Graspop Metal Meeting 2024

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
90
83
Er komen overigens de komende weken en maanden nog aardig wat interessante nieuwe albums uit voor GMM (met al uitgekomen singles):
Afgelopen week dus al Ihsahn (begin ik ook steeds meer te waarderen, maar nieuwe album moet ik nog luisteren), en komende vrijdag Amaranthe en Borknagar.
Op 1 maart dan eindelijk het langverwachte The Mandrake Project van Bruce Dickinson, eerste twee singles klinken alvast veelbelovend, wil ik zeker gaan zien op GMM.

Verder vooral heel benieuwd naar het nieuwe album van Rotting Christ, waarvan afgelopen dinsdag de eerste single uitkwam, die goed is, maar me nog niet van m'n sokken geblazen heeft..

moet eerlijk zijn, laatste keer dat ik Rotting Christ zag (vorig jaar Graveland) viel het me op dat het wel een soort van trucje is dat elk nummer herhaald wordt, waardoor er een verveling in slaat.. Vind ze normaal ook wel erg sterk op album, maar onder de indruk ben ik al een tijdje niet meer..
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.352
5.905
15-mrt: Night Verses - Every Sound Has a Color in the Valley of Night: Part 2
Oh nice! Part 1 staat hier zeer regelmatig aan, als ze nog zo’n pareltje weten te maken word ik heel gelukkig. Zal zo die single eens luisteren.

Sowieso bedankt voor dit mooie overzicht!

Edit: net de single geluisterd, van mij hadden ze die Brandon Boyd wel achterwege mogen laten en gewoon weer een lekker instrumentaal nummer mogen schrijven. Maar ik heb verder ook niks met Incubus. Ik zie echter dat de twee delen wel echt samen 1 album vormen (zelfde cover art, vinyl versie is ook 1 album) dus ik verwacht voor de rest weer gewoon meer instrumentale bangers 😁
 
Laatst bewerkt:

Valthys

Playlistbediener
19 jan 2024
19
37
Dit lijkt me toch niet meteen de fout van het festival?
Enige wat Graspop hieraan kan doen is als de Slayer reunie er aankomt om ze niet te boeken en 2019 effectief als laatste BeNeLux te houden maar ik denk dat daar meer protest op gaat komen...
Als morgen mijn leverancier zegt dat er artikel X niet meer gaan maken /leveren en ik bestel het onder het mom 'laatste stuks ooit, komen nooit meer terug' en later gaan ze ze toch terug verkopen is het toch niet mijn schuld denk ik dan?
Waar ik wel benieuwd naar ben is of een band bij een afscheidstour ook meer geld vraagt van een festival. Ik kan me voorstellen dat de vraag omhoog schiet omdat iedereen dat laatste optreden wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.638
5.090
Waar ik wel benieuwd naar ben is of een band bij een afscheidstour ook meer geld vraagt van een festival. Ik kan me voorstellen dat de vraag omhoog schiet omdat iedereen dat laatste optreden wil hebben.
Ach ja, dat is gewoon een groot marketingspelletje, waar zowel bands als boekers gebruik van maken.
Kwestie van wat hype creëren om zo een betere onderhandelingspositie te bemachtigen.
Festivals betalen misschien wat meer voor een band, maar profiteren zelf ook weer mee door een band op een bepaalde manier te presenteren.
Zie ook al die 'exclusives' en 'anniverseries' die je tegenwoordig op vele affiches terug ziet.
Op social media wordt je doodgegooid door bands met allerlei triviale 'jubilea' (album X = 15 jaar oud, album Y is 35 jaar oud...).

Ik denk echter niet dat bands bewust fans of boekers willen misleiden als ze zeggen dat ze ermee gaan stoppen.
Soms zijn er gewoon bepaalde factoren die je besluiten te stoppen (bv. ziekte, familieomstandigheden, vertrekkende bandleden, gebrek aan inspiratie, sleur), die na enkele jaren niet meer aan de orde zijn.

Veel muzikanten zijn nu eenmaal 'verslaafd' aan muziek maken en het wereldje eromheen, die kennen (en kunnen) vrijwel niks anders.
Je ziet het aan mensen als Ozzy, Gene Simmons, Alice Cooper, The Rolling Stones, die kúnnen volgens mij gewoon niet stoppen, die willen doorgaan tot ze er (wellicht letterlijk) bij neervallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valthys

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Waar ik wel benieuwd naar ben is of een band bij een afscheidstour ook meer geld vraagt van een festival. Ik kan me voorstellen dat de vraag omhoog schiet omdat iedereen dat laatste optreden wil hebben.
Sowieso, waarom denk je dat Kiss al 20 jaar met hun afscheidstournee bezig is.
Laatste tour is waarschijnlijk de meest winstgevende.

Maar ik denk dat Slayer nu met hun comeback nog meer gaat verdienen.
Ik verwacht ook dat als ze wel naar Graspop komen ze ook direct gaan headlinen, terwijl ze dat anders nooit deden. Het gaat allemaal om exclusiviteit.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.447
Er komen overigens de komende weken en maanden nog aardig wat interessante nieuwe albums uit voor GMM (met al uitgekomen singles):
Afgelopen week dus al Ihsahn (begin ik ook steeds meer te waarderen, maar nieuwe album moet ik nog luisteren), en komende vrijdag Amaranthe en Borknagar.
Op 1 maart dan eindelijk het langverwachte The Mandrake Project van Bruce Dickinson, eerste twee singles klinken alvast veelbelovend, wil ik zeker gaan zien op GMM.

Verder vooral heel benieuwd naar het nieuwe album van Rotting Christ, waarvan afgelopen dinsdag de eerste single uitkwam, die goed is, maar me nog niet van m'n sokken geblazen heeft..

Dit prachtige overzicht van @MetalLimbo nog even onder de aandacht brengen, want vandaag zijn dus de albums van Borknagar en Amaranthe uitgekomen. toch twee bands waar ik echt naar uit kijk inmiddels. Ik weet alvast wat ik ga luisteren dit weekend ;)
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Ik heb vandaag eindelijk het nieuwe album van Ihsahn kunnen aanzetten en wat een heerlijk album is dat geworden. Volledige album is met orkest (die orchestrale composities zijn zelfs apart te luisteren en staan hier nu ook op, toont toch weer het meesterschap van Ihsahn). Mooie, nieuwe evolutie door dat extra element, heerlijke opbouw in het album zelf waar de 3 reeds uitgebrachte singles nog veel beter tot hun recht komen door de opbouw met nummers errond. De duidelijke wissel tussen de eerste helft (meer blackened en nogal bombastisch) en de tweede helft (meanderend, proggy sfeertje, meer cleans en een hoge gevoeligheid in zang). Deze gaat hier nog vaak gespeeld worden!
Ik kijk ontzettend uit naar de combi Ihsahn - Emperor op zondag en na dit album nog meer!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.638
5.090
Ik heb vandaag eindelijk het nieuwe album van Ihsahn kunnen aanzetten en wat een heerlijk album is dat geworden. Volledige album is met orkest (die orchestrale composities zijn zelfs apart te luisteren en staan hier nu ook op, toont toch weer het meesterschap van Ihsahn). Mooie, nieuwe evolutie door dat extra element, heerlijke opbouw in het album zelf waar de 3 reeds uitgebrachte singles nog veel beter tot hun recht komen door de opbouw met nummers errond. De duidelijke wissel tussen de eerste helft (meer blackened en nogal bombastisch) en de tweede helft (meanderend, proggy sfeertje, meer cleans en een hoge gevoeligheid in zang). Deze gaat hier nog vaak gespeeld worden!
Ik kijk ontzettend uit naar de combi Ihsahn - Emperor op zondag en na dit album nog meer!
Zeker weten, kijk er ook steeds meer naar uit!
Ik begin zowel Emperor als Ihsahn eigenlijk pas recent goed te ontdekken, en beide zijn inmiddels gestegen tot must-see.
Wat een mooie combi ook, uniek zal het wel niet zijn (kan niet 1-2-3 een voorbeeld verzinnen, dichtste wat in de buurt komt is Steve Harris die op GMM22 's avonds speelde met Iron Maiden, en de dag erna alweer vroeg moest aanrukken met British Lion), maar bijzonder is het zeker om twee keer op een dag op te treden op een festival. Dat moet toch zowel fysiek als mentaal veel van iemand vergen, zou je zeggen.

Edit: Oh, en natuurlijk Channel Zero met hun 2 verschillende sets op Alcatraz 2021.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Zeker weten, kijk er ook steeds meer naar uit!
Ik begin zowel Emperor als Ihsahn eigenlijk pas recent goed te ontdekken, en beide zijn inmiddels gestegen tot must-see.
Wat een mooie combi ook, uniek zal het wel niet zijn (kan niet 1-2-3 een voorbeeld verzinnen, dichtste wat in de buurt komt is Steve Harris die op GMM22 's avonds speelde met Iron Maiden, en de dag erna alweer vroeg moest aanrukken met British Lion), maar bijzonder is het zeker om twee keer op een dag op te treden op een festival. Dat moet toch zowel fysiek als mentaal veel van iemand vergen, zou je zeggen.

Edit: Oh, en natuurlijk Channel Zero met hun 2 verschillende sets op Alcatraz 2021.

De - inmiddels oud - gitarist van Sabaton ook in 2022; met Majestica en Sabaton
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Wat een mooie combi ook, uniek zal het wel niet zijn (kan niet 1-2-3 een voorbeeld verzinnen, dichtste wat in de buurt komt is Steve Harris die op GMM22 's avonds speelde met Iron Maiden, en de dag erna alweer vroeg moest aanrukken met British Lion), maar bijzonder is het zeker om twee keer op een dag op te treden op een festival. Dat moet toch zowel fysiek als mentaal veel van iemand vergen, zou je zeggen.
Ik herinner me dat Stone Sour en Slipknot wel eens beiden op Graspop hebben gestaan, maar ik betwijfel of dat ook daadwerkelijk op dezelfde dag was.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken