Graspop Metal Meeting 2026

Kunnen we ander podium voor Leprous zoeken?
Het wordt er druk daar.
Had voorheen weinig kans bij mij, maar ik weiger om anderhalf uur naar zang wat lijkt op een tandartsboor te gaan luisteren.

Knocked Loose is nu eenmaal een van de grootste nieuwe bands van de laatste jaren samen met Turnstile, Lorna Shore, Spiritbox, Bad Omens en Sleep token. Het was een mum van tijd voor ze de upgrade maakte naar de hoge plekken op het festival samen met de rest van dat lijstje.
Combineer dit met het fantastische concert van vorig jaar en je hebt een verdiende vervanger.
Was dit een metalcore festival geweest zoals Jera ofzo, enfin. Maar ik verwacht iets meer dan niche bands op mainstage van een festival als GMM. Die hype rondom deze bands voelt ook zo nep. Leuk dat je als festival nu met die hype mee wil om nieuwe zieltjes binnen te harken, maar er zijn zat bands die al 20+ jaar altijd meer luisteraars hebben gehad dan KL, Spiritbox etc. Waarom kregen die nooit die headline spot dan?

Als KL die spot kan krijgen, dan hoort een Lamb of God, Megadeth, Testament, Trivium of Black Label Society die plek jaren terug al gehad te hebben. Dat zijn namelijk allemaal bands die zich al jarenlang bewezen hebben en waar mensen 20 jaar al naar luisteren. KL is gewoon de zoveelste TikTok hype waar ik nog maar van moet zien of die over 10 jaar net zo populair zijn.

Goed, nu vind ik heel ongenuanceerd gezegd elke metalcore of hardcore band (op een enkele uitzondering na) er al één teveel op het Graspop affiche. En ik ben dus ook zeker niet thuis in die wereld, dus misschien klink ik wel als een enorme noob. Maar in die genres is Knocked Loose toch één van dé opkomende namen? Ik zie ze althans echt wel vaak voorbij komen, terwijl ik me amper in die wereld beweeg. Ik zie miljoenen streams op de streamingplatforms, een optreden bij Jimmy Kimmel. Goed, ze komen op herhaling en stonden afgelopen editie een stuk lager. Maar dat was volgens mij wel een goed optreden, toch? Dus waarom is er dan ook bij fans van dit genre zoveel weerstand?

Verder kun je er echt wel vanuit gaan dat Graspop alle opties af is gegaan toen bekend werd dat Twisted Sister weg zou vallen. Ze hebben zich daar in het recente verleden ook wel mee bewezen, met die exclusieve headlinersets van Machine Head en Behemoth, waarbij in beide gevallen het zelfs tot een samenwerking tussen organisatie en band kwam om er een extra speciale productie van te maken. Maar de headlinerpoel is voor deze editie gewoon niet super gevuld, door allerlei verschillende redenen. Dat bleek ook wel uit de headlinerstatus van The Offspring, waarvan ik nog steeds echt niet geloof dat het hun eerste, tweede of zelfs derde keuze was. Dus je kunt wel heel erg boos worden, het schandalig vinden dat ze niet nog maanden de tijd hebben genomen voor een andere optie of zelfs je kaart verkopen. Maar ik geloof oprecht niet dat er een optie voorhanden was die op minder weerstand had kunnen rekenen.

1000130679.jpg

Buiten de geintjes om;de organisatie kan het enkel doen met beschikbare groepen.
Zo hebben we op Werchter in 2025 ook de nodige doorgeschoven namen gezien. En al met al was bv een Yungblud nog niet zo'n tegenvaller als headliner (niet mijn ding) maar hij deed er wel heuuul veel aan om zijn plek te bewijzen.
Hopelijk heeft Knocked Loose ook hun beste dag en staan ze er verdiend.

Neemt niet weg dat de fans van Twisted Sister de sjaak zijn..

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Jamel
Had voorheen weinig kans bij mij, maar ik weiger om anderhalf uur naar zang wat lijkt op een tandartsboor te gaan luisteren.

Was dit een metalcore festival geweest zoals Jera ofzo, enfin. Maar ik verwacht iets meer dan niche bands op mainstage van een festival als GMM. Die hype rondom deze bands voelt ook zo nep. Leuk dat je als festival nu met die hype mee wil om nieuwe zieltjes binnen te harken, maar er zijn zat bands die al 20+ jaar altijd meer luisteraars hebben gehad dan KL, Spiritbox etc. Waarom kregen die nooit die headline spot dan?

Als KL die spot kan krijgen, dan hoort een Lamb of God, Megadeth, Testament, Trivium of Black Label Society die plek jaren terug al gehad te hebben. Dat zijn namelijk allemaal bands die zich al jarenlang bewezen hebben en waar mensen 20 jaar al naar luisteren. KL is gewoon de zoveelste TikTok hype waar ik nog maar van moet zien of die over 10 jaar net zo populair zijn.
Kl een tiktok hype noemen is beetje kort door de bocht. De band bestaat al meer jaar en had ook al wel wat naamsbekendheid met hun vorig album uit 2019. Daar stonden ze, voor de hele hype rond het laatste album, al voorlaatste op de backyard van pukkelpop, voor beartooth.
Met hun laatste album is het ineens heel snel gegaan. Dat stond toen ook in heel veel eindejaars lijstjes heel hoog en leverde hun ook een grammy nominatie op.

Ik ben ermee akkoord dat ze die plek niet helemaal verdienen, maar de band is wel meer dan zoveelste tik tok hype.

Goed, nu vind ik heel ongenuanceerd gezegd elke metalcore of hardcore band (op een enkele uitzondering na) er al één teveel op het Graspop affiche. En ik ben dus ook zeker niet thuis in die wereld, dus misschien klink ik wel als een enorme noob. Maar in die genres is Knocked Loose toch één van dé opkomende namen? Ik zie ze althans echt wel vaak voorbij komen, terwijl ik me amper in die wereld beweeg. Ik zie miljoenen streams op de streamingplatforms, een optreden bij Jimmy Kimmel. Goed, ze komen op herhaling en stonden afgelopen editie een stuk lager. Maar dat was volgens mij wel een goed optreden, toch? Dus waarom is er dan ook bij fans van dit genre zoveel weerstand?

Verder kun je er echt wel vanuit gaan dat Graspop alle opties af is gegaan toen bekend werd dat Twisted Sister weg zou vallen. Ze hebben zich daar in het recente verleden ook wel mee bewezen, met die exclusieve headlinersets van Machine Head en Behemoth, waarbij in beide gevallen het zelfs tot een samenwerking tussen organisatie en band kwam om er een extra speciale productie van te maken. Maar de headlinerpoel is voor deze editie gewoon niet super gevuld, door allerlei verschillende redenen. Dat bleek ook wel uit de headlinerstatus van The Offspring, waarvan ik nog steeds echt niet geloof dat het hun eerste, tweede of zelfs derde keuze was. Dus je kunt wel heel erg boos worden, het schandalig vinden dat ze niet nog maanden de tijd hebben genomen voor een andere optie of zelfs je kaart verkopen. Maar ik geloof oprecht niet dat er een optie voorhanden was die op minder weerstand had kunnen rekenen.
Ben er ook zeer zeker van dat The Offspring eigenlijk eerst voorzien was voor een ander groot festival. En daarna zijn verschoven.

Is het te vroeg om hen als headliner te zetten: misschien wel. Maar dat heeft Graspop in het verleden wel vaker gedaan met bands, en die zijn uiteindelijk wel vaste headliners op andere grotere metalfestivals geworden.
Ik ben alleszins wél echt fan van de vervanging, heb persoonlijk echt niets met Twisted Sister.

• Leuk
Waarderingen: Salival
Kijk het is misschien niet helemaal geweldig maar of wat we verwachten maar misschien verrassen ze ons.

Ik kan me toch wel herinneren dat het vorig jaar niet heel slecht was en ook best wel verrassend.

Ze toeren toch wel met Metallica en het schijnt dat er vandaag een nieuw nummer gedropt wordt

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en CedricH
Het is dit jaar wel een zwakke boel.
Volbeat, Sabaton en BMTH zijn al een tijdje geen "new-kids-on-the-block" meer, dus dat zit wel goed.
Maar deze bands kunnen ook als sub op een popfestival staan.
Bands ala Iron Maidens en Black Sabbaths zijn langzaam aan het verdwijnen. Dit gaan we steeds vaker merken.
Nu hoor ik al in de reacties "de headliner is niet het belangrijkst", maar de undercard heeft voor mij ook weinig dit jaar. Ik sta waarschijnlijk zoals altijd veel bij de main, maar de uitstapjes naar de tenten zijn dit jaar wel heel minimaal.

Twisted Sister heeft een cultstatus, dat wil niet zeggen dat het een enorme band is. Er zijn tal northstageheadliners die ik als "groter" beschouw.
Maar Knooked Loose hadden ze gewoon als normale naam kunnen plaatsen. Zelfs sexpistols (voor de naamstatus) had ik passender gevonden.

kzie hier veel passeren dat knocked loose metalcore is.
Kal mss wel maar dan toch niet mijn soort metalcore..

trekt op niet veel naar mijn idee.

had BB daar gewoon gezet en KL eronder dat hadk nog begrepen

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
kzie hier veel passeren dat knocked loose metalcore is.
Kal mss wel maar dan toch niet mijn soort metalcore..

trekt op niet veel naar mijn idee.

had BB daar gewoon gezet en KL eronder dat hadk nog begrepen
Knocked Loose is metalcore maar ligt nog heel dicht tegen Hardcore (waar de core van metalcore afstamt), terwijl tegenwoordig de Hardcore influcences niet meer zo hard opvallen bij veel bands

Users who are viewing this thread