Actualiteit

Jimmy en Esther egocentrisch en rancuneus? :unsure: Als je dat nou van twee mensen niet kunt zeggen....

Weet niet hoe hij het bedoelt natuurlijk, maar heb zelf ook niet echt een goed beeld erbij of er nou echt partijen in de oppositie zitten die daadwerkelijk per plan gaan kijken of ze voor of tegen stemmen, of dat alles gewoon standaard weggestemd gaat worden.

Jimmy en Esther egocentrisch en rancuneus? :unsure: Als je dat nou van twee mensen niet kunt zeggen....

Jazeker, ook zij maken op mij de indruk dat ze stampij gaan maken nu het ze wederom niet gelukt is om goede verkiezingsresultaten te boeken.

Dus ook dit zijn mensen waarvan je dat kunt zeggen, ook al beweer jij van niet...

• Haha
Waarderingen: Mark's Kal
Eens met @Timmetje, PvdD en SP lijken me nou bij uitstek partijen die in het verleden hebben laten zien niet zo van de politieke spelletjes te zijn en echt te staan voor wat hen na aan het hart ligt. Voorbeelden dan graag @RickHuissen waarom jij zou menen dat juist zij stampij zouden gaan maken?

Eerdmans heeft zich al wel geroerd en geclaimd dat "de prijs van een minderheidskabinet hoog zal zijn" (bron; interview met hem in uiteraard de telegraaf)

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Pvdd gaat echt niet principieel tegen voorstellen stemmen waar ze achter staan. Dat deze groep misschien met heel weinig plannen komt die de goedkeuring krijgen, is iets heel anders. Pvdd was een van de weinige partijen wiens programma in lijn met de rechtsstaat was, beetje vreemd om hen dan ervan te betichten moedwillig de boel te saboteren.

Bij Geert geloof ik het meteen; die stemde recent nog tegen plannen die die eerder zelf had opgesteld.

Voorbeelden dan graag @RickHuissen waarom jij zou menen dat juist zij stampij zouden gaan maken?

Niet 'juist' zij, maar 'ook' zij. Maar ik heb daar geen voorbeelden van in de vorm van quotes of stellingen, die vind ik in deze ook niet nodig. Ik heb enkel een vermoeden, of zoals we hier op het forum graag zeggen: een onderbuikgevoel, welke ik vooral heb gevormd naar de paar debatten die ik heb meegekregen.

Mijn punt betrof meer dat ik in algemene zin verwacht dat men in een minderheidskabinet harder zijn best moet gaan doen om de oppositie te overtuigen mee te gaan in de plannen die ze volgens hun eigen beleid (en in veel gevallen dus tegen het beleid van een aantal oppositiepartijen) er doorheen willen krijgen. De felheid en standvastigheid (en soms ook koppigheid) van best veel politici in de debatten, waarvan ik er dus 5 bij naam noem welke in oppositie zijn beland en waarbij ik dit naar mijn gevoel vrij duidelijk denk te hebben gemerkt, maakt dat ik verwacht dat het een hels karwei wordt om hen mee te krijgen. Ik heb bij allen ook de indruk gekregen dat hun arbeidsmotto voor de komende periode gaat zijn "wij gaan keihard oppositie voeren".

Maar ik heb het gevoel dat dit sowieso een beetje de algemene tendens is. Ik vind bijvoorbeeld SGP en CU ook een stuk steviger uit de hoek komen dat ik van hen gewend ben op de voor hun gevoelige/belangrijke onderwerpen...

En
Pvdd was een van de weinige partijen wiens programma in lijn met de rechtsstaat was, beetje vreemd om hen dan ervan te betichten moedwillig de boel te saboteren.

Moedwillig saboteren? Dat is nogal een verdraaiing van woorden. Deze laat ik even gaan Oasiss...

• Thinking
Waarderingen: AngieH
[..]

Moedwillig saboteren? Dat is nogal een verdraaiing van woorden. Deze laat ik even gaan Oasiss...
Beetje flauw, je gooit integere parlementariërs op een hoop met Geert Wilders die aantoonbaar en (ik denk dat we dat wel mogen stellen) ook moedwillig de boel stagneert, of een Mona Keizer die ook alles behalve integer handelt.

Dat een minderheidskabinet harder moet werken voor meerderheden is natuurlijk zo klaar als een klontje.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Beetje flauw, je gooit integere parlementariërs op een hoop met Geert Wilders die aantoonbaar en (ik denk dat we dat wel mogen stellen) ook moedwillig de boel stagneert, of een Mona Keizer die ook alles behalve integer handelt.

Dat een minderheidskabinet harder moet werken voor meerderheden is natuurlijk zo klaar als een klontje.
Wat is er nou weer mis met Mona 'we moeten de regels rondom (het bouwen van) woningen versoepelen, maar ik voer zelf wel tot een bezwaarprocedure tot aan de Raad van State over de bouw van een woonzorgcomplex voor 26 dementerende ouderen tegenover mijn eigen huis' Keizer? 😡

Oh is dat flauw? Daar had ik geen benul van. Prima; van sommigen verwacht ik het op basis van de indruk die ze op me hebben gemaakt, en bij sommigen ligt het er nogal dik bovenop. Als die niet op dezelfde stapel mogen dan maak ik bij deze twee verschillende stapels met oppositievoerders waarbij ik verwacht dat het lastig wordt om er als minderheidskabinet politiek mee te voeren. De 'klaar als een klontje' eindconclusie blijft toch hetzelfde...

Oh is dat flauw? Daar had ik geen benul van. Prima; van sommigen verwacht ik het op basis van de indruk die ze op me hebben gemaakt, en bij sommigen ligt het er nogal dik bovenop. Als die niet op dezelfde stapel mogen dan maak ik bij deze twee verschillende stapels met oppositievoerders waarbij ik verwacht dat het lastig wordt om er als minderheidskabinet politiek mee te voeren. De 'klaar als een klontje' eindconclusie blijft toch hetzelfde...
Maar even; de visie van PvdD is toch ook op bijna alle fronten diagonaal anders dan het neoliberale beleid dat we van deze coalitie kunnen verwachten? Dus in die zin is (stevig) oppositie voeren gewoon inhoudelijk te verwachten. PvdD zal inderdaad waarschijnlijk niet gaan meestemmen met de beoogde bezuinigingen op de sociale zekerheid (die is namelijk al kapotbezuinigd). Als de coalitie met goede stikstofplannen komt, waarbij o.a. de bio-industrie wat kleiner zal worden, zullen ze waarschijnlijk 'gewoon' voor stemmen. Dus het lijkt me wel goed hier wat minder met de onderbuik, maar gewoon feitelijk naar te kijken.

Laatst bewerkt:
Je schrijft:

"Ik denk dat vooral daar nogal wat egocentrische, rancuneuze types zitten, over het gehele spectrum overigens, die het gehele traject om de verkeerde redenen onnodig lastig gaan maken.".

Vervolgens noem je dan poppetjes. En dan vind ik het inderdaad flauw dat je nu ineens doet alsof het gek is dat er raar wordt opgekeken dat je die lui in één adem noemt. Dat Esther Ouwehand geen plannen gaat goedkeuren die de natuur nadelig zijn, of Jimmy Dijk geen plannen steunt die de oorlogskas willen vullen met geld dat ook naar de zorg kan, lijkt mij weinig egocentrisch of rancuneus.

Tsjaaaa

Al met al heeft elke partij weer zijn stemmen blijkbaar verdiend. Ik geef de VVD groot gelijk dat ze niet met GL-PVDA willen gaan. Als statement naar de eigen achterban. De VVD heeft veel verloren omdat ze te links geregeerd zouden hebben> Waarom zouden ze de deur dan open moeten zetten voor GL-PVDA , en dan inderdaad in 2027 verder afgekraakt worden. Net zo logisch als dat D66 wel liever GL-PVDA had dan Ja21 erbij. VVD kan gemakkelijker zeggen; dan doen we niet mee. D66 wilt uiteraard leveren.
PVV; ja die hebben zich allang buitenspel gezet. Dit soort taferelen, en bijvoorbeeld een imploderend NSC helpen de politiek geen meter verder in ee paar jaar tijd.

De uitkomst is redelijk rechts-georiënteerd na de verkiezingen. Voor zover het ook maar een beetje een kant op kan wijzen. De verdeeldheid is een enorm probleem helaas.

Deze 3 samen zijn solide genoeg om een basis te vormen, ik ben oprecht tevreden met een minderheidskabinet, serieus. Dit is de manier om iedereen scherp te hebben. Coalitie en oppositie moeten allemaal ballen tonen om de volgende keer te kunnen groeien. Dat is natuurlijk altijd zo, maar nu geen partij 40+ zetels meer haalt is die luxepositie er (gelukkig?) niet meer. De oppositie gaat echt niet alles tegenhouden want daar wordt je niet populair mee.

Ik denk dat het best een nuttige periode kan worden. Wordt de PVV dan (eindelijk?) afgestraft? Gaat de linkse fusie echt wat opleveren voor die partijen? Gaat rechts leren samenwerken i.p.v. opbloeien -> schandaal/verkeerde leiders-> doei samenwerking? Gaat de CDA juist weer middenzieltjes winnen???
We gaan het zien. Ik voorzie ook wel nieuwe verkiezingen in 2027. Maar ik denk dat de partijen snel de kaarten op tafel gooien dit jaar om wat te kunnen betekenen.

Ik zie hier eerder veel namen genoemd worden. Ik probeer eigenlijk al een tijdje niet meer naar de naam te kijken maar de partij-agenda. De VVD-leidster bijvoorbeeld is de zwakste sinds jaren. Geen enkele leider zou ik op dit moment als president willen zien in NL. helaas.
Ik ben geen fan van d66, maar we gaan zien hoe Rob zich kan wegzetten als nationaal gezicht. De tijd zal het leren!

• Leuk
Waarderingen: legenden
Maar even; de visie van PvdD is toch ook op bijna alle fronten diagonaal anders dan het neoliberale beleid dat we van deze coalitie kunnen verwachten? Dus in die zin is (stevig) oppositie voeren gewoon inhoudelijk te verwachten. PvdD zal inderdaad waarschijnlijk niet gaan meestemmen met de beoogde bezuinigingen op de sociale zekerheid (die is namelijk al kapotbezuinigd). Als de coalitie met goede stikstofplannen komt, waarbij o.a. de bio-industrie wat kleiner zal worden, zullen ze waarschijnlijk 'gewoon' voor stemmen. Dus het lijkt me wel goed hier wat minder met de onderbuik, maar gewoon feitelijk naar te kijken.

Er zullen uiteraard een aantal plannen zijn war het kristalhelder is waarom een oppositiepartij ja of nee zegt, geijkt op hun eigen partijprogramma. Met name bij de zwart/wit issues ligt dat voor de hand. Het makkelijkste voorbeeld wat me daarbij te binnen schiet is bijvoorbeeld wetgeving rondom abortus. En de partijen die op het spectrum verder van de coalitiepartijen afstaan, zoals o.a. PvdD inderdaad, zullen waarschijnlijk ook meer van dit soort botsingen hebben.

Maar er zijn nogal wat casussen waar een afweging moet worden gemaakt, een balans moet worden gevonden. De mogelijke oplossingen voor de wooncrisis bijvoorbeeld. De keuze voor welke koers je vaart om dat probleem op te lossen, heeft weer effect op de milieucrisis. Want als je na zorgvuldig afwegen tot een oplossing komt die bijvoorbeeld gericht op relatief veel nieuwbouw, dan heb je acuut een grotere uitdaging op stikstof. Ga je die tackelen in de bio-industrie/veeteelt? En zo ja, in hoeverre? Want voor sommigen zal het teveel zijn, en voor anderen weer te weinig. Ik hoop dat daar naast het preken voor eigen parochie, ook het grote plaatje in beeld blijft; die wooncrisis moet uiteindelijk worden opgelost!

Maar ook dit is wellicht iets teveel open deur...

Je schrijft:

"Ik denk dat vooral daar nogal wat egocentrische, rancuneuze types zitten, over het gehele spectrum overigens, die het gehele traject om de verkeerde redenen onnodig lastig gaan maken.".

Vervolgens noem je dan poppetjes. En dan vind ik het inderdaad flauw dat je nu ineens doet alsof het gek is dat er raar wordt opgekeken dat je die lui in één adem noemt. Dat Esther Ouwehand geen plannen gaat goedkeuren die de natuur nadelig zijn, of Jimmy Dijk geen plannen steunt die de oorlogskas willen vullen met geld dat ook naar de zorg kan, lijkt mij weinig egocentrisch of rancuneus.

Ik vind de opinie van Esther Ouwehand omtrent boerenbedrijven ook egocentrisch.

Ik vind de opinie van Jimmy Dijk omtrent mensen met een beetje vermogen ook rancuneus.

En natuurlijk is dit kinderspel bij opperhufter Geert, want dat is een beroepssaboteur.

Ik vind de opinie van Jimmy Dijk omtrent mensen met een beetje vermogen ook rancuneus.

En natuurlijk is dit kinderspel bij opperhufter Geert, want dat is een beroepssaboteur.
Tja, als we dan toch zo ongenuanceerd beginnen, kun je net zo goed stellen dat de BBB als buikspreekpop van big agro schijt heeft aan letterlijk elke Nederlander die snakt naar een schone leefomgeving (mede gefaciliteerd door VVD als coalitiegenoot in het huidige rompkabinet) en dat de VVD toch ook wel behoorlijk rancuneus is naar mensen die niet met een gouden paplepel in de mond geboren zijn/afhankelijk(er) zijn van sociale voorzieningen. Waarom zou een partij als GLPvdA dan, na eerst geschoffeerd te zijn door Yesilgöz en co met haar niet legitieme uitsluiting van een partij die volledig binnen de grenzen van de rechtsstaat opereert, vanuit de oppositie bij voorbaat nederig het handje moeten reiken?

Oké, dan zijn we het ook gewoon niet eens (maar dat is verder geen probleem natuurlijk).

Waar nou toch het hardnekkige idee vandaan komt dat VVD een "links beleid" heeft gevoerd, blijft mij wel echt enorm verbazen 😅

Wellicht overzie ik iets niet, of valt er simpelweg geen kwartje in mijn grijze massa, maar waar wordt dat beeld geschetst? Want ik ben net zo benieuwd als jij en Timmetje...

Users who are viewing this thread