Alcatraz Open Air 2024

Ik wou eens een pareltje voor het slapengaan opzoeken dat ik nog niet ken.
Bij deze. @Jamel ?
Kijk, nog een CBP ontdekker! Ik lees net dat hun show in het kader is van hun 20 jarig bestaan. Dat kan een mooie setlist beloven. Ben voor een paar andere fervente forumgebruikers mijn ultieme CBP setlist aan het bouwen + playlist om ze beter te leren kennen. Zal die ook hier neerzetten als die klaar is.

Kijk, nog een CBP ontdekker! Ik lees net dat hun show in het kader is van hun 20 jarig bestaan. Dat kan een mooie setlist beloven. Ben voor een paar andere fervente forumgebruikers mijn ultieme CBP setlist aan het bouwen + playlist om ze beter te leren kennen. Zal die ook hier neerzetten als die klaar is.
En belofte maakt schuld. Op het forum niet onder stoelen of banken geschoven dat ik fan ben van deze band en daarmee ook erg blij met de boeking op Alcatraz. Ze verdienen een groter podium. Ik help graag mee om meer fans te creëren dus hierbij een playlist met mijn favoriete nummers van de band, net onder de 3 uur. Begint bij mijn favoriet en bouwt zo verder af. Heel veel luisterplezier!

Hele mooie eerste worp! 🤘
Dik tevreden met:
  • Architects
  • Amon Amarth
  • Opeth
  • Cradle Of Filth
  • Paradise Lost
  • Dark Tranquillity
  • Jinjer
  • Spiritbox
  • Korpiklaani
  • Lord Of The Lost
  • Life Of Agony
  • The Night Flight Orchestra (eindelijk eens zien!)
  • Eclipse
  • Orden Ogan (lekker bombastische, epische meezing power metal!)
  • Finntroll
  • Septicflesh
  • Fen (tot nu toe beste ontdekking)
  • Beast In Black
  • Ministry
+ nog een hoop te beluisteren uiteraard

Laatste headliner kan alle kanten op.
Van de namen die ik hier tegenkom zou ik met name Avantasia toejuichen (te lang al niet meer gezien..), en vanzelfsprekend Parkway Drive!

Overig wenslijstje (van affiches andere festivals):
  • Behemoth
  • Brothers Of Metal
  • Enslaved
  • Flogging Molly
  • Infected Rain
  • Kvelertak
  • Rotting Christ
  • The Halo Effect
  • Unleash The Archers (wat was Brittney waanzinnig goed bij Ayreon! 😵)
  • Warkings

En wat betreft Benelux inbreng:
  • Asphyx
  • Blackbriar (fantastisch onlangs in Heerlen!)
  • Carach Angren (idem!)
  • Delain
  • Dyscordia
  • Heidevolk
  • Thurisaz
  • Vanaheim
  • Wolvennest (komend weekend op Samhain in Maastricht, veel zin in!)

Dik tevreden met:
  • Architects
  • Amon Amarth
  • Opeth
  • Cradle Of Filth
  • Paradise Lost
  • Dark Tranquillity
  • Jinjer
  • Spiritbox
  • Korpiklaani
  • Lord Of The Lost
  • Life Of Agony
  • Eclipse
  • Finntroll
  • Septicflesh
  • Beast In Black
  • Ministry

Van de namen die ik hier tegenkom zou ik met name Avantasia toejuichen (te lang al niet meer gezien..), en vanzelfsprekend Parkway Drive!

• Behemoth
  • Brothers Of Metal
  • Enslaved
  • Flogging Molly
  • Infected Rain
  • Kvelertak
  • Rotting Christ
  • The Halo Effect
  • Warkings

• Asphyx
  • Carach Angren (idem!)
  • Delain
  • Dyscordia
  • Heidevolk
  • Thurisaz
  • Vanaheim

Zeker Feuerschwanz checken! Dit keer niet alleen omdat ik dat altijd zeg, maar het ook wel goed aansluit bij het een en ander in jouw lijstjes :LOL:

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Grapje moet kunnen, toch?
Klinkt als mijn straatje! Black niet per se, post-black wel. Binnenkort eens opzetten. Dat laatste is voor mijn gevoel ook wel langer aan de gang, dacht dat afgelopen editie en vorig jaar inderdaad ook te zien.
Dat valt volgens mij wel mee/tegen.
Afgelopen editie stond er vooral heel, heel veel death metal, en maar relatief weinig black metal (handjevol maar, waarvan met Gaahls Wyrd er ook nog een wegviel vlak van tevoren..).

Op de nieuwe affiche lijkt dat inderdaad vooralsnog omgedraaid.

Laatst bewerkt:
Dik tevreden met:
  • Architects
  • Amon Amarth
  • Opeth
  • Cradle Of Filth
  • Paradise Lost
  • Dark Tranquillity
  • Jinjer
  • Spiritbox
  • Korpiklaani
  • Lord Of The Lost
  • Life Of Agony
  • Eclipse
  • Finntroll
  • Septicflesh
  • Beast In Black
  • Ministry

• Behemoth
  • Brothers Of Metal
  • Enslaved
  • Flogging Molly
  • Infected Rain
  • Kvelertak
  • Rotting Christ
  • The Halo Effect
  • Warkings

• Asphyx
  • Carach Angren (idem!)
  • Delain
  • Dyscordia
  • Heidevolk
  • Thurisaz
  • Vanaheim
Wanneer en waar was (op floor na) de beste metal zangeres bij ayreon? Ik heb ze enkel gezien bij graspop.
Vanaheim. Was dat de band die vorig jaar had afgezegd of vervangen op het laatste moment op graspop?
Of was dat de epica-achtige band dat ik dacht de metal dome of heel mss de marquee een aantal jaren geleden opende en ik helaas had gemist. Van nNederland.

Zeker Feuerschwanz checken! Dit keer niet alleen omdat ik dat altijd zeg, maar het ook wel goed aansluit bij het een en ander in jouw lijstjes :LOL:
Oh, die ken ik wel hoor. ;)
Best vermakelijk, maar niet altijd in de mood voor die Duitse doedelzak-bands (zoals In Extremo, Saltatio Mortis, Tanzwut, Schandmaul, Subway To Sally). Op een gegeven moment kunnen die best wel op m'n zenuwen gaan.. 😖
Maar als het tijdschema het toelaat, zal ik waarschijnlijk wel erheen gaan, ja.
Saltatio Mortis op Durbuy 2021 was echt een feestje!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Wanneer en waar was (op floor na) de beste metal zangeres bij ayreon? Ik heb ze enkel gezien bij graspop.
Vanaheim. Was dat de band die vorig jaar had afgezegd of vervangen op het laatste moment op graspop?
Of was dat de epica-achtige band dat ik dacht de metal dome of heel mss de marquee een aantal jaren geleden opende en ik helaas had gemist. Van nNederland.
Afgelopen Ayreon shows was ze echt fenomenaal ja. Had niet verwacht dat ze de stukken van Floor Jansen zo goed zou benaderen. Bij thuiskomst ook gelijk Unleash the Archers weer aangeslingerd. Hoop ze ook komende zomer weer tegen te komen!

Afgelopen Ayreon optreden vond ik Britney Slayes van Unleash the Archers erg sterk. Maar of je die bedoelt weet ik niet.

Edit: zie reactie van Jos.

Brittney Slayes (van Unleash The Archers dus) zong vorige maand in de 013 de partijen die Floor Jansen origineel op het album 01011001 van Ayreon zong. En dat deed ze geweldig goed!
Vanaheim was dit jaar op GMM inderdaad de vervanger van Saltatio Mortis die vlak van tevoren hadden afgezegd, en voor mij een van de grote ontdekkingen van dit jaar (tickets voor Heerlen in mei al in de pocket)!
Bedoel je misschien Cellar Darling (opener Marquee, GMM 2019)?
Maar die zijn niet van Nederland, en ook niet heel erg Epica-achtig.. 🤔😅
Anders zou ik niet weten wie je bedoelt.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Brittney Slayes (van Unleash The Archers dus) zong vorige maand in de 013 de partijen die Floor Jansen origineel op het album 01011001 van Ayreon zong. En dat deed ze geweldig goed!

Vanaheim was dit jaar op GMM inderdaad de vervanger van Saltatio Mortis die vlak van tevoren hadden afgezegd, en voor mij een van de grote ontdekkingen van dit jaar (tickets voor Heerlen in mei al in de pocket)!

Bedoel je misschien Cellar Darling (opener Marquee, GMM 2019)?
Maar die zijn niet van Nederland, en ook niet heel erg Epica-achtig.. 🤔😅
Anders zou ik niet weten wie je bedoelt.
Nog één naam en alle mysteries zijn opgelost.
MaYaN!!! Ik hoop echt dat ik ze snel volgend jaar op alcatraz of graspop voor de eerste keer kan zien.
Edit: bedankt voor de hulp.

Nog één naam en alle mysteries zijn opgelost.
MaYaN!!! Ik hoop echt dat ik ze snel volgend jaar op alcatraz of graspop voor de eerste keer kan zien.
Edit: bedankt voor de hulp.
Ah, MaYaN! Dat was dus in 2017 (zelf niet aanwezig dat jaar).

Overigens, voor alle fans van Epica, Evanescence, Within Temptation, etc. zou ik zeker Blackbriar (jonge, sterk opkomende band uit Assen) eens checken!
Paar weken geleden nog een geweldig nieuw album afgeleverd (optreden in Heerlen op 29 september was tevens de album release party).

Parkway Drive kan wel afgeschreven worden nu lijkt me? Die gaan opnieuw in juni naar Europa, zullen in Augustus vast niet meer in Europa zijn

e-town concrete heeft na 20 jaar eindelijk een nieuw nummer gedropped. zou wel een leuke hardcore naam zijn voor de helldorado

Hahaha, dit verklaart veel ja. Luister nog maar eens een paar andere nummers :LOL: Green Lung is een stoner band,en Maxine klinkt inderdaad heel anders dan de rest van hun repertoire.
Toch is de vergelijking niet zo heel gek, concludeer ik na gedegen onderzoek bestaande uit vluchtig beluisteren van 3 nummers en lezen van stukjes Wikipedia. 🧐

Beide bands hebben overduidelijk invloeden van met name Black Sabbath alsmede andere klassieke rock- en metalbands uit jaren 60/70:

Influences and musical style
Green Lung's musical style has been described as drawing heavily from British classic rock and early heavy metal, with Queen, Deep Purple and especially Black Sabbath's 1970s material cited as audible influences by reviewers. This was corroborated interview by Templar, who also cited Bad Brains as an inspiration.
The band's lyrical and visual theming are influenced by 1960s and 70s folk horror films and also by British folklore such as the Green Man and the Pendle witches.

Musical style and influences
Ghost's music has been categorized in many genres, including hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, doom metal, progressive rock, psychedelic rock, occult rock, shock rock, and symphonic metal.
Adrien Begrand of PopMatters stated that Ghost recalls "the early sounds of Black Sabbath, Pentagram, and Judas Priest, as well as the progressive and psychedelic rock of the late '60s.

Zeker een interessant bandje, ga ik waarschijnlijk nog vaak beluisteren voor augustus. :)

Users who are viewing this thread