Graspop Metal Meeting 2024

PitfestRules

Playlistbediener
15 okt 2023
47
98
Over clashes gesproken, 't is allemaal puur speculatie, maar wie verwachten jullie op de main stages?

Mijn gok (maar ik ben niet altijd zo geweldig in inschattingen te maken van publieksgrootte):

Donderdag: Tool, Alice Cooper, Doro, Babymetal, Heart, Megadeth en Amaranthe (laatste keer was nog in een tent, meen ik me te herinneren, maar die zijn best wel gegroeid als naam)?

Vrijdag: Judas Priest, Five Finger Death Punch, Avantasia, Bruce Dickinson, Electric Callboy, Eisbrecher en misschien Tarja (vorige keer wel in de marquee, dacht ik)

Zaterdag: Avenged Sevenfold, Bring Me the Horizon, Steel Panther, Limp Bizkit, Architects. Ice Nine Kills, Kamelot of Blind Guardian lijken me misschien ook wel opties.

Zondag: Scorpions, Machine Head, Deep Purple, Extreme, Body Count, Black Stone Cherry, Corey Taylor

Er moeten nog namen bijkomen natuurlijk, kan enigszins nog dingen veranderen.
Ik mis Turnstile....
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Over clashes gesproken, 't is allemaal puur speculatie, maar wie verwachten jullie op de main stages?

Mijn gok (maar ik ben niet altijd zo geweldig in inschattingen te maken van publieksgrootte):

Donderdag: Tool, Alice Cooper, Doro, Babymetal, Heart, Megadeth en Amaranthe (laatste keer was nog in een tent, meen ik me te herinneren, maar die zijn best wel gegroeid als naam)?

Vrijdag: Judas Priest, Five Finger Death Punch, Avantasia, Bruce Dickinson, Electric Callboy, Eisbrecher en misschien Tarja (vorige keer wel in de marquee, dacht ik)

Zaterdag: Avenged Sevenfold, Bring Me the Horizon, Steel Panther, Limp Bizkit, Architects. Ice Nine Kills, Kamelot of Blind Guardian lijken me misschien ook wel opties.

Zondag: Scorpions, Machine Head, Deep Purple, Extreme, Body Count, Black Stone Cherry, Corey Taylor

Er moeten nog namen bijkomen natuurlijk, kan enigszins nog dingen veranderen.
P.O.D. en inderdaad Turnstile voor de vrijdag
While She Sleeps ontbreekt nog voor de zaterdag
lijkt me verder aardig correct ja
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Ik denk dat alle namen die je noemt kloppen. Misschien dat Amaranthe/Tarja nog heel hoog in de metal dome/marquee staan.
Amaranthe stond de vorige keer later op de middag in de Marquee. Denk dat ze inmiddels wat gegroeid zijn, dus of later middagslot main of laat avondslot / afsluiter Marquee, hoewel Polyphia me aannemelijker lijkt als Marquee afsluiter. Metal Dome zijn ze sowieso ontgroeid.

Afgaande op de poster, tot nu toe zie ik 5 bands die groter zijn dan Amaranthe voor de main stage. Daar zullen er nog een paar bij komen denk ik. Waarmee ze of tussen 3 en 6 op de main terecht komen, of later op de avond in de Marquee, schat ik in.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Dit is dus niet waar. Ik heb een paar keer voetbal staan kijken op het terrein van Graspop. Bijvoorbeeld een keer op de schermen naast de Metaldome, bij de oude inrichting van het terrein. Of een keer op de schermen achter de geluidstoren van de Mainstage. Die ingerichte zone op de camping is pas één keer gebeurd, dus het is helemaal niet zeker of ze dat weer gaan doen.
In 2016 was er een scherm binnen het terrein, buiten het CRC, direct achter de ingang.
Dat was best wel hinderlijk als je naar binnen of buiten wilde, heb ik ervaren.
In 2018 hadden ze dan ook een hele zone bij de ingang van de Boneyard gecreëerd, wat veel fijner en handiger was voor iedereen.

Ik zie dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor komend jaar anders zou zijn.
Wat zouden ze ermee winnen om dat weer terug op het terrein te doen?
In mijn ogen is het dan ook zo goed als zeker dat die wedstrijden weer op de camping zullen worden uitgezonden. Dat is simpelweg een win-win voor iedereen, ook de organisatie.

Ok, als we alle jaren erbij gaan nemen, kan daar inderdaad over gediscussieerd worden, maar uiteindelijk is de laatste keer het meest relevant/indicatief, en dat was dus 2018.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Er wordt hier pagina na pagina vol geluld en nu zou een vraag over voetbal plots een probleem zijn wegens off-topic. Daar heb ik eens goed mee gelachen.
Draai je het nu niet volledig om?
Is niet juist dat pagina's vol lullen het probleem dat ik en anderen al meerdere keren hebben aangehaald, en waardoor zelfs oude, vaste, waardevolle bijdragers afgeknapt zijn op dit topic?

Ok, de laatste weken is het nog relatief rustig hier, en is het ook weer normaal mogelijk om bij te lezen en blijven.
Maar er zijn van die periodes waar dat vrijwel onmogelijk is.

Maar blij dat je goed hebt kunnen lachen, dat houdt je immers gezond. :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.837
In 2016 was er een scherm binnen het terrein, buiten het CRC, direct achter de ingang.
Dat was best wel hinderlijk als je naar binnen of buiten wilde, heb ik ervaren.
In 2018 hadden ze dan ook een hele zone bij de ingang van de Boneyard gecreëerd, wat veel fijner en handiger was voor iedereen.

Ik zie dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor komend jaar anders zou zijn.
Wat zouden ze ermee winnen om dat weer terug op het terrein te doen?
In mijn ogen is het dan ook zo goed als zeker dat die wedstrijden weer op de camping zullen worden uitgezonden. Dat is simpelweg een win-win voor iedereen, ook de organisatie.

Ok, als we alle jaren erbij gaan nemen, kan daar inderdaad over gediscussieerd worden, maar uiteindelijk is de laatste keer het meest relevant/indicatief, en dat was dus 2018.
Maar zijn dingen die op de Boneyard plaatsvinden dan off topic? De Boneyard is toch onderdeel van het festival?
 

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
159
173
Weer een pagina richting 666 gezeverd.

Toch leuk graspopforum.

Wat mijn grootste bekommernis is, zouden er meer toiletten zijn....
Mijn bekommernis is of er eindelijk eens wat echt aankleding (a la alcatraz, wacken,..) gaat komen, of we weer met hetzelfde 'gewone' zicht gaan zitten als altijd. Altijd leuk dat je de buitenwereld wat vergeet. Uiteraard niet ten koste van de muziek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wardibal en Nightrage

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Mijn bekommernis is of er eindelijk eens wat echt aankleding (a la alcatraz, wacken,..) gaat komen, of we weer met hetzelfde 'gewone' zicht gaan zitten als altijd. Altijd leuk dat je de buitenwereld wat vergeet. Uiteraard niet ten koste van de muziek.
Helemaal mee eens, dit heb ik altijd het grootste nadeel gevonden, Graspop is 5 podia en that's it, het zou zoveel toffer zijn als ze iets aan de aankleding of rand activiteiten deden, neem een voorbeeld aan Hellfest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lars.

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.837
Helemaal mee eens, dit heb ik altijd het grootste nadeel gevonden, Graspop is 5 podia en that's it, het zou zoveel toffer zijn als ze iets aan de aankleding of rand activiteiten deden, neem een voorbeeld aan Hellfest.
Ik vind het dus juist heel goed dat ze precies alles bieden wat je nodig hebt en weinig geld verspillen aan overbodige poespas. Natuurlijk is een festival met veel aankleding leuk, maar je betaalt er uiteindelijk zelf voor. Dan heb ik liever dat ze mijn ticketgeld besteden aan artiesten boeken en de noodzakelijke infrastructuur. Dus wat dat betreft toch eens met @Wardibal: geef ons meer toiletten! Met name op de camping…
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
59
96
Mijn bekommernis is of er eindelijk eens wat echt aankleding (a la alcatraz, wacken,..) gaat komen, of we weer met hetzelfde 'gewone' zicht gaan zitten als altijd. Altijd leuk dat je de buitenwereld wat vergeet. Uiteraard niet ten koste van de muziek.

Helemaal mee eens, dit heb ik altijd het grootste nadeel gevonden, Graspop is 5 podia en that's it, het zou zoveel toffer zijn als ze iets aan de aankleding of rand activiteiten deden, neem een voorbeeld aan Hellfest.
Uiterlijk van het festival kost ook geld en is naar mijn mening vaak een verbloeming van een matige line-up.
Als je geen geld hebt voor de grotere acts, dan ga je je onderscheiden op een ander vlak.
Dat zie je ook in detailhandel, speciaalzaken e.d.
Ga je naar de blokker, de hema, de casa of de action? Uiteindelijk wil je hetzelfde product voor zo min mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en PreFXDesigns

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
159
173
Ik vind het dus juist heel goed dat ze precies alles bieden wat je nodig hebt en weinig geld verspillen aan overbodige poespas. Natuurlijk is een festival met veel aankleding leuk, maar je betaalt er uiteindelijk zelf voor. Dan heb ik liever dat ze mijn ticketgeld besteden aan artiesten boeken en de noodzakelijke infrastructuur. Dus wat dat betreft toch eens met @Wardibal: geef ons meer toiletten! Met name op de camping…
Uiteraard moet de muziek primeren. Maar laat ons eerlijk zijn, dat zit ondanks onze eigen kleine voorkeuren en wensen toch wel goed.

