Actualiteit

Het jammere is dat in onze huidige maatschappij en hoe we hem hebben gemaakt, kan je daar dus bitterweinig tegen doen.

Ik krijg echt kriebels van uw laatste alinea.
En eigenlijk zegt het ook alles van onze huidige maatschappij. Als dader kan je er gewoon mee wegkomen om als een zot met handwapen rond te rennen op een terras. De consequentie? Als alles meezit, kunnen ze de agent nog aanklagen en moeten we als maatschappij ons nog verontschuldigen tegen de dader.

Ik heb liever een maatschappij die tegen de dader zegt: persoon x, als jij een (illegaal) wapen meeneemt op een openbare plaats en je zwaait er mee in het rond is de kans groter dat je er dood uitkomt, dan levend.

Ik denk dat je het gewoon anders opvat dan dat het bedoeld/geschreven wordt. Prima dat er wordt ingegrepen, maar hier moeten wel gewoon strenge richtlijnen voor zijn. Anders krijg je juist (nog meer) de Amerikaanse praktijken met alle toestanden rondom politiegeweld.

Deze jongen heeft 100 kansen gehad om niet in deze situatie te komen. Toch gebeurd het.

Ondanks dat een gebeurtenis met alleen maar verliezers.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Eerder in het jaar dacht ik ook al eens een artikel gezien te hebben dat er toen al meer explosies in Rotterdam waren geweest dan het gehele jaar ervoor. Ergens dit jaar was er ook al een appartementencomplex uit elkaar geklapt, etc.
Misschien wel een kleine side-note. Het is niet zo dat Nederland onveiliger is geworden de laatste (tientallen) jaren. Echter is er wel een verharding die plaatsvind in het criminele circuit, drugs circuit etc. Het aantal geregistreerde misdrijven is bijvoorbeeld gedaald met 35% tussen 2013 en 2023.
Het lijkt wel overal een stuk onveiliger, maar dat komt denk ik ook omdat je elk incident wel 100x tegenkomt op een dag op social media en tv.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Joris
Ik denk dat je het gewoon anders opvat dan dat het bedoeld/geschreven wordt. Prima dat er wordt ingegrepen, maar hier moeten wel gewoon strenge richtlijnen voor zijn. Anders krijg je juist (nog meer) de Amerikaanse praktijken met alle toestanden rondom politiegeweld.
Exact, het kan dat alles hier gegaan is volgens de kaders. Dan nog kent het verhaal geen winnaars.

Ik hoop gewoon dat er meer geïnvesteerd wordt in de sectoren die ervoor kunnen zorgen dat jongens van 15 niet op zulke terreinen terecht komen. Beroepsmatig heb ik ook nog jongere kinderen gezien waarbij het een kwestie van tijd is dat het verkeerde circuit wordt opgegaan. Ik gun al die kinderen één hulpverlener die tot hen doordringt.

• Leuk
Waarderingen: zero, Timmetje en Davidd
Ik hoop gewoon dat er meer geïnvesteerd wordt in de sectoren die ervoor kunnen zorgen dat jongens van 15 niet op zulke terreinen terecht komen.

Klinkt als een goed speerpunt voor de komende verkiezingen!

Misschien wel een kleine side-note. Het is niet zo dat Nederland onveiliger is geworden de laatste (tientallen) jaren. Echter is er wel een verharding die plaatsvind in het criminele circuit, drugs circuit etc. Het aantal geregistreerde misdrijven is bijvoorbeeld gedaald met 35% tussen 2013 en 2023.
Het lijkt wel overal een stuk onveiliger, maar dat komt denk ik ook omdat je elk incident wel 100x tegenkomt op een dag op social media en tv.

Klopt, heb zelf ook gewoon een prima wijk/woonplaats waar ik zelf weinig onveilige situaties tegenkom, als ik social media negeer (wat ik ook doe)

Alles even doorgelezen. Lastig, lastig allemaal. Inderdaad allemaal verliezers. En inderdaad hij kan naast een crimineel ook een lieve jongen geweest zijn voor sommige mensen. Alsof een crimineel 24/7 slecht is. Die kan ook vader, oom, opa, vriend, zoon zijn etc.

Aan de andere kant denk ik, live by the sword die by the sword….

En over die arme politieagent, in wat voor hel is die terechtgekomen terwijl hij zijn werk ging doen. We weten er allemaal te weinig van, maar ik hoop nog steeds te geloven dat de politie in ons land er is om ons te helpen. Zodra ik dat gevoel niet meer heb zit ik op een hellend vlak. Ik denk echt niet dat deze agent de intentie had om iemand dood te schieten. Ik zou het heel erg vinden als ik zo zou denken. Op voorhand iemand in twijfel trekken. Deze agent wilde het gevaar onschadelijk maken met deze trieste uitkomst. En gelukkig schieten ze te weinig in NL om ala een film even iemand niet dodelijk neer te schieten. Ik denk dat wij ons niet kunnen voorstellen onder wat voor druk en stress je staat als agent. We mogen blij zijn dat er mensen zijn die voor onze veiligheid dit beroep kiezen.

Wat me verder opvalt dat het weer “die” advocaat is met dit soort zaken. Niemand anders opgevallen.

Tot slot, het gaat volgens mij allemaal om geld en status. En dat verdien je niet even met een opleiding en hard werken. Ze maken elkaar helemaal gek. En dan lijkt het cool om gangstertje te spelen tot het meenes wordt en er echt bloed gaat vloeien….

De oplossing…. volgens mij begint het bij de basis en dat is de opvoeding. En nee die kan je niet bij anderen neerleggen als jij ervoor kiest om kinderen te nemen.

Alles even doorgelezen. Lastig, lastig allemaal. Inderdaad allemaal verliezers. En inderdaad hij kan naast een crimineel ook een lieve jongen geweest zijn voor sommige mensen. Alsof een crimineel 24/7 slecht is. Die kan ook vader, oom, opa, vriend, zoon zijn etc.

Aan de andere kant denk ik, live by the sword die by the sword….

En over die arme politieagent, in wat voor hel is die terechtgekomen terwijl hij zijn werk ging doen. We weten er allemaal te weinig van, maar ik hoop nog steeds te geloven dat de politie in ons land er is om ons te helpen. Zodra ik dat gevoel niet meer heb zit ik op een hellend vlak. Ik denk echt niet dat deze agent de intentie had om iemand dood te schieten. Ik zou het heel erg vinden als ik zo zou denken. Op voorhand iemand in twijfel trekken. Deze agent wilde het gevaar onschadelijk maken met deze trieste uitkomst. En gelukkig schieten ze te weinig in NL om ala een film even iemand niet dodelijk neer te schieten. Ik denk dat wij ons niet kunnen voorstellen onder wat voor druk en stress je staat als agent. We mogen blij zijn dat er mensen zijn die voor onze veiligheid dit beroep kiezen.

Wat me verder opvalt dat het weer “die” advocaat is met dit soort zaken. Niemand anders opgevallen.

Tot slot, het gaat volgens mij allemaal om geld en status. En dat verdien je niet even met een opleiding en hard werken. Ze maken elkaar helemaal gek. En dan lijkt het cool om gangstertje te spelen tot het meenes wordt en er echt bloed gaat vloeien….

De oplossing…. volgens mij begint het bij de basis en dat is de opvoeding. En nee die kan je niet bij anderen neerleggen als jij ervoor kiest om kinderen te nemen.
Je slaat de spijker op de kop! Laten wij ook blij zijn dat dit heel incidenteel is in Nederland. Ik geloof ook dat de politie in Nederland altijd vanuit het belang van de burger handelt, ik heb nog nooit zelf een aanvaring met een agent gehad en ken zelfs niemand persoonlijk die dit heeft. Naar mijn mening zit 95% zo niet meer precies goed in balans tussen autoriteit uitstralen en beleefdheid.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en The_mindsweep
Laten we dan wel gaan voor investeringen in jeugdhulp, ggz, onderwijs en andere publieke sectoren in plaats van in onze onderbuik te graaien naar angst en bijbehorende onzinnige maatregelen.

Dat is wat ik bedoel inderdaad! Ging er ook vanuit dat @Oasiss die sectoren bedoelde waar ik reageerde. Maar ik probeer sowieso elke verkiezing te stemmen op iemand die uit een zorg-sector a la ggz of jeugdhulp komt (mits aanwezig bij de partij waarop ik wil stemmen natuurlijk)

• Leuk
Waarderingen: Timmetje, elo en Oasiss
Wat mij vooral irriteerde was de houding van de advocaat gisteravond. Het is verschrikkelijk voor die vrouw maar je hebt het wel over iemand die 0.0 voor haar kind heeft gedaan en nu volledig in de slachtofferrol kruipt. Over je punt dat hij maar geen wapen had moeten hebben, ja dat is echt een hele kwalijke ontwikkeling. Dacht echt dat dit iets voor in de randstad en of bepaalde buurten in Nederland was, maar familie van mij die thuiszorg verleend mag haar auto in de avond niet meer dan 200m haar bestemming parkeren in verschillende buurten in Enschede. Dood en dood eng
Je blijft de hele tijd herhalen dat die ouders niks voor het kind hebben gedaan en dat die het kind hebben verwaarloosd. Maar ik vraag me toch af of je hier bewijs voor hebt of dat dit een ongegrond aannamen is. Een kind die in dit soort circuits of situaties terecht komt is niet altijd per definitie het falen en laakbaar handelen van ouders.

Je blijft de hele tijd herhalen dat die ouders niks voor het kind hebben gedaan en dat die het kind hebben verwaarloosd. Maar ik vraag me toch af of je hier bewijs voor hebt of dat dit een ongegrond aannamen is. Een kind die in dit soort circuits of situaties terecht komt is niet altijd per definitie het falen en laakbaar handelen van ouders.
Hoorde het slechts op de radio hoor dus kan geen bron geven, er werd gezegd dat de jongen in een pleeggezin terecht kwam en de moeder vervolgens naar de Caribbean vertrok. Je hebt gelijk dat het niet altijd daardoor komt maar in dit geval heeft de moeder weinig recht om het vingertje naar iemand te wijzen, laat staan als het onderzoek nog loopt.

• Leuk
Waarderingen: legenden en dvdh666
Hoorde het slechts op de radio hoor dus kan geen bron geven, er werd gezegd dat de jongen in een pleeggezin terecht kwam en de moeder vervolgens naar de Caribbean vertrok. Je hebt gelijk dat het niet altijd daardoor komt maar in dit geval heeft de moeder weinig recht om het vingertje naar iemand te wijzen, laat staan als het onderzoek nog loopt.
Ah oke! Thnx voor de verduidelijking

Maar ze heeft wel recht om aangifte te doen, toch? Dat staat een beetje los van hoe slecht je als moeder bent. Als blijkt dat er niks verkeerd is gegaan, maakt het OM hier geen zaak van.

Denk eerder dat deze moeder gebruikt wordt door die advocaat voor een beetje shine.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
We kunnen veel commentaar hebben op Trump, maar verdorie het is op dit moment hem toch gelukt om de oorlog in gaza toch voor eventjes (en hopelijk voor lang) on hold te zetten.

We kunnen veel commentaar hebben op Trump, maar verdorie het is op dit moment hem toch gelukt om de oorlog in gaza toch voor eventjes (en hopelijk voor lang) on hold te zetten.
Ik hoop met je dat dit lukt. De realist in mij zegt dat, als Trump het gewild had, hij 8 maanden geleden Netanyahu net als nu onder druk had kunnen zetten waarmee veel leed voorkomen was. En er past ook enige terughoudendheid bij elk akkoord dat bedacht is door Trump en Netanyahu. De Palesteinen kunnen even adem halen, maar er is geen enkele garantie op een structurele oplossing zo lang Netanyahu aan de macht is.

Ik hoop met je dat dit lukt. De realist in mij zegt dat, als Trump het gewild had, hij 8 maanden geleden Netanyahu net als nu onder druk had kunnen zetten waarmee veel leed voorkomen was. En er past ook enige terughoudendheid bij elk akkoord dat bedacht is door Trump en Netanyahu. De Palesteinen kunnen even adem halen, maar er is geen enkele garantie op een structurele oplossing zo lang Netanyahu aan de macht is.
Ik kan mij vooral niet inbeelden hoe deze 2 landen vreedzaam naast elkaar zullen blijven bestaan. Als Netanyahu en Hamas beide niets meer te zeggen hebben misschien maar dat zie ik ook niet gebeuren.

Dat is echt maar al te gemakkelijk om nu te zeggen dat hem dat al 8 maanden geleden kon oplossen. Er is veel gebeurd op die 8 maanden tijd, publieke opinies die zijn veranderd, Arabische landen die zich ook achter Trump schaarden, Hamas die feitelijk uitgeteld is, het is een cluster aan zaken. We kunnen het ook eens positief bekijken. En de structurele oplossing zal er door dit akkoord misschien echt wel komen. Italië heeft bijvoorbeeld al gezegd om vredestroepen te sturen.

Dat is echt maar al te gemakkelijk om nu te zeggen dat hem dat al 8 maanden geleden kon oplossen. Er is veel gebeurd op die 8 maanden tijd, publieke opinies die zijn veranderd, Arabische landen die zich ook achter Trump schaarden, Hamas die feitelijk uitgeteld is, het is een cluster aan zaken. We kunnen het ook eens positief bekijken. En de structurele oplossing zal er door dit akkoord misschien echt wel komen. Italië heeft bijvoorbeeld al gezegd om vredestroepen te sturen.
Wat er vooral de afgelopen 8 maanden is gebeurd is dat Gaza vrijwel volledig van de kaart is geveegd met duizenden doden en een uitgehongerde bevolking. Positief is dat de machtspositie van Hamas danig is verzwakt. Als er nu ook een machtswisseling in Israel zou plaatsvinden, kan dat een opening zijn naar iets structureels. Met Netanyahu aan het roer is de kans daarop klein.

Ik moet toch wel mijn kanttekeningen bij deze vrede plaatsen. aangezien uiteindelijk israel eenzijdig kan zeggen dat het is overtreden en weer door kan gaan met militaire acties. Denk dat de druk op hamas te groot was om deze te weigeren en dat het op korte termijn zeker hulp zou kunnen toelaten voor de palestijnse bevolking. Echter ben ik bang voor de lange termijn gevolgen die misschien de genocide nog verder kunnen toelaten. We zullen gaan zien hoe het gaat lopen maar we moeten zeker waakzaam zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread