Graspop Metal Meeting 2026

Gaan we eigenlijk niet actieve bands er ook in opnemen? Bv Type Of Negative. Children Of Bodom vind ik dan weer iets lastiger, omdat ze onlangs een soort tribute concert gedaan hebben met de zanger van Lost Society, en duidelijk aan hebben gegeven dat er een vervolg op komt.
Ja, ik zou die toch wel graag willen meenemen.
Het gaat min of meer om 'de ultieme headliner, met het oog op verleden, heden en toekomst', zoals het ook in de H/H spellen stond omschreven.
Zijn eigenlijk ook wel te mooie namen om niet mee te nemen, toch? :)

• Leuk
Waarderingen: saurus en won666
Ja, ik zou die toch wel graag willen meenemen.
Het gaat min of meer om 'de ultieme headliner, met het oog op verleden, heden en toekomst', zoals het ook in de H/H spellen stond omschreven.
Zijn eigenlijk ook wel te mooie namen om niet mee te nemen, toch? :)
Dat vond ik nu van Black Sabbath eigenlijk ook :LOL:

De Marquee is een plek waar ik over het algemeen weinig te vinden ben, maar ik geef ieder jaar alle bands een eerlijke kans en soms zit daar zomaar een verrassing tussen!

 Distant: niks voor mij

Dying Wish: de verrassing! Hier ga ik zeker even kijken, hele leuke nieuwe ontdekking :)

 Snot: niks voor mij

 Gatecreeper: niks voor mij

Wolves in the Throne Room: niks voor mij

 Septicflesh: niks voor mij

Cult of Luna: niks voor mij

 Anthrax: niks voor mij

die vervangingen voor Forbidden maken het enkel moeilijker kiezen zowel Destruction als Suicidal Angels vind ik live wel heel goed maar ik kijk ook heel erg uit naar Cavalera

Marquee donderdag:

Anthrax:
Waar het bij megadeth eerder de rustigere kant van thrash is gaat het hier wat steviger aan toe, partytime met enkele klassiekers die zeker zullen terugkomen in de set zoals Indians, Madhouse, I am the law, Antisocial en Caught in a mosh normaal gezien zal je mij er wel terugvinden.

Cult of luna: Hier ben ik wel nieuwsgierig naar ga zeker proberen een stukje mee te pikken en wie weet wordt het wel de volledige set
Septicflesh: Allicht zal ik hier wel terug te vinden zijn al enkele keren door overlappingen gemist en ze staan toch op mijn lijstje om eens gezien te hebben.
Wolves in the throne room: in tegenstelling tot vele andere black metal heb ik met deze band niks dus ik ga ze allicht ook overslaan
Gatecreeper: Deze ga ik allicht ook skippen.
Snot: Allicht een klein stukje meepikken om eens te zien hoe het is met de nieuwe zanger
Dying wish: Ik kende ze niet op voorhand maar de kans zit er wel in dat ik hier een stukje van ga zien
Distant: Denk dat ik deze skip tenzij er niets anders te zien is.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71
Marquee donderdag:

Anthrax:
Waar het bij megadeth eerder de rustigere kant van thrash is gaat het hier wat steviger aan toe, partytime met enkele klassiekers die zeker zullen terugkomen in de set zoals Indians, Madhouse, I am the law, Antisocial en Caught in a mosh normaal gezien zal je mij er wel terugvinden.

Cult of luna: Hier ben ik wel nieuwsgierig naar ga zeker proberen een stukje mee te pikken en wie weet wordt het wel de volledige set
Septicflesh: Allicht zal ik hier wel terug te vinden zijn al enkele keren door overlappingen gemist en ze staan toch op mijn lijstje om eens gezien te hebben.
Wolves in the throne room: in tegenstelling tot vele andere black metal heb ik met deze band niks dus ik ga ze allicht ook overslaan
Gatecreeper: Deze ga ik allicht ook skippen.
Snot: Allicht een klein stukje meepikken om eens te zien hoe het is met de nieuwe zanger
Dying wish: Ik kende ze niet op voorhand maar de kans zit er wel in dat ik hier een stukje van ga zien
Distant: Denk dat ik deze skip tenzij er niets anders te zien is.
Megadeth rustiger als Anthrax? Rust in piece disagrees😆

@dogsoldierspoon

Is onderstaand iets om mee te beginnen?

Cavalera met de Chaos A.D set. Online zoeken naar Sepultura met Chaos A.D.
Volgens mij uitgebracht in '92 of '93. Ik zat destijds in militaire dienst.
Het voorgaande werk van Sepultura was Death metal tot super harde thrash. Album "Arise" is echt mijn persoonlijke favoriet. Chaos A.D. was gewoon een heel toegankelijke plaatet inderdaad Grunts. Maar niet te vergelijken met de Deathmetal van die tijd. Probeer het album eens te beluisteren en geef Cavalera dan live een kans.

Weet niet of je fan of bekend bent met Motörhead? Zo ja, geef dan Asomvel een kans. Staan in de Marquee. Als regelrechte Motörhead fan is dit gewoon een must see voor mij. Ik ben er op geattendeerd door volgens mij @Slyder73x . En hij had gelijk, wat een heerlijke sound. Dit moet gewoon een gouden optreden worden op Graspop.

Dit zijn 2 voorzetten voor het iets hardere werk. Persoonlijk zou ik Static X er ook bij gooien. Gewoon heerlijk.

Mocht je nog meer tips willen, dan ga ik voorbeelden geven en bijbehorende nummers er bij benoemen.

Veel luisterplezier en ik hoop je bij één van de bands te kunnen begroeten

Donderdag Marquee, now we're talking!

Distant - vorig jaar gezien in mijn thuisstad, Enschede, met de X-Mas show. Leuke band, en waarschijnlijk geen concurrentie op dat tijdstip.
Als ik in de buurt ben ga ik kijken, maar goede kans dat we nog lekker even op Boneyard blijven hangen.

Dying Wish - niets voor mij

Snot - ook niet

Gatecreeper - klinkt lekker, maar geen must see. KWW

Wolves In The Throne Room - zou helemaal in mijn straatje moeten liggen, maar ik kom er bij het inluisteren toch vrij moeilijk in.
Goede kans dat ik toch ga kijken, hopelijk is het zo'n band die me live helemaal in vervoering kan brengen.

Septicflesh - wil ik heel graag gaan zien

Cult of Luna - idem, zeker na alle propaganda hier

Anthrax - leuke afsluiter in de Marquee, maar geen must see

• Leuk
Waarderingen: Projunk
@dogsoldierspoon

Is onderstaand iets om mee te beginnen?

Cavalera met de Chaos A.D set. Online zoeken naar Sepultura met Chaos A.D.
Volgens mij uitgebracht in '92 of '93. Ik zat destijds in militaire dienst.
Het voorgaande werk van Sepultura was Death metal tot super harde thrash. Album "Arise" is echt mijn persoonlijke favoriet. Chaos A.D. was gewoon een heel toegankelijke plaatet inderdaad Grunts. Maar niet te vergelijken met de Deathmetal van die tijd. Probeer het album eens te beluisteren en geef Cavalera dan live een kans.

Weet niet of je fan of bekend bent met Motörhead? Zo ja, geef dan Asomvel een kans. Staan in de Marquee. Als regelrechte Motörhead fan is dit gewoon een must see voor mij. Ik ben er op geattendeerd door volgens mij @Slyder73x . En hij had gelijk, wat een heerlijke sound. Dit moet gewoon een gouden optreden worden op Graspop.

Dit zijn 2 voorzetten voor het iets hardere werk. Persoonlijk zou ik Static X er ook bij gooien. Gewoon heerlijk.

Mocht je nog meer tips willen, dan ga ik voorbeelden geven en bijbehorende nummers er bij benoemen.

Veel luisterplezier en ik hoop je bij één van de bands te kunnen begroeten

Bedankt voor de tips! Asomvel en Static-X staan bij mij als "groene bands", wat wil zeggen dat ik wel plan om ze te zien (afhankelijk van clashes). Ik zal die albums van Cavalera / Sepultura eens opzoeken. Heb al vaak gedacht dat ik eigenlijk eens bij een optreden moet gaan kijken puur omwille van het "legacy gehalte".

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: MartinB en Piebe71
Anthrax:
Limp Bizkit is toch een beetje voor nu-metal wat Anthrax voor thrash metal is (Linkin Park = Metallica, Slipknot = Megadeth, Korn = Slayer, ...), of Ringo voor de Beatles, Winston Zeddemore voor de Ghostbusters, Aquaman voor de Justice League...
Zeg maar het buitenbeentje dat nooit zo serieus wordt genomen als de andere grote namen.
Ok, misschien overdreef ik hier een beetje.. 😉
Maar Anthrax heb ik inderdaad nooit echt zo serieus genomen.
Metallica en Megadeth waren mijn gateway bands, Slayer nooit zo ingekomen, maar Raining Blood en Angel Of Death natuurlijk iconisch.
Maar Anthrax was voor mij toch altijd een beetje het gekke kleine broertje dat vaak rond een vriendengroep rondhangt.
Je weet niet goed wat je er mee moet, maar je kunt 'm ook niet wegsturen ofzo.. 💁‍♂️
Ze kunnen best lekker thrashy zijn, maar vaak toch ook net iets te poppy, plat en puberaal (zegt de Alestorm-, Wind Rose-, Electric Callboy-fan... 😝).
Metallica, Megadeth en Slayer hebben van die epische, lange platen, Anthrax heeft toch behoorlijk wat minder om het lijf muzikaal gezien.
Maar misschien neem ik het nu ook wel te serieus, wat wellicht juist niet de bedoeling is van Anthrax (idem voor Tankard bij de Teutonic Big Four).
Ik heb dan ook nog nooit echt moeite gedaan om ze live te zien, maar in juni krijg ik in ieder geval twee maal (SOH/GMM) de kans daartoe, mogelijk denk ik er daarna anders over.

Cult of Luna:
Nog steeds licht trauma van zondagavond-clashavond op Alcatraz vorig jaar, waar zowel Festileaks-vriendschappen als mijn huwelijk op de proef werden gesteld (Cult Of Luna/Dimmu Borgir, Emperor/Briqueville, Rotting Christ/Earthless, geen slechte keuzes mogelijk toen). 😉
COL helaas moeten laten schieten voor een mooi plekje bij DB, wat gelukkig ook dik de moeite was, maar dit jaar op GMM is de kans zeer groot dat ik er wel bij ben (vrouwlief vindt Within Temptation toch maar niks..)!

Distant:
Ga ik eigenlijk wel heel lekker op, hier wil ik het festival wel mee beginnen! :cool:🤘

Dying Wish:
Nog niet helemaal uit. Leuk om ook eens een vrouwelijke metalcore zangeres te zien, daar zijn er niet al te veel van volgens mij, maar haar stem ben ik nog niet helemaal over uit, niet de meest prettige als je het mij vraagt.
Daar komt nog bij dat ze mogelijk clashen met Ankor, eveneens een moderne, metalcore(achtige), female-fronted band, maar voor mij toch wel een stuk interessanter.

Gatecreeper:
Bij eerste luisterbeurt vrij snel afgeschreven, maar tweede luisterbeurt toch wel wat positiever.
Minder generieke death metal dan ik dacht, vrij melodieus, en stem begint ook op me te groeien.
Mogelijk toch wel een kijkje gaan nemen.

Septicflesh:
Sowieso bij, altijd goed!

Snot:
Not.. 😒

Wolves In The Throne Room:
wolves GIF

🤘

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread