Eurovision

EngineNr9

Randprogramma
7 feb 2017
111
101
Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.

Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.

De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.

Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.

En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
Ho ho, niet generaliseren hier. Ik luister echt nooit naar kwalitatief minder muziek!
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.
Oftewel kwaliteit is toch voor een groot deel subjectief. Als teksten jou niets doen, is het geen kwaliteit.
Leonard Cohen en Bob Dylan hebben bv geen groot bereik in hun stem, geen productie met diepere lagen, slechts een gitaartje (bij hun oude werk). En als de teksten dan geen impact op je (in de brede zin, niet jij specifiek) maken, is het geen goede muziek.

Volgens mij is kwaliteit niet zo eendimensionaal. Froukje en Joost hebben allebei kwaliteiten, maken allebei muziek en teksten die aanspreken bij een publiek, maar ze zijn allebei geen High-brow artiesten waar snobisten ook warm van worden. Ze zijn geen Radiohead, maar ze hebben allebei hun eigen kwaliteiten. Ze hebben ongetwijfeld marketing nodig gehad om door te breken, maar welke artiest kan nou helemaal zonder?

In het geval van Joost passen die kwaliteiten in mijn ogen uitstekend bij het Eurovisie Songfestival. En nee, ik hoef hem, of Froukje, niet op BKS of Le Guess Who? te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: EngineNr9 en nitotheno

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Oftewel kwaliteit is toch voor een groot deel subjectief. Als teksten jou niets doen, is het geen kwaliteit.
Leonard Cohen en Bob Dylan hebben bv geen groot bereik in hun stem, geen productie met diepere lagen, slechts een gitaartje (bij hun oude werk). En als de teksten dan geen impact op je (in de brede zin, niet jij specifiek) maken, is het geen goede muziek.

Volgens mij is kwaliteit niet zo eendimensionaal. Froukje en Joost hebben allebei kwaliteiten, maken allebei muziek en teksten die aanspreken bij een publiek, maar ze zijn allebei geen High-brow artiesten waar snobisten ook warm van worden. Ze zijn geen Radiohead, maar ze hebben allebei hun eigen kwaliteiten. Ze hebben ongetwijfeld marketing nodig gehad om door te breken, maar welke artiest kan nou helemaal zonder?

In het geval van Joost passen die kwaliteiten in mijn ogen uitstekend bij het Eurovisie Songfestival. En nee, ik hoef hem, of Froukje, niet op BKS of Le Guess Who? te zien.
Fijn dat je over alle andere punten hebt gelezen. Fijne dag nog.
 
13 dec 2023
1
1
Fijn dat je over alle andere punten hebt gelezen. Fijne dag nog.
Ik heb speciaal een account aangemaakt om deze reactie te kunnen platen. Normaal gesproken heb ik geen behoefte om te reageren en lees ik een beetje mee.

Maargoed, nu dus een keer wel. Ik word zo moe van de manier hoe jij een discussie aangaat op het Internet. Dat is niet alleen nu zo, maar al jaren achter elkaar. Je stapelt consequent drogreden op drogreden en legt iedereen woorden in de mond. Echt verschrikkelijk vermoeiend om steeds maar weer te lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: redle

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik heb speciaal een account aangemaakt om deze reactie te kunnen platen. Normaal gesproken heb ik geen behoefte om te reageren en lees ik een beetje mee.

Maargoed, nu dus een keer wel. Ik word zo moe van de manier hoe jij een discussie aangaat op het Internet. Dat is niet alleen nu zo, maar al jaren achter elkaar. Je stapelt consequent drogreden op drogreden en legt iedereen woorden in de mond. Echt verschrikkelijk vermoeiend om steeds maar weer te lezen.
Alsof dat vice versa niet gebeurt zeg. Dan lees je mijn posts toch niet. Dat je speciaal een account moet aanmaken om je ongenoegen te uiten wil alleen maar zeggen dat mijn standpunt volledig klopt. Ook grappig dat je eerste post gelijk al aangepast moet worden door een moderator.

Toedeledokie, ik doe er niks mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: DadRock

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Fijn dat je over alle andere punten hebt gelezen. Fijne dag nog.
Ik heb niet over alle andere punten heen gelezen, de punten waar ik het niet over heb, ben ik het grotendeels mee eens.

Maar ik ben simpelweg van mening dat er niet uiteindelijk een eendimensionale schaal van kwaliteit is. Niet elke act kan langs dezelfde meetlat gelegd worden omdat verschillende acts ook andere doelen voor ogen hebben.

Een complex gelaagd muziekstuk is ook niet per se van kwaliteit omdat het nou eenmaaal complex en gelaagd is. Een a cappela liedje kan kwalitatief hoogstaand zijn, terwijl het uiterst simpel in elkaar steekt.

Los hiervan, zoals je zelf ook al enigszins aangaf is Eurovision niet bepaald een competitie voor beste liedje, maar andere kwaliteiten zijn hier nodig. In het geval van Joost denk ik dat zijn kwaliteiten goed passen bij het huidige songfestival.

Ik ben wat dat betreft blij dat Nederland hem inzendt. Artiesten die echt goede muziek maken moet je het niet aandoen om naar het huidige songfestival te laten gaan. Artiesten die kwaliteit hebben om publiek te vermaken en/of hitgevoelige liedjes te maken moet je naar het songfestival sturen.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
906
756
Dat je speciaal een account moet aanmaken om je ongenoegen te uiten wil alleen maar zeggen dat mijn standpunt volledig klopt.
Confused Thinking GIF
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Zanger en acteur Olly Alexander doet volgend jaar namens het Verenigd Koninkrijk mee aan het Eurovisie Songfestival. De naam van de frontman van de band Years & Years werd al eerder genoemd als mogelijke songfestivalkandidaat, maar bevestiging bleef uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: nitotheno

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Zanger en acteur Olly Alexander doet volgend jaar namens het Verenigd Koninkrijk mee aan het Eurovisie Songfestival. De naam van de frontman van de band Years & Years werd al eerder genoemd als mogelijke songfestivalkandidaat, maar bevestiging bleef uit.
Ik ben niet echt onder de indruk van zijn stem live (zacht uitgedrukt)
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
Ben razend benieuwd wat het Years&Years effect gaat zijn. UK haalt toch zelden veel punten op Eurosong?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ben razend benieuwd wat het Years&Years effect gaat zijn. UK haalt toch zelden veel punten op Eurosong?
Sowieso die landen die zonder voorrondes naar de finale mogen. Toch een vergiftigd geschenk, dat. Je wil toch dat het publiek je nummer minstens 1 keer gehoord heeft (in bijvoorbeeld een voorronde).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.832
1.740
Dat soort landen gaan ofwel heel goed, ofwel heel slecht.
Overigens is de UK eventjes geleden nog heel hoog geëindigd met Sam Ryder, dus eens in de zoveel tijd kunnen ze het toch
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Kon het niet laten deze even te delen. Klinkt tof.


Visitors can expect a unique, interactive show with participants from recent and past years. In almost three hours the audience will relive the greatest moments from the 68 editions of the biggest live music show on earth. Apart from the concert zone, where the show will take place, a fan zone with stage props, legendary outfits and a replica of the iconic glass trophy will be displayed.
 
  • Confetti
Waarderingen: gerbthederp

Bassie78

Dagopener
23 okt 2017
510
293
Typisch jaren 90 happy hardcore nummer ik hou er wel van😜 Zal vooral van een goede staging moeten hebben en televoting! Jury zal niet veel punten gaan geven vrees ik
 

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken