had vorig jaar. Al jaren fan van. Maar helaas door werk in de ochtend en vertraagde trein maar de helft van de set kunnen zien. Ook bv Bury Tomorrow moeten missen. Ook zware fan van maar gelukkig al tig keer gezien.

Maar dus Forbidden, in dat opzicht ben ik heel blij dat Dynamo ze dit jaar heeft weten te strikken opnieuw. Krijg ik gelukkig een herkansing. Maar voor de rest veel het zelfde op Dynamo opnieuw.


Wel opnieuw Dimmu Borgir. Die heb ik echt nog niet vaak gezien. Ook niet heel zwaar into Black metal maar Dimmu was voor mij wel een band die mij richting metal heeft geduwd. En ik luisterde eerst de meer extreme vormen van metal voor ik een band als Iron Malden kon waarderen. Klinkt raar, is de waarheid.

Wat ik dan wel goed vind bij Dynamo, ze geven veel kansen aan jonge bands zeker gezien het lagere aantal. Zo bv (maar ook door Graspop hun boeking voor dit jaar) Pest Control. Nog maar net ontdekt eigenlijk maar ik voel de band volledig zeg maar. Maar helaas vorig jaar over geslagen op Dynamo.

En daarmee besef ik nog maar eens dat ik meer oog voor die nieuwe parels moet hebben, al boekt Dynamo ze natuurlijk ook uit financiële overwegingen. Maar dus Dynamo dit jaar al minstens een dag dank zij Forbidden.


Dit jaar hebben beide festivals Bodysnatcher geboekt en daarnaar ben ik wel eens benieuwd ook. Ook een nieuwere band. Hoop ze wel eens te zien maar ga er niet speciaal 70 euro voor betalen. Dus even zien of ze op Dynamo staan op dag Forbidden en anders andere dag als ik twee dagen ga, of op Alcatraz zodus.


Edit: nog vergeten vermelden. @Joslittel zijn gevoel. Exact dat ook wat ik bedoel. En ook nog ik heb wel Kiss hun show gezien in Dubai via live stream op 31 december 20...ik denk 21.
 

Totochon

Playlistbediener
31 jan 2024
19
27
Kiss heb ik twee keer kunnen zien op Hellfest (2019 en 2023). 2019 valt mee, maar te veel gebabbel tussen de nummers. En 2023 was een ramp!! Behalve de pyrotechnische effecten etc. Er viel niets te winnen! Muzikaal afspelen, weekdieren op het podium en blabla/technische problemen tussen de stukken. Vooral omdat er Architects ervoor was en Parkway Drive er vlak achter. Deze groep is al lang geleden overleden. Dus de solo van Gene Simmons wordt heel leuk. Geen vuurwerk of pyrotechniek, geen stijgend platform etc. Het kan vlak en saai zijn. Eerlijk gezegd is het belachelijk als de hel. En bovendien als sub-headliner... Beschamend voor Exodus. Ze hadden het op zaterdag met Europa moeten plannen en Testament met Exodus op zondag. Veel succes voor de muzikale soep.. 😅
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Kiss heb ik twee keer kunnen zien op Hellfest (2019 en 2023). 2019 valt mee, maar te veel gebabbel tussen de nummers. En 2023 was een ramp!! Behalve de pyrotechnische effecten etc. Er viel niets te winnen! Muzikaal afspelen, weekdieren op het podium en blabla/technische problemen tussen de stukken. Vooral omdat er Architects ervoor was en Parkway Drive er vlak achter. Deze groep is al lang geleden overleden. Dus de solo van Gene Simmons wordt heel leuk. Geen vuurwerk of pyrotechniek, geen stijgend platform etc. Het kan vlak en saai zijn. Eerlijk gezegd is het belachelijk als de hel. En bovendien als sub-headliner... Beschamend voor Exodus. Ze hadden het op zaterdag met Europa moeten plannen en Testament met Exodus op zondag. Veel succes voor de muzikale soep.. 😅

