Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
De dagindeling van Samhain Maastricht staat sinds vanochtend online en inmiddels zijn ook de dagtickets te koop.

Voor mij zit er een behoorlijk verschil tussen de zaterdag en de zondag, waarbij ik de zondag significant veel interessanter vind. Op zich niet zo erg, want dan kan ik met een gerust hart voor een dagticket gaan en zaterdagavond Barock Project gaan zien in Zoetermeer. Dus prima zo.

Het heeft even geduurd voor ze de line-up rond hadden, maar wat ze nu hebben staan vind ik wel echt heel strak weer. Vooral dus die zondag, waar ze met bands als Heretoir, Sylvaine en Winterfylleth een aantal van mijn absolute favorieten uit de wereld van black metal hebben staan. Aangevuld met een albumpresentatie van het geweldige Sunken en een kennismaking met Necronautical waar ik nog nooit van had gehoord, maar wat na mijn eerste luistersessie direct een must see is. Dan nog Fen, DHG en Wiegedood als meer dan stabiele namen om erbij te hebben. En Moonspell als toffe headliner om de dag af te sluiten.

Zin in!
Inderdaad 2 verschillende dagen qua line-up. Ikzelf heb weer meer met de zaterdag (HOF, Conan, A&P o.a.). Zondag voor mijn smaak erg veel nadruk op black metal, waar ik minder mee heb. Wiegedood zou ik dan wel weer enorm graag willen zien. Enfin, weer een meer dan prima programma.

Inderdaad 2 verschillende dagen qua line-up. Ikzelf heb weer meer met de zaterdag (HOF, Conan, A&P o.a.). Zondag voor mijn smaak erg veel nadruk op black metal, waar ik minder mee heb. Wiegedood zou ik dan wel weer enorm graag willen zien. Enfin, weer een meer dan prima programma.
Ja precies, als je van die sludge sound houdt dan is de zaterdag ook prima. Ik heb daar ietsje minder mee, zoals je al begrepen had.

Ik baal wel van A&P, had ik graag gezien. En Primordial verdiende eigenlijk ook wel een kans na hun door verschillende redenen ietwat verziekte optreden op Graspop. En Schammasch vind ik toch ook wel echt super sterk, dus van die drie vind het 't meest jammer. Daarnaast zou ik me ook zeker vermaken met Lowen en dat black metal pakketje in de club, dus als ik wat meer in de buurt had gewoond dan was ik zeker een weekend gegaan. Maar nu is het me die hoge kosten voor een overnachting in Maastricht en de extra kosten die erbij komen kijken om een dag extra te festivallen niet waard. Zeker omdat ik dus op zaterdag veel dichterbij huis nu naar een bucketlist band van me kan, namelijk Barock Project. Dus win-win zo.

In songs heb ik er natuurlijk niks op tegen (punk zou maar flauw zijn zonder maatschappelijke kritiek).

Ik doelde op politiek geleuter tussen de liedjes.
(vervolg discussie GMM-topic)

Interessante discussie, maar er wordt wel wat langs elkaar heen gepraat inderdaad.
Eigenlijk zijn er drie verschillende contexten als het gaat om het innemen van politieke standpunten door artiesten:
  1. de muziek zelf
  2. 'geleuter' tussen de liedjes
  3. buiten optredens om
Ik zie vooral de eerste twee punten in de discussie naar voren komen, maar niet het derde, wat feitelijk het geval was bij David Draiman, de aanleiding voor de hele discussie.
De discussie draait dus feitelijk om waar, wanneer en hoe een artiest politieke standpunten mag maken, en om waar, wanneer en hoe een publiek daar op mag/moet reageren.

Over het eerste punt zullen we het inmiddels wel allemaal eens zijn (hoop ik): politiek en kunst (waaronder muziek) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat was altijd al zo en zal ook zo blijven.
Politiek is nu eenmaal een van de grootste inspiratiebronnen voor artiesten, wat ook niet zo raar is als je bedenkt dat politiek alles aspecten van ons leven raakt en bepaalt.

Het tweede punt is wellicht niet altijd even populair onder sommige bezoekers, maar is eveneens een wezenlijk en logisch onderdeel van live-optredens.
Een artiest die een dusdanig gepassioneerd standpunt over een bepaalde politieke kwestie heeft, dat hij dat in een nummer verwerkt, zal dat standpunt daarbuiten ook niet onder stoelen of banken gaan steken.
Zeker niet als een bepaald nummer extra relevantie heeft als gevolg van actuele gebeurtenissen.
Als dat je niet bevalt, sta je waarschijnlijk bij de verkeerde artiest.

