Alcatraz Open Air 2024

Lijkt me dat ze spoedig al wel met namen zullen komen. Dacht me te kunnen herinneren dat ze voor deze editie met een hele grote aankondiging kwamen de eerste keer?

Ik denk niet dat Alcatraz al ooit uitverkocht was?
Dit jaar was de drukste editie tot nu toe denk ik?
45000 mensen verspreid over 4 dagen. De donderdag, de dag dat de buren tegen een klein prijsje de weide op kunnen, was blijkbaar wel uitverkocht. maar veel meer dan 2500 mensen zijn dat niet. Op zaterdag én zondag was er sprake van 15000 bezoekers. De vrijdag komt traditioneel wat trager op gang, omdat velen die dag nog werken.

45000 mensen verspreid over 4 dagen. De donderdag, de dag dat de buren tegen een klein prijsje de weide op kunnen, was blijkbaar wel uitverkocht. maar veel meer dan 2500 mensen zijn dat niet. Op zaterdag én zondag was er sprake van 15000 bezoekers. De vrijdag komt traditioneel wat trager op gang, omdat velen die dag nog werken.
Toch jaarlijks flink aan't stijgen als je die aantallen van de afgelopen jaren zo ziet.
Ik vond dat het zaterdag zelfs al best druk aanvoelde op het terrein, heel veel meer volk moeten ze toch niet willen als ze geen manieren hebben om dat terrein nog te vergroten.

2023: dagcapaciteit: 18.000 - 45.000 bezoekers
2022: dagcapaciteit: 16.000 / 36.000 – 40.000 bezoekers (cijfers verschillen wat bij diverse bronnen)
2021: dagcapaciteit: ik dacht 12.000 omwille van corona maar was volgens mij niet uitverkocht dus dan toch meer? / 26.000 bezoekers

• Leuk
Waarderingen: Dio-Wolf
Toch jaarlijks flink aan't stijgen als je die aantallen van de afgelopen jaren zo ziet.
Ik vond dat het zaterdag zelfs al best druk aanvoelde op het terrein, heel veel meer volk moeten ze toch niet willen als ze geen manieren hebben om dat terrein nog te vergroten.

2022: dagcapaciteit: 16.000 / 36.000 – 40.000 bezoekers (cijfers verschillen wat bij diverse bronnen)
2021: dagcapaciteit: ik dacht 12.000 omwille van corona maar was volgens mij niet uitverkocht dus dan toch meer? / 26.000 bezoekers
Ja het is een mooi aantal zo. Heb het ook zaterdag niet echt als (te) druk ervaren. Alleen Sepultura en Biohazard stond goed vol maar hoefde daar niet vooraan te staan dus geen probleem. Oja, Obituary was wel ramvol😅

• Leuk
Waarderingen: Dio-Wolf

Realistisch kan de capaciteit op de huidige locatie nog gerekt worden naar 20k maar daar zal het ook stoppen. De vraag zal dan zijn, verhuizen ze opnieuw of blijven ze op dat niveau. Gezien de partnership met Kamping kitsch die ook op hun plafond zit denk ik dat wanneer die tijd komt de verhuis naar een andere locatie in kortrijk de optie zal zijn en gezien de cijfers die je aanhaalt kan dat sneller dan gedacht gebeuren.

Realistisch kan de capaciteit op de huidige locatie nog gerekt worden naar 20k maar daar zal het ook stoppen. De vraag zal dan zijn, verhuizen ze opnieuw of blijven ze op dat niveau. Gezien de partnership met Kamping kitsch die ook op hun plafond zit denk ik dat wanneer die tijd komt de verhuis naar een andere locatie in kortrijk de optie zal zijn en gezien de cijfers die je aanhaalt kan dat sneller dan gedacht gebeuren.
Ik hoop echt heel heel erg dat de organisatie beseft dat ze met de huidige opzet een perfect concept hebben. De schaal en sfeer zijn top. Voor grootte ga ik wel naar Graspop. Op Alcatraz gaan we voor de uniekere en moeilijkere namen. Houden zo dus!

• Leuk
Waarderingen: duck en nikita
Ben benieuwd of Behemoth terug zal komen. Is toch een constante op de affiches die passeren. Ik hoorde enkel lof over de headline-show vorige editie, maar het zou toch vroeg zijn.. Ondanks groot fan te zijn en afwezigheid vorig jaar.