Gene Simmons is wel de goed klinkende helft van Kiss. De solo show in 2018 was muzikaal dik in orde in ieder geval. Maar verder is zo’n show die je beschrijft als die in 2023 meer een momentopname, in de Ziggodome waren er geen technische problemen en klonk het beter dan de shows die ik ervoor had gezien, waarschijnlijk door alle backing tracks.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Kiss heb ik twee keer kunnen zien op Hellfest (2019 en 2023). 2019 valt mee, maar te veel gebabbel tussen de nummers. En 2023 was een ramp!! Behalve de pyrotechnische effecten etc. Er viel niets te winnen! Muzikaal afspelen, weekdieren op het podium en blabla/technische problemen tussen de stukken. Vooral omdat er Architects ervoor was en Parkway Drive er vlak achter. Deze groep is al lang geleden overleden. Dus de solo van Gene Simmons wordt heel leuk. Geen vuurwerk of pyrotechniek, geen stijgend platform etc. Het kan vlak en saai zijn. Eerlijk gezegd is het belachelijk als de hel. En bovendien als sub-headliner... Beschamend voor Exodus. Ze hadden het op zaterdag met Europa moeten plannen en Testament met Exodus op zondag. Veel succes voor de muzikale soep.. 😅
Heb vorig jaar GNR overleefd, dit zal ook wel lukken
 
  • Haha
Waarderingen: Totochon

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.544
Hoop eigenlijk niet dat Sylosis 1 op 1 de spot van Pig Destroyer overneemt. Dan komen ze terecht in de clusterf*ck in het tijdschema met Hippotraktor, Uada, Channel Zero, Septicflesh en The Ocean. Dat gaan ze hoe dan ook niet winnen :(
 
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
141
275
Heel blij met de toevoeging van Sylosis, toch een van de ontdekkingen van 2023 voor mij!
Ze liggen in de huidige clashfinder in balans met Channel Zero en Hippotraktor. Die laatste vorig jaar wel op Graspop gezien, dus die vallen wellicht af dan.

Het ziet er toch naar uit dat het eens combi zal worden dit jaar.
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: Totochon en Joslittel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.463
4.629
Misschien nog niet veel aangehaald maar ik zie echt uit naar jinjer die opnieuw op de prison stage staat. Hebben ze vorige keer heel goed gedaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Josar

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.411
6.719
Misschien nog niet veel aangehaald maar ik zie echt uit naar jinjer die opnieuw op de prison stage staat. Hebben ze vorige keer heel goed gedaan
Vond ze vorige keer juist tegenvallen, vooral door het matige geluid. Op Graspop klonk het al veel beter. Ik wil ze nu best weer een kans geven, maar het lijkt een beetje clashfest te worden op dat tijdstip.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Onderstaand is het huidige dagprogramma. Groen gaan we doen en blauw is opvulling tussendoor, waarbij Lord of the Lost twijfel is of we niet gewoon dan al bij Epica voor de stage een mooie plek willen pakken.

Rest is nog uitzoeken en opvullen, met ook natuurlijk nog ruimte voor een meeting (eventueel bij een band om maar een band uit te proberen), signeersessies en een eventuele metalmarket!

1708273930202.png
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.411
6.719
Onderstaand is het huidige dagprogramma. Groen gaan we doen en blauw is opvulling tussendoor, waarbij Lord of the Lost twijfel is of we niet gewoon dan al bij Epica voor de stage een mooie plek willen pakken.

Rest is nog uitzoeken en opvullen, met ook natuurlijk nog ruimte voor een meeting (eventueel bij een band om maar een band uit te proberen), signeersessies en een eventuele metalmarket!

Bekijk bijlage 8149
Check sowieso even Ankor. Dat is catchy, toegankelijke muziek. Zou me niets verbazen als met name mevrouw Koekdoos het wel kan waarderen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken