Graspop Metal Meeting 2026

Dit jaar bijvoorbeeld Gearea. Omdat ze in het voorprogramma van Orbit stonden waar ik helaas niet bij was en het enthousiasme van @Loek123 die daar over schreef in de app of hier ook die gaan beluisteren . Super!!! Maar eigenlijk zijn dat spoilers voor de rest van de dagen/podia. Dus meer zal.ik niet verklappen🤭🤭
Oh man, je pikt wel de krenten uit de pap! Gaerea vind ik ook echt geweldig goed. Die gaan de komende jaren sowieso steeds meer zieltjes winnen, denk ik. Hun meest recente release heeft een vrij commercieel geluid, waarmee ze denk ik weer een geheel nieuwe doelgroep aan gaan spreken, nadat ze eerder al een behoorlijke opmars binnen de black metal hebben gemaakt. En daarmee trouwens ook vanuit die scene weer wat mensen verliezen voor wie het té commercieel wordt, maar goed. 😅
Zelf meermaals live mogen zien en 100% de moeite waard. Zeker als de geluidsman van de Marquee doet waar hij goed in is en dat is black metalbands er fantastisch laten klinken.

Cult of Luna gaat wat dat betreft sowieso wel goedkomen, want die hebben ook altijd eigen mensen mee en dat zijn absolute bazen. Overal waar die staan hebben die perfect geluid. Zonder meer één van mijn favoriete bands en mede ook door hun verpletterende muur van geluid die ze live weten neer te zetten. Ik zou zeggen: zoek een mooi plekje op redelijk dichtbij het podium en laat je met je ogen dicht meevoeren door de sublieme klanken die uit de boxen gaan komen. Dan heb je nu al één van je shows van het weekend te pakken.

Laatst bewerkt:
Ah ja ik vergeet af en toe nog wel eens dat er ook nog metalheads bestaan die niet houden van unclean vocals :)

Bedoelde overigens niet zo zeer de marquee in het algemeen maar meer deze selectie. Voor mijn gevoel blijft er namelijk niet veel over op Graspop als je deathcore, metalcore, nu-metal, death metal, black metal, post metal allemaal afschrijft dat was vooral mijn punt.

Verder allemaal prima natuurlijk, altijd wel grappig hoe mensen op Graspop een totaal ander spoorboekje kunnen samenstellen en een totaal andere festivalbeleving kunnen hebben :)

Toch sta ik meestal wel het merendeel van de dag bij een band en heb ik meerdere clashes :p Metalcore kan ik gelukkig wel nog smaken en sommige nu-metal ook wel. Ik kijk bijvoorbeeld opnieuw hard uit naar Ice Nine Kills. Het hangt een beetje van de balans af tussen unclean en clean ;)

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo
Toch sta ik meestal wel het merendeel van de dag bij een band en heb ik meerdere clashes :p Metalcore kan ik gelukkig wel nog smaken en sommige nu-metal ook wel. Ik kijk bijvoorbeeld opnieuw hard uit naar Ice Nine Kills. Het hangt een beetje van de balans af tussen unclean en clean ;)
Neem maar van deze ouwe lul aan dat de grens tussen clean en unclean al kleiner wordt als je je er zelf voor openstelt. Ooit begonnen als glamhead en alles wat harder en ruiger klonk was niets in mijn ogen. Dan komt een Sepultura en Pantera bijvoorbeeld die mijn hele perceptie van de metal overhoop schopten. Maar wat een feest is het als je het probeert te luisteren en het blijkt een openbaring te zijn. Tip: pluk er een paar uit, probeer het in Dessel en je zal er geen spijt van krijgen👌

Dan nog even wat anders:

Over pak 'm beet een week wil ik starten met een nieuw spel (in een apart topic), met een andere opzet dan de bekende Hurt/Heal spellen, waarvan de vijfde editie inmiddels langzaam tot een einde lijkt te komen.

Dit spel zal bestaan uit een zogenaamde bracket, waarin bands het in directe duels tegen elkaar opnemen in een knock-out systeem.
Deelnemende bands zijn alle 64 headliners van de Marquee op GMM (incl. de Marquees I en II van de edities 1998-2013, voor de 2e main stage zijn intrede deed).

Een eerste versie van dit concept presenteerde ik al eens hier.
Daar kwam de nodige opbouwende kritiek op van o.a. @Dr. Hannibal , bv. dat bands er door een ongunstige loting al heel snel uit kunnen liggen.

Daardoor ben ik eens verder gaan denken en sleutelen aan de opzet, wat uiteindelijk leidde tot een 'double elimination bracket', waarbij bands na een eerste verlies nog een herkansing krijgen, en pas na het tweede verlies definitief uit het spel liggen.
Die opzet ziet er als volgt uit:

1776367591840.png

Het mooie van deze opzet is dat je vooraf kunt bepalen hoe lang het spel gaat duren, door het aantal duels per dag aan te passen.
Een max. aantal van 4 duels per dag lijkt me daarbij ideaal, waarmee je op een totale duur van 35 dagen komt (wat vergelijkbaar is met de diverse H/H spellen):

1776367621670.png

Duels staan niet al van tevoren vast, maar worden in iedere ronde iedere dag willekeurig geloot.

