Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
Beetje een irritant geschreven artikel dit, met tweemaal een ietwat snerende tussenzin.

Caleb Shomo, de zanger van de Amerikaanse metalband Beartooth, is uit de kast gekomen als homoseksueel. Dat is in de overwegend stoere metalscene nog altijd vrij uitzonderlijk.
En:
Zijn coming-out - nog altijd vrij bijzonder in de wereld van harde gitaarmuziek - markeert ook het einde van zijn huwelijk.

Ik vind dat echt onnodig, want je zet daarmee onterecht een beeld van de metalwereld. Voor het grootste gedeelte is onze wereld al jarenlang een safespace voor LHBTI.
Mooi gezegd!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Wat een zeldzaam krom artikel. Van alle concerten die ik bijwoon vind ik metal toch wel een van de meeste inclusieve genres.

Hoe dan ook, voor de persoon in kwestie een pijnlijke maar ergens ook mooie realisatie. Wil me bijna niet voorstellen hoe het moet zijn 10+ jaar met zo'n geheim rond te moeten lopen...

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Grootste gedeelte weet ik niet hoor. Een groot deel weet ik wel zeker. Zelfs in het black-wereldje (Ghaal).
Ik durf mijn hand voor zeker 90% van de Graspop bezoekers in het vuur te steken wat dit betreft. Rotte appels hou je altijd, maar volgens mij staan de meeste metalheads er zoiets in als "we zijn allemaal outcasts, maakt niet uit waar je vandaan komt, hoe je eruit ziet of van wie je houdt, als we maar samen van onze harde muziek kunnen genieten".

Ik durf mijn hand voor zeker 90% van de Graspop bezoekers in het vuur te steken wat dit betreft. Rotte appels hou je altijd, maar volgens mij staan de meeste metalheads er zoiets in als "we zijn allemaal outcasts, maakt niet uit waar je vandaan komt, hoe je eruit ziet of van wie je houdt, als we maar samen van onze harde muziek kunnen genieten".
Dat denk ik ook hoor, maar ik weet ook dat velen, met bijvoorbeeld een paar biertjes op, foute grappen (waaronder over over de 🌈-community) hartstikke grappig vinden. Dus eigenlijk vond ik vooral safe space nogal stevig uitgedrukt. Had ik natuurlijk ook even moeten opschrijven 😅

PS: ik krijg op dit vlak regelmatig een spiegel voorgehouden van dochterlief (die in haar vriendengroep de nodige LHBTQIA+ vrienden heeft). Ik dacht altijd ruimdenkend te zijn, ben dat in de basis ook zeker, maar een verkeerde inschatting of grappig bedoelde opmerking is zo gemaakt)

Dat denk ik ook hoor, maar ik weet ook dat velen, met bijvoorbeeld een paar biertjes op, foute grappen (waaronder over over de 🌈-community) hartstikke grappig vinden. Dus eigenlijk vond ik vooral safe space nogal stevig uitgedrukt. Had ik natuurlijk ook even moeten opschrijven 😅

PS: ik krijg op dit vlak regelmatig een spiegel voorgehouden van dochterlief (die in haar vriendengroep de nodige LHBTQIA+ vrienden heeft). Ik dacht altijd ruimdenkend te zijn, ben dat in de basis ook zeker, maar een verkeerde inschatting of grappig bedoelde opmerking is zo gemaakt)
Die nuance is wel terecht ja. Ik doelde met mijn opmerking vooral op intentie, die denk ik dus bij de grote meerderheid wel goed zit. Maar je hebt gelijk, ook een onschuldig bedoelde grap of opmerking kan zeer kwetsend zijn en die is snel gemaakt. Ik moet daar zelf ook mee op blijven passen.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Deze was ook erg trouwens (van een tijdje terug):

Hahahaha, zo! Die had ik even gemist. Ik als Hardrockliefhebber uit Rotterdam-Zuid zou me er persoonlijk door aangevallen moeten voelen. :LOL:

Johan Bijl slaat de spijker op zijn kop:

John Bijl, directeur van het Periklesinstituut in Rotterdam, dat politici op allerlei niveaus coacht:
,,Niet handig, of beter gezegd: niet handig genoeg. Je merkt dat hij al een tijd geleden Rotterdam verlaten heeft… (Bolsius was daar in een vorig leven wethouder, red.) In de politiek moet je oppassen met generalisaties. Je wilt inhoudelijk een punt maken en niet mensen tegen de schenen schoppen. Het gaat hier om een inschatting van de veiligheidsrisico’s en niet om waar bezoekers vandaan komen. Ik denk dat je in Rotterdam-Zuid snuivende hardrockfans met een lampje moet zoeken.”

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Volgens mij heb ik ook meermaals gelezen dat destijds bij de coming out van Rob Halford er totaal niet moeilijk over werd gedaan onder de metalfans. Binnen de metalwereld valt het denk ik inderdaad wel mee hoe erg het er aan toe gaat.

Volgens mij heb ik ook meermaals gelezen dat destijds bij de coming out van Rob Halford er totaal niet moeilijk over werd gedaan onder de metalfans. Binnen de metalwereld valt het denk ik inderdaad wel mee hoe erg het er aan toe gaat.
Ja en dat komt nog uit een oudere tijd waarin het minder "normaal" was. Bedoel hiermee meer trouwens dat t minder algemeen geaccepteerd was als nu😉

Moet wel echt bekennen dat ik de woordkeuze interessant vind. Het is naar mijn mening weer zo'n typisch beeld dat geen metalliefhebbers hebben. Terwijl menig metalfan dat echt wel support. Met ook vaak bands die het benadrukken dat iedereen welkom is (doelend op de LHBTI gemeenschap).

• Leuk
Beetje een irritant geschreven artikel dit, met tweemaal een ietwat snerende tussenzin.

Caleb Shomo, de zanger van de Amerikaanse metalband Beartooth, is uit de kast gekomen als homoseksueel. Dat is in de overwegend stoere metalscene nog altijd vrij uitzonderlijk.
En:
Zijn coming-out - nog altijd vrij bijzonder in de wereld van harde gitaarmuziek - markeert ook het einde van zijn huwelijk.

Ik vind dat echt onnodig, want je zet daarmee onterecht een beeld van de metalwereld. Voor het grootste gedeelte is onze wereld al jarenlang een safespace voor LHBTI.
I'm only the messenger voor de duidelijkheid eh, ik heb het niet geschreven hé

• Leuk

Die nuance is wel terecht ja. Ik doelde met mijn opmerking vooral op intentie, die denk ik dus bij de grote meerderheid wel goed zit. Maar je hebt gelijk, ook een onschuldig bedoelde grap of opmerking kan zeer kwetsend zijn en die is snel gemaakt. Ik moet daar zelf ook mee op blijven passen.
Grapjes (ook foute) moeten altijd kunnen, vind ik, over alles en iedereen.
Maar intentie, timing en context zijn daarbij wel alles. 🙂

Maar intentie, timing en context zijn daarbij wel alles. 🙂
Dat zijn niet allemaal absolute begrippen 😅 .

Ik kan bijvoorbeeld een goede intentie hebben, nagedacht hebben over de timing en denken dat alles duidelijk is uit de context, maar vooral die laatste twee zijn nogal persoonsafhankelijk. Dat is althans wat van de discussie met mijn dochter is blijven hangen.

Ik ben er in ieder geval veel voorzichtiger in geworden. Foute grappen maak ik nog altijd. Wel een stuk minder en vooral met een paar maten die zich er zelf ook schuldig aan maken. En louter naar elkaar.

Vergeet niet dat niet altijd de maker van de opmerking af en toe moet opletten.
Maar ook de doelgroep van de opmerking hoeft niet altijd meteen op de tenen getrapt te worden.
Als je je altijd aangevallen voelt zal iedere opmerking die zonder die intentie is gemaakt ook zo voelen.
Dus het is geven en nemen.

Dat zijn niet allemaal absolute begrippen 😅 .

Ik kan bijvoorbeeld een goede intentie hebben, nagedacht hebben over de timing en denken dat alles duidelijk is uit de context, maar vooral die laatste twee zijn nogal persoonsafhankelijk. Dat is althans wat van de discussie met mijn dochter is blijven hangen.

Ik ben er in ieder geval veel voorzichtiger in geworden. Foute grappen maak ik nog altijd. Wel een stuk minder en vooral met een paar maten die zich er zelf ook schuldig aan maken. En louter naar elkaar.
Snap ik, maar het moet ook gewoon van twee kanten komen.
Iemand die totaal geen grappen kan verdragen zet niet per definitie de maatstaf voor alle anderen die dat wel gewoon kunnen.
Je gekwetst voelen is immers ook een keuze.

Snap ik, maar het moet ook gewoon van twee kanten komen.
Iemand die totaal geen grappen kan verdragen zet niet per definitie de maatstaf voor alle anderen die dat wel gewoon kunnen.
Je gekwetst voelen is immers ook een keuze.
Mijn punt is vooral dat je domweg niet kan inschatten of iets iemand raakt. En hoe. Omdat je per definitie vanuit je eigen standaard redeneert.

Dat heeft weinig te maken met incasseringsvermogen wat mij betreft.

Ik vermoed zelfs dat incasseringsvermogen bij het gemiddelde lid van de LBTQ- etc-community (sorry ik ken de afkorting nog steeds niet uit mijn hoofd😊) eerder bovengemiddeld ontwikkeld is. Lijkt mij geen keuze dus, maar bittere noodzaak.

Maar goed, dit is de metalchat 😅

Laatst bewerkt:
Mijn punt is vooral dat je domweg niet kan inschatten of iets iemand raakt. En hoe. Omdat je per definitie vanuit je eigen standaard redeneert.
Dat is ook zo ongeveer mijn punt, je kunt dat inderdaad nooit inschatten.
Maar dan zou je dus uiteindelijk moeten gaan concluderen dat je nooit een grapje kan of mag maken, omdat er altijd wel een persoon zich gekwetst zou kunnen voelen, hoe onschuldig het grapje ook is.
Dat is natuurlijk volstrekt absurd.

Vandaar dat ik zeg dat intentie, timing en context zo belangrijk zijn.
Een goede grap houdt rekening met publiek, plaats, tijd en andere omstandigheden, en wordt ook op een dusdanige wijze gebracht dat heel duidelijk is dat het om een grap gaat en er geen intentie is om iemand te kwetsen.

Als iemand zich dan tóch nog gekwetst voelt, dan zou dat ook wel eens aan diegene zelf kunnen liggen, en niet per se aan de grappenmaker.

Users who are viewing this thread