Blood Incantation in Tivoli gisteren. Nogal apart verloop; band en tour support waren vertraagd bij de Britse grens dus zijn pas erg laat bij de zaal aangekomen. Toen ik onderweg was werd de zaal tijd al een half uur verlaat en uiteindelijk gingen deuren(ieder geval degene op het 'platform' waar de normale ingang van de Ronda aanzit) pas om 20.05 open wat betekende dat er een grote lijn slingerende door heel de Ronda stond ook voor de dodenherdenking. Was een aparte ervaring dit mee te maken staand op een trap met een beeldscherm naast me die Cult of Luna posters weergaf. Maar goed 20.05 binnen; blood incantation nog aan het soundchecken wat snel af was en in alle snelheid werd de appratuur van Minami Deutsch op het podium gezet. Die doen even nog een soundcheck en krijgen het vooral elkaar om toch om 20.30 te starten. Minami Deutsch al meerdere keren gezien en het blijft goed; Japanese kraut-rock worship die vooral richting de Neu! hoek hangt dus lange nummers vooral gedragen door drum en bass waar de gitaren een beetje over heen wandelen. Behalve het gehaaste karakter, ze speelde krap 30 minuten waar het idee leek dat het eerder 45 was, nog steeds een fijne band en het is tof om geen andere death metal band in het voorprogamma te hebben als verandering.
Snelle soundcheck in volle zaal voor Blood Incantation die het toch voor elkaar krijgen om 21.20 te beginnen. 5de keer dat ik ze zag en het publiek zit op een intersant split punt nu; veel metalheads nog maar gemixt met veel NRC/Volkskrant en OOR lezers van middelbare leeftijd die de plaat van lovende recensies in die kranten/tijdschrift hebben opgepikt. De eerste keer dat ik ze op een gare zondag matinee in Baroeg zag ligt wel ver achter zich en compleet terrecht eerlijk gezegd. Absolute Elsewhere drukt nog harder op de jaren 70 prog en krautrock invloeden terwijl (klassieke prog) death metal de boventoon blijft voeren terwijl ze het toch makkelijk te behappen maakt voor publiek dat niet erg van death-metal houdt. Twee monolithen aan de zijkanten van het podium, synth persoon en drummer op podium raisers en een best intense lichtshow zorgen echt voor een show die onzettend strak in elkaar zit en duidelijk laat zien dat ze met gemak 2000 mensen zalen nu aankunnen. Show is ook gewoon de nieuwe plaat in vol met 2 oudere nummers(niks van starspawn jammer genoeg, wel Obliquity of the Ecliptic ) en een klein stukje van synth-plaat timewave zero-achtige intermezzo tussen die 2 nummers. Geluid was onzettend goed; de scherpheid van de nieuwe plaat ging langzaam maar zeker express over in het nogal logge prog-death geluid dat ze voor deze plaat hadden wat sommige mensen duidelijke verbaasde. Geen idee wat de stap voor een band als dit na de Ronda is maar wordt intersant om te zien, ze hebben ieder geval een gelikte goede show staan voor het groot publiek.