Voor ieder duel mag iedere deelnemer 10 punten vergeven.
Dat hoeft niet aan dezelfde band te zijn, maar mag ook verdeeld worden over beide bands in alle combinaties van hele punten (bv. 10-0, 7-3, maar ook 5-5 voor wie niet kan/wil kiezen).

Ik hoop dat velen van jullie deze opzet kunnen waarderen en willen deelnemen, en we er weer een leuk, enerverend spelletje van maken. :)

Goed ik over een dag of wat terug met de rangschikking van de marquee bands.
Meeste weet ik wel te plaatsen maar en enkel is weg gezakt. Dus die wil ik wel zeker nog de kans geven op mijn oren eerst.

Maar voorop staat dat historisch de marquee 1 van meest bezocht podia(zeker gedurende het daglicht) is.

En ben benieuwd of de duels met het 2 losses your out systeem andere resultaten gaat geven. (Wel als je meteen 2 titanen tegen elkaar stelt)

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
Anthrax -> meerdere keren voorbij zien komen van een afstandje. Kwam in de jaren'90 tijdens mijn krantenwijk wel eens voorbij op de walkman, dus ik vermoed voldoende aanknopingspunten. Maar hangt verder ook af van waar m'n maten staan.

Cult Of Luna -> ik beken: als @Jamel (of @johanra) een band tipt, spits ik mijn oren vaak even. Blij dat ik dat gedaan in dit geval. Staat omcirkeld met een vette marker.

Septicflesh -> vorige shows met veel plezier staan kijken. Band heeft sowieso een streepje voor op basis van vorige passages (met schouderblessure bruut doorbuffelen dwingt respect af)

Gatecreeper -> Gaf bij eerste keren horen lekkere Dismember-vibes. Nummers zijn voor mij daarnaast oorwurmpjes. Zeker kijken dus.

Wolves In The Throne Room -> Wat vroeg op de dag, maar mag pret niet drukken. Als de blik op het podium is, heb je immers geen last van het licht aan het einde van de Marquee. Vorige keer dat ze er waren had ik last van een driedubbele clash als ik het me goed herinner, dus ik hoop dat de metalgoden (of de burelen van Graspop) me dit jaar gunstiger gezind zijn.

Snot -> Ga ik waarschijnlijk niet heen

Dying wish -> Ga ik waarschijnlijk niet heen

Distant -> Ga ik waarschijnlijk niet heen

Welkom in het hoekje met @Koekdoos en mezelf dan. Ook ik ben haast nooit in de Marquee te vinden. Dit jaar denk ik dat ik één keer daar naar binnen stap en da's dan voor Asomvel.

Anthrax -> dit is weer zo een band die ik niet echt slecht vind ofzo maar het kan me niet genoeg interesseren om een van de headliners/ subs te moeten overslaan

Cult Of Luna -> lijkt me zeker wel interessant om eens naar te gaan kijken als er niks anders speelt!

Septicflesh -> doet me zeer weinig, maar kan wel tof zijn

Gatecreeper -> net mijn ding

Wolves In The Throne Room -> Black metal is sowieso niet mijn genre dus dit ga ik waarschijnlijk vermijden.

Snot -> niet echt de meest spannende band maar hier wil ik wel even naar gaan kijken

Dying wish -> klinkt erg interessant, de kans is vrij groot dat ik ga kijken!

Distant -> klinkt erg interessant, de kans is vrij groot dat ik ga kijken!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Anthrax -> YESS - Must See

Cult Of Luna -> Maybe See

Septicflesh -> Maybe See

Gatecreeper -> Probably Won't see

Wolves In The Throne Room -> Want to See - klinkt lekker, krijg er een lekker gevoel bij - hangt af van de sound in de marquee of ik blijf hangen maar zou zo maar kunnen

Snot -> NOPE

Dying wish -> NOPE

Distant -> NOPE

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Dit jaar bijvoorbeeld Gearea. Omdat ze in het voorprogramma van Orbit stonden waar ik helaas niet bij was en het enthousiasme van @Loek123 die daar over schreef in de app of hier ook die gaan beluisteren . Super!!! Maar eigenlijk zijn dat spoilers voor de rest van de dagen/podia. Dus meer zal.ik niet verklappen🤭🤭
Bedankt voor de tip van Gearea! Ik ben groot fan van Orbit en snap helemaal dat deze band in het voorprogramma stond. Zou balen zijn geweest als ik ze had gemist op Graspop!!

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Heerlijk om te zien hoe iedereen elkaar inspireert hier, daar doen we het voor! 😉
Zo heb ik zelf ook al tig bands ontdekt op en dankzij dit forum (en hopelijk voor sommigen ook omgekeerd).

