Graspop Metal Meeting 2026

Inferno ligt toch vlak naast het terrein? Die shuttleplek zit aan de andere kant dacht ik.

Ik wil alleen een keer niet m'n hele zooi mee slepen maar nog wel gezellig afterpartyen met vrienden op de Boneyard. Maar dat gaat dus niet... nogal lame.
Als u een boneyard ticket koopt, kan dat wel

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Inferno ligt toch vlak naast het terrein? Die shuttleplek zit aan de andere kant dacht ik.

Ik wil alleen een keer niet m'n hele zooi mee slepen maar nog wel gezellig afterpartyen met vrienden op de Boneyard. Maar dat gaat dus niet... nogal lame.
Ze werken nu sinds afgelopen jaar met verschillende campings, nu ook The Crypt erbij is gekomen. Bovendien is Boneyard sinds dit jaar ook betalend geworden. Dus zo 'lame' vind ik het niet dat mensen die niet betaald hebben om op die specifieke camping te komen daar ook niet toegelaten worden. Bovendien heb je voor afterparty's gewoon allemaal toegang tot de Metal Plaza, ongeacht waar je overnacht. Daar gaat het feest tot 4:30 door ofzo.

Ze werken nu sinds afgelopen jaar met verschillende campings, nu ook The Crypt erbij is gekomen. Bovendien is Boneyard sinds dit jaar ook betalend geworden. Dus zo 'lame' vind ik het niet dat mensen die niet betaald hebben om op die specifieke camping te komen daar ook niet toegelaten worden. Bovendien heb je voor afterparty's gewoon allemaal toegang tot de Metal Plaza, ongeacht waar je overnacht. Daar gaat het feest tot 4:30 door ofzo.
Het werken met verschillende campings (meer comfort = duurder) snap ik ook wel. Dat ik alleen met een €450 kostende entree voor Inferno niet meer de Boneyard op mag tenzij ik nog eens €35 betaal... ja blijkbaar vindt iedereen dat kaalplukken doodnormaal maar ik niet ;). Gewoon toegang krijgen tot de Boneyard als je al ergens anders slaapt zou niet zo moeilijk te regelen moeten zijn. Dat is net als dat betaald parkeren wat dus niet te doen is als je vlakbij een huisdier wilt uitlaten ofzo of een noodgeval hebt waarvoor je even weg moet, dan mag je ineens nog een keer betalen. Ik heb dat probleem niet, maar een beetje redelijkheid richting je bezoekers zou wenselijk zijn zo af en toe.

En ja, centjes centjes en ''je hoeft niet te gaan'' maar die instelling hou ik echt niet van. Dan kan je mensen dalijk ook verplichten om een wc-pas aan te schaffen voor €20 per dag want tja... je hoeft niet te komen hé.

Het werken met verschillende campings (meer comfort = duurder) snap ik ook wel. Dat ik alleen met een €450 kostende entree voor Inferno niet meer de Boneyard op mag tenzij ik nog eens €35 betaal... ja blijkbaar vindt iedereen dat kaalplukken doodnormaal maar ik niet ;). Gewoon toegang krijgen tot de Boneyard als je al ergens anders slaapt zou niet zo moeilijk te regelen moeten zijn. Dat is net als dat betaald parkeren wat dus niet te doen is als je vlakbij een huisdier wilt uitlaten ofzo of een noodgeval hebt waarvoor je even weg moet, dan mag je ineens nog een keer betalen. Ik heb dat probleem niet, maar een beetje redelijkheid richting je bezoekers zou wenselijk zijn zo af en toe.

En ja, centjes centjes en ''je hoeft niet te gaan'' maar die instelling hou ik echt niet van. Dan kan je mensen dalijk ook verplichten om een wc-pas aan te schaffen voor €20 per dag want tja... je hoeft niet te komen hé.
Ik ben het met je eens dat het allemaal wel heel erg duur wordt en dat is er mede ook te oorzaak van dat ik elk jaar weer twijfel of ik Graspop wil doen. Maar los van dat: ik als betalende bezoeker van een bepaalde plek zit er simpelweg niet op te wachten dat anderen die niet hebben betaald voor die plek zomaar erop mogen. En al helemaal niet om een afterparty te komen vieren. Ik kan het ook omdraaien: waarom mag ik met mijn Boneyard ticket eigenlijk niet bij mijn vrienden op Inferno om lekker een koud biertje te komen drinken uit hun koelkast?

Heeft vooral ook met veiligheid te maken denk ik. Nu hebben ze een overzicht van hoeveel mensen er zich bevinden op die camping. Stel dat daar iets gebeurd en ze gaan uit van 10000 mensen die geëvacueerd moeten worden en opeens zijn het er 10500 omdat er ook inferno bezoekers waren kan dat denk ik problemen IVM communicatie veroorzaken en nog veel meer

De reden voor opnieuw betalen als u de parking verlaat is denk ik de volgende: stel de parking is uitverkocht. 10 mensen rijden weg. Er komen er 15 bij. Later komen die 10 terug. Waar moeten zij nu parkeren? Niet op te lossen met een raamsticker, want dan moeten ze op zich ook paaltjes gaan kloppen op een parkeerplek. Ze kunnen natuurlijk nummerplaten gaan noteren, maar met shift wissels kan het dan ook al mis lopen denk ik als er onvoldoende communicatie is

• Leuk
Ik kan het ook omdraaien: waarom mag ik met mijn Boneyard ticket eigenlijk niet bij mijn vrienden op Inferno om lekker een koud biertje te komen drinken uit hun koelkast?
Omdat ik zou stellen dat dat een upgrade van je ticket zou zijn en niet een downgrade. ;) Mijn oude botten en gewrichten kunnen simpelweg 5 nachten op een opblaasbedje niet meer hebben zonder een maand fysiotherapie daarna. Maar dat zorgt er door die nieuwe regels nu dus ook voor dat ik dan overdag niet op een stoeltje bij de groep kan zitten.

Ja er is metal plaza, maar dat is ook weer €4 per drankje. Dus verplicht ik de rest eigenlijk ook indirect om dan meer uit te geven op het terrein. En ja, dan is er inderdaad het antwoord ''je hoeft niet te gaan''... dat is steeds vaker wel een gedachte waar ik mee zit.

Omdat ik zou stellen dat dat een upgrade van je ticket zou zijn en niet een downgrade. ;) Mijn oude botten en gewrichten kunnen simpelweg 5 nachten op een opblaasbedje niet meer hebben zonder een maand fysiotherapie daarna. Maar dat zorgt er door die nieuwe regels nu dus ook voor dat ik dan overdag niet op een stoeltje bij de groep kan zitten.

Je kan ook gewoon een heel matras meenemen voor in je tent op Boneyard

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en El_Leipo
Of lekker punk en stampen tegen alles en uiteindelijk een gat in het hek knippen en toch naar de boneyard.

Geloof alleen dat het punk sentiment momenteel iets minder is.

• Haha
Waarderingen: Steph85
Het heeft meer met geldklopperij dan met veiligheid te maken natuurlijk, want vroeger kon iedereen wel op de Boneyard en gratis parkeren.

Ja er is metal plaza, maar dat is ook weer €4 per drankje. Dus verplicht ik de rest eigenlijk ook indirect om dan meer uit te geven op het terrein. En ja, dan is er inderdaad het antwoord ''je hoeft niet te gaan''... dat is steeds vaker wel een gedachte waar ik mee zit.
Ik snap het vanuit jouw beredenering wel dat je het jammer vindt dat je niet meer bij je vrienden kunt komen op deze manier. En eerlijk gezegd weet ik ook niet echt of ik er voorstander van ben dat elke camping nu betalend is. Maar doordat het nu als Boneyard bezoeker ook betalend is, vind ik dat je als bezoeker van die camping ook wat meer rechten hebt op regulering wie er binnen komt. Zodat je iets meer beschermd bent tegen kwaadwillende dieven (ja ik weet dat die ook gewoon een campingticket kunnen kopen, maar toch) en tegen mensen die enkel op de camping komen om 's nachts, wanneer ik mijn broodnodige nachtrust wil pakken, te komen feesten. Dat mijn Inferno en Metal Park vrienden dan niet overdag bij mij op de camping kunnen komen, tsja so be it.

Het heeft meer met geldklopperij dan met veiligheid te maken natuurlijk, want vroeger kon iedereen wel op de Boneyard en gratis parkeren.
Los van het feit dat een festival sowieso steeds maar duurder en duurder wordt (net als heel veel dingen, helaas), moet ik eerlijk zeggen dat ik het betalend maken van Boneyard achteraf niet specifiek geldklopperij vond. Ze hebben namelijk echt heel serieuze verbeteringen aan de voorzieningen en de beleving aangebracht. Dus je betaalt ook daadwerkelijk ergens voor.

toch handig dat we de podium indeling nu al hebben
dacht zal We Came As Romans eens opzetten, is muziek dat wel in mijn straatje zou moeten liggen maar nooit geluisterd
vervolgens kom ik erachter dat het best wel goed klinkt
dan check ik even waar ze op de poster staan, en denk ik laat maar deze ga ik uiteindelijk toch niet kunnen zien
scheelt dat ik al deze stappen in een kwartiertje kon maken, normaal ga je een nieuwe band luisteren en kom je 8 maanden later erachter dat je ze helemaal niet kan zien :)

• Leuk
Waarderingen: DaanV en Lars.
Los van het feit dat een festival sowieso steeds maar duurder en duurder wordt (net als heel veel dingen, helaas), moet ik eerlijk zeggen dat ik het betalend maken van Boneyard achteraf niet specifiek geldklopperij vond. Ze hebben namelijk echt heel serieuze verbeteringen aan de voorzieningen en de beleving aangebracht. Dus je betaalt ook daadwerkelijk ergens voor.

En dat jaar zijn de tickets ook niet duurder geworden dacht ik?

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jamel
Vrijdag (eigenlijk is deze dag nog matiger dan de donderdag merk ik nu..)
Must see: Oranssi Pazuzu, Elder
Leuk als ik er toch ben: Mammoth, Alter Bridge, Trivium
Nog beter leren kennen: Thornhill, Letlive, Old Man’s Child, Breaking Benjamin, Kublai Khan TX
Guilt Trip is ook nog wel een tip voor de vrijdag, als je op dat moment niets te doen hebt voor even 40min raggen
op album springt het er niet echt uit, maar is live best een leuke hardcore show met een hoop energie dat los komt
keer in het voorprogramma gezien van Landmvrks, had geen hoge verwachtingen maar viel live alles mee

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Wat zijn zoal de verbeteringen op de camping? Zie net ook meer sanitair op het terrein, wat als man minder een probleem zal zijn geweest, maar heel blij dat vrouwen dan niet eindeloos in de rij hoeven te gaan staan (of naar de camping terug... want dat deed de helft van onze groep bij extreme drukte). De nieuwe supermarkt op de Boneyard was vorig jaar al en dat was echt fantastisch. Koud bier op bestelling + ijsblokjes. Dat maakte het toen zelfs met de modderboel best goed te doen.

Overigens is drukte bij sanitair op het terrein soms ook kwestie van zoeken. Bij de Jupiler kan een rij tot voorbij de metaldome staan terwijl je dan naast de MainStage zo door kan lopen.

• Leuk
Hoe kom je dan op het festivalterrein? Ik dacht altijd dat je er dwars doorheen moet lopen als je vanaf de bussen komt. Of was dat dit jaar (2025) al niet meer? Ben natuurlijk 2024 voor het laatst een dagje geweest.
Vanaf verleden jaar hebben ze er een grote gang aangelegd waardoor je vanaf de bussen naar het festivalterrein of camping Inferno kunt gaan

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer
die boulevard in het midden van de boneyard zag er wel tof uit, vooral 's avonds met die lichtjes
hebben ze wel leuk gedaan, ze hadden zich er natuurlijk ook goedkoopt vanaf kunnen maken en gewoon wat hekken neerpleuren
kan zo snel geen foto hiervan vinden, iemand anders wellicht wel?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Wat zijn zoal de verbeteringen op de camping? Zie net ook meer sanitair op het terrein, wat als man minder een probleem zal zijn geweest, maar heel blij dat vrouwen dan niet eindeloos in de rij hoeven te gaan staan (of naar de camping terug... want dat deed de helft van onze groep bij extreme drukte). De nieuwe supermarkt op de Boneyard was vorig jaar al en dat was echt fantastisch. Koud bier op bestelling + ijsblokjes. Dat maakte het toen zelfs met de modderboel best goed te doen.

Overigens is drukte bij sanitair op het terrein soms ook kwestie van zoeken. Bij de Jupiler kan een rij tot voorbij de metaldome staan terwijl je dan naast de MainStage zo door kan lopen.
Meer sanitair dus. Maar ook hebben ze dwars over de camping een hele boulevard gelegd met houten planken en hekken met doeken. Dat zorgt ervoor dat de doorstroom tussen parkings en pendelbussen en het festivalterrein veel beter loopt. Die boulevard is ook echt heel sfeervol, met lampjes enzo. Geeft een onwijs tof effect als je daar in het donker overheen loopt. Aan weerskanten van de Boneyard Boulevard (zo heet 'ie) hebben ze een soort marktje ingericht, met wat standjes voor eten en drinken, zitplekken en merchandise stands. Maar ook lockers, veel sanitair (echt ideaal als je van of naar het terrein loopt vanaf de pendelbus of camping The Crypt) en een supermarkt die 24/7 open is en waar je met tokens of een gewone bankkaart vers eten zoals broodjes, melk en fruit kunt kopen, maar ook maaltijdpakketten en dingen die je zelf gemakkelijk kunt koken op een campingstel.

Ik stond zelf op The Crypt, maar ik begreep van mensen die wel op Boneyard stonden dat het dit keer veel minder op elkaar gepropt voelde. Gaf toch altijd wat extra stress als je met anderen moest knokken om een plekje, dat was nu minder het geval. Ook was het dit jaar veel minder zo dat laatkomers echt de pineut waren, door half in de paden te moeten staan, pal naast het sanitair of middenin een andere groep. Dus dat is ook wel echt een fijne verbetering en hopelijk blijft dat ook zo.

Al met al zijn het allerlei vrij subtiele aanpassingen/verbeteringen die voor mij het algehele comfort flink heeft laten toenemen. En achteraf betaalde ik daar met liefde 35 euro extra voor.

De plattegrond mag gaan komen!

Is er iemand die weet waarom ooit van de 2e marquer afgestapt is? Met de 2e main of een andere reden?

Users who are viewing this thread