Wat het derde punt betreft, kunnen we ook wel kort zijn, mag ik aannemen: iedereen heeft het recht om (binnen de grenzen der wet) politieke standpunten te uiten.
Natuurlijk pleit dat recht je niet vrij van reacties van anderen op die uitingen, dat is een consequentie die je op de koop toe zal moeten nemen.
Als jij iets vindt, dan hebben anderen immers ook het recht om daar weer wat van te vinden.
Voor een artiest kan dat o.a. leiden tot minder (of meer) boekingen, minder (of meer) publiek, boegeroep (of applaus).
Het is dus een risico dat je als artiest neemt, maar dat velen bereid zijn om te nemen als ze een standpunt belangrijk genoeg vinden.

Doorgaans zal het met de negatieve impact reuze meevallen, aangezien het merendeel van het publiek dat ze aantrekken toch al grotendeels dezelfde standpunten zal delen.
Soms betreft het echter een controversieel standpunt over een gevoelige kwestie, waarop zelfs echte fans kunnen afknappen.
Het Israël/Palestina-conflict, en met name de huidige situatie in Gaza, is vanzelfsprekend zo'n kwestie waarover vele mensen in de wereld een uitgesproken mening hebben.

Dat Draiman daarbij nadrukkelijk en publiekelijk de kant van Israël kiest, is natuurlijk totaal niet verwonderlijk.
Hij doet dat echter ook met de nodige nuance, en roept vooral om het uitschakelen van Hamas, en een beter leven voor het Palestijnse volk.
Dat is in principe een standpunt waar niet veel mensen het mee oneens zullen zijn.
Uiteraard kun je (mij incluis) echter wel zware bedenkingen hebben over hoe de Israëlische overheid dat doel denkt te bereiken.
Het signeren van een bom is wat dat betreft dus allerminst 'handig', en het ondermijnt zijn standpunt ook deels, maar vanuit zijn standpunt is ook dat nog wel enigszins te begrijpen (in zijn ogen zal de bom symbolisch bedoeld zijn voor Hamas, niet het Palestijnse volk).

Hoe dan ook is het een feit dat deze kwestie absoluut niet zwart-wit is, en dat beide partijen zowel bestaansrecht als bloed aan hun handen hebben.
Helaas zijn er tegenwoordig echter velen (zowel artiesten als publiek) die de kwestie blijkbaar juist wel alleen maar als volledig zwart-wit kunnen zien, onder wie natuurlijk ook vele 'meelopers'.
Zoals @1880 al treffend zei: "Tegenwoordig is het blijkbaar hip om het podium te kapen voor die politieke boodschappen te uiten."
Maar goed, dat is zoals gezegd nog steeds hun goed recht.

Toch vind ik nog steeds dat er een juiste plek, een juist moment en een juiste manier is om je ongenoegen kenbaar te maken.
Je kunt Draiman 'straffen' door niet meer naar hem te gaan kijken, of door hem uit te joelen bij een optreden (op bv. een festival).
In het laatste geval 'straf' je echter ook de mensen om je heen, wellicht echte fans die speciaal voor hem/Disturbed gekomen zijn.
Bovendien was hij bij het concert van Ozzy een genodigde gast, en deed hij zelf geen politieke uitingen op het podium.

Als je met kerst bij je ouders gaat eten, en het blijkt dat ze hun eikel van een buurman (met twijfelachtig morele opvattingen) ook uitgenodigd hebben, dan ga je hem toch ook niet zonder aanleiding aanvallen? Dan zet je uit respect voor je ouders je principes opzij en negeer je hem gewoon, of je gaat weg als je dat echt niet kunt opbrengen.

Het meest verbazingwekkend vind ik eigenlijk nog dat Draiman wordt verguisd om een mening, niet van iets waar hij zelf schuldig aan is of verdacht van wordt, zoals Phil Anselmo (ook aanwezig bij Ozzy), Marilyn Manson (video-boodschap), Till Lindemann, Ronnie Radke, etc.
Ik zeg natuurlijk niet dat ik het met Draiman eens ben, maar ik vond het absoluut niet de plek, tijd en manier om hem publiekelijk aan de schandpaal te binden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Valthys
(vervolg discussie GMM-topic)

Interessante discussie, maar er wordt wel wat langs elkaar heen gepraat inderdaad.
Eigenlijk zijn er drie verschillende contexten als het gaat om het innemen van politieke standpunten door artiesten:
  1. de muziek zelf
  2. 'geleuter' tussen de liedjes
  3. buiten optredens om
Ik zie vooral de eerste twee punten in de discussie naar voren komen, maar niet het derde, wat feitelijk het geval was bij David Draiman, de aanleiding voor de hele discussie.
De discussie draait dus feitelijk om waar, wanneer en hoe een artiest politieke standpunten mag maken, en om waar, wanneer en hoe een publiek daar op mag/moet reageren.

Over het eerste punt zullen we het inmiddels wel allemaal eens zijn (hoop ik): politiek en kunst (waaronder muziek) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat was altijd al zo en zal ook zo blijven.
Politiek is nu eenmaal een van de grootste inspiratiebronnen voor artiesten, wat ook niet zo raar is als je bedenkt dat politiek alles aspecten van ons leven raakt en bepaalt.

Het tweede punt is wellicht niet altijd even populair onder sommige bezoekers, maar is eveneens een wezenlijk en logisch onderdeel van live-optredens.
Een artiest die een dusdanig gepassioneerd standpunt over een bepaalde politieke kwestie heeft, dat hij dat in een nummer verwerkt, zal dat standpunt daarbuiten ook niet onder stoelen of banken gaan steken.
Zeker niet als een bepaald nummer extra relevantie heeft als gevolg van actuele gebeurtenissen.
Als dat je niet bevalt, sta je waarschijnlijk bij de verkeerde artiest.

Wat het derde punt betreft, kunnen we ook wel kort zijn, mag ik aannemen: iedereen heeft het recht om (binnen de grenzen der wet) politieke standpunten te uiten.
Natuurlijk pleit dat recht je niet vrij van reacties van anderen op die uitingen, dat is een consequentie die je op de koop toe zal moeten nemen.
Als jij iets vindt, dan hebben anderen immers ook het recht om daar weer wat van te vinden.
Voor een artiest kan dat o.a. leiden tot minder (of meer) boekingen, minder (of meer) publiek, boegeroep (of applaus).
Het is dus een risico dat je als artiest neemt, maar dat velen bereid zijn om te nemen als ze een standpunt belangrijk genoeg vinden.

Doorgaans zal het met de negatieve impact reuze meevallen, aangezien het merendeel van het publiek dat ze aantrekken toch al grotendeels dezelfde standpunten zal delen.
Soms betreft het echter een controversieel standpunt over een gevoelige kwestie, waarop zelfs echte fans kunnen afknappen.
Het Israël/Palestina-conflict, en met name de huidige situatie in Gaza, is vanzelfsprekend zo'n kwestie waarover vele mensen in de wereld een uitgesproken mening hebben.

Dat Draiman daarbij nadrukkelijk en publiekelijk de kant van Israël kiest, is natuurlijk totaal niet verwonderlijk.
Hij doet dat echter ook met de nodige nuance, en roept vooral om het uitschakelen van Hamas, en een beter leven voor het Palestijnse volk.
Dat is in principe een standpunt waar niet veel mensen het mee oneens zullen zijn.
Uiteraard kun je (mij incluis) echter wel zware bedenkingen hebben over hoe de Israëlische overheid dat doel denkt te bereiken.
Het signeren van een bom is wat dat betreft dus allerminst 'handig', en het ondermijnt zijn standpunt ook deels, maar vanuit zijn standpunt is ook dat nog wel enigszins te begrijpen (in zijn ogen zal de bom symbolisch bedoeld zijn voor Hamas, niet het Palestijnse volk).

Hoe dan ook is het een feit dat deze kwestie absoluut niet zwart-wit is, en dat beide partijen zowel bestaansrecht als bloed aan hun handen hebben.
Helaas zijn er tegenwoordig echter velen (zowel artiesten als publiek) die de kwestie blijkbaar juist wel alleen maar als volledig zwart-wit kunnen zien, onder wie natuurlijk ook vele 'meelopers'.
Zoals @1880 al treffend zei: "Tegenwoordig is het blijkbaar hip om het podium te kapen voor die politieke boodschappen te uiten."
Maar goed, dat is zoals gezegd nog steeds hun goed recht.

Toch vind ik nog steeds dat er een juiste plek, een juist moment en een juiste manier is om je ongenoegen kenbaar te maken.
Je kunt Draiman 'straffen' door niet meer naar hem te gaan kijken, of door hem uit te joelen bij een optreden (op bv. een festival).
In het laatste geval 'straf' je echter ook de mensen om je heen, wellicht echte fans die speciaal voor hem/Disturbed gekomen zijn.
Bovendien was hij bij het concert van Ozzy een genodigde gast, en deed hij zelf geen politieke uitingen op het podium.

Als je met kerst bij je ouders gaat eten, en het blijkt dat ze hun eikel van een buurman (met twijfelachtig morele opvattingen) ook uitgenodigd hebben, dan ga je hem toch ook niet zonder aanleiding aanvallen? Dan zet je uit respect voor je ouders je principes opzij en negeer je hem gewoon, of je gaat weg als je dat echt niet kunt opbrengen.

Het meest verbazingwekkend vind ik eigenlijk nog dat Draiman wordt verguisd om een mening, niet van iets waar hij zelf schuldig aan is of verdacht van wordt, zoals Phil Anselmo (ook aanwezig bij Ozzy), Marilyn Manson (video-boodschap), Till Lindemann, Ronnie Radke, etc.
Ik zeg natuurlijk niet dat ik het met Draiman eens ben, maar ik vond het absoluut niet de plek, tijd en manier om hem publiekelijk aan de schandpaal te binden.
Wat mij betreft heeft het publiek minstens dezelfde vrijheid hun mening te uiten, waar en wanneer men dat wil, als de artiesten zelf. Zoals je al terecht aangeeft zijn reacties van anderen op een controversieel strandpunt een consequentie die je op de koop toe moet nemen. Ik zou het ook eerder onder vrijheid van meningsuiting scharen dan het boegeroep als het "straffen" van Draiman te framen, dat geeft er een specifieke lading aan waarvan ik niet weet of die juist is. Voor veel mensen weegt een genocide die op dit moment plaatsvindt zwaarder dan het afscheid van een rockster, waarmee ook dat concert de juiste plaats wordt je daarover uit te spreken. Ik begrijp dat wel, maar we kunnen daarover van mening verschillen natuurlijk.

Of Draiman het meer verdient uitgejouwd te worden dan die andere nare mannetjes die je noemt durf ik niet te zeggen, ik heb zijn meer genuanceerde standpunten niet meegekregen, maar die bommen signeer actie wel. Dat zal voor veel mensen gelden. Persoonlijk blijf ik het liefst bij allemaal weg, maarja, als je daar in dat stadion stond voor de andere artiesten heb je geen keus.

De uitspraak "Tegenwoordig is het blijkbaar hip om het podium te kapen voor die politieke boodschappen te uiten." getuigt wat mij betreft van een gebrek aan muziekhistorisch besef, maar dat punt is door @bassisandro al uitstekend gemaakt in reactie op dat originele bericht, dus dat hoef ik niet te herhalen lijkt me. Politiek activisme op een festivalpodium is zo oud als festivals zelf, en natuurlijk worden de standpunten dan wat zwart-wit en krijg je te maken met een hoop meelopers, dat was in de jaren '60 ook niet anders lijkt me. Het is een goede manier om veel mensen te bereiken en solidariteit uit te stralen, maar voor inhoudelijke achtergrond kun je beter een kwaliteitskrant lezen natuurlijk.

Draiman liep de hele dag rond met een grote Davidster om zijn nek. Dat hoeft op zich geen politieke uiting te zijn, maar gezien zijn eerdere uitlatingen/acties en de huidige situatie is dat in deze context wel degelijk een politieke uiting.

Verder valt mij op dat je vaak de context framet om je punt bij te staan. Bijvoorbeeld de woordkeuze 'straffen' zoals hierboven aangestipt en ook het beeld dat Draiman 'publiekelijk aan de schandpaal' zou zijn gebonden. Volgens mij is het simpelweg actie-reactie op Draiman zijn ketting die bij veel mensen herinneringen doet oplaaien van zijn controversiële acties. Als Draiman die ketting op zijn nachtkastje had gelaten zouden wij het er nu misschien niet over gehad hebben.

Draiman liep de hele dag rond met een grote Davidster om zijn nek. Dat hoeft op zich geen politieke uiting te zijn, maar gezien zijn eerdere uitlatingen/acties en de huidige situatie is dat in deze context wel degelijk een politieke uiting.