Dacht eens een nieuwsartikel gelezen te hebben dat er een contract is voor de locatie tot 2025, dit voor de combo Alcatraz en kamping kitsch. En ruil daarvoor hebben ze het hockeyterrein aangelegd naast de weide. Als ik het artikel kan terugvinden post ik het nog.

Edit: blijkbaar was het 5 jaar vanaf 2015 wat daarna stilzwijgend kon worden verlengd.
Artikel
'In 2015 sloten stad Kortrijk en de vzw achter Alcatraz een gebruiksovereenkomst af voor vijf jaar (tot en met 2019, red.) die stilzwijgend kan worden verlengd”, aldus Roel Deseyn. “De organisatie zou de terreinen van sportcampus Lange Munte gratis mogen gebruiken in ruil voor de aanleg van een omnisportveld op gronden die eigendom zijn van de stad. Maar de vzw die toen die gebruiksovereenkomst afsloot, bestaat niet meer'

Alcatraz vzw is overgegaan in Apache productions namelijk.

Met alle regels die er vandaag zijn, is een nieuwe locatie vinden geen sinecure. Dat Quickie én Metal fan is, én burgemeester van Kortrijk helpt zeer veel, om te blijven op de huidige plaats. Veel omwonenden hebben weinig of geen last van Alcatraz. Dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van Kamping Kitsch. Waar de Metal fans respect hebben, ontbreekt dat de week nadien bij de bezoekers van KK. Het is natuurlijk een evenement waar alle remmen los mogen gaan, en sommigen trekken die lijn door buiten de festivalweide.

Ik denk niet dat Kamping kitsch de lange munte gebruikt. De maandag na Alcatraz moet de lange munte al terug vrijgegeven en gebruiksklaar zijn. Dat wil zeggen alle artiesten kleedkamers en persruimte terug afgebroken en de extra vloeren die er liggen ook al weg.

Hoe dan ook is het wel een enorm voordeel voor beide festivals dat opbouw en afbraak kosten letterlijk gehalveerd worden door de samenwerking maar je ziet nu al dat Kamping kitsch uit hun voegen barst. Als die denken een ander groter terrein te kunnen gebruiken dan valt er plots terug een grote kost volledig in Alcatraz hun nek.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat Kamping kitsch de lange munte gebruikt. De maandag na Alcatraz moet de lange munte al terug vrijgegeven en gebruiksklaar zijn. Dat wil zeggen alle artiesten kleedkamers en persruimte terug afgebroken en de extra vloeren die er liggen ook al weg.

Hoe dan ook is het wel een enorm voordeel voor beide festivals dat opbouw en afbraak kosten letterlijk gehalveerd worden door de samenwerking maar je ziet nu al dat Kamping kitsch uit hun voegen barst. Als die denken een ander groter terrein te kunnen gebruiken dan valt er plots terug een grote kost volledig in Alcatraz hun nek.
Het is in beide hun voordeel om samen te groeien. Als kk plots beslist om te verhuizen, dan zullen de kosten voor hen natuurlijk ook meer dan verdubbelen. Dus zie dit nog wel een paar jaar gelijk lopen. Kk was ook pas een paar dagen op voorhand uitverkocht hoor.

Zowel Nieuwsblad als HLN melden 25k bezoekers voor Kk dat is toch wel een heel stuk boven de 15k per dag die hier gemeld werd voor de za/zo van Alcatraz. Vraag mij toch af waar ze die extra 10k mensen dan stoppen, op de foto's van Kk zie je toch gewoon hetzelfde veld voor de main en ook dezelfde tenten.

Zowel Nieuwsblad als HLN melden 25k bezoekers voor Kk dat is toch wel een heel stuk boven de 15k per dag die hier gemeld werd voor de za/zo van Alcatraz. Vraag mij toch af waar ze die extra 10k mensen dan stoppen, op de foto's van Kk zie je toch gewoon hetzelfde veld voor de main en ook dezelfde tenten.
heel wat eetkramen en bars worden weggehaald om extra plaats te maken, wat natuurlijk ook wel mede zorgde voor de lange wachtrijen bij de bars op kamping kitsch. ook de wc's werden afgebroken en als 'terrein' gebruikt en in de plaats een aantal dixie's gezet.

metal market ook volledig weg wat ook voor wat plaats zorgt.

geen camping maar ik dacht niet dat ze die plaats gebruikten

Users who are viewing this thread