Waar ik wel benieuwd naar ben is of een band bij een afscheidstour ook meer geld vraagt van een festival. Ik kan me voorstellen dat de vraag omhoog schiet omdat iedereen dat laatste optreden wil hebben.
Ach ja, dat is gewoon een groot marketingspelletje, waar zowel bands als boekers gebruik van maken.
Kwestie van wat hype creëren om zo een betere onderhandelingspositie te bemachtigen.
Festivals betalen misschien wat meer voor een band, maar profiteren zelf ook weer mee door een band op een bepaalde manier te presenteren.
Zie ook al die 'exclusives' en 'anniverseries' die je tegenwoordig op vele affiches terug ziet.
Op social media wordt je doodgegooid door bands met allerlei triviale 'jubilea' (album X = 15 jaar oud, album Y is 35 jaar oud...).
Ik denk echter niet dat bands bewust fans of boekers willen misleiden als ze zeggen dat ze ermee gaan stoppen.
Soms zijn er gewoon bepaalde factoren die je besluiten te stoppen (bv. ziekte, familieomstandigheden, vertrekkende bandleden, gebrek aan inspiratie, sleur), die na enkele jaren niet meer aan de orde zijn.
Veel muzikanten zijn nu eenmaal 'verslaafd' aan muziek maken en het wereldje eromheen, die kennen (en kunnen) vrijwel niks anders.
Je ziet het aan mensen als Ozzy, Gene Simmons, Alice Cooper, The Rolling Stones, die kúnnen volgens mij gewoon niet stoppen, die willen doorgaan tot ze er (wellicht letterlijk) bij neervallen.