Stilstaan is achteruitgaan en mij lijken ze nog grote stappen te kunnen zetten op dat vlak. Ik heb de rijen aan de wc's ook gezien en ik steun uiteraard ook die vraag, maar het mag nog wat meer zijn 😌
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Graspop mag inderdaad best wel iets meer doen qua aankleding, het oog wil ook wat, zullen we maar zeggen.
Maar uiteindelijk draait toch alles om de line-up, en die is bij GMM de laatste jaren in mijn ogen de beste van Europa (en dus eigenlijk ook de wereld).
En ook qua voorzieningen is alles op GMM eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
Ja, het kan altijd beter, zoals dus de toiletten wat velen aanhalen, maar die zijn op vrijwel ieder groot festival voor verbetering vatbaar.

Op GMM (terrein, campings kan ik de laatste jaren niet over oordelen) kun je nog prima naar de wc gaan, als je maar een beetje slim bent qua timing en locatie. Persoonlijk kan ik meestal direct ergens plassen, en hoef ik hoogstens af en toe maximaal een minuut te wachten, idem voor bier halen. Mijn vrouw moet af en toe wel in de rij staan, ook omdat ze soms heel nodig moet en niet meer ergens anders naar toe kan/wil lopen (en gezien de kleinere blaas kan ze vanzelfsprekend ook minder goed timen), maar meestal valt dat ook goed mee.

Hellfest daarentegen zag er prachtig uit qua aankleding, maar wij vonden de faciliteiten daar zwaar ondermaats:
  • toiletten waren OVERAL veel drukker, ongeacht waar en wanneer je naar toe liep;
  • bars waren én veel te druk (overal enorme rijen, soms meer dan een kwartier wachten), én veel te veraf gelegen van met name de main stages (dichtsbijzijnde bar lag behoorlijk ver naar achteren, waar die op GMM zowel in het midden als aan de zijkanten vrij gemakkelijk en snel te bereiken zijn);
  • kluisjes waren enkel beschikbaar op de camping, een heel pokke-eind verwijderd van het festivalterrein (iedere dag weer daarheen lopen, en aan het eind van de dag natuurlijk weer), wat veel te veel onnodige tijd en energie kostte;
  • enorm lange rijen voor IEDERE eetkraam, waar dan ook op het terrein;
  • klote treinverbinding vanaf Nantes (waar wij een apartement hadden), met soms meerdere treinen per uur, gevolgd door enkele uren geen enkele trein (en daarna dus weer een trein waar festivalgangers als sardientjes op elkaar zaten geperst);
  • klote shuttle bus verbinding (niet gratis!) tussen Clisson treinstation en festivalterrein, met enkel 8-persoons busjes die zeer onregelmatig af en aan kwamen rijden, en waar je soms meer dan een half uur in de rij stond;
  • op een van de dagen vreselijk lange rij voor de ingang tot het festivalterrein (in de regen, waar het festival uiteraard niks aan kan doen), waardoor ik, mede dankzij genoemde klote verbindingen, een half optreden van een must-see (Hällas) gemist heb;
  • enorme modder- en waterpoelen door de regen, veel meer nog dan in regenjaar 2016 op GMM;
  • etc.
Verder ook zo ongeveer het enige festival waar wij ons serieus onveilig voelden, met name qua drukte. Het was er gewoonweg onverantwoord druk. Als er een of andere noodsituatie zou zijn ontstaan, dan vrees ik dat er een complete chaos en mogelijk tragedie had plaatsgevonden...

Dan geef mij toch maar GMM (of Alcatraz).. ;)
Wij gaan in ieder geval sowieso nooit meer terug naar Hellfest, ook al hebben we er desondanks een mooi weekend met fantastische optredens gehad.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Maar zijn dingen die op de Boneyard plaatsvinden dan off topic? De Boneyard is toch onderdeel van het festival?
Ok, prima. Ik wil best toegeven dat het voetbal wel een onderwerp is dat op het randje ligt. ;)
Zal voor iedereen dus wel behoorlijk verschillen hoe relevant het is.

