Actualiteit

Een jaarwisseling met of zonder vuurwerkverbod?! Wat zal voor Dilan belangrijker zijn: de sociale zekerheid of de knapzak van de vuurwerkverkoper nog even flink spekken? šŸ˜…
Je weet dat het vuurwerkverbod er is gekomen door de (draai van de) VVD?

Wanneer weer naar de stembus? Mijn schatting: april 2027.

Ondertussen hoop ik dat GLPvdA zich echt goed gaat profileren in de oppositie. Constructief meestemmen waar nodig, maar voor de rest mag de minderheidscoalitie het uitzoeken. Verder hoop ik dat ze alvast gaan brainstormen over een aansprekende campagne voor de volgende verkiezingen, zodat een hele stoet gedesillusioneerde D66-kiezers met open armen ontvangen kan gaan worden šŸ˜…
Tegen die tijd is de afscheiding van de PvdA ook up and running, dus dan is links weer wat verdeelder.

Je weet dat het vuurwerkverbod er is gekomen door de (draai van de) VVD?
Ja, maar er is een drietrapsraket waaraan moet zijn voldaan voordat de wet definitief in werking treedt. De laatste hobbel is de compensatie voor de vuurwerkbranche.

Edit; zou je willen uitleggen waarom je denkt dat PvdA zich gaat afscheiden?

Ja, maar er is een drietrapsraket waaraan moet zijn voldaan voordat de wet definitief in werking treedt. De laatste hobbel is de compensatie voor de vuurwerkbranche.

Uiteindelijk heeft het samenvoegen van die twee partijen toch niet veel gebracht? Kan me best voorstellen dat ze daar weer van afwillen. Los van elkaar hadden de partijen bij elkaar opgeteld meer zetels.

En misschien dat die partij inderdaad is meer constructieve oppositie moeten gaan voeren, waardoor ze wat kiezers naar zich toe gaan trekken, in plaats van vooral veel schreeuwen vanaf de zijlijn.

• Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam
Ik durf er ook heel veel op in te zetten dat in dit politiek klimaat, met deze poppetjes, een minderheidskabinet doen slagen, geen haalbare kaart is.

Maar na de vorige shitshow kan het toch haast niet erger. De BBB malloten en Faber hebben de lat bijna ondergronds gelegd.
Aan de andere kant een betere optie dan JA21 in het kabinet wat mij betreft.

Ook geen idee of het gaat werken, maar aan de andere kant is het allerbelangrijkste dat er weer is beslissingen genomen gaan worden in de tweede kamer en als dat dan met een minderheidskabinet moet, dan moet dat maar. Vooral te hopen dat de oppositie partijen hier aan mee willen werken en gewoon mee stemmen met wat het standpunt van hun eigen partij is i.p.v. enkel maar het kabinet willen bemoeilijken en dwarszitten.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Niet zozeer de PvdA , maar wel ex-leden van de PvdA. Is maar een vermoeden.

Vooral te hopen dat de oppositie partijen hier aan mee willen werken en gewoon mee stemmen met wat het standpunt van hun eigen partij is i.p.v. enkel maar het kabinet willen bemoeilijken en dwarszitten.
Ik vrees ervoor.

Aan de andere kant een betere optie dan JA21 in het kabinet wat mij betreft.

Ook geen idee of het gaat werken, maar aan de andere kant is het allerbelangrijkste dat er weer is beslissingen genomen gaan worden in de tweede kamer en als dat dan met een minderheidskabinet moet, dan moet dat maar. Vooral te hopen dat de oppositie partijen hier aan mee willen werken en gewoon mee stemmen met wat het standpunt van hun eigen partij is i.p.v. enkel maar het kabinet willen bemoeilijken en dwarszitten.
Ja, in theorie is het veel fijner dat ieder plan niet bij voorbaat een meerderheid heeft in de kamer. Maar ik heb gewoon heel weinig vertrouwen in de poppetjes, er is amper een goede parlementariƫr te vinden en dan worden zo dadelijk ook weer een hoop incapabelen tot minister gepromoveerd.

Maar goed, ergens geldt natuurlijk het voordeel van de twijfel. Al is dat voordeel in mijn ogen al heel lang niet meer gegrond geweest.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Ja, in theorie is het veel fijner dat ieder plan niet bij voorbaat een meerderheid heeft in de kamer. Maar ik heb gewoon heel weinig vertrouwen in de poppetjes, er is amper een goede parlementariƫr te vinden en dan worden zo dadelijk ook weer een hoop incapabelen tot minister gepromoveerd.

