Graspop Metal Meeting 2027

Ayreon zal wel eerder marquee HL zijn, is toch geen mainstage band en is toch ook vooral groot in nl
Toch kwamen er in tilburg 71 verschillende landen naar Nederland voor zijn shows.
Ja eens. Ben zelf een hele grote Ayreon fan. Die band is gigantisch in het niche progrock maar daar buiten een nobele onbekende. Dit kan je beter als feestje voor de liefhebbers in de Marque programmeren
Mee eens dat het veel beter past in de Marque. Maar denk dat een HL positie bv met een grote naam zoals Iron maiden nog besg kan.
Maar Arjen gaat t toch niet doen, want is veel beter om die shows exclusief te houden.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Ja eens. Ben zelf een hele grote Ayreon fan. Die band is gigantisch in het niche progrock maar daar buiten een nobele onbekende. Dit kan je beter als feestje voor de liefhebbers in de Marque programmeren
Wat een briljante boeking was dat toch ook, zeker nu met de wetenschap hoe uniek het was! 😊
Kan me de aankondiging nog steeds goed herinneren, bijna 9 jaar geleden:

Wow Ayreon... die zag ik niet aankomen. Schitterend.

Mooi rijtje erbij met veel namen die verwacht werden. Rise Against en bloody beetrots grootste verrassingen (meer op RW) verwacht.
Tot dan nog nooit van gehoord, maar per direct aangestoken met het Ayreon-virus, en ik was lang niet de enige blijkbaar 😋:

Ok vergeef mij deze off-topic post maar ik heb hier echt even een momentje wat betreft Ayreon.

a) vraag ik mij af waarom ik hier nooit eerder van heb gehoord
b) vraag ik mij af hoe Nederland dit heeft voortgebracht
c) snap ik volledig waarom men hier zo enthousiast is

Ayreon is sowieso vanaf vandaag mijn favoriete Nederlandse act, op ruime afstand. Dit belooft episch te worden. Kortom, hulde aan de Graspop organisatie dat zij deze fantastische act boeken. Mijn avond kan niet meer stuk!
Inmiddels alweer meerdere prachtige 013-shows mee mogen maken (01011001 blijft vooralsnog de allermooiste!), maar die eerste show in de Marquee blijft toch zeer bijzonder en onvergetelijk, ook omdat het mijn eerste kennismaking was uiteraard. 🖤

En dan te bedenken dat er toen buiten op de main nog een andere huidige favoriet (waar ik toen nog niet echt bekend mee was) een fenomenaal optreden stonden te geven, getuige jouw avatar.. 🙈
Desondanks uiteraard geen enkele spijt van dat ik vooraan bij Ayreon stond! :cool: 🤘

Ummm groot in NL omdat ze daar enkel optreden. Het publiek is veel breder mensen reizen de halve wereld rond om Ayreon te zien in Tilburg.
Ik zeg niet dat die geen fans buiten nl heeft, maar is daar toch groter. In andere landen toch vooral niche band voor de kenners. Zie dat niet echt werken op mainstage

Ik zeg niet dat die geen fans buiten nl heeft, maar is daar toch groter. In andere landen toch vooral niche band voor de kenners. Zie dat niet echt werken op mainstage
100K luisteraars op het (grenzeloze) Spotify suggereert iig. geen stiekeme brede basis. Maar zelfs als het vooral lokaal is, valt Graspop nog wel binnen die locatie en als er dan 1 metalfestival is waar het zou kunnen lokken, is het wel daar.

Maar goed, het gaat niet gebeuren. Zie Ayreon sowieso niet terugkeren en als het wel gebeurt, zal het wel in de Marquee zijn.

Dropkick murphys
Amon Amarth
Helloween
Motionless in white
Bruce Dickinson
Alestorm
Lorna Shore
Orbit culture
Lynyrd Synkyrd
Slash ft. Myles
Arch Enemy
Killswitch Engage
Bullet for my valentine
Beartooth
I prevail
Bad religion
Poppy
Heaven shall burn
Mooi en realistisch lijstje al!

Ik heb nog eens wat verder gezocht, en kom toch al tot heel wat kanshebbers voor headliners, logobands en undercard binnen 3 weken voor en na GMM (groen staat al in jouw lijstje, paars kan daar in mijn ogen nog wel aan toegevoegd worden):

1791112671233.png

Tevens zijn er ook nog heel wat kanshebbers die er nog nooit gestaan hebben:

1791112755033.png

En dan is er nog de hypothetische categorie, niet erg waarschijnlijk dus om uiteenlopende redenen (en dus ook niet al te serieus te nemen;)):

1791112845593.png

Benieuwd hoeveel we hiervan gaan terugzien bij de eerste aankondigingen! :)

Ook zou het wel eens willen zien op main. Zeer benieuwd hoe vol het zou staan.
Ik denk zelf aardig gevuld, alle dagkaarten zijn naar de progmensen.
En met combi komen we ook wel een aardig eind.

Als ik het vergelijk met Behemoth denk ik dat het vergelijkbaar moet zijn.

En dan te bedenken dat er toen buiten op de main nog een andere huidige favoriet (waar ik toen nog niet echt bekend mee was) een fenomenaal optreden stonden te geven, getuige jouw avatar.. 🙈
Desondanks uiteraard geen enkele spijt van dat ik vooraan bij Ayreon stond!
Ik zou nu echt verscheurd worden door die clash. Dan ga ik liever helemaal niet naar Graspop dan moeten kiezen tussen PwD en Ayreon haha.

Ik heb nog eens wat verder gezocht, en kom toch al tot heel wat kanshebbers voor headliners, logobands en undercard binnen 3 weken voor en na GMM (groen staat al in jouw lijstje, paars kan daar in mijn ogen nog wel aan toegevoegd worden):

Bekijk bijlage 23049

Bekijk bijlage 23050

En dan is er nog de hypothetische categorie, niet erg waarschijnlijk dus om uiteenlopende redenen (en dus ook niet al te serieus te nemen;)):

Bekijk bijlage 23051

Mijn wishlist hieruit (*nooit gezien):

Headliners:
  • Evanescence*
  • Faith No More*
  • Parkway Drive
  • The Prodigy*

Nooit gezien:*
  • Arcturus
  • Edguy
  • Møl
  • Towards The Sinister

Te lang niet gezien:
  • Bad Religion
  • Children Of Bodom
  • Helloween
  • SKÁLD
  • Stratovarius
  • The Sisters Of Mercy
  • Therion

Smaakt naar meer:
  • Castle Rat
  • Emperor
  • The Night Eternal
  • Yoth Iria

Altijd mooi:
  • Alcest
  • Dropkick Murphys
  • Equilibrium
  • Heidevolk
  • Lorna Shore
  • Orbit Culture
  • Rotting Christ
  • Satyricon
  • Vanaheim

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 23049

Bekijk bijlage 23050

Bekijk bijlage 23051

From ashes to new zie ik zelf als een hele grote kans.
Zit al zo dicht in de buurt en die pakken zoveel festivals momenteel, dat ik deze heel reëel vindt.

• Møl zeker goed qua geluid/muziek. Vorig jaar gezien in eindhoven. Maar er was wel heibel op het podium tussen de gitarist en zanger. Wel benieuwd of dat normaal bij hun is, maar zag eruit als een onstabiele relatie.
Helloween laat ik aan mij voorbij gaan die heb ik op Dynamo niet uit kunnen kijken. Te veel van hetzelfde voor een hele lange set.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Anderzijds voelt een Tool-wei altijd erg leeg aan en die verkopen meteen uit aan hun eigen niche.

Heb het bericht ook even opgeslagen. Want dit heb je de afgelopen editie (en misschien al wel langer) ook al eens gemaakt. Wie weet kunnen we uit zo'n lijst gewoon al een percentage halen hoeveel er nou daadwerkelijk op Graspop staat en zo gewoon veel nauwkeuriger alles voorspellen de komende edities!

Heb het bericht ook even opgeslagen. Want dit heb je de afgelopen editie (en misschien al wel langer) ook al eens gemaakt. Wie weet kunnen we uit zo'n lijst gewoon al een percentage halen hoeveel er nou daadwerkelijk op Graspop staat en zo gewoon veel nauwkeuriger alles voorspellen de komende edities!
Zou limbo daar al niet een excel van hebben?

• Sad
Waarderingen: MetalLimbo

denk dat het je dan een beetje een Tool effect krijg. veel dedicated fans vooraan, en denk als het exclusive is dat Ayreon ook wel de nodige dagtickets verkoopt, maar dat als je achterin staat het veld er toch vrij leeg uit ziet.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
denk dat het je dan een beetje een Tool effect krijg. veel dedicated fans vooraan, en denk als het exclusive is dat Ayreon ook wel de nodige dagtickets verkoopt, maar dat als je achterin staat het veld er toch vrij leeg uit ziet.
Lijkt me een experiment waar niemand echt blij van wordt.
Gewoon weer lekker in de Marquee neerzetten, mócht het ooit nog eens zover komen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Projunk

Users who are viewing this thread