Best Kept Secret 2025

Om @Frankenstein @BasBas en @noid gezien hun redelijk overeenstemmende reacties in één keer te beantwoorden: ik heb juist het gevoel dat die programmering van de BKS minder scherp is geworden en dat de line ups steeds meer op elkaar gaat lijken (Beth Gibbons op DTRH en Nia Archives op BKS?). BKS heeft een onovertroffen lokatie en een stuk ouder publiek waardoor de sfeer anders is, maar dat komt volgens mij meer door de geschiedenis van deze festivals dan door de recente line ups. Overigens is "scherp" natuurlijk nogal subjectief, dus waarschijnlijk geven we daar allemaal een andere invulling aan en daarnaast is "pop" nu de dominante stroming geworden en daar zit m.i. per definitie weinig scherpte aan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Frankenstein en noid
En met namen daaronder als Black Country New Road, Geordie Greep, Mount Kimbie. Lekker hoor, wat mij betreft prima als BKS ook steeds meer zo wordt (en zo groot is het gat nu al niet eens).
En Throwing Muses (whut?!?!), These New Puritans en Tropical Fuck Stom! En je kan je ook nog laten healen.

Om @Frankenstein @BasBas en @noid gezien hun redelijk overeenstemmende reacties in één keer te beantwoorden: ik heb juist het gevoel dat die programmering van de BKS minder scherp is geworden en dat de
line ups steeds meer op elkaar gaat lijken (Beth Gibbons op DTRH en Nia Archives op BKS?). BKS heeft een onovertroffen lokatie en een stuk ouder publiek waardoor de sfeer anders is, maar dat komt volgens mij meer door de geschiedenis van deze festivals dan door de recente line ups. Overigens is "scherp" natuurlijk nogal subjectief, dus waarschijnlijk geven we daar allemaal een ander invulling aan en daarnaast is "pop" nu de dominante stroming geworden en daar zit m.i. per definitie weinig scherpte aan.
Het verschil in programma tussen BKS en DTRH is nooit enorm groot geweest. BKS zit altijd al net wat links van DTRH, maar het meerendeel van de acts kan prima op beide festivals staan. De eerste edities had BKS bijvoorbeeld ook al Macklemore en George Ezra en had DTRH ook al PJ Harvey en AHNONI.

Om @Frankenstein @BasBas en @noid gezien hun redelijk overeenstemmende reacties in één keer te beantwoorden: ik heb juist het gevoel dat die programmering van de BKS minder scherp is geworden en dat de
line ups steeds meer op elkaar gaat lijken (Beth Gibbons op DTRH en Nia Archives op BKS?). BKS heeft een onovertroffen lokatie en een stuk ouder publiek waardoor de sfeer anders is, maar dat komt volgens mij meer door de geschiedenis van deze festivals dan door de recente line ups. Overigens is "scherp" natuurlijk nogal subjectief, dus waarschijnlijk geven we daar allemaal een ander invulling aan en daarnaast is "pop" nu de dominante stroming geworden en daar zit m.i. per definitie weinig scherpte aan.
Festivals en het muzieklandschap veranderen inderdaad en dat geldt zeker ook voor BKS. Ik zie echt nog wel een verschil met anderen festivals
maar het verschil is waarschijnlijk wel
kleiner geworden door de jaren heen.

In eerdere berichten was ik behoorlijk kritisch over BKS. Over de line-up, over het publiek dat ze willen bedienen etc. Maar ben gewoon een beetje bang dat mijn favoriete NL festival de concurrentiestrijd aan het verliezen is. Ze zijn al jaren niet meer uitverkocht, als ik het mij herinner was 2018 de laatste editie die uitverkocht raakte. Het festivallandschap is namelijk een waar mijnenveld aan het worden.

Ik sprak een vriend die in de regio Haarlem/Amsterdam een aantal kleine festivals organiseert. Hij beweert heel stellig dat de komende jaren ongeveer 50% van de muziekfestivals zal verdwijnen. De stijgende kosten zijn gewoon een te groot probleem aan het worden. Zeker met het teruglopen van cultuursubsidies (waar natuurlijk vooral de kleinere festivals baat bij hebben). Mojo heeft een (te?) stevige positie in onze markt. Friendly Fire lijkt het zwaar te hebben momenteel. Zowel Indian Summer als Tuckerville zijn gestopt. En daarmee is BKS hun laatste grote festival in NL.

Daarnaast zie je ook dat veel grotere namen (de festivalheadliners) in NL meer geld verdienen met solo-shows. Blijkbaar speelt dat in kleinere markten (Portugal, Polen of Belgie) gewoon minder. Wij klagen makkelijk over line-ups. Over wat er wel of juist niet goed aan is. Over waarom ze in godsnaam voor een bepaalde headliner gaan. Of waarom ze juist die ene headliner niet pakken. Maar mogelijk is het gewoon niet meer zo makkelijk voor festivals in Nederland. In dit mijnenveld is het simpelweg 'pakken wat je pakken kan!'.
Maar eerlijk, dit is toch ook gewoon een correctie op de exponentieel gegroeide festivalmarkt? Er zijn simpelweg te veel festivals. De markt is verzadigd. De inflatie versnelt nu alleen het correctieproces.

• Leuk
Waarderingen: selurxela en noid
Big Special wordt wel genieten hoor. Wat een band. Het lijkt wel een supergroep met leden van Idles, Fontaines DC en Sleaford Mods.

Edit: een duo zelfs. Geweldig zeg. Dat ik dit nu pas ontdek.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wil en yeaghi
Het verschil in programma tussen BKS en DTRH is nooit enorm groot geweest. BKS zit altijd al net wat links van DTRH, maar het meerendeel van de acts kan prima op beide festivals staan. De eerste edities had BKS bijvoorbeeld ook al Macklemore en George Ezra en had DTRH ook al PJ Harvey en AHNONI.
Het grote verschil was altijd wel dat BKS zich vooral richtte op de serieuzere muziekliefhebber en het nachtprogramma als secundair zag, of in het begin zelfs non-existent. Daar is met Maurice wel verandering in gekomen. Ik denk persoonlijk ten goede (met het oog op de kaartverkoop), maar dat maakte wel dat BKS nog meer op DTRH ging lijken.

Het grote verschil was altijd wel dat BKS zich vooral richtte op de serieuzere muziekliefhebber en het nachtprogramma als secundair zag, of in het begin zelfs non-existent. Daar is met Maurice wel verandering in gekomen. Ik denk persoonlijk ten goede (met het oog op de kaartverkoop), maar dat maakte wel dat BKS nog meer op DTRH ging lijken.
Die veranderingen zijn al wel een stuk eerder dan Maurits in gang gezet. In 2015 was er al nachtprogramma tot 4 uur. En rond dat jaar (misschien een of twee edities later) had je ook al zo'n Tokyo-DTRH-achtig rond op de plek waar nu wat eettentjes tussen ONE en Casbah staan. Nog iets meer randprogramma is er inderdaad wel bij gekomen, maar voor de serieuze muziekliefhebber is er wat mij betreft nu nog net zo veel te doen als in de beginjaren. En qua acts kun je ook prima op DTRH terecht, maar toen ik daar in 2016 was, vond ik de aandacht bij de muziek (ik stond naar de touwtjesspringers bij Sun Kil Moon) wel beduidend minder dan ik al die jaren op BKS heb gevonden.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en noid
Die veranderingen zijn al wel een stuk eerder dan Maurits in gang gezet. In 2015 was er al nachtprogramma tot 4 uur. En rond dat jaar (misschien een of twee edities later) had je ook al zo'n Tokyo-DTRH-achtig rond op de plek waar nu wat eettentjes tussen ONE en Casbah staan. Nog iets meer randprogramma is er inderdaad wel bij gekomen, maar voor de serieuze muziekliefhebber is er wat mij betreft nu nog net zo veel te doen als in de beginjaren. En qua acts kun je ook prima op DTRH terecht, maar toen ik daar in 2016 was, vond ik de aandacht bij de muziek (ik stond naar de touwtjesspringers bij Sun Kil Moon) wel beduidend minder dan ik al die jaren op BKS heb gevonden.
Ik heb het een jaar later geprobeerd op DTRH in 2017. Onder andere een fantastisch optreden van Nicolas Jaar compleet verziekt door de bezoekers. Ik ga er nooit meer heen.. Ben in m'n leven al naar talloze festivals geweest maar DTRH was de enige keer dat ik achteraf liever was thuisgebleven. Er zijn natuurlijk wel volop veranderingen doorgevoerd sindsdien (terrein vergroot, hoofdpodium in de openlucht) maar ik waag me er geen tweede keer aan.

