Onder de Radar (Twente Airport, Enschede)
Vorig jaar gewerkt daar, de sfeer geproefd en een paar uur rondgelopen. Dit jaar besloten zelf een kaartje te halen. Het is een festival gericht op (hard)house/techno. In 2024 rond de 20.000 bezoekers, in 2025 gegroeid naar 30k!
We waren met de auto. Perfecte aankomst, snel parkeren en meteen viel de groei op. De camping is veel groter en zichtbaarder geworden, met supermarkten etc. Hierdoor de ingang via een omweg voor daggasten. Leek alsof ze een paar hekken waren vergeten weg te halen, want terug was veel makkelijker.
Het terrein zelf is gewoonweg fantastisch. Overdag genoeg te zien met de bunkers/shelters van de Airport en de rest van de aankleding. ‘Het Veld’ is tochwel de mooiste stage (bij daglicht) die ik dit jaar gezien heb.
s Avonds heeft elke stage een eigen lichtontwerp. Vooral ‘Onder de Radar’ en ‘De Reactie’ waren indrukwekkend en anders dan vorig jaar.
Rustig het terrein rond gelopen en begonnen bij
999999999. Prima set, meteen op tempo en toch variatie. Daarna de grootste naam van de dag:
Armand van Helden! Een classic house set, met verspreid over de set zijn hits. Om bij zijn producties te blijven ‘
my my my‘ wat een slechte DJ: fade out/in, 2x een overgang met 1 toon ‘Bonkers’ volgende nummer. Het is dat ik het iets extra’s vind als DJ’s hun eigen werk draaien, maar na ‘Barbra Streisand’ was ik er klaar mee.
Door naar
OTTA, nou ja die was er niet, dan maar een Bami Compleet

.
BIIA draaide veel eigen werk en de meest verfijnde technoset op ‘De Reactie’. Het geluid stond, vooral in het lage bereik, wel op standje jaren 90…de bas kon je voelen tot in je botten.
Daarna veel keuze, tussen de jongere generatie met DJ Heartstring/Pegassi of voor de oude rot in het vak
Oscar Mulero. Gekozen voor de laatste, wat een set! Wel opstartproblemen, maar volledig live en een totaal ander geluid dan de rest van de acts, minder gericht op hap klare brokken. De set van de dag, zonder twijfel.
Rebekah draaide flink tempo, voor mij de beste van de dag binnen de hardtechno.
Wilson was afsluiter van ‘De Reactie’, maar dat is niet mijn ding, veel te simpel. Bekend nummer (FATM, Tove Lo, Ned hiphop, etc), drop, zelfde beat en opnieuw.
Dus door naar de afsluiter
Benwal, altijd goed. Helaas heeft bekendheid een prijs, ook hij zwicht om af en toe een meezinger (Dom, Lomp en famous) in de set te verwerken. Laatste deel met zijn eigen nummers en een fantastische lichtshow

.
Vertrek ging perfect, binnen 15min reden we op de snelweg.
Dan denk je het is klaar, echter nog de hele nacht van Ground Zero kunnen genieten (15km verderop!). Overigens kwam ik een groep Duitser tegen die eerst naar ODR gingen en daarna door naar Ground Zero

.
Samengevat, een geweldig festival! Is dan alles goed?
Nee, net als op veel andere festivals was de rij bij de dames toiletten lang. Deels veroorzaakt, zeker de eerste paar uur, door heel veel mannen in de rij (stille gebruikers?). Maar ook door de opstelling: een vierkant dixies met daartussen de plaszuilen, ruimte-effectief maar niet voor de doorstroom.