"Al uw rechten moeten vervallen". Ik vind deze wel heel ver gaan. Volgende drempel is dan iemand met een mes neerschieten, of iemand die misschien een wapen heeft? De vraag of op benen schieten had gepast, klinkt wat banaal maar ik bedoel dat iemand doodschieten, of schieten met daarbij een groot risico dat het doodschieten wordt, niet lichtzinnig wordt gedaan. Als de graadmeter wordt, rende en bedreigde eerder iemand..Gans uw betoog is voor mij één van de pijnpunten in onze maatschappij. Als je als 15 jarige het initiatief neemt om met een wapen iemand te bedreigen, zouden al uw rechten moeten vervallen. Je zegt het zelf, het is het wilde westen niet.
Het is toch te zot voor woorden dat u vragen stelt dat de politie misschien op zijn benen moest schieten?
Ik wil voor niemand hierin partij kiezen, maar het feit dat een instituut wordt geacht om te kunnen gaan met het gebruik van geweld waar nodig, brengt met zich dat daar hele strikte kaders voor moeten gelden. Die gelden gelukkig en nu wordt dat onderzocht. Uit dat onderzoek kan heel goed blijken dat alle omstandigheden van het geval (die wij dus verre van kennen), volgt dat de agenten juist hebben gehandeld. Ook dan kent deze situatie alleen maar verliezers, want ook al was het gepast en in uitvoering van je ambt, ga maar eens verwerken dat je een 15jarige hebt moeten neerschieten.
Ik wil overigens ook nergens de indruk wekken dat ik weet dat het eenvoudig(er) was geweest op armen of benen te richten.
En tot slot, ik zag dat gereageerd werd dat de advocaat irritant was op tv. Dat zijn bijna alle advocaten die de moeite hebben genomen alle hulpverlening van die moeder te trotseren, hier een slaatje uit willen slaan en eerder op tv te zien zijn dan dat ze een proces-verbaal hebben gelezen. Doorgaans zijn dit ook niet de betere juristen, maar goeie marketeers