Gisteren naar de Trix geweest voor
Leprous.
Een beetje te laat vertrokken en bij het binnenkomen ook nog een raid gedaan op de merch waardoor ik dus het eerste voorprogramma
Royal Sorrow gemist heb.
Tweede band was
Gåte die blijkbaar in 2024 Noorwegen vertegenwoordigden op Eurosong en laatste eindigden in de finale. Maar blijkbaar zijn ook deze bands in de gaten te houden want vond dit wel een heel goed optreden. Zij brengen iets wat samen te vatten is als progressieve Noorse folk metal met wat elektronica invloeden. Hele goede zangeres & frontvrouw, mooie lichtshow, bandleden die onderling wisselen van instrument en hier en daar wat creatieve chaos meer moet dat niet zijn.
Leprous was ooit mijn #1 groep maar door een acuut gebrek aan liveoptredens in België plus de laatste platen die ik toch wat minder vind dan eerder werk waren zij wat gezakt in de rangorde. Deze zomer stonden ze al op Alcatraz waar ze in mijn top 3 van het festival stonden. Maar nu dus de eerste BE zaalshow sinds 2019 in een zo goed als uitverkochte Trix. De band was echt in topvorm, Einar heel goed bij stem, geluid super, de visuals waren top en Baard de drummer dat is een spektakel op zichzelf. De setlist kon voor mij niet beter met ouder materiaal (
The Valley), deep cuts (
At The Bottom) en ook de recente
A-ha cover (
Take On Me) die passeerden. De indrukwekkende pyro vanop Alcatraz hadden ze nu niet bij voor
Like A Sunken Ship Ik kreeg wel bijna een toeval toen Einar een song aankondigde die bij de eerste show (2010) in België gespeeld was en
White (voor mij de heilige graal van de Leprous deep cuts) inzette maar uiteindelijk bleek het een tease en kregen we vanaf dan het rijtje
Forced Entry - Slave - Castaway Angels - From the Flame om de reguliere set af te sluiten. Als encore kregen we dan nog
Atonement plus mijn favoriete song
The Sky Is Red van die laatste weliswaar enkel de heavy outro.
Conclusie: een dikke show van Leprous die meteen door kan naar de jaarlijst van beste zaaloptredens.
Bekijk bijlage 17095
Bekijk bijlage 17097Bekijk bijlage 17098