Maar goed, ergens geldt natuurlijk het voordeel van de twijfel. Al is dat voordeel in mijn ogen al heel lang niet meer gegrond geweest.
Ik heb er wel vertrouwen dat deze 3 partijen serieus met elkaar aan de slag wilt. Het zijn ook partijen die genoeg capabele bestuurders kunnen leveren. De test wordt vooral of andere partijen inhoudelijk oppositie gaan voeren (en dus goede plannen steunen). Belangrijkste obstakel gaan bezuinigingen worden.

Ben er niet zo bang voor dat GLPvdA geen inhoudelijke oppositie gaat voeren. Goede plannen gaan ze wel steunen. Met bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid gaan ze natuurlijk niet instemmen. Die steun moet van rechts komen. Kijken hoe al dan niet rancuneus zij erin staan.

Maar de drie partijen die nu in het kabinet zitten zijn toch qua verleden en leden juist partijen met veel ervaring? Dus dat zou juist qua poppetjes goed moeten gaan, in tegenstelling tot als bijvoorbeeld een partij als PVV of BBB onderdeel is van een kabinet.

Zie geen andere coalitie die meer ervaring of betere poppetjes had kunnen leveren (Hooguit met GLPvdA).

Maar de drie partijen die nu in het kabinet zitten zijn toch qua verleden en leden juist partijen met veel ervaring? Dus dat zou juist qua poppetjes goed moeten gaan, in tegenstelling tot als bijvoorbeeld een partij als PVV of BBB onderdeel is van een kabinet.

Zie geen andere coalitie die meer ervaring of betere poppetjes had kunnen leveren (Hooguit met GLPvdA).
Met GL/PvdA was er een solide meerderheid geweest, en een breed publiek vertegenwoordigd. Dan is het al lastig zat in dit politiek klimaat dingen geregeld te krijgen.

Maar goed, voordeel van de twijfel dus, we gaan het zien. Het zou me heel erg verbazen als we volgend jaar geen val hebben, laat staan dat de termijn wordt volgemaakt.

Minderheidskabinet. Gelukkig geen Ja21.
Ik ken de details niet in Nederland maar zelfs een meerderheid zonder de grootste bracht hier in Belgiƫ alleszins ook geen vooruitgang. Benieuwd wat dat gaat geven als er zelfs al geen meerderheid is.

Ik ken de details niet in Nederland maar zelfs een meerderheid zonder de grootste bracht hier in Belgiƫ alleszins ook geen vooruitgang. Benieuwd wat dat gaat geven als er zelfs al geen meerderheid is.
Op de uni is ooit een poging gedaan het Belgisch staatsrecht aan ons uit te leggen. Man man man, dat was wel nƩxt level ingewikkeld hoor! Ik heb hier weinig hoop op een minderheidskabinet maar dat komt vooral omdat Yesilgƶz niet bepaald heeft laten blijken een betrouwbare coalitiepartner te zijn en/of het landsbelang boven haar eigen belangetjes te willen stellen.

Op de uni is ooit een poging gedaan het Belgisch staatsrecht aan ons uit te leggen. Man man man, dat was wel nƩxt level ingewikkeld hoor! Ik heb hier weinig hoop op een minderheidskabinet maar dat komt vooral omdat Yesilgƶz niet bepaald heeft laten blijken een betrouwbare coalitiepartner te zijn en/of het landsbelang boven haar eigen belangetjes te willen stellen.
Van die egotrippers hebben ze hier ook genoeg hoor. šŸ˜‚ Je begrijpt waarom de mensen geen vertrouwen meer hebben in de politieke wereld. Zowel op ons Lage Landen niveau als op wereldniveau.

Ik heb ook geen vertrouwen in het minderheidskabinet, maar dat ligt bij mij vooral aan de oppositiepartijen. Ik denk dat vooral daar nogal wat egocentrische, rancuneuze types zitten, over het gehele spectrum overigens, die het gehele traject om de verkeerde redenen onnodig lastig gaan maken. Geert, Mona, Jimmy, Esther en Stephan verdenk ik daar het meest van. Hopelijk zit ik er zoveel mogelijk naast...

Users who are viewing this thread