En ja, ook voor mij is het zeker niet irrelevant, de kans is best groot dat ik (een deel van) de groepswedstrijd van Nederland tegen Frankrijk toch ga kijken, afhankelijk van het programma op dat moment.

Alleen vind ik dat dus niet heel relevant om hier te benoemen, aangezien iedereen persoonlijke afwegingen zal moeten maken als het gaat om zaken die buiten het festival spelen.
Maar goed, dat is alleen maar mijn onbenullige mening.. 😉💁‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Oh, en ik besef natuurlijk ook wel dat dit topic nog steeds een algemeen topic is, waar in principe alles rond het festival besproken kan en mag worden.
Iedereen zal nu inmiddels wel weten (tot vermoeiens toe.. 😅) dat ik dit uit de kluiten gewassen topic liever opgesplitst zou zien in 2 of 3 specifiekere topics (bv. line-up, praktisch en geouwehoer), maar vanzelfsprekend kan ik dat nooit in mijn eentje bewerkstelligen.. 🤷‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Graspop mag inderdaad best wel iets meer doen qua aankleding, het oog wil ook wat, zullen we maar zeggen.
Maar uiteindelijk draait toch alles om de line-up, en die is bij GMM de laatste jaren in mijn ogen de beste van Europa (en dus eigenlijk ook de wereld).
En ook qua voorzieningen is alles op GMM eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
Ja, het kan altijd beter, zoals dus de toiletten wat velen aanhalen, maar die zijn op vrijwel ieder groot festival voor verbetering vatbaar.

Op GMM (terrein, campings kan ik de laatste jaren niet over oordelen) kun je nog prima naar de wc gaan, als je maar een beetje slim bent qua timing en locatie. Persoonlijk kan ik meestal direct ergens plassen, en hoef ik hoogstens af en toe maximaal een minuut te wachten, idem voor bier halen. Mijn vrouw moet af en toe wel in de rij staan, ook omdat ze soms heel nodig moet en niet meer ergens anders naar toe kan/wil lopen (en gezien de kleinere blaas kan ze vanzelfsprekend ook minder goed timen), maar meestal valt dat ook goed mee.

Hellfest daarentegen zag er prachtig uit qua aankleding, maar wij vonden de faciliteiten daar zwaar ondermaats:
  • toiletten waren OVERAL veel drukker, ongeacht waar en wanneer je naar toe liep;
  • bars waren én veel te druk (overal enorme rijen, soms meer dan een kwartier wachten), én veel te veraf gelegen van met name de main stages (dichtsbijzijnde bar lag behoorlijk ver naar achteren, waar die op GMM zowel in het midden als aan de zijkanten vrij gemakkelijk en snel te bereiken zijn);
  • kluisjes waren enkel beschikbaar op de camping, een heel pokke-eind verwijderd van het festivalterrein (iedere dag weer daarheen lopen, en aan het eind van de dag natuurlijk weer), wat veel te veel onnodige tijd en energie kostte;
  • enorm lange rijen voor IEDERE eetkraam, waar dan ook op het terrein;
  • klote treinverbinding vanaf Nantes (waar wij een apartement hadden), met soms meerdere treinen per uur, gevolgd door enkele uren geen enkele trein (en daarna dus weer een trein waar festivalgangers als sardientjes op elkaar zaten geperst);
  • klote shuttle bus verbinding (niet gratis!) tussen Clisson treinstation en festivalterrein, met enkel 8-persoons busjes die zeer onregelmatig af en aan kwamen rijden, en waar je soms meer dan een half uur in de rij stond;
  • op een van de dagen vreselijk lange rij voor de ingang tot het festivalterrein (in de regen, waar het festival uiteraard niks aan kan doen), waardoor ik, mede dankzij genoemde klote verbindingen, een half optreden van een must-see (Hällas) gemist heb;
  • enorme modder- en waterpoelen door de regen, veel meer nog dan in regenjaar 2016 op GMM;
  • etc.
Verder ook zo ongeveer het enige festival waar wij ons serieus onveilig voelden, met name qua drukte. Het was er gewoonweg onverantwoord druk. Als er een of andere noodsituatie zou zijn ontstaan, dan vrees ik dat er een complete chaos en mogelijk tragedie had plaatsgevonden...

Dan geef mij toch maar GMM (of Alcatraz).. ;)
Wij gaan in ieder geval sowieso nooit meer terug naar Hellfest, ook al hebben we er desondanks een mooi weekend met fantastische optredens gehad.
Interessant om die ervaring eens te lezen rond Hellfest. Dank u wel
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Gebruikers die dit onderwerp bekijken