Graspop Metal Meeting 2026

nog 30 namen te gaan (excl. coverbands) ben wel benieuwd naar die donderdag headliner, echt geen idee :unsure:

sub voor volbeat, deep purple of sammy hagar ??
marquee afsluiters of vrij/zat. kreator, kamelot ??

vorig jaar nieuw pakketje op 30 januari.
Ik weet niet of we dit jaar al zo snel het volgende pakketje krijgen.

Aangezien het pakketje in januari ons de poster pas had gegeven met dagindeling. en die hebben we ondertussen al.

Een Kreator/ Emperor/ meshuggah zou wel nice zijn als barnhead voor de mensen die niet bepaald fan zijn van de metalcore namen op de zaterdag

Ik weet niet of we dit jaar al zo snel het volgende pakketje krijgen.

Aangezien het pakketje in januari ons de poster pas had gegeven met dagindeling. en die hebben we ondertussen al.

Een Kreator/ Emperor/ meshuggah zou wel nice zijn als barnhead voor de mensen die niet bepaald fan zijn van de metalcore namen op de zaterdag

Eind januari of begin februari is wel eigenlijk elk jaar een pakketje geweest. Dus lijkt me dit jaar ook wel weer te gebeuren.

• Leuk
Waarderingen: Lars. en PreFXDesigns
Feitelijk was glamrock of metal meer een compleet plaatje als alleen de muziek. Mötley Crüe speelde bijvoorbeeld behoorlijk hardere rock als een Poison. Persoonlijk zou ik de toenmalige glamrock bands nu ook gewoon onder hardrock plaatsen.
De echte glam style qua kleding en haar zie je inmiddels niet veel meer. Steep Panther heeft het nog, maar daar is het natuurlijk de gimmick.
Wat echt jammer is, is dat er nog steeds een aantal uitstekende "Glam" of vergelijkbare bands bestaan... Crashdïet, Hardcore Superstar, Crazy Lixx, Reckless Love, Black Rain... Maar GMM boekt ze nooit. Zonde, want de Metal Dome of de Jupiler Stage zouden met deze bands echte feestjes kunnen worden... 😢

Het is echt een geweldige line-up. Maar er mist iets, ik weet niet wat... Ja! Ik weet het! DJ CARL!!!! 🤣🤣🤣
enneh.. misschien euhm

de metal -
Moose Dancin GIF by CoolSculpting

al ziet het er niet naar uit datk er tijd voor zou hebben :cool:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Steph85 en CedricH
status geluisterde ongekende bands (enkel zaterdag momenteel):

fueurschwanz - verstaan er niks van maar leuk!

carpenter brut - niet men ding (sorry @saurus :D, ben meer van den elektronische boenkeboenk :D) - staat ook heel raar op graspop imo

avatar - naargelang welke tracks kan ik het wel smaken maar gaat niet winnen in een clash

catch your breath - kende ik blijkbaar al en spreekt wel aan, maar zal niet winnen in clash

sepultura - wordt momenteel enige moment om eten te gaan halen

mouth culture - zal van het moment/clash afhangen

rest van jupiler en metal dome en huidige gehele marquee - niet men ding

nog wachtende op op marquee HL en sub metal dome maar momenteel wordt het zoals verwacht ->
zaterdag stoel zetten aan de main en niet teveel meer bewegen :D

Intussen een eerste algemene luisterbeurt achter de rug om eventuele verborgen pareltjes te ontdekken. Dit is de voorlopige waslijst.
Vet is must see. Cursief is misschien. Sterretje is ontdekking

DONDERDAG
Limp Bizkit
Megadeth
Accept
Wind Rose
Ego Kill Talent
President
Bloodywood
Lakeview*
The Funeral Portrait

VRIJDAG
Volbeat
Twisted Sister
Alter Bridge

Breaking Benjamin
Trivium
Mammoth
Drowning Pool*
Kadavar

ZATERDAG
Babymetal
Three Days Grace
P.O.D.
Queensrÿche

ZONDAG
Sabaton
Def Leppard
Electric Callboy
Alice Cooper
Black Label Society
Foreigner

Extreme
Europe

Life Of Agony*
Battle Beast
Mastodon

Een kleine hoop dat er op zaterdag nog wat leuks bijkomt zodat ik kan bivakeren aan de Jupiler Stage...
Op zondag hoop ik dat Mastodon tijdens Def Leppard speelt, want dan ben ik bij die eerste te vinden. Een clash met Sabaton zou ik lastiger vinden.

Laatst bewerkt:
Of eindelijk een toog in de Marquee :-)
dan moet de tent wel groeien of ge geeft denkik capaciteit op aangezien er dan mensen daar staan aanschuiven.

persoonlijk vind dat niet nodig (bij geen van beide tenten in feite). Aangezien er niet back to back gespeeld wordt kan je in de pauzes steeds drinken halen. + het zorgt voor extra beweging heen en weer, wat stoort tijdens een optreden. maar das een mening waar ik vrij alleen in ga staan denk ik, meeste mensen hebben veel dorst :D

• Haha
Waarderingen: Dwarf
carpenter brut - niet men ding (sorry @saurus :D, ben meer van den elektronische boenkeboenk :D) - staat ook heel raar op graspop imo
Hebben er al twee keer eerder gestaan en het is altijd een gruwelijk feestje. Net als Pendulum en Perturbator werkt dit specifieke soort elektronische muziek wat deels live gespeeld wordt gewoon uitstekend op Graspop.

Zo, even kunnen laten bezinken van het weekend en nu een mooi moment om de balans op te maken. Ik moet erbij zeggen dat ik met het merendeel van de undercard niet bekend ben, dus er valt nog een hele hoop te ontdekken. Fijn die overzichtjes waarin de bands gecategoriseerd worden op (sub)genre, op basis daarvan kan ik wat gerichter in gaan luisteren.

Voor nu ziet de balans er als volgt uit. Lijstje van namen die ik wel zou willen zien, waarvan dikgedrukt een must see is die dag. Schuingedrukt heb ik pas gezien of ga ik voor GMM nog zien.

Donderdag
Within Temptation
A Day To Remember

Limp Bizkit
Tom Morello

Anthrax
The Dillinger Escape Plan
Pennywise
John Coffey
Grade 2
Thrown
Magnolia Park

Vrijdag
Volbeat
Alter Bridge
Breaking Benjamin
Trivium
Drowning Pool
We Came As Romans
Thornhill

Zaterdag
Bring Me The Horizon
Architects
Ice Nine Kills

Hollywood Undead
Bad Omens
Babymetal
Three Days Grace
Sepultura
P.O.D.
Catch Your Breath

Zondag
Electric Callboy
Alice Cooper
Foreigner
Europe
The Plot In You
Bury Tomorrow
Wargasm
Scowl

Prima score met dus nog een hoop te ontdekken. We gaan ervoor, 1e keer Graspop en gelijk het hele weekend!🤘

Laatst bewerkt:
Ik heb nog eventjes zitten puzzelen met wie de laatste donderdag headliner zou kunnen zijn...
Hoewel Ghost natuurlijk wordt genoemd als grootste kanshebber...
Wat denken jullie van een Evanescence?

Evanescence was volgens spotify 1 van de meest geluisterde bands van 2025
Evanescence heeft eerder als headliner gestaan
Evanescence past goed bij de rest van de bands op dat podium. Ze hebben bijvoorbeeld eerder een gezamenlijke tournee met WT gedraait.

Is Evanescence de ontbrekende headliner?

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo

Users who are viewing this thread