Graspop Metal Meeting 2026

Goh, ik denk dat we toch wel kunnen vaststellen dat bepaalde type bands meestal in de marquee terechtkomen, niet? Want hoewel ze misschien qua genre niet helemaal hetzelfde zijn, hebben ze toch vaak iets gemeenschappelijk: het gezang is anders. Of we het echt zingen noemen, dat laat ik nu nog in het midden :p Van zodra het vooral growls, grunting, screeching... wordt, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik wil nog een beetje de woorden kunnen ontcijferen. Dus death metal, black metal, deathcore... nah. De laatste jaren ben ik echt amper in de marquee geweest.

Voor de andere subgenres sta ik veel meer open en laat ik het meer afhangen van band tot band (en de subgenres waar het meestal wel mee klikt, zijn heavy, glam, power, symphonic, ...)
Ah ja ik vergeet af en toe nog wel eens dat er ook nog metalheads bestaan die niet houden van unclean vocals :)

Bedoelde overigens niet zo zeer de marquee in het algemeen maar meer deze selectie. Voor mijn gevoel blijft er namelijk niet veel over op Graspop als je deathcore, metalcore, nu-metal, death metal, black metal, post metal allemaal afschrijft dat was vooral mijn punt.

Verder allemaal prima natuurlijk, altijd wel grappig hoe mensen op Graspop een totaal ander spoorboekje kunnen samenstellen en een totaal andere festivalbeleving kunnen hebben :)

Heel diverse line-up inderdaad en ook voor mij één van de sterkste podia van het weekend. Met een speciale vermelding voor Wolves In The Throne Room.

Anthrax ==> Niet echt mijn ding. Al verschillende keren gezien omdat ze nu eenmaal optraden en er geen alternatieven waren. Zeker geen straf ook, maar deze als headliner in de Marquee zorgt er alvast voor dat ik niet hoef te vrezen voor een clash.

Cult Of Luna ==> Héél goed op Alcatraz, maar ik was zelf al wat minder in vorm op dat moment, dus zeker nog eens opnieuw te doen met nu hopelijk wel 100% beleving.

Septicflesh ==> Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik die op al de vorige passages op Graspop gemist heb. Dat zal nu niet gebeuren. Ben geen fan van alle Death Metal, maar deze gaat er zeker in!

Gatecreeper ==> Wat minder dan Septicflesh. Zou er gerust wel naartoe gaan als er niets anders is, maar voor hetzelfde geld drink ik dan ook liever een paar pinten met maten.

Wolves In The Throne Room ==> Black Metal sowieso één van mijn favoriete genres en al zeker deze variant ervan. Dit zou wel eens één van dé
topshows kunnen worden voor mij van heel het weekend. En al zeker kanshebber voor beste optreden van de donderdag.

Snot ==> Op een zeldzame uitzondering na is hardcore helemaal mijn genre niet. Deze ook niet, zwakste band van deze stage op donderdag voor mij.

Dying wish ==> Zoals ik hier al meermaals geschreven heb, heb ik Metalcore wel leren appreciëren de laatste jaren. Best ok bandje zo vroeg op de dag in de Marquee dat ik met plezier zou gaan zien.

Distant ==> Met zo'n bands om de dag mee te beginnen, doe je me zeker een groot plezier. Deathcore ook één van mijn favoriete genres en altijd nog net dat tikkeltje beter in een tent natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: johanra en MetalLimbo
Distant: Thuis veel beluisterd en klonk echt heerlijk. Ik had ze verward ook een tijdje met Mental Cruelty. Mental Cruelty is voor mij next level goed, en hun live performance is ook fenomenaal. Ik verwachtte dan ook enorm veel van Distant toen ik ze enkele weken geleden ging zien in het voorprogramma van Sylosis. Zelden ben ik zo teleurgesteld geweest. Het is natuurlijk hun fout niet dat ik ze verwarde met Mental Cruelty maar los daarvan was het geluid slecht, de energie tam en de muziek sloom. Had ik ze toen niet gezien was het nu een absolute must see. Nu eerder ... als ik de gelegenheid heb dan wil ik ze nog een kans geven maar anders ...

Dying Wish: degelijke band. Leren kennen door hun vorige passage op Graspop en dit maal sta ik er graag opnieuw

Snot: niks voor mij

Gatecreeper: ook niks voor mij. Wel ooit in Oslo gezien op een avond dat ik niks te doen had in Oslo en wel buiten wou komen en echt niet op mijn hotelkamer wou zitten. Maar ben toen dat concert puur gaan bezoeken om te moshen

Wolves In The Throne Room: Ook niet mijn kopje thee

Septicflesh: heerlijke band. Ik hoop ze zeker te zien

Cult Of Luna: vroeger nog in jeugdhuizen gezien. Vrij zware liefhebber van geweest maar weten me toch steeds minder en minder aan te spreken

Anthrax: uiteraard

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Hier komen we meer op mijn territorium! Melodie, atmosfeer, grunts en dat in al zijn vormen. HEERLIJK!
Mijn mooiste drieluik op 1 podium van het weekend bevindt zich hier.
Het zijn dan helaas de enige bands met hoge scores op die dag, maar als dat de namen zijn kom ik er graag voor naar Dessel.

Beginnen bij het begin, Wolves in the Throne Room.
Hun nummers zijn geïnspireerd door de natuur van hun thuisland, afkomstig uit het noordwesten van Amerika mag je je verwachten aan een overdonderende en bijna spirituele ervaring. Als je je niet zomaar afschrikken door black metal, kunnen deze mannen wel eens betoveren!

Overgaan naar Septicflesh, die de voorbije jaren te vaak het onderspit hebben moeten delven in clashes, maar deze keer gaat het dan eindelijk lukken!
Bombastisch en zwaar met daarover een orchestrale saus gegoten, én met heerlijke, strakke death metal riffs. De afwisseling tussen de (zeer verstaanbare ;) ) grunts en de clean (nog meer verstaanbaar) vocals geeft het geheel nog een extra episch tintje.

En dan als slotstuk van het drieluik krijgen we het fenomenale Cult of Luna.
Deze post-metal helden staan garant voor een fantastische live set, zoals ze ook brachten afgelopen Alcatraz.
Op Roadburn laten ze de bezoekers dit weekend smullen met een oude én recente set en de bezoekers van Arctangent (hype!!!) worden dit jaar live getrakteerd op het 10 jaar jubileum 'Mariner' (met Julie Christmas die vorig jaar nog te zien was op Graspop en waar Johannes Persson ook meespeelt in haar live band) We wijken af, maar dit alles toont wel aan dat ze bij CoL wel houden van wat afwisseling.
Waar mag je je aan verwachten? Een heuse wall of sound met de rauwe intenstiteit van zanger Johannes die je meesleuren in hun gevoel. Een opbouw die start bij het eerste nummer en je met tussentijdse kleinere hoogtepunten naar een geweldige climax leiden.

Vermoedelijk de dag afsluiten bij Anthrax, omdat een portie thrash na zo'n hoopje intense bands nooit kwaad kan!

Distant: Thuis veel beluisterd en klonk echt heerlijk. Ik had ze verward ook een tijdje met Mental Cruelty. Mental Cruelty is voor mij next level goed, en hun live performance is ook fenomenaal. Ik verwachtte dan ook enorm veel van Distant toen ik ze enkele weken geleden ging zien in het voorprogramma van Sylosis. Zelden ben ik zo teleurgesteld geweest. Het is natuurlijk hun fout niet dat ik ze verwarde met Mental Cruelty maar los daarvan was het geluid slecht, de energie tam en de muziek sloom. Had ik ze toen niet gezien was het nu een absolute must see. Nu eerder ... als ik de gelegenheid heb dan wil ik ze nog een kans geven maar anders ...

Leuke sidenote: dit was onverwachts 1 van de leukste shows die ik in 2025 heb gezien. Ik zou ze zeker, ook al is het genre misschien niet helemaal je ding, checken als ik er zou zijn!

Oh die heerlijke dualiteit!

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Royke en thesummoning
De Marquee op donderdag is voor mij in de breedte misschien wel kwalitatief de beste line-up

Distant - De enige uitzondering op bovenstaand statement. Was niet echt bekend met de band en na enkele luisterbeurten lijkt me dit het soort band waar ik live een half uur naar een berg eenzijdig gebeuk sta te luisteren en geen idee heb of ze nu 2 of 8 nummers hebben gespeeld.

Dying Wish - Metalcore kan voor mij 2 kanten op, een band doet iets interessants met een uitgemolken genre of een band melkt het gewoon inspiratieloos verder uit. Van beiden interpretaties staan er voorbeelden op Graspop, Dying Wish hoort gelukkig bij de eerste groep, een van de leukere recente bands.

Snot - Al fan van de band toen de originele zanger nog leefde (en die is al even dood) en hun nieuwe zanger benadert hem best goed qua stemgeluid, alleen is 't live nog niet altijd even stabieL In de marge: van alle nu metal-achtige bands is dit toch degene die het meeste punk/hardcore is, dus ik vind de band totaal niet in de Marquee horen, dit moet op de Jupiler Stage staan.

Gatecreeper - Gezien op Alcatraz toen ze tussen een hoop andere death metal stonden die ik beter kende, maar waar ze erg aangenaam wisten te verrassen.

Wolves in the Throne Room - Ook ooit eens gezien op Alcatraz, maar toen begon hun set om 1 uur 's nachts en ik was eerlijk gezegd niet meer al te scherp en/of energiek. Was zeker erg goed, maar wil het nog wel eens opnieuw zien in optimale omstandigheden.

Septicflesh - Elke keer dat die op een festival staan, staan ze op 't einde van de rit na 3 of 4 dagen vlotjes in mijn top 10, zie weinig redenen om te verwachten dat het dit jaar anders gaat zijn.

Cult of Luna - Van alles wat onder de post-metal valt (en dat is nogal veel aangezien dat genre een vuilbak is waar ze alles in gooien wat lange atmosferische nummers heeft), ben ik altijd het meest fan geweest van de bands die neigen naar de sludge, zoals Neurosis, Isis, Cult of Luna, Amenra,... allemaal bands die live nooit teleurstellen. Je weet gewoon dat dit erg goed gaat worden

Anthrax - Het interessantste aan Anthrax was voor mij altijd dat ze wat dynamischer waren met hun thrash, veel van die bands worden na een tijdje nogal "meer van hetzelfde", Anthrax kon altijd langer blijven boeien. Alleen is dat voor mij vooral op plaat, live vind ik dat er niet altijd uit komen, het is altijd goed, maar nooit heel goed. Ben ook niet 's werelds allergrootste Joey Belladonna-fan

• Leuk
Waarderingen: johanra en MetalLimbo
Oh die heerlijke dualiteit!
Zijn review gaat over een show in 2025. Misschien hadden ze in Eindhoven dit jaar een off day. En dan nog kan iemand anders een bepaalde show altijd totaal anders ervaren dan ik natuurlijk, zelfs al staan we naast elkaar

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Zijn review gaat over een show in 2025. Misschien hadden ze in Eindhoven dit jaar een off day. En dan nog kan iemand anders een bepaalde show altijd totaal anders ervaren dan ik natuurlijk, zelfs al staan we naast elkaar
De show was in december 2025 🤣. Was de XMAS Tour namelijk haha

• Haha
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
De show was in december 2025 🤣. Was de XMAS Tour namelijk haha
Oei oei ... ik ben anti kerstmis (zij die willen weten waarom: donderdag bij de meeting)

De show waar ik stond was 11 februari 2026 Dynamo Eindhoven

Misschien waren de omstandigheden toen slecht voor de band. Support act, als 2de spelen van 4 bands. Dan durft headliner u wel eens een brol meng paneel te geven. En dan dagen aan een stuk touren, slecht bed in een bus, vele km's, amper een douche, eten misschien als support band maar minimaal, ...

Oei oei ... ik ben anti kerstmis (zij die willen weten waarom: donderdag bij de meeting)

De show waar ik stond was 11 februari 2026 Dynamo Eindhoven

Misschien waren de omstandigheden toen slecht voor de band. Support act, als 2de spelen van 4 bands. Dan durft headliner u wel eens een brol meng paneel te geven. En dan dagen aan een stuk touren, slecht bed in een bus, vele km's, amper een douche, eten misschien als support band maar minimaal, ...
Ik denk dat als ik bij de Meeting naast je sta in een korte broek bij 25+ graden dat kerst het laatste is waar ik dan aan denk. Maar een kerstshow van een band heeft op zich niet zoveel met kerst an sich te maken hoor.

Ik denk dat als ik bij de Meeting naast je sta in een korte broek bij 25+ graden dat kerst het laatste is waar ik dan aan denk. Maar een kerstshow van een band heeft op zich niet zoveel met kerst an sich te maken hoor.
Anders is een kerstboomhoedje opzetten bijna net zo opvallend als dat roze hoedje van je maat vorig jaar.

• Haha
Waarderingen: won666 en Jamel
Sommige metalfans hebben nu eenmaal helemaal niks met unclean vocals, dan heb je in de Marquee over het algemeen inderdaad weinig te zoeken.
Al staan daar natuurlijk ook regelmatig heel ander soort bands, zoals Ayreon, Heilung, Pendulum, Tarja, Delain, Korpiklaani, Eluveitie, Heidevolk, The Hu, Eagles Of Death Metal, Stone Temple Pilots en dit jaar The Gathering.
Je hebt over een periode van minstens 9 jaar (Ayreon was 2018)? Dus 7x Graspop. In die periode hebben zo’n 200 bands in de Marquee gestaan. 12 klinkt dan niet echt als regelmatig vind ik.

Je hebt over een periode van minstens 9 jaar (Ayreon was 2018)? Dus 7x Graspop. In die periode hebben zo’n 200 bands in de Marquee gestaan. 12 klinkt dan niet echt als regelmatig vind ik.
Hij noemt een aantal voorbeelden, niet alle bands zonder unclean vocals van de afgelopen 9 jaar. 2025 tel ik er al 7 en over de afgelopen drie jaar gaat het over de 20. Dus dat is best regelmatig te noemen. Zeker als je leest dat MetalLimbo zelf in zijn eerste zin ook al zegt 'over het algemeen' unclean vocals.

Kortom: hij zegt echt helemaal niets raars.

WMaar even terug naar de opsommingen.
The Marquee Thursday. Opsomming voor mijzelf: niet best.

Distant, Dying Wish, Snot en Gatecreeper:
Alle vier niet aan mij besteed. Helaas...

Wolves in the Throneroom:
Heb het geprobeerd in te luisteren.
Maar bij Black en deathmetal ligt vooral de lijn of ik de zang/grunt fijn vind of niet heel gevoelig. Na echt vele malen het geprobeerd te hebben in mijn playlist ze toch maar verwijderd. Muzikaal echt super, tot de zang.

Cult of Luna en Septic Flesh:
Voor de editie van 2023 was ik zelf notabene degene die de leak bekend kon maken dat Septic Flesh op de lineup stond zonder ze ooit gehoord te hebben. Via de mail nog tegen de zanger gezegd dat ik ze op zou zoeken. Niet gelukt. Eigenlijk ook niet goed beluisterd wat dat betreft.
Na de hartstochtelijke liefdesverklaring van @nikita vandaag voor zowel Septic Flesh als Cult of Luna de beide bands maar eens even beter gaan beluisteren.
Beide gaan ze op mijn playlist. Waarvan ik nu al met enige zekerheid kan zeggen dat Cult of Luna een must see gaat worden. Top! Bedankt daarvoor Nikita❤️. Ik zou ook zeggen tegen @MetalLimbo. Doel van deze exercitie bereikt😆.

Anthrax:
Wat moet ik er van zeggen. Meestal het kleinste broertje van de big four of thrash. Niet altijd terecht. De laatste 2 albums waren echt wel goeie platen met een paar echte pareltjes erop. Anthrax heeft toch altijd garant gestaan voor een goeie dosis thrash met een wat andere insteek als de ander 3 van de big four. Horror en comics als inspiratiebron voor veel nummers. Als ze dan live ook nog een tweetal nummers doen uit de periode met John Bush dan wordt het een leuk feestje. Thrash met een iets minder serieus randje als de 3 anderen. Gaat dat zien. Ik denk dat ze de Marquee af gaan breken.

Cult of Luna en Septic Flesh:
Voor de editie van 2023 was ik zelf notabene degene die de leak bekend kon maken dat Septic Flesh op de lineup stond zonder ze ooit gehoord te hebben. Via de mail nog tegen de zanger gezegd dat ik ze op zou zoeken. Niet gelukt. Eigenlijk ook niet goed beluisterd wat dat betreft.
Na de hartstochtelijke liefdesverklaring van @nikita vandaag voor zowel Septic Flesh als Cult of Luna de beide bands maar eens even beter gaan beluisteren.
Beide gaan ze op mijn playlist. Waarvan ik nu al met enige zekerheid kan zeggen dat Cult of Luna een must see gaat worden. Top! Bedankt daarvoor Nikita❤️. Ik zou ook zeggen tegen @MetalLimbo. Doel van deze exercitie bereikt😆.
Ik vind het echt gaaf hoe jij je steeds openstelt voor nieuwe bands als andere forumleden er enthousiast over zijn, ook al is het niet direct een band uit jouw favoriete takken van metal. En dat je daardoor de afgelopen jaren diverse (in mijn ogen) geweldige parels hebt mogen ontdekken. Zoals vorig jaar Orbit Culture en Soen, het jaar ervoor Pain en nu weer Cult of Luna. Prachtig man, ik waardeer het enorm hoe open-minded je bent!

Ik vind het echt gaaf hoe jij je steeds openstelt voor nieuwe bands als andere forumleden er enthousiast over zijn, ook al is het niet direct een band uit jouw favoriete takken van metal. En dat je daardoor de afgelopen jaren diverse (in mijn ogen) geweldige parels hebt mogen ontdekken. Zoals vorig jaar Orbit Culture en Soen, het jaar ervoor Pain en nu weer Cult of Luna. Prachtig man, ik waardeer het enorm hoe open-minded je bent!
Dit jaar bijvoorbeeld Gearea. Omdat ze in het voorprogramma van Orbit stonden waar ik helaas niet bij was en het enthousiasme van @Loek123 die daar over schreef in de app of hier ook die gaan beluisteren . Super!!! Maar eigenlijk zijn dat spoilers voor de rest van de dagen/podia. Dus meer zal.ik niet verklappen🤭🤭

Users who are viewing this thread