Verder valt mij op dat je vaak de context framet om je punt bij te staan. Bijvoorbeeld de woordkeuze 'straffen' zoals hierboven aangestipt en ook het beeld dat Draiman 'publiekelijk aan de schandpaal' zou zijn gebonden. Volgens mij is het simpelweg actie-reactie op Draiman zijn ketting die bij veel mensen herinneringen doet oplaaien van zijn controversiële acties. Als Draiman die ketting op zijn nachtkastje had gelaten zouden wij het er nu misschien niet over gehad hebben.
Onzin, ik frame helemaal niks.
Sterker nog, jij probeert mij nu juist te framen.
De woordkeuzes voor 'straffen' en 'schandpaal' doelen enkel en alleen op het perspectief vanuit het uitjoelende publiek.
Nergens kies ik partij voor Draiman, ik probeer alleen nuance toe te passen, die er wel degelijk is.

Het dragen van een ketting zie ik niet als de directe aanleiding voor het uitjoelen, de meesten zullen die ketting niet eens zijn opgevallen (mij bv. ook niet).
Zeker zal hij die ketting bewust hebben gedragen om een (passief) standpunt te maken, maar dat zie ik in dit geval niet als ontoelaatbaar.
Het is nu immers niet zo dat hij een hakenkruis o.i.d. draagt.
Hij draagt een davidster, die symbool staat voor zijn geloof en afkomst, daar is in principe niks mis mee, dat doen bv. christelijke bands ook.
Daarnaast heeft die davidster inmiddels natuurlijk ook een politieke lading gekregen, die inderdaad een reactie kunnen triggeren, waarvoor hij zelf kiest.
Ik zie dat echter niet als minder toelaatbaar dan artiesten die een Palestijnse sjaal dragen, want ook dat is een symbool met een controversiële politieke lading.

Ik zie dat echter niet als minder toelaatbaar dan artiesten die een Palestijnse sjaal dragen, want ook dat is een symbool met een controversiële politieke lading.
Natuurlijk is het toelaatbaar, alleen: actie - reactie. Een meerderheid reageert postiever op het uitstralen van steun aan de slachtoffers van genocide, dan het uitstralen van steun aan de plegers van genocide. Al zijn er ook mensen die er precies andersom op zullen reageren, vandaar de controverse. Maar een significant deel van het publiek vond het blijkbaar reden om hem uit te jouwen. Ook dat is toelaatbaar. Verder hoeven we het niet groter te maken dan het is, toch? Het is niet alsof er geweld gebruikt is, of censuur opgelegd, vanwege Draiman zijn meningen. Er riepen een paar mensen “boe” als reactie op zijn acties, dat is alles.

Edit: toch ook nog even op dit stukje reageren…
Onzin, ik frame helemaal niks.
Sterker nog, jij probeert mij nu juist te framen.
De woordkeuzes voor 'straffen' en 'schandpaal' doelen enkel en alleen op het perspectief vanuit het uitjoelende publiek.
Ik betwijfel dus of je daarmee het perspectief van het publiek recht aandoet. Door hun intenties met die woorden in te vullen geef je er een bepaalde lading aan, en daarmee een frame. Straffen impliceert dat het publiek voor eigen rechter speelt en hem iets oplegt, maar die macht heeft het publiek helemaal niet, ze kunnen alleen hun stem gebruiken om hun mening te uiten, tegenover iemand die op een groot podium boven hen uit torent, verre van aan de schandpaal genageld.

Laatst bewerkt:
Zou de Sound of Silence cover ook een statement zijn geweest? Misschien nog wel controversiëler…

Natuurlijk is het toelaatbaar, alleen: actie - reactie. Een meerderheid reageert postiever op het uitstralen van steun aan de slachtoffers van genocide, dan het uitstralen van steun aan de plegers van genocide. Al zijn er ook mensen die er precies andersom op zullen reageren, vandaar de controverse. Maar een significant deel van het publiek vond het blijkbaar reden om hem uit te jouwen. Ook dat is toelaatbaar. Verder hoeven we het niet groter te maken dan het is, toch? Het is niet alsof er geweld gebruikt is, of censuur opgelegd, vanwege Draiman zijn meningen. Er riepen een paar mensen “boe” als reactie op zijn acties, dat is alles.
Het is uiteraard niet verboden om boe te roepen, vraag is alleen of je het dan ook zou moeten doen in een toch unieke context als deze.
Op een normaal festival kan ik er nog inkomen, al vraag ik me dan ook af wat je daar dan doet en of je niet gewoon beter bij een ander podium zou kunnen gaan staan.
Zoals eerder gezegd heb je ook een negatieve invloed op de sfeer en de beleving van anderen, die daar komen voor de muziek en helemaal niet bezig zijn met politiek enzo, en ook al heb je dat recht, is het simpelweg niet echt sociaal t.o.v. anderen.