Als het publiek op BKS, wat door jullie verhalen klinkt als erg fijn publiek om tussen te staan, zo uniek is in Nederland, is het denk ik voor BKS ook wel belangrijk dat ze een line-up neerzetten die dit publiek blijft aanspreken, vandaar mijn verbazing over een Barry als grote naam.

Jullie maken mij in ieder geval wel erg benieuwd naar de sfeer, publiek en het terrein op BKS, zou bijna toch een dagkaart aanschaffen om er gewoon is rond te lopen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik zelf niet iemand ben die zich heel erg veel ergert aan mensen op LL en DTRH, ik ga er al met een bepaalde positieve mindset heen en als ik mensen om me heen heb waar ik me toch aan stoor ga ik ergens anders staan of meer naar voren. Kom vooral op die festivals ook heel veel vriendelijke mensen tegen waar je heel makkelijk contact en een praatje mee kan maken.

Big Special wordt wel genieten hoor. Wat een band. Het lijkt wel een supergroep met leden van Idles, Fontaines DC en Sleaford Mods.

Edit: een duo zelfs. Geweldig zeg. Dat ik dit nu pas ontdek.
Dat valt alleszins wel mee, zag ze op Misty Fields en dat was okay, leuk en weer door. Goede plaat gemaakt wel!

• Verdrietig
Waarderingen: wil en noid
Ik heb het een jaar later geprobeerd op DTRH in 2017. Onder andere een fantastisch optreden van Nicolas Jaar compleet verziekt door de bezoekers. Ik ga er nooit meer heen.. Ben in m'n leven al naar talloze festivals geweest maar DTRH was de enige keer dat ik achteraf liever was thuisgebleven. Er zijn natuurlijk wel volop veranderingen doorgevoerd sindsdien (terrein vergroot, hoofdpodium in de openlucht) maar ik waag me er geen tweede keer aan.
Grappig om deze ervaring zo te horen, was zelf vorig jaar voor het eerst naar BKS. Moet zeggen dat de algehele sfeer wat relaxter was (geen enkele keer ergens ver van te voren hoeven te zijn om de act mee te krijgen). Maar vond de gemiddelde bezoeker ook wat individualistischer. Ik merk dat ik op Lowlands en Down The Rabbit Hole vaak een gezellig praatje maak met mensen en dat mistte ik wel op BKS. Wellicht dat dit ook wel komt doordat BKS dagtickets verkoopt en ik er zelf ook alleen maar 1 dagje was.

Vorig jaar tijdens het veel besproken optreden van The National ook helemaal geen last gehad van andere bezoekers. Mensen zeuren erg vaak over de dans/cirkelpit achter op het veld, maar deze stond achter het geluidstechniek tentje, dus op die plek kon je toch niks zien van het optreden. Verder vooraan was de sfeer zeer rustig en gemoedelijk, dus die ervaring van jou heb ik (gelukkig) nooit gehad.

Ik temper mijn verwachtingen en ga het zien.
Alleszins erg leuk en zeker een aanrader om te gaan kijken hoor! Zal gegarandeerd een feestje zijn op BKS, ik bedoelde zeker niet dat het slecht was. Heb destijds zelfs met de zanger nog samen een nummer gezongen op stage ;).

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en noid

Users who are viewing this thread