Pinkpop 2026

Dat is een beetje de discussie waar we in zitten: moet je dat publiek dan niet gewoon wegjagen? (excuse my words). Nee, dat is natuurlijk ook wat te hard, maar vroeg of laat zal men zich er toch bij moeten neerleggen dat we eens een Tame Impala of Sam Fender krijgen in plaats van Muse of Pearl Jam. Naast de popacts.
Ja je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Alleen ik vind misschien the XX nog wel een soort stapje verder dan Tame Impala of Sam Fender. Ik zie het (helaas) nog niet helemaal voor me dat the XX een Pinkpop headlinen, maar hoop dat dat zo snel mogelijk wel zou kunnen gaan gebeuren op een Pinkpop.

The XX - Radiohead- The Cure en ik koop direct een Pinkpop weekend kaart. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren (en is ook niet heel afwisselend).

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Ja je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Alleen ik vind misschien the XX nog wel een soort stapje verder dan Tame Impala of Sam Fender. Ik zie het (helaas) nog niet helemaal voor me dat the XX een Pinkpop headlinen, maar hoop dat dat zo snel mogelijk wel zou kunnen gaan gebeuren op een Pinkpop.

The XX - Radiohead- The Cure en ik koop direct een Pinkpop weekend kaart. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren (en is ook niet heel afwisselend).
Dat laatste trio zou wel de beste verkoop in jaren betekenen, denk ik.

Andere festivals met eenzelfde capaciteit hebben deze problemen minder (Werchter, Glastonbury, Mad Cool etc) Die hebben allemaal betere overnachtingsmogelijkheden zoals @Festivalgek zei. Die hebben allemaal een breder programma spelen zoals @Maria terecht zegt.
Daarnaast heeft pinkpop op 1 dag ook gewoon minder acts te spelen. De netto speeltijd op de podia is beperkter met een eindtijd van 23.00. Dat terwijl de prijs nagenoeg gelijk is krijg je elders meer waar voor je geld. In mijn optiek zouden ze moeten proberen de eindtijd op te rekken en daardoor meer shows later spelen en dan hoeft niet meer die ene grote ticketknaller te komen maar kan je de laatste 3 shows van ca. 75/90 minuten met grotere namen neerzetten.

Het festivallandschap is veranderd dat die ene grote ticketknaller niet meer naar pinkpop komt maar eerst zelf een grote stadiontour doet. Daarmee gaat het unieke van pinkpop eraf en zul je breder en meer moeten boeken.
Ze hebben jaren goed verkocht! En uit eindelijk die bezoekers verjaagd door een andere weg te kiezen, maar dan is je festival niet houdbaar word hier geopperd omdat er een tekort gaat komen in headliners, of niet meer jong publiek trekt!
Eerste kan ik mij voorstellen maar ook daar zijn genoeg alternatieven voor Volbeat, Editors, Qotsa, Florence, Yungblud, Fontaines, Sam Fender, Imagine Dragons om maar wat te noemen, "IK" denk dat je hier mee weer je trouwe publiek aanspreekt en daar zit ook veel jeugd bij!

Project mislukt, en weer terug waar ze waren!!

Eerste kan ik mij voorstellen maar ook daar zijn genoeg alternatieven voor Volbeat, Editors, Qotsa, Florence, Yungblud, Fontaines, Sam Fender, Imagine Dragons om maar wat te noemen, "IK" denk dat je hier mee weer je trouwe publiek aanspreekt en daar zit ook veel jeugd bij!
Maar bij die namen die je daar noemt zitten maar twee namen die je als headliner zou kunnen neerzetten (Imagine Dragons en Fender) en zelfs bij die laatste is het dan maar de vraag of die het veld voltrekt. Die namen zijn allen bij lange na niet groot genoeg (of passend, in het geval van Florence) om een festival als Pinkpop te headlinen.

Er staan vooral een hoop Noord headliners bij en een aantal daarvan (Editors, QOTSA, Yungblud) stonden er de afgelopen jaren nog. Die andere weg valt wel wat mee.

Ze hebben jaren goed verkocht! En uit eindelijk die bezoekers verjaagd door een andere weg te kiezen, maar dan is je festival niet houdbaar word hier geopperd omdat er een tekort gaat komen in headliners, of niet meer jong publiek trekt!

Imagine dragons verkoopt met gemak stadions uit dus je kunt je afvragen of we die nog op festivals moeten verwachten

Met de overige namen in je rijtje zie ik ze niet echt meer tickets verkopen dan het lage aantal dat ze dit jaar verkochten, prima subs of north afsluiters idd maar de headliners ontbreken dan toch nog

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Maar bij die namen die je daar noemt zitten maar twee namen die je als headliner zou kunnen neerzetten (Imagine Dragons en Fender) en zelfs bij die laatste is het dan maar de vraag of die het veld voltrekt. Die namen zijn allen bij lange na niet groot genoeg (of passend, in het geval van Florence) om een festival als Pinkpop te headlinen.

Er staan vooral een hoop Noord headliners bij en een aantal daarvan (Editors, QOTSA, Yungblud) stonden er de afgelopen jaren nog. Die andere weg valt wel wat mee.
Die andere weg doet het nog niet heel goed volgens mij?
Bedenk eens waarvoor je voor het eerst naar Pinkpop kwam? Velen van mijn ploeg kwamen voor Bruce Springsteen 2009, relevant? Nee niet echt wel een goede plaat uitgebracht (working on a dream). die dag Killers, Chris Cornell wat zorgde dat dit het niet alleen Bruce was maar veel meer... en dus enthousiast en geen jaar meer overgeslagen!

Jaren ging het goed toen daar ineens Justin Bieber kwam, gillende tiener meiden die niks met het dagprogramma hadden en denkend het jaar erop niet weer kaarten besteld hebben!

Mischien oubollig of een tunnelvisie!! Verandering prima maar hou het wel in dezelfde hoek!
Graspop gaat ook niet omdat de headliners op zijn, en niet vernieuwend ineens mumford and sons (voorbeeld) boeken.

• Leuk
Waarderingen: jeff250381
Die andere weg doet het nog niet heel goed volgens mij?
Bedenk eens waarvoor je voor het eerst naar Pinkpop kwam? Velen van mijn ploeg kwamen voor Bruce Springsteen 2009, relevant? Nee niet echt wel een goede plaat uitgebracht (working on a dream). die dag Killers, Chris Cornell wat zorgde dat dit het niet alleen Bruce was maar veel meer... en dus enthousiast en geen jaar meer overgeslagen!

Jaren ging het goed toen daar ineens Justin Bieber kwam, gillende tiener meiden die niks met het dagprogramma hadden en denkend het jaar erop niet weer kaarten besteld hebben!

Mischien oubollig of een tunnelvisie!! Verandering prima maar hou het wel in dezelfde hoek!
Graspop gaat ook niet omdat de headliners op zijn, en niet vernieuwend ineens mumford and sons (voorbeeld) boeken.
Was het niet zo dat Bieber dat jaar financieel redde?

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Was het niet zo dat Bieber dat jaar financieel redde?
Ja, en die richting is Pinkpop nu eenmaal opgeslagen. Alles wat een beetje spannender is dan dat, is aan BKS, DTRH en Lowlands gelaten. Waardoor zij Pinkpop volledig voorbij zijn gestreefd. En dan lukt het niet ieder jaar Pearl Jam of Metallica te boeken, en gaat een Bruce ook voor de losse optredens.

Dan ben je dus je eigen schuld je smoel kwijtgeraakt en gaan Benson Boone en Dean Lewis de namen zijn die Pinkpop vorm geven.

Weet je wat bijdraagt aan de beleving?

Kunnen kamperen/overnachten met een dagkaart.

Je einddtijd om de laatste bus of trein te halen vervalt dan, of je kunt een biertje drinken, of je hoeft niet s'nachts 3 uur lang te sturen nadat je ruim 10 uur lang je energie hebt weggesprongen, gedanst en gezongen.

En daarnaast: je gaat niet gedesillusioneerd naar huis aan het eind terwijl de mensen om je heen hun bubbel nog even kunnen doorzetten.

Ik heb veel Pinkpop weekenden meegepakt en elke keer enorm genoten. Ik heb 2 keer een dagkaart gehad, en dat doe ik nooit meer. En dan had ik het nog relatief goed voor elkaar, omdat we met een gehuurd busje gingen, en iemand anders wel wilde rijden. Maar ik miste echt een groot stuk van de beleving als ik aan het eind van de festivaldag niet met de massa mee naar de camping kon stiefelen en de ervaring daar nog een stukje kon verlengen.