Het is uiteraard nogal kort door de bocht om zo'n complexe kwestie te reduceren tot 'het uitstralen van steun aan de slachtoffers van genocide vs. het uitstralen van steun aan de plegers van genocide', ook al lijkt een aanzienlijk deel van het publiek wel zo simplistisch zwart-wit te denken (ik schat jou en de mensen hier een flink stuk hoger in, hoor ;)). Dat was ook zo'n beetje (deel van) mijn punt.
Ik vind het jammer dat zoveel mensen blijkbaar niet wat meer nuance kunnen toepassen en maar gelijk beginnen te joelen.

Overigens heeft niemand het over wat hij op die bom schreef: "Fuck Hamas".
En daar kan volgens mij niemand het mee oneens zijn, toch? ;)

Ik betwijfel dus of je daarmee het perspectief van het publiek recht aandoet. Door hun intenties met die woorden in te vullen geef je er een bepaalde lading aan, en daarmee een frame. Straffen impliceert dat het publiek voor eigen rechter speelt en hem iets oplegt, maar die macht heeft het publiek helemaal niet, ze kunnen alleen hun stem gebruiken om hun mening te uiten, tegenover iemand die op een groot podium boven hen uit torent, verre van aan de schandpaal genageld.
Ok, de woorden 'straffen' en 'schandpaal' waren wellicht iets te zwaar gekozen, vergeet die dan maar.. ;)
Maar je hebt gelijk, we hoeven het inderdaad niet groter te maken dan het is.
Ook Draiman zegt nu dat het allemaal best meeviel, en dat er niet zoveel boe-roepers waren als dat sommigen je zouden willen laten denken (er gaan zelfs video's rond waarbij het boegeroep kunstmatig sterker is gemaakt).

Is dat laatste bewezen? Of is dat gewoon Draiman die het verhaal verdraait?
Tja, zo kunnen we bezig blijven natuurlijk.
Wie zal het weten?
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Zelf hoorde ik het boe-geroep wel, maar niet heel opvallend (@Koekdoos was het blijkbaar zelfs helemaal niet opgevallen).

Zoals eerder gezegd heb je ook een negatieve invloed op de sfeer en de beleving van anderen, die daar komen voor de muziek en helemaal niet bezig zijn met politiek enzo, en ook al heb je dat recht, is het simpelweg niet echt sociaal t.o.v. anderen.
Het punt van een protest is natuurlijk dat je even de orde verstoort, waarmee je aandacht pakt. Of het nu met geluid, een spandoek, een blokkade, of een andere opvallende actie is. De een ervaart het als negatief, de ander vindt het fijn dat mensen een stem geven aan een onvrede die ze zelf ook voelen maar niet zo kunnen/durven te uiten.
Het is uiteraard nogal kort door de bocht om zo'n complexe kwestie te reduceren tot 'het uitstralen van steun aan de slachtoffers van genocide vs. het uitstralen van steun aan de plegers van genocide', ook al lijkt een aanzienlijk deel van het publiek wel zo simplistisch zwart-wit te denken (ik schat jou en de mensen hier een flink stuk hoger in, hoor ;)). Dat was ook zo'n beetje (deel van) mijn punt.
Ik vind het jammer dat zoveel mensen blijkbaar niet wat meer nuance kunnen toepassen en maar gelijk beginnen te joelen.
Natuurlijk is mijn reactie van 1 alinea wat kort door de bocht als het gaat om de cultureel/maatschappelijke impact van de genocide in Gaza... Maar volgens mij zien wij allebei zelf die nuance inderdaad wel, dus chargeer ik even om mijzelf duidelijk uit te drukken :)
Overigens heeft niemand het over wat hij op die bom schreef: "Fuck Hamas".
En daar kan volgens mij niemand het mee oneens zijn, toch? ;)
Het gaat natuurlijk niet om de woorden maar om de daden. Ik denk niet dat de kinderen/hulpverleners/onschuldige burgers die zich ook in het pad van die bommenregens bevonden per se heel erg gecharmeerd waren van het feit dat David Draiman op een paar van die dingen "Fuck Hamas" had geschreven voor een stoer foto momentje op zijn socials. Natuurlijk, fuck Hamas, dat zegt Israël ook (in nauwelijks diplomatiekere termen) om te rechtvaardigen wat ze doen. Nee, ik kan het er niet mee oneens zijn, maar de schoen wringt toch ergens.
Ok, de woorden 'straffen' en 'schandpaal' waren wellicht iets te zwaar gekozen, vergeet die dan maar.. ;)
Maar je hebt gelijk, we hoeven het inderdaad niet groter te maken dan het is.
Ook Draiman zegt nu dat het allemaal best meeviel, en dat er niet zoveel boe-roepers waren als dat sommigen je zouden willen laten denken (er gaan zelfs video's rond waarbij het boegeroep kunstmatig sterker is gemaakt).
Nou, laten we dan hiermee maar concluderen dat we het al groot genoeg gemaakt hebben? En als het waar is van die bewerkte video's is het maar weer eens een bewijs van hoezeer moderne technologie en sociale media constant olie op het vuur gooien in dit soort kwesties. Dat is hoe dan ook een kwalijke zaak.

Tja, zo kunnen we bezig blijven natuurlijk.
Wie zal het weten?
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Zelf hoorde ik het boe-geroep wel, maar niet heel opvallend (@Koekdoos was het blijkbaar zelfs helemaal niet opgevallen).

Klopt, maar vermoedelijk had ik een ander moment van de dag. Ik zag hem bij supergroup A of B, en niet tijdens het stukje Disturbed (als dat er was)

Klopt, maar vermoedelijk had ik een ander moment van de dag. Ik zag hem bij supergroup A of B, en niet tijdens het stukje Disturbed (als dat er was)
Er was geen Disturbed-optreden. Draiman was er alleen voor 2 nummers (Shot in the Dark en Sweet Leaf) met Supergroup A.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Er is echt nul nuance aan te brengen in dit verhaal. Hij tekende bommen die op Gaza werden afgevuurd door een overheid die een heel volk aan het uitroeien is.
Dit soort eenzijdige sentimenten is dus exact wat Hamas in de eerste plek wilde bereiken, het kantelen van de politieke wereldopinie tegen Israël.
En daarin zijn ze dus voor een groot deel in geslaagd, een meesterzet dus vanuit hun oogpunt.
Natuurlijk heeft het ze enorm veel gekost, maar dat heeft Hamas er maar al te graag voor over (mensenlevens zijn niets voor hen), alles voor dat ene grote doel, de vernietiging van Israël.
En Netanyahu is zo dom om met blote voeten in die 'val' te lopen...

• Thinking
Waarderingen: Vicarious en nikita
Dit soort eenzijdige sentimenten is dus exact wat Hamas in de eerste plek wilde bereiken, het kantelen van de politieke wereldopinie tegen Israël.
En daarin zijn ze dus voor een groot deel in geslaagd, een meesterzet dus vanuit hun oogpunt.
Natuurlijk heeft het ze enorm veel gekost, maar dat heeft Hamas er maar al te graag voor over (mensenlevens zijn niets voor hen), alles voor dat ene grote doel, de vernietiging van Israël.
Ik kan op zich wel een stukje met je oplopen dat sommige dingen genuanceerder liggen dan veelgehoorde narratieven, gedicteerd door de hardste roepers op bijvoorbeeld social media. Maar in dit geval ben ik het wel echt eens met mensen die Draiman een flinke tik op zijn vingers geven. Met een grote grijns bommen gaan signeren, waarvan je weet dat ze op een ontzettend dichtbevolkt gebied gedropt gaan worden, waar mensen geen kant op kunnen en dus als ratten in de val zitten... Werkelijk iedereen had kunnen bedenken dat het droppen van die bommen en de aanval an sich zou gaan leiden tot duizenden doden, waaronder talloze kinderen.

En ja, ik ben ook anti-Hamas, zoals ik elders op het forum laatst al schreef. Maar iemand die het droppen van bommen op kinderen en andere onschuldige burgers, van welke partij die bommen ook zijn, zo ridiculiseert die kan wat mij betreft in de stront zakken.

Israël heeft het helemaal aan zichzelf te danken dat de opinie tegen ze kantelt. Het is niet de vernietiging van Israël maar de vernietiging van Palestina en haar volk wat we hier zien. Iets wat Israël ook al heel lang als doel heeft, laten we eerlijk zijn. Het Palestijnse volk wordt al zo lang het moderne Israël bestaat met geweld verjaagd van hun land en onderdrukt. Deze genocide komt niet bepaald uit de lucht vallen, om het te framen als een geslaagde campagne van Hamas om Israël negatieve PR te bezorgen moet je wel door een hele gekleurde bril kijken…

Ik kan op zich wel een stukje met je oplopen dat sommige dingen genuanceerder liggen dan veelgehoorde narratieven, gedicteerd door de hardste roepers op bijvoorbeeld social media. Maar in dit geval ben ik het wel echt eens met mensen die Draiman een flinke tik op zijn vingers geven. Met een grote grijns bommen gaan signeren, waarvan je weet dat ze op een ontzettend dichtbevolkt gebied gedropt gaan worden, waar mensen geen kant op kunnen en dus als ratten in de val zitten... Werkelijk iedereen had kunnen bedenken dat het droppen van die bommen en de aanval an sich zou gaan leiden tot duizenden doden, waaronder talloze kinderen.

En ja, ik ben ook anti-Hamas, zoals ik elders op het forum laatst al schreef. Maar iemand die het droppen van bommen op kinderen en andere onschuldige burgers, van welke partij die bommen ook zijn, zo ridiculiseert die kan wat mij betreft in de stront zakken.
Oh, begrijp me niet verkeerd, ik heb nul liefde voor Draiman of Netanyahu.
Maar ik ben ook nog niet vergeten wat er op 7 oktober 2023 gebeurd is.
Israël heeft/had dan ook alle recht om Hamas terug aan te vallen en een manier te zoeken om ze voor de lange termijn uit te schakelen, om de veiligheid van hun eigen burgers te garanderen.

Helaas is daar echter een ongelofelijke hork aan de macht, die ieder gevoel voor subtiliteit, proportionaliteit en menselijkheid is verloren (als ie het al ooit gehad heeft).
De IDF staan juist bekend om hun effectiviteit, strategisch vermogen, urban warfare tactieken, sterke inlichtingen, etc., waardoor ze Hamas veel gerichter zouden moeten kunnen aanvallen.
Dat ze dat niet doen is niet de schuld van de IDF, die bestaan uit dienstplichtige mannen en vrouwen, maar van degenen die hen commanderen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Israël heeft het helemaal aan zichzelf te danken dat de opinie tegen ze kantelt.
Dat klopt, omdat Netanyahu zich compleet uit de tent heeft laten lokken.

Het is niet de vernietiging van Israël maar de vernietiging van Palestina en haar volk wat we hier zien. Iets wat Israël ook al heel lang als doel heeft, laten we eerlijk zijn. Het Palestijnse volk wordt al zo lang het moderne Israël bestaat met geweld verjaagd van hun land en onderdrukt.
Om het conflict echt goed te begrijpen moet je nog veel verder terug dan het ontstaan van de moderne staat Israël.
Beide volken claimen dat het land hen historisch toebehoort, en beide volken hebben in principe gelijk.
Helaas hebben echter met name de Palestijnen dat altijd geweigerd te erkennen, wat samenleven zo goed als onmogelijk maakte.
Maar goed, een geschiedenisles is natuurlijk compleet overbodig, er zijn immers honderden filmpjes alleen al op YouTube te vinden die dat veel beter kunnen uitleggen.

Deze genocide komt niet bepaald uit de lucht vallen,
Uiteraard niet, het heeft eigenlijk zelfs nog verbazingwekkend lang geduurd voordat daar de boel ontplofte en beide partijen elkaar compleet naar het leven staan.

om het te framen als een geslaagde campagne van Hamas om Israël negatieve PR te bezorgen moet je wel door een hele gekleurde bril kijken…
En om niet te denken dat Hamas dit voorzien heeft is dan weer (sorry dat ik het zeg) een tikkeltje naïef.
Zij wisten heus wel dat ze niet zomaar anderhalf duizend onschuldige Israëlische burgers konden vermoorden, verkrachten, verminken en ontvoeren.
Het is volstrekt ondenkbaar dat zij deze uitkomst niet hadden zien aankomen, of in ieder geval hebben overwogen.

Feit is dat Israël voor Hamas zo goed als 'untouchable' is, zeker door de historisch onvoorwaardelijke steun van met name de VS.
Hun enige sprankje hoop om ooit Israël omver te kunnen werpen is als die steun om wat voor reden dan ook wordt verbroken.
Nu hebben ze echter de 'pech' dat een jaar na hun terroristisch bloedbad Donald Trump opnieuw tot president werd gekozen, waardoor de kans dat steun van de VS wordt verbroken of afgezwakt voorlopig verkeken is.
Maar geheel vruchteloos is het toch ook niet gebleken, zien we nu wel overal...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam

Users who are viewing this thread