Filmtopic

Veel series kijken wij ook niet eigenlijk en als we kijken, dan doen we ook bewust één aflevering per week. Zoals het vroeger ook ging en zoals het hoort (#haat aan bingewatchen).

Maar eigenlijk hebben we recentelijk alleen maar Our Flag Means Death (@AngieH misschien wat voor jou?), House of the Dragon en Knight of the Seven Kingdoms gekeken. En natuurlijk wat natuurdocu's a la Planet Earth.
Verlang jij ook nog terug naar de tijd van de videotheek? Ik onironisch wel namelijk. Lekker traag een film uitzoeken. Zal die serie die je noemt even checken. Edit; sommige series staan wel op Letterboxd, ik kwam o.a. Adolescence en Baby Reindeer tegen. Homeland dan weer niet.

Leuk om wat forummers te volgen zo op Letterboxd 😄

Verlang jij ook nog terug naar de tijd van de videotheek? Ik onironisch wel namelijk. Lekker traag een film uitzoeken. Zal die serie die je noemt even checken. Edit; sommige series staan wel op Letterboxd, ik kwam o.a. Adolescence en Baby Reindeer tegen. Homeland dan weer niet.

Ik denk niet dat ik de videotheek actief heb meegemaakt, maar ik verzamel wel gewoon films op schijfjes als hobby. Niet per se het goedkoopst, maar bespaar met deze hobby wel gewoon de kosten van streamingdiensten.

Recentelijk begonnen met de aanschaf van wat steelbooks (wel specifiek voor nostalgische films, want anders kan je alles wel doen en dat wordt onbetaalbaar) en langzaam de overstap naar 4k ook.

Streaming was leuk, maar het aanbod is na een tijd wel enorm versplinterd geraakt…

Ik denk niet dat ik de videotheek actief heb meegemaakt, maar ik verzamel wel gewoon films op schijfjes als hobby. Niet per se het goedkoopst, maar bespaar met deze hobby wel gewoon de kosten van streamingdiensten.

Recentelijk begonnen met de aanschaf van wat steelbooks (wel specifiek voor nostalgische films, want anders kan je alles wel doen en dat wordt onbetaalbaar) en langzaam de overstap naar 4k ook.

Streaming was leuk, maar het aanbod is na een tijd wel enorm versplinterd geraakt…
Ik voel me oud nu! Maar tot diep in mijn studententijd had je videotheken. Wel leuk om een verzameling aan te leggen zo; wat zijn steelbooks?

Leuk! Ik doe ook mee.

1. Wat zijn jouw drie go to-aanraders als iemand vraagt of je nog een goede filmtip hebt?
The Lobster, Apocalypse Now, The Royal Tenenbaums

2. Welke films hebben je het meest aan het lachen/huilen/schrikken gekregen?
Lachen: Superbad, Role Models, De Helaasheid der Dingen, Booksmart
Huilen: For Sama, Our Friend, Sentimental Value, Blue Valentine, Beautiful Boy

3. Wat is jouw ultieme guilty pleasure film?
Mean Girls, 50 First Dates, Bee Movie en macho-voetbalfilms à la Green Street Hooligans en Mean Machine

4. Is er een acteur/actrice die maakt dat jij een film 'blind' zult kijken? Wie is/zijn dat?
Renate Reinsve, Joaquin Phoenix, Saoirse Ronan, Emma Stone, Robert Pattinson, Christian Bale.

5. Welke film heeft je kijk op de wereld/een onderwerp/een persoon veranderd?
Perfect Days, The Zone of Interest, Beautiful Boy, Jagten, Maradona, Past Lives

6. Welke film zou je uit je brein willen wissen zodat je hem opnieuw zou kunnen zien?
Incendies, Shutter Island, Gone Girl

7. Wat is je grootste "WTF did I just watch?"- film?
Mother!, Donnie Darko, Parasite, Incendies, Uncut Gems, The Lighthouse, Being John Malkovich, Poor Things, Ex-drummer, Midsommar, Bugonia

8. Hij kan niet missen op een muziekforum: wat is volgens jou dd beste filmsountrack ooit gemaakt?
Whiplash (ooit nog met een live orkest gezien. Fantastisch!), Trainspotting, The Boat that Rocked, Submarine

Laatst bewerkt:
Ik voel me oud nu! Maar tot diep in mijn studententijd had je videotheken. Wel leuk om een verzameling aan te leggen zo; wat zijn steelbooks?

Steelbook is eigenlijk gewoon een soort collector's edition met alternatieve artwork. Je hebt mooie en lelijke.

