Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Turnstile @ Düsseldorf Mitsubishi Electric Halle.

We zijn verwend in Nederland met onze concerthallen. Ziggo, Afas, 013, etc, etc zijn van een ander niveau.
Parkeren k*t, Garderobe k*t, Toiletten k*t, Geluid k*t en het wegrijden helemaal klote. Meer dan een uur stil gestaan in de parking.

Desalniettemin...heerlijk optreden! Prachtige sfeer. Had het idee dat in de eerste helft van de set wat technische problemen waren.
Vaak een lange pauze tussen nummers waarin niets gebeurde. Jammer dat veel nummers wat plat bleven door het matige geluid.
Jep, kan me hier prima in vinden. Geluid bij andere shows in deze hal meestal wel prima, maar gisteren idd erg matig.
Show op Jera zat nog in m'n achterhoofd en die was echt van een ander niveau. Kreeg nu soms een beetje het gevoel dat het wat routineus was. Desalniettemin nog steeds genoten en Birds is echt de ultieme live anthem van 't jaar.

Gisteren naar de Trix geweest voor Leprous.
Een beetje te laat vertrokken en bij het binnenkomen ook nog een raid gedaan op de merch waardoor ik dus het eerste voorprogramma Royal Sorrow gemist heb.
Tweede band was Gåte die blijkbaar in 2024 Noorwegen vertegenwoordigden op Eurosong en laatste eindigden in de finale. Maar blijkbaar zijn ook deze bands in de gaten te houden want vond dit wel een heel goed optreden. Zij brengen iets wat samen te vatten is als progressieve Noorse folk metal met wat elektronica invloeden. Hele goede zangeres & frontvrouw, mooie lichtshow, bandleden die onderling wisselen van instrument en hier en daar wat creatieve chaos meer moet dat niet zijn.

Leprous was ooit mijn #1 groep maar door een acuut gebrek aan liveoptredens in België plus de laatste platen die ik toch wat minder vind dan eerder werk waren zij wat gezakt in de rangorde. Deze zomer stonden ze al op Alcatraz waar ze in mijn top 3 van het festival stonden. Maar nu dus de eerste BE zaalshow sinds 2019 in een zo goed als uitverkochte Trix. De band was echt in topvorm, Einar heel goed bij stem, geluid super, de visuals waren top en Baard de drummer dat is een spektakel op zichzelf. De setlist kon voor mij niet beter met ouder materiaal (The Valley), deep cuts (At The Bottom) en ook de recente A-ha cover (Take On Me) die passeerden. De indrukwekkende pyro vanop Alcatraz hadden ze nu niet bij voor Like A Sunken Ship Ik kreeg wel bijna een toeval toen Einar een song aankondigde die bij de eerste show (2010) in België gespeeld was en White (voor mij de heilige graal van de Leprous deep cuts) inzette maar uiteindelijk bleek het een tease en kregen we vanaf dan het rijtje Forced Entry - Slave - Castaway Angels - From the Flame om de reguliere set af te sluiten. Als encore kregen we dan nog Atonement plus mijn favoriete song The Sky Is Red van die laatste weliswaar enkel de heavy outro.
Conclusie: een dikke show van Leprous die meteen door kan naar de jaarlijst van beste zaaloptredens.

WhatsApp Image 2025-11-21 at 09.37.38.jpeg
WhatsApp Image 2025-11-21 at 09.37.39 (2).jpegWhatsApp Image 2025-11-21 at 09.37.39 (3).jpeg

Gisteren naar de Trix geweest voor Leprous.
Een beetje te laat vertrokken en bij het binnenkomen ook nog een raid gedaan op de merch waardoor ik dus het eerste voorprogramma Royal Sorrow gemist heb.
Tweede band was Gåte die blijkbaar in 2024 Noorwegen vertegenwoordigden op Eurosong en laatste eindigden in de finale. Maar blijkbaar zijn ook deze bands in de gaten te houden want vond dit wel een heel goed optreden. Zij brengen iets wat samen te vatten is als progressieve Noorse folk metal met wat elektronica invloeden. Hele goede zangeres & frontvrouw, mooie lichtshow, bandleden die onderling wisselen van instrument en hier en daar wat creatieve chaos meer moet dat niet zijn.

Leprous was ooit mijn #1 groep maar door een acuut gebrek aan liveoptredens in België plus de laatste platen die ik toch wat minder vind dan eerder werk waren zij wat gezakt in de rangorde. Deze zomer stonden ze al op Alcatraz waar ze in mijn top 3 van het festival stonden. Maar nu dus de eerste BE zaalshow sinds 2019 in een zo goed als uitverkochte Trix. De band was echt in topvorm, Einar heel goed bij stem, geluid super, de visuals waren top en Baard de drummer dat is een spektakel op zichzelf. De setlist kon voor mij niet beter met ouder materiaal (The Valley), deep cuts (At The Bottom) en ook de recente A-ha cover (Take On Me) die passeerden. De indrukwekkende pyro vanop Alcatraz hadden ze nu niet bij voor Like A Sunken Ship Ik kreeg wel bijna een toeval toen Einar een song aankondigde die bij de eerste show (2010) in België gespeeld was en White (voor mij de heilige graal van de Leprous deep cuts) inzette maar uiteindelijk bleek het een tease en kregen we vanaf dan het rijtje Forced Entry - Slave - Castaway Angels - From the Flame om de reguliere set af te sluiten. Als encore kregen we dan nog Atonement plus mijn favoriete song The Sky Is Red van die laatste weliswaar enkel de heavy outro.
Conclusie: een dikke show van Leprous die meteen door kan naar de jaarlijst van beste zaaloptredens.

Bekijk bijlage 17095
Bekijk bijlage 17097Bekijk bijlage 17098
Pff... Take on Me is echt de slechtste zet die ze hebben gedaan. Komt ook ongetwijfeld terug in de setlist van Midwinter Prog, wat absoluut drie niks gaat zijn. Cover kunnen wat toevoegen (al niet de grootste fan), maar dat doet dit helemaal niet. Verder wel goed om te lezen dat het kwalitatief top was!

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Pff... Take on Me is echt de slechtste zet die ze hebben gedaan. Komt ook ongetwijfeld terug in de setlist van Midwinter Prog, wat absoluut drie niks gaat zijn. Cover kunnen wat toevoegen (al niet de grootste fan), maar dat doet dit helemaal niet. Verder wel goed om te lezen dat het kwalitatief top was!
Had je het 24u geleden gevraagd was ik akkoord geweest maar vond het voor mijzelf verrassend goed werken binnen de set.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave
En weer thuis van een avondje Tolhuistuin met Maruja en KRAM. KRAM is een opkomend Nederlands bandje dat dit jaar de 3voor12 Popprijs van Noord-Holland heeft gewonnen. Ze maken heerlijk aanstekelijke muziek met een zanger van Ierse komaf. De vergelijking met Fontaines is dan ook snel gemaakt en her en der hoor je ook wel wat klankkleuren terug, maar deze jonge band heeft toch echt een eigen rockgeluid. Prima voorprogramma en een band om in de gaten te blijven houden. Maruja zag ik 1x eerder en wel op Zeitgeist en ik was direct onder de indruk. Wat een heerlijke band met een heel eigenzinnige saxofonist. Sinds die tijd zijn ze enorm gegroeid en dat vertaalde zich vanavond in een topshow. Wat waren ze goed, wat waren ze energiek en wat kregen ze het publiek heerlijk mee. Eigenlijk al vanaf de eerste noot. Alleen het crowdsurfen is nog niet echt aan de saxofonist besteed. Heerlijk avondje weer.

The Hives in AFAS Live gisteren was weer absoluut wat je van de band kan verwachten.
Alleen stond het geluid echt niet goed, de instrumenten veel te hard en de zang die er te weinig doorkwam.
Daarnaast stond het algemene geluid naar mijn gevoel ook veel te hard.

Het was mijn eerste keer in AFAS Live, is dat daar altijd zijn probleem?

The Hives in AFAS Live gisteren was weer absoluut wat je van de band kan verwachten.
Alleen stond het geluid echt niet goed, de instrumenten veel te hard en de zang die er te weinig doorkwam.

Laatst bij Turnstile weer verbaasd hoe goed het geluid juist is. Ligt denk ik dus aan de FOH van The Hives, of je stond ongelukkig.

Als Belg is het geluid in Nederland soms wel wennen. Dat is altijd harder dan bij ons.

Sterk optreden van Wolf Alice gezien in AFAS Live. Stond ze toch goed, die grote zaal. Mooi met de lichten en het publiek deed wel aardig mee. Jammer dat die nieuwe plaat wat zwakke momenten kent zoals @Bob105 hierboven aangeeft. Maar met Bros, Yuk Foo, Play The Greatest Hits, Smile, Last Man On The Earth en een bloedmooie akoestische versie van Safe From Heartbreak was er alsnog veel om van te genieten.

Ook genoten van Florence Road als voorprogramma. Sloot mooi aan en klonk eigenlijk gewoon goed.

Wisselende gevoelens bij Wolf Alice. Wát een stem heeft ze toch. Fijne band ook. Play The Greatest Hits en de andere lievelings live zien altijd een feest. En toffe productie, vrij ingetogen maar alles eruit gehaald. Maar dan… Ik heb het echt geprobeerd, maar The Clearing doet het helaas toch echt niet voor mij. Dat die bassist vol overtuiging het publiek staat op te zwepen terwijl ik mentaal mijn boodschappenlijstje aan het maken ben voelt dan bijna een beetje surrealistisch. Daarover gesproken: het was ook wel weer wennen aan het wat tamme Acda & de Munnik-achtige publiek na zweeteuforie Turnstile twee weken geleden, maar dat is mijn eigen manco. Zeventje.

Wolf alice in afas geweest. Was ik de enige die bijna gehoorbeschadiging opgelopen heb van de overdrive gitaar die je oren eruit trilde ? (zat op de zitplaatsen sectie bijna vooraan). hielp niet mee dat k de oordoppen vergeten had.

Verder wel toffe show, niet alle nrs konden mij even bekoren. bloom baby bloom is wel een giga nice nr en knap gezongen. Ze is sowieso erg goed bij stem: band stuk verder ontwikkeld tov 2 jaar terug in doornroosje nijmegen. 1-2 goede albums meer en de ziggo dome wacht.

maar door het keiharde geluid (weinig bass, veel overdrive gitaar) minpuntje wel.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Wolf alice in afas geweest. Was ik de enige die bijna gehoorbeschadiging opgelopen heb van de overdrive gitaar die je oren eruit trilde ? (zat op de zitplaatsen sectie bijna vooraan). hielp niet mee dat k de oordoppen vergeten had.

Verder wel toffe show, niet alle nrs konden mij even bekoren. bloom baby bloom is wel een giga nice nr en knap gezongen. Ze is sowieso erg goed bij stem: band stuk verder ontwikkeld tov 2 jaar terug in doornroosje nijmegen. 1-2 goede albums meer en de ziggo dome wacht.

maar door het keiharde geluid (weinig bass, veel overdrive gitaar) minpuntje wel.
Tip voor de volgende keer: Je kunt daar oordoppen kopen.

Zelfs met oordoppen was het geluid harder dan normaal. Ook de muziek tussen het voorprogramma en het hoofdprogramma leek erg hard te staan.

Users who are viewing this thread