Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2025

Muziekgieterij zelf (maar alleen voor medewerkers, vrijwilligers en partners zichtbaar vooralsnog). Zal over een week ook via de reguliere website (en die van Pelagic) gecommuniceerd worden, verwacht ik.
Vind €95 voor een early bird wel redelijk. Ben alleen bang dat die prijs flink de lucht in gaat.

• Leuk
Waarderingen: johanra en B0G5
Zijn dezelfde bedragen als dit jaar. Dat is dan wel weer netjes.
Denk alleen wel een wat korter programma, aangezien het volgend jaar op vrijdag en zaterdag is. Denk niet dat ze ook op vrijdag al om 13:30 beginnen.

Anderzijds kunnen ze er op zaterdag tov zondag wel weer twee bands bij zetten.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en johanra
Onder de Radar (Twente Airport, Enschede)

Vorig jaar gewerkt daar, de sfeer geproefd en een paar uur rondgelopen. Dit jaar besloten zelf een kaartje te halen. Het is een festival gericht op (hard)house/techno. In 2024 rond de 20.000 bezoekers, in 2025 gegroeid naar 30k!

We waren met de auto. Perfecte aankomst, snel parkeren en meteen viel de groei op. De camping is veel groter en zichtbaarder geworden, met supermarkten etc. Hierdoor de ingang via een omweg voor daggasten. Leek alsof ze een paar hekken waren vergeten weg te halen, want terug was veel makkelijker.

Het terrein zelf is gewoonweg fantastisch. Overdag genoeg te zien met de bunkers/shelters van de Airport en de rest van de aankleding. ‘Het Veld’ is tochwel de mooiste stage (bij daglicht) die ik dit jaar gezien heb.

s Avonds heeft elke stage een eigen lichtontwerp. Vooral ‘Onder de Radar’ en ‘De Reactie’ waren indrukwekkend en anders dan vorig jaar.

Rustig het terrein rond gelopen en begonnen bij 999999999. Prima set, meteen op tempo en toch variatie. Daarna de grootste naam van de dag: Armand van Helden! Een classic house set, met verspreid over de set zijn hits. Om bij zijn producties te blijven ‘my my my‘ wat een slechte DJ: fade out/in, 2x een overgang met 1 toon ‘Bonkers’ volgende nummer. Het is dat ik het iets extra’s vind als DJ’s hun eigen werk draaien, maar na ‘Barbra Streisand’ was ik er klaar mee.
Door naar OTTA, nou ja die was er niet, dan maar een Bami Compleet 👌🏻. BIIA draaide veel eigen werk en de meest verfijnde technoset op ‘De Reactie’. Het geluid stond, vooral in het lage bereik, wel op standje jaren 90…de bas kon je voelen tot in je botten.
Daarna veel keuze, tussen de jongere generatie met DJ Heartstring/Pegassi of voor de oude rot in het vak Oscar Mulero. Gekozen voor de laatste, wat een set! Wel opstartproblemen, maar volledig live en een totaal ander geluid dan de rest van de acts, minder gericht op hap klare brokken. De set van de dag, zonder twijfel.
Rebekah draaide flink tempo, voor mij de beste van de dag binnen de hardtechno. Wilson was afsluiter van ‘De Reactie’, maar dat is niet mijn ding, veel te simpel. Bekend nummer (FATM, Tove Lo, Ned hiphop, etc), drop, zelfde beat en opnieuw.
Dus door naar de afsluiter Benwal, altijd goed. Helaas heeft bekendheid een prijs, ook hij zwicht om af en toe een meezinger (Dom, Lomp en famous) in de set te verwerken. Laatste deel met zijn eigen nummers en een fantastische lichtshow 🎉.
Vertrek ging perfect, binnen 15min reden we op de snelweg.

Dan denk je het is klaar, echter nog de hele nacht van Ground Zero kunnen genieten (15km verderop!). Overigens kwam ik een groep Duitser tegen die eerst naar ODR gingen en daarna door naar Ground Zero 😅.

Samengevat, een geweldig festival! Is dan alles goed?

Nee, net als op veel andere festivals was de rij bij de dames toiletten lang. Deels veroorzaakt, zeker de eerste paar uur, door heel veel mannen in de rij (stille gebruikers?). Maar ook door de opstelling: een vierkant dixies met daartussen de plaszuilen, ruimte-effectief maar niet voor de doorstroom.

Nee, net als op veel andere festivals was de rij bij de dames toiletten lang. Deels veroorzaakt, zeker de eerste paar uur, door heel veel mannen in de rij (stille gebruikers?). Maar ook door de opstelling: een vierkant dixies met daartussen de plaszuilen, ruimte-effectief maar niet voor de doorstroom.
Bekend probleem bij dance festivals ja. WC hokjes zijn van ~3/4 tot ~8 mega druk omdat er die tijd meer mensen plassen en de wc vaker dan niet voor andere zaken wordt gebruikt

Ik had deze ook in de Electronic Chat kunnen plaatsen, maar hier is het hopelijk nog wat meer zichtbaar.

Het voortbestaan van Draaimolen op het MOB-complex in Tilburg en mogelijk in het algemeen (gezien vooralsnog het gebrek aan een alternatieve locatie) is in het geding. Een werkelijk uniek festival qua vooruitstrevendheid in zaken als de line-up, locatie in combinatie met kunst, het geluid, duurzaamheid. Daarmee toonaangevend in zowel de elektronische scene als de festivalwereld in het algemeen en door iedereen die er ooit is geweest en/of heeft gewerkt gewaardeerd. Dus mocht je dit lezen, even de onderstaande petitie tekenen! ❤️

De line-up van Soulcrusher is compleet.
With the addition of The Devil’s Trade, Terzij de Horde and Throwing Bricks this years’ line-up of Soulcrusher is complete. Ánd sold out as well! It’s going to be an incredible edition. We are over the moon and can’t wait to see all of you and these great acts perform live 🖤

Don’t get scammed by fake ticket sellers, the best possible way to get tickets is through Ticketswap.
541906267_18395969404184344_3486090728039941122_n.jpg

The Dear Hunter annuleert hun tour waaronder een show op ProgPower. De vervanger is Vanden Plas.
540670034_1352902276842777_9114990003674965288_n.jpg
486874885_1216506687149004_5850643240594387431_n.png

Come as You Are heeft het tijdschema bekendgemaakt.

Het tijdschema van Left of the Dial staat in TimeSquare en op de artiestenpagina's op de website. Het pdf'je komt binnenkort.

Wordt weer tijd voor een Clahfinder, want het is toch wel een van de lastigst te plannen festivals.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Het tijdschema van Left of the Dial staat in TimeSquare en op de artiestenpagina's op de website. Het pdf'je komt binnenkort.

Wordt weer tijd voor een Clahfinder, want het is toch wel een van de lastigst te plannen festivals.
Vergeet de laatste namen niet!
EEN HARTELIJK WELKOM AAN:
3lijah • Cowboy Hunters • elwell • european taxis • Fat Brain • Hondenfokker • jo from school • Lemondaze • Ninush • Restless Taxis • sean trelford • tamanaramen • The Roebucks • The Youth Play • Tom Forever • ultra caro

TakeRoot rondt de line-up af.
Yes! Met de toevoeging van James McMurtry Band, Jesse Daniel, Hayden Redwine en Ratboys is de line-up voor TakeRoot rond. We kunnen niet wachten om jullie allemaal te zien in het najaar! Ben jij erbij?

Popmonument Breda met de eerste namen.
545025965_1378561194272654_1661374240473847900_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: fred alweer..
Eindelijk iets leuks in Breda!
Hannah Frances en Florist afgelopen donderdag nog in de mezz, aantal weken terug nog Earthless en vorige maand nog Featooth, ze promoten alleen zo bagger bij de MEZZ.

Takeroot is een perfecte fit voor Ratboys. Ik hoop ze nog op london calling te zien

Hannah Frances en Florist afgelopen donderdag nog in de mezz, aantal weken terug nog Earthless en vorige maand nog Featooth, ze promoten alleen zo bagger bij de MEZZ.

Takeroot is een perfecte fit voor Ratboys. Ik hoop ze nog op london calling te zien
De Mezz heeft inderdaad weleens toffe dingen, bedoelde meer nog een niveau daarboven. Dat ontstijgt vaak niet niveau zuip-/carnaval festijn.

• Leuk
Waarderingen: residentalien
South of Heaven in Maastricht komt met nieuwe namen
Black Label Society, Hellripper, A Knight Under Maria's Altar, The Fifth Alliance en Trenchwar

Users who are viewing this thread