Die van Lord of The Rings zijn bijvoorbeeld erg mooi, terwijl die van Con Air (een van mijn favo films) erg lijkt op AI slop... (zie afbeeldingen hieronder)
Heb er nu zelf twee in het bezit: Eraser en Beverly Hills Cop, waarbij de eerste daadwerkelijk een andere artwork heeft, maar de tweede gewoon de filmposter is en dus eigenlijk gewoon standaard.

Maar eigenlijk is het gewoon: je betaalt extra voor een alternatieve artwork op een ander soort doosje.

1791124086187.png

1791124102128.png

• Geweldig
Waarderingen: AngieH
Ik zal die van mij ook even delen:

Hij is niet zo uitgebreid gevuld, ik zou er eens een avondje werk van moeten maken om echt overal doorheen te gaan en aan te vinken wat ik heb gezien...

Edit: 201 van de Top 500 gezien als ik zo even kijk. Ben er net doorheen gegaan en dat klopt iig. Nog een flinke peer wel...

@visdave34 ik zie wel heel veel anime films (als in, aansluitend/Samenvattend van een serie), wat is de beweegreden om die er in te zetten? Bijv Haikyuu of Chainsaw Man

Laatst bewerkt:
  • Leuk
@visdave34 ik zie wel heel veel anime films (als in, aansluitend/Samenvattend van een serie), wat is de beweegreden om die er in te zetten? Bijv Haikyuu of Chainsaw Man
Voor de Top 500 is er een tijd geleden bewust voor gekozen om wat minder strikte regels voor toelaatbaarheid toe te passen, na wat discussie over bepaalde titels. Dus als het - in het geval van anime - feature length is en geen compilatie of samenvatting van afleveringen, laten we die ‘gewoon’ toe.

Best lastig af en toe hoor, want er zijn wel wat grijze gebieden.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Voor de Top 500 is er een tijd geleden bewust voor gekozen om wat minder strikte regels voor toelaatbaarheid toe te passen, na wat discussie over bepaalde titels. Dus als het - in het geval van anime - feature length is en geen compilatie of samenvatting van afleveringen, laten we die ‘gewoon’ toe.

Best lastig af en toe hoor, want er zijn wel wat grijze gebieden.
Ja snap ik! Vanuit mijn tijd dat ik nog heel veel anime keek waren de films vaak niet de beste gedeeltes van een serie, dus daarom verbaasde me het (al zal t tegenwoordig wel anders liggen misschien)

Ik vond in de videotheek rondneuzen leuker dan daadwerkelijk de film kijken!

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik vond in de videotheek rondneuzen leuker dan daadwerkelijk de film kijken!
Die goede oude tijd hè, zeg ik van de ene millennialboomer naar de ander.

Edit; en @PJ Task inmiddels uitgekeken. Heel mooi! Ook hier waren de tissues weer hard nodig, wat een mooie monoloog in de laatste aflevering.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Leuk dit!

1. Wat zijn jouw drie go to-aanraders als iemand vraagt of je nog een goede filmtip hebt?

Apocalypse Now is werkelijk van een zodanig hoog niveau, die moet op 1. David Lynch is met afstand mijn favoriete regisseur en Mulholland Drive is zijn tofste. Jackie Brown is niet de meest in het oog springende Tarantino, maar ik vind hem stiekem zo sterk.

Lachen: Snatch.
Ook de Monthy Python films mogen hier genoemd worden.
Huilen: Ik huil nooit bij films, maar bij Achtste groepers huilen niet had ik het wel moeilijk: Als je zelf kinderen hebt….
Schrikken: Blair Witch Project was destijds wel echt heel creepy. In zo’n klein bioscoopzaaltje. Later zelf met een camper in zo’n verlaten bos in Virginia gestaan, toen kwam die film toch weer hard in de herinnering.

Fuckin Amal, heerlijke feelgood film.

4. Is er een acteur/actrice die maakt dat jij een film 'blind' zult kijken? Wie is/zijn dat?
Poeh zoveel. Tom Hardy, Matthew McCounaghey, Scarlett Johansson, Bill Murray’s (Lost in translation, wauw), Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Gene Hackman, Frances McDormand, Carrie Coon

Nee, ik laat mijn kijk op de wereld niet afhankelijk zijn van films. Als je het nieuws een beetje volgt, word je niet snel verrast door een film.

6. Welke film zou je uit je brein willen wissen zodat je hem opnieuw zou kunnen zien?
Dan toch alles van David Lynch.

7. Wat is je grootste "WTF did I just watch?"
Everything everywhere all at once.

Ik wist werkelijk niet wat ik zag. Wat een compleet leipe film.

8. Hij kan niet missen op een muziekforum: wat is volgens jou dd beste filmsountrack ooit gemaakt?

Purple Rain van Prince. Hans Zimmer en Ennio Morricone natuurlijk ook geweldig.

• Geweldig
Die goede oude tijd hè, zeg ik van de ene millennialboomer naar de ander.

Millenials is natuurlijk ook wel een flink aantal jaren, maar zo veel ouder dan ik zal je dan niet zijn, aangezien ik ook onder de millenials val ;) (al is dat wel redelijk richting einde van de millenialsperiode)

Millenials is natuurlijk ook wel een flink aantal jaren, maar zo veel ouder dan ik zal je dan niet zijn, aangezien ik ook onder de millenials val ;) (al is dat wel redelijk richting einde van de millenialsperiode)
TIL dat de millennialjaren tot 1996 duren, vanaf 1981 kennelijk. Ik zit meer richting jouw kant dan richting de lading 1981, die gaan toch al hard richting de 50!

TIL dat de millennialjaren tot 1996 duren, vanaf 1981 kennelijk. Ik zit meer richting jouw kant dan richting de lading 1981, die gaan toch al hard richting de 50!

Voor mij dan geen videotheek, maar ik vond het heerlijk op vakantie (huisje centerparcs) om film1 aan te zetten en random te kijken wat erop was. Ik was toch vaak vroeg wakker en daardoor ruim voor iedereen zo ver was klaar voor het zwembad.

Op die manier The Rock, National Treasure, Con Air (de drie beste Nic Cage films?) en ook We Are Marshall ooit eens ontdekt. Zijn nog steeds vier films die ik graag zie.

Voor mij dan geen videotheek, maar ik vond het heerlijk op vakantie (huisje centerparcs) om film1 aan te zetten en random te kijken wat erop was. Ik was toch vaak vroeg wakker en daardoor ruim voor iedereen zo ver was klaar voor het zwembad.

Op die manier The Rock, National Treasure, Con Air (de drie beste Nic Cage films?) en ook We Are Marshall ooit eens ontdekt. Zijn nog steeds vier films die ik graag zie.
Centerparcs ook goede herinneringen aan! Jij zit aan de hele andere kant van het "hou je wel of niet van Nicolas Cage"-spectrum geloof ik?! Mijn weerzin is irrationeel hoor. Maar die films ken ik dus niet 😬

Centerparcs ook goede herinneringen aan! Jij zit aan de hele andere kant van het "hou je wel of niet van Nicolas Cage"-spectrum geloof ik?! Mijn weerzin is irrationeel hoor. Maar die films ken ik dus niet 😬
Niet zo'n fan van Cage maar Adaptation is echt briljant.

Leuk dit!

Apocalypse Now is werkelijk van een zodanig hoog niveau, die moet op 1. David Lynch is met afstand mijn favoriete regisseur en Mulholland Drive is zijn tofste. Jackie Brown is niet de meest in het oog springende Tarantino, maar ik vind hem stiekem zo sterk.

Lachen: Snatch.
Ook de Monthy Python films mogen hier genoemd worden.
Huilen: Ik huil nooit bij films, maar bij Achtste groepers huilen niet had ik het wel moeilijk: Als je zelf kinderen hebt….
Schrikken: Blair Witch Project was destijds wel echt heel creepy. In zo’n klein bioscoopzaaltje. Later zelf met een camper in zo’n verlaten bos in Virginia gestaan, toen kwam die film toch weer hard in de herinnering.

Fuckin Amal, heerlijke feelgood film.

Poeh zoveel. Tom Hardy, Matthew McCounaghey, Scarlett Johansson, Bill Murray’s (Lost in translation, wauw), Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Gene Hackman, Frances McDormand, Carrie Coon

Nee, ik laat mijn kijk op de wereld niet afhankelijk zijn van films. Als je het nieuws een beetje volgt, word je niet snel verrast door een film.

Dan toch alles van David Lynch.

7. Wat is je grootste "WTF did I just watch?"
Everything everywhere all at once.

Ik wist werkelijk niet wat ik zag. Wat een compleet leipe film.

Purple Rain van Prince. Hans Zimmer en Ennio Morricone natuurlijk ook geweldig.
Frances 🫶🏼 Nomadland en Three Billboards Outside Ebbing, Missouri moeten toch wel 2 van de betere films van de afgelopen 10 jaar zijn.. Fuckin Amal is voor mij belangrijk geweest in een tijd dat hoopvolle queerfilms nog lang niet zo wijdverspreid waren als ze nu zijn.

• Geweldig
Waarderingen: Raskolnikov
En in Wild At Heart niet te vergeten!
En Raising Arizona!

Bouwjaar 1981 hier… 😅

Dus ook veel uurtjes in de videotheek staan twijfelen wat mee te nemen (of te wachten tot iemand iets terug kwam brengen 🤣)

Users who are viewing this thread