Misschien ook wel leuk om aan het einde van deze rit (of per dag) allemaal de band(s) te delen die we hierdoor ontdekt hebben? 🙂

Laat ik eens beginnen met: de marquee is een heerlijk podia, 90% van de tijd een top plek met gemak te krijgen. Met de goeie bands heel intens.

Maar ook het podia dat meest clasht met de mains.

Conclusie: ik wil hier veel zijn maar de werkelijkheid is op donderdag, geen idee wat lukt met de groepsdynamica.

Anthrax -> Must see. Nooit eerder gezien en als big 4 lid, zeker de moeite om te kijken als je van thrash houdt. Mede omdat ik niet weet of ze ooit nog een keer terug cirkelen verwacht dat deze vast staat.

Cult Of Luna -> Really want to see. klink voor mij heel intrigerend en zeer benieuwd hoe deze live te ervaren zijn. Maar zeker kandidaat om het onderspit te delven bij een clash.(verwacht een goeie en terugkerende toekomst van deze band)

Septicflesh -> Really want to see. Heerlijke thematisch, dramatische sound. Geloof dat live fanstisch is. Bij een clash verwacht ik her iig een gedeelte van mee te pakken.

Gatecreeper -> Want to See. Klinkt prima maar loop er niet speciaal voor om. Dus als er niks anders dan ben ik hier zeker. Maar eerlijk verwacht ik ergens anders te zijn.

Wolves In The Throne Room -> Might See. Stevige dosis black metal en dat is niet mijn sterkste genre. (Ben kieskeurig). Ik zal hier waarschijnlijk niet zijn.

Snot -> Want to See.
De debuut plaat heb ik vroeger grijs gedraaid, dus uit nostalgie reden ga ik wel even kijken. Vrees er wel voor met het commentaar hier gelezen heb.

Dying wish -> Might see
Zelfde als gatecreeper klinkt ok maar loop er niet voor. De waan van de dag.

Distant ->Probably Won't
De openings band:
Op de meeste dagen een zekerheid, omdat vroeg op de dag weinig concurrentie is. Echter donderdagochtend komen we aan, afhankelijk van de parkeer en tent file zullen we deze waarschijnlijk niet halen. Verder is het de waan van de dag.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
@dogsoldierspoon Maar wat vind je nu echt helemaal niks? Of waar zeg je van, dat is misschien wel iets. Been there, done that. Wil je wel wat tips geven om te ontdekken hoor

Zeer bedankt! Ik beluister sowieso wel eens elke band die Graspop aankondigt en deel ze op basis daarvan al in categorieën. Ik zou zeggen, als er een zwaardere band is die je dit jaar zeker zou aanraden, doe maar. Dan probeer ik te passeren om het een kans te geven ;)

Dat zoveel mensen onbekend zijn met Cult of Luna, een van de grootste en bekendste namen in het post-metal genre, bewijst weer eens dat post-metal een niche in een niche is. Gaat dat zien beste mensen en je zult begrijpen waarom Cult of Luna tot de top van het genre behoort. Geluid wordt verzorgd door hun eigen crew en staan garant voor een vernietigende ervaring die je nog lang bij zal blijven.

Cult of Luna en Septic Flesh:
Voor de editie van 2023 was ik zelf notabene degene die de leak bekend kon maken dat Septic Flesh op de lineup stond zonder ze ooit gehoord te hebben. Via de mail nog tegen de zanger gezegd dat ik ze op zou zoeken. Niet gelukt. Eigenlijk ook niet goed beluisterd wat dat betreft.
Na de hartstochtelijke liefdesverklaring van @nikita vandaag voor zowel Septic Flesh als Cult of Luna de beide bands maar eens even beter gaan beluisteren.
Beide gaan ze op mijn playlist. Waarvan ik nu al met enige zekerheid kan zeggen dat Cult of Luna een must see gaat worden. Top! Bedankt daarvoor Nikita❤️. Ik zou ook zeggen tegen @MetalLimbo. Doel van deze exercitie bereikt😆.
Dit is erg leuk om te lezen, want inderdaad de volledige opzet van deze oefening. Blij dat mijn enthousiasme daartoe bijdraagt.
Verder ook helemaal eens met Jamel dat het prachtig is hoe jij je niet laat tegen houden door genrehokjes om nieuwe bands te proberen.
Nu al benieuwd hoe je gevoel gaat zijn na het live ervaren van Cult of Luna.

Wat betreft Wolves in the throne room (en geldt ook voor andere black metal) vind ik het qua stemgeluid vaak een stuk beter (en makkelijker) werken wanneer je de hele live setup hebt en het visuele aspect erbij krijgt. Ik hoop alvast dat ze weer diezelfde sfeer kunnen scheppen die ze de laatste keer dat ik hen zag zo geweldig wisten te creëren; al was dat als headliner op het einde van 3 dagen desertfest, waardoor dat ook nog eens zo'n verschil gaf met de rest van de muziek die dag(en) en black metal een welgekomen variatie bracht op alle stoner.

Al ik ben al lang tevreden dat 2 van de 3 bands waar ik zelf laaiend enthousiast over ben jou aanspreken.

Users who are viewing this thread