Pinkpop 2026

Dit is wel een beetje waar het probleem van Pinkpop zit: namen als Olivia Rodrigo schuren teveel tegen pop aan, bands als The Cure, Arctic Monkeys en Radiohead zijn "te moeilijk", 'nieuwe' headliners als Tame Impala en The XX durven ze niet en hiphop zal ook wel slecht vallen. Dan blijf je dus echt over met de namen die al 20 jaar de dienst uitmaken. En zo sterft je festival aan een stille dood.
Ja maar als ze enkele jaren geleden Imagine Dragons programmeren wat in mijn ogen een band is die perfect op Pinkpop past en meer tickets doet verschuiven dan een Muse en ook een band is die nog geen 20 jaar mee gaat, dan krijgt Pinkpop ook commentaar... Als ze bands zetten die op dit moment verkopen (oude draken of niet) dan kunnen er binnen enkele jaren nieuwe bands komen die dan kunnen headlinen. Vernieuwend zijn en 40000 tickets verkopen is zeker slecht voor het voortbestaan. Dus boek aub bands als Foo Fighters en Linkin Park en zorg voor jongere bands als sub om hen een kans te geven door te groeien. En dan kan Pinkpop zeker blijven bestaan.

• Leuk
Waarderingen: colette283 en jeff250381
Het mag gewoon allemaal wat gedurfder soms. Zet BMTH of Tyler, The Creator eens als afsluiter maar wel niet 3/3 dagen.

• Leuk
Waarderingen: Glenn
Al denk ik dat Pinkpop voor de toekomst echt veel meer in de breedte moet gaan boeken. Het is duidelijk dat de meeste headliners het festival niet meer kunnen dragen. Een goed dag programma doet veel wonderen. Daarnaast als ze dagkaarten voor de camping zullen verkopen zullen er veel meer mensen de oversteek maken. Denk serieus dat ze de afgelopen (slecht lopende) edities, meer tickets hadden kunnen verkopen als er meer opties waren voor de bezoekers om te overnachten. Alle rompslomp eromheen om thuis te komen is voor de meeste mensen de doorslag om toch net niet een ticket te kopen.
Of het festival verplaatsen naar een beter bereikbare plek voor de rest van Nederland ;) Blijf van mening dat afgelopen jaren dan een stuk beter hadden verkocht.

Ja maar als ze enkele jaren geleden Imagine Dragons programmeren wat in mijn ogen een band is die perfect op Pinkpop past en meer tickets doet verschuiven dan een Muse en ook een band is die nog geen 20 jaar mee gaat, dan krijgt Pinkpop ook commentaar... Als ze bands zetten die op dit moment verkopen (oude draken of niet) dan kunnen er binnen enkele jaren nieuwe bands komen die dan kunnen headlinen. Vernieuwend zijn en 40000 tickets verkopen is zeker slecht voor het voortbestaan. Dus boek aub bands als Foo Fighters en Linkin Park en zorg voor jongere bands als sub om hen een kans te geven door te groeien. En dan kan Pinkpop zeker blijven bestaan.
Nah, zo werkt het natuurlijk niet. Vernieuwen gaat met groeipijnen, daar moet je een weg in zien te vinden. Er zijn meer jonge headliners dan oude te vinden. Nu is het aan Pinkpop om dat goed te verkopen.

Nah, zo werkt het natuurlijk niet. Vernieuwen gaat met groeipijnen, daar moet je een weg in zien te vinden. Er zijn meer jonge headliners dan oude te vinden. Nu is het aan Pinkpop om dat goed te verkopen.
Precies dat. De denkrichting moet niet zijn dat acts "doorgroeien" naar headlinerpositie op Pinkpop, Dat is wel heel erg geïsoleerd vanuit het festival gedacht.

Pinkpop moet ervoor zorgen dat de nieuwe headliners (die in ruime mate beschikbaar zijn) in hun festival passen. Dus een aanpassing in hun formule. Niet andersom.

• Winning
Waarderingen: degrotegeneraal
Andere festivals met eenzelfde capaciteit hebben deze problemen minder (Werchter, Glastonbury, Mad Cool etc) Die hebben allemaal betere overnachtingsmogelijkheden zoals @Festivalgek zei. Die hebben allemaal een breder programma spelen zoals @Maria terecht zegt.
Daarnaast heeft pinkpop op 1 dag ook gewoon minder acts te spelen. De netto speeltijd op de podia is beperkter met een eindtijd van 23.00. Dat terwijl de prijs nagenoeg gelijk is krijg je elders meer waar voor je geld. In mijn optiek zouden ze moeten proberen de eindtijd op te rekken en daardoor meer shows later spelen en dan hoeft niet meer die ene grote ticketknaller te komen maar kan je de laatste 3 shows van ca. 75/90 minuten met grotere namen neerzetten.

Het festivallandschap is veranderd dat die ene grote ticketknaller niet meer naar pinkpop komt maar eerst zelf een grote stadiontour doet. Daarmee gaat het unieke van pinkpop eraf en zul je breder en meer moeten boeken.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en Oasiss
Andere festivals met eenzelfde capaciteit hebben deze problemen minder (Werchter, Glastonbury, Mad Cool etc) Die hebben allemaal betere overnachtingsmogelijkheden zoals @Festivalgek zei. Die hebben allemaal een breder programma spelen zoals @Maria terecht zegt.
Daarnaast heeft pinkpop op 1 dag ook gewoon minder acts te spelen. De netto speeltijd op de podia is beperkter met een eindtijd van 23.00. Dat terwijl de prijs nagenoeg gelijk is krijg je elders meer waar voor je geld. In mijn optiek zouden ze moeten proberen de eindtijd op te rekken en daardoor meer shows later spelen en dan hoeft niet meer die ene grote ticketknaller te komen maar kan je de laatste 3 shows van ca. 75/90 minuten met grotere namen neerzetten.

Het festivallandschap is veranderd dat die ene grote ticketknaller niet meer naar pinkpop komt maar eerst zelf een grote stadiontour doet. Daarmee gaat het unieke van pinkpop eraf en zul je breder en meer moeten boeken.
Dit inderdaad, maar met de ticketprijzen van PP heb je elke dag wel een ticketknaller (stadionact) nodig om van de dagkaarten af te komen denk ik. 165 euro vond ik dit jaar vond ik veel geld maar voor de Zondag (IMO) was het programma dat waard. Voor dit geld kan je als organisatie niet aankomen met Maneskin, KOL enz. TOP, Yungblood, Volbeat enz. welke al regelmatig zijn genoemd horen volgens mij ook in dat rijtje. Dat gezegd hebbende, LP - Yungblood / Volbeat - Iron Maiden / Foo's - TOP (ik weet 't dromen mag...🙂)

• Leuk
Waarderingen: LifeCanBeBeautiful
Voor jou werkt dat zo misschien niet maar wel voor mij en voor velen die ik ken. En met de gehanteerde prijzen moet er een dikke gekende headliner staan anders komen de mensen gewoon niet. 150 euro betalen voor een dagje dat wel plezant kan zijn, doen de meeste mensen niet. Als PinkPop wil blijven bestaan en tickets willen verkopen moet die headliner er gewoon staan. Er zijn genoeg kleinere festivals waar je prima plezier kan maken en die een stuk goedkoper zijn maar die geen gekende headliners hebben maar daar komt het gros van de mensen wel voor naar Pinkpop.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Dit inderdaad, maar met de ticketprijzen van PP heb je elke dag wel een ticketknaller (stadionact) nodig om van de dagkaarten af te komen denk ik. 165 euro vond ik dit jaar vond ik veel geld maar voor de Zondag (IMO) was het programma dat waard. Voor dit geld kan je als organisatie niet aankomen met Maneskin, KOL enz. TOP, Yungblood, Volbeat enz. welke al regelmatig zijn genoemd horen volgens mij ook in dat rijtje. Dat gezegd hebbende, LP - Yungblood / Volbeat - Iron Maiden / Foo's - TOP (ik weet 't dromen mag...🙂)
Klopt helemaal! Met die prijzen moet er gewoon een grote headliner staan. Dat doet tickets verkopen en dat zie je ook aan bijvoorbeeld TW Classic en Werchter Boutique. Allemaal uitverkocht en met slechts een handvol artiesten op een ganse dag. De mensen komen maw
voor de headliner en een goed dagprogramma is mee genomen.

Voor jou werkt dat zo misschien niet maar wel voor mij en voor velen die ik ken. En met de gehanteerde prijzen moet er een dikke gekende headliner staan anders komen de mensen gewoon niet. 150 euro betalen voor een dagje dat wel plezant kan zijn, doen de meeste mensen niet. Als PinkPop wil blijven bestaan en tickets willen verkopen moet die headliner er gewoon staan. Er zijn genoeg kleinere festivals waar je prima plezier kan maken en die een stuk goedkoper zijn maar die geen gekende headliners hebben maar daar komt het gros van de mensen wel voor naar Pinkpop.
Denk niet dat dit de oplossing is voor Pinkpop. In de huidige en ook toekomstige periode is het boeken van mega-headliners gewoon veel lastiger en soms niet meer mogelijk. Dus moeten ze wel op andere vlakken vooruit gaan denken. Ze zijn zo extreem afhankelijk geworden van de line-up/headliner(s) dat ze dat eerder de das om gaat doen dan dat ze dat gaat helpen.
En vorig jaar merkte ik het ook weer, het festival is qua festival ervaring een stuk minder dan bijvoorbeeld DTRH of LL. Het begint laat, eindigd vroeg, dus qua artiesten zie je voor het geld niet heel veel. Er is weinig aankleding, relax plekken, camping is ver weg, 0 alternatief tijdens de headliners. Zou als organisatie juist daar meer in gaan investeren, in combinatie met een line-up die in de breedte heel goed is met misschien twee (wat kleinere) headliners op een dag. Misschien dat je hiermee weer een generatie trekt die zonder dat er een line-up bekend is gemaakt kaartjes gaat halen voor Pinkpop, zoals ik dat vroeger ook deed.

Als PinkPop wil blijven bestaan en tickets willen verkopen moet die headliner er gewoon staan. Er zijn genoeg kleinere festivals waar je prima plezier kan maken en die een stuk goedkoper zijn maar die geen gekende headliners hebben maar daar komt het gros van de mensen wel voor naar Pinkpop.
Dat is dus niet waar, je zegt het zelf al: er zijn zat andere festivals die uitverkopen zonder stadionact. Dan kan Pinkpop dat dus ook, maar dan moet je programma toereikend zijn. Pinkpop houdt zelf hun headlinerfetish in stand door dat overal te roepen. "Met zijn allen naar de headliner kijken is uniek". Nee dat is het niet, het is ouderwets, achterhaald en ronduit vervelend. Laat mij gewoon naar Tramhaus kijken als ik geen zin heb in Sabrina Carpenter, of schotel me Spinvis voor als ik Dave Grohl beu ben. Geef mensen die The Cure 'saai' vinden een alternatief met pakweg Shame of Frank Carter. Je kan niet maar blijven inzetten op een select groepje stadionact, waarvan het woord 'stadion' ook direct het probleem is: het gros komt niet meer naar festivals.

Tijden veranderen en dan moet je mee met de tijd. Alles om je heen vernieuwt en innoveert. Dan is het natuurlijk leuk en nostalgisch voor een (ik geef toe, best wel grote) groep vaste bezoekers. Maar die mensen kunnen hun heil beter gaan zoeken in de Bospop's van deze wereld ben ik bang, want die gaan toch geen gading vinden in welke vernieuwing dan ook. Nee, het wordt tijd dat Pinkpop een nieuwe vaste garde aan zich kan binden. Net zoals festivals als Pukkelpop, DTRH en BKS dat doen.

Persoonlijk kan ik me de laatste editie waar ik ben blijven hangen voor een headliner niet meer herinneren. Voor mij is het dagprogramma veel belangrijker. Als je dan ook nog eens bedenkt dat je voor een losse show tegenwoordig ergens tussen de 30 en de 100+ euro kwijt bent, dan vind ik zo’n weekend PP echt prima (mits de undercard goed is dus). Ik woon zelf vlakbij, de tijden dat ik voor bands helemaal naar de Ziggo ga rijden zijn met deze prijzen helaas echt voorbij als ik daar ook nog benzine en/of een hotel en eten bij moet optellen.

Die dikke headliner hoeft van mij niet per se. 1 dag nieuwe alternatieve/rock headliner, 1 dag pop en 1 dag een classic plus een stevige undercard zou me sneller een kaartje laten kopen dan nu, waarbij het overdag vaak ook maar matig is (verspreid over het weekend dan vaak).

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Maria
Dat is dus niet waar, je zegt het zelf al: er zijn zat andere festivals die uitverkopen zonder stadionact. Dan kan Pinkpop dat dus ook, maar dan moet je programma toereikend zijn. Pinkpop houdt zelf hun headlinerfetish in stand door dat overal te roepen. "Met zijn allen naar de headliner kijken is uniek". Nee dat is het niet, het is ouderwets, achterhaald en ronduit vervelend. Laat mij gewoon naar Tramhaus kijken als ik geen zin heb in Sabrina Carpenter, of schotel me Spinvis voor als ik Dave Grohl beu ben. Geef mensen die The Cure 'saai' vinden een alternatief met pakweg Shame of Frank Carter. Je kan niet maar blijven inzetten op een select groepje stadionact, waarvan het woord 'stadion' ook direct het probleem is: het gros komt niet meer naar festivals.

Tijden veranderen en dan moet je mee met de tijd. Alles om je heen vernieuwt en innoveert. Dan is het natuurlijk leuk en nostalgisch voor een (ik geef toe, best wel grote) groep vaste bezoekers. Maar die mensen kunnen hun heil beter gaan zoeken in de Bospop's van deze wereld ben ik bang, want die gaan toch geen gading vinden in welke vernieuwing dan ook. Nee, het wordt tijd dat Pinkpop een nieuwe vaste garde aan zich kan binden. Net zoals festivals als Pukkelpop, DTRH en BKS dat doen.
PKP laat wat dat betreft ook heel goed zien hoe een festival in deze regio succesvol kan zijn voor zowel een oudere doelgroep, als voor jongeren.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elo
Overigens was ik wel nieuwsgierig naar de kaartverkoop van joost in ziggodome, maar alle vakken met zitplaatsen en staanplaatsen nog beschikbaar… auw…
Misschien toch te veel joost geweest op alle festivals afgelopen 3 jaar

Er is trouwens wat beweging op de website. De acts pagina + bijbehorende subpagina's zijn offline gehaald. Hopelijk om dit zeer binnenkort weer online te zetten met de eerste lading 😁

• Leuk
Waarderingen: RalphiePinkpop

Users who are viewing this thread