Je einddtijd om de laatste bus of trein te halen vervalt dan, of je kunt een biertje drinken, of je hoeft niet s'nachts 3 uur lang te sturen nadat je ruim 10 uur lang je energie hebt weggesprongen, gedanst en gezongen.

En daarnaast: je gaat niet gedesillusioneerd naar huis aan het eind terwijl de mensen om je heen hun bubbel nog even kunnen doorzetten.

Ik heb veel Pinkpop weekenden meegepakt en elke keer enorm genoten. Ik heb 2 keer een dagkaart gehad, en dat doe ik nooit meer. En dan had ik het nog relatief goed voor elkaar, omdat we met een gehuurd busje gingen, en iemand anders wel wilde rijden. Maar ik miste echt een groot stuk van de beleving als ik aan het eind van de festivaldag niet met de massa mee naar de camping kon stiefelen en de ervaring daar nog een stukje kon verlengen.
Helemaal eens, alleen wordt dan wel de eindtijd van 12u nog pijnlijker.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Dit is wel een beetje waar het probleem van Pinkpop zit: namen als Olivia Rodrigo schuren teveel tegen pop aan, bands als The Cure, Arctic Monkeys en Radiohead zijn "te moeilijk", 'nieuwe' headliners als Tame Impala en The XX durven ze niet en hiphop zal ook wel slecht vallen. Dan blijf je dus echt over met de namen die al 20 jaar de dienst uitmaken. En zo sterft je festival aan een stille dood.
Nou ik denk dat ze met een naam als Eminem toch ook best publiek kunnen aantrekken. Ook onder de jeugd nogsteeds.

Al denk ik dat Pinkpop voor de toekomst echt veel meer in de breedte moet gaan boeken. Het is duidelijk dat de meeste headliners het festival niet meer kunnen dragen. Een goed dag programma doet veel wonderen. Daarnaast als ze dagkaarten voor de camping zullen verkopen zullen er veel meer mensen de oversteek maken. Denk serieus dat ze de afgelopen (slecht lopende) edities, meer tickets hadden kunnen verkopen als er meer opties waren voor de bezoekers om te overnachten. Alle rompslomp eromheen om thuis te komen is voor de meeste mensen de doorslag om toch net niet een ticket te kopen.
Ik weet niet of die mogelijkheid er is voor Pinkpop en de omgeving. Maar misschien indd een dagjes camping en dan misschien al met gehuurde tentjes.

Ik heb 2x een dagkaart gekocht met een hotel in Maastricht voor een godsvermogen, ga ik ook niet vaker doen, 2 uur onderweg voor een kilometer of 30....

Kun je toch beter in Heerlen slapen? Kwartier met de trein
Jup maar was toen nog een festivalmaagd met weinig inzicht op dat gebied. Ook al was ik eerder op mijn hotel had ik nog liever voor dat dagje even een paar uurtjes uitgerust op een camping.

Helemaal eens, alleen wordt dan wel de eindtijd van 12u nog pijnlijker.

Die draai ik graag om:

Er is een extra reden/doelgroep bijgekomen om een fatsoenlijk (rand)programma voor in de nacht voor neer te zetten.

Dat kan op de camping, maar je kunt bijvoorbeeld ook een Pukkelpop concept pakken: je sluit de zuidzijde van het festivalterrein na de headliner stapsgewijs af, en je organiseert nog wat dingen in de Noord bocht of op het Pinkpopplein. Kun je meteen die massale uitstroom spreiden. In plaats van dat het hele veld na de laatste noten via één route het terrein verlaat, zullen mensen stapsgewijs ook richting noordzijde terrein verplaatsen.

Misschien dat ik het anders zie hoor, maar welke andere weg?

Als er één festival is die bijna geen andere wegen in slaat en bijna niks veranderd aan het concept is het Pinkpop wel toch? Juist dat stil staan in de tijd en niet willen veranderen is het probleem volgens mij. Ik merk dat mijn generatie (25 -35) veel liever naar andere festivals gaat, waar je op een dag veel meer kan beleven.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Jep, en Roda JC werd tweede in de eredivisie in 1995. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst :)
Boh ja, mooi was die tijd. Lange tijd koploper zelfs. En dat op die legendarische sintelbaan in Kaalheide.

RJC en Pinkpop kunnen eigenlijk perfect met elkaar geassocieerd worden, bedenk ik me net.

Users who are viewing this thread