Rock Werchter 2025

Weer een heerlijk weekend achter de rug! Ander weekend dan gepland! Normaal ben ik iemand die in elke moshpit duikt die ik zie, nu bij while she sleeps bij het eerste nummer, de eerste pit mijn ribben gekneusd. Heb me dus iets meer koest gehouden dan andere jaren! Toch nog in de pit gesprongen onder stevige pijnstilling bij Fat Dog en Gurriers, wat een heersers!

De slope is echt zo’n magische plek! Het lijkt ook wel dat er jaar na jaar meer mensen door hebben dat het allemaal daar gebeurd!

Als enorme Sam Fender fan was ik uiteraard teleurgesteld dat hij niet meer kwam, maar heb me dan toch maar opgeladen voor nothing but thieves en barry Cant Swim, en waren allebei best leuk!

Over pommelien en olivia:
Wou Pommelien echt een kans geven, en eigenlijk heeft ze wel een paar echt degelijke rocknummers, maar ik heb toch eerder het gevoel dat ze heel de tijd aan het acteren is, ze is gewoon te braaf, clean, voorbereid ofzo. Leuk voor een keer op werchter als gimmick maar toch niet om om de paar jaar te zetten. Ja de wei was mee, ja het werkte, maar zet k3 daar en heel de wei is ook mee. Vind toch dat ze meer past op de familiedag van festivals als lokerse of suikerrock,…

Olivia vond ik dan weer wel helemaal op haar plaats staan. Kwam veel geloofwaardiger over (in my opinion)

Raye was muziekaal helemaal niks voor mij maar heeft me wel weggeblazen,
Wat een preformer! Wat een stem! Wauw!

Mijn hoogtepunten:
1. Fat Dog
2. Wunderhorse
3. Gurriers
4. Linkin Park
5. Raye
6. Lambrini girls
7. While she sleeps (thanks aan de kerel met de knocked loose t-shirt voor de gekneusde rib ;))
8. Rufus Du Sol
9. Fontaines DC
10. 2 many Dj’s

Minpuntjes
- dat stof aan de slope, crazy
- bassen op zondag tijdens overmono, overstemde alles
- jazz brak, kwam maar niet los
- themadagen, maak daar aub geen ding van, mix de namen van donderdag en zondag en iedereen is content!
- cancel sam fender

Pluspuntjes tov vorige jaren
- heb de indruk dat er meer kwalitatief eten was, iets meer niet bevers en bevers eten dat prijs-kwaliteit echt beter was
- extraatjes zoals the Haunted Youth, en secret sessions en de 2manydj’s set

Wishlist voor volgend jaar:
- Turnstile als barnhead
- Sam Fender (maar zie ik niet gebeuren)
- Bad Omens (hebben nog iets in te halen)
- Stick To Your Guns op de slope
- Little Simz bij valavond of tent

Tot volgend jaar!

Ik heb juist veel Vlamingers gehoord die overal en nergens doorheen zaten te tetteren.

Conclusie is dat alle mensen kut kunnen zijn
Idd echt locals of groepen die er al jaren komen…sommige ook echt minderwaardig doen naar Hollanders helaas..gelukkig ook heel veel toffe zuiderburen gespoken😜

Raar ik stond vooraan , net naast ingang voorvak en daar liep t leeg in t middendeel , veel pratende mensen. Liep weer vol met 2 many djs. Bij green day bvb stond t daar vol en enorme sfeer

Haha, ok. Er zullen ongetwijfeld mensen weg zijn gegaan. Jonge Gracie fans die opgehaald werden. Mensen die vreesden de nachttrein niet te halen. Mensen die het ruk vonden.

Maar leeglopen?? Dat was wel heel plaatselijk dan. 😬 In mijn beleving viel de show in het voorste deel van het veld toch gewoon echt best netjes.

• Thinking
Waarderingen: festirock
Volledige show van Yungblud zat overigens in de VRT uitzending van zaterdagavond. Minus het laatste deel van afsluiter Zombie 😅

Volledige show van Yungblud zat overigens in de VRT uitzending van zaterdagavond. Minus het laatste deel van afsluiter Zombie 😅
Heeft iemand nog een linkje voor die VRT uitzendingen? Volgens mij zijn wij volle bak in beeld geweest tijdens Dasha met onze tarp-poncho-constructie 😂

Top 10:

1. Simple Minds
2. Bright Eyes <-- WAT WAS DAT!!! :eek:
3. Iggy Pop
4. London Grammar
5. Weezer
6. Goose
7. Linkin Park
8. Jasmine 4.t
9. Gurriers
10. Green Day

en doe dan maar een mooie vermelding voor Goldband (ja sorry, ik zou 9 van de 10x Amenra gekozen hebben, maar ik heb ze ondertussen al zo vaak gezien, en de rest van m'n gezelschap ging even feesten bij Goldand :D ), en het was nog leuk ook!

• Leuk
Waarderingen: JP5
Heel veel discussie over de headliners, maar wie zou je op de Slope willen zien? Ik zou blij worden van Gurriers, DITZ, Fat Dog, Nation of Language, Wunderhorse, Big Special, Tramhaus, Bodega.
Nog even gecheckt wat mijn slope wensenlijstje was in september. Toch een score van 37,5% al was het niet allemaal op de slope. De rest dan maar voor volgend jaar op de lijst.

Nu ik dit zo zie, baal ik zo dat ik dit heb moeten missen. Wel helemaal vooraan gestaan bij Beth Gibbons en Elbow, dat dan wel. Hadden ze Raye nu maar naar de plek gedaan van Nothing but Thieves. Maar dat is achteraf.
Ja, vind ik ook en idd, zelfde gevoel als ik dit zie - hoewel ik absoluut geen spijt heb van de combo Beth en Elbow.
Drie concerten die zo sterk zijn door de puurheid, de muzikaliteit, de professionaliteit en vakmanschap.

En toen werd het 21u en dan had ik zo opeens niks meer wat ik écht graag wou zien.
En dat vind ik dan ook het grootste minpunt van RW dat gelijklopende genres wel eens heel dikwijls rechttegenover elkaar staan.

Ik snap de positieve recensies over Olivia echt niet. Ze deed het echt niet slecht, maar behalve de gillende tienermeisjes in het voorvak heb ik bijzonder weinig enthousiasme gevoeld op de rest van de weide. De sfeer was echt absoluut dood.
Ik stond in de golden circle achteraan.
En misschien geluk gehad, maar geen gegil maar wel gewoon luid meezingen en dat was oké.

Moet nu ook wel toegeven dat het meisje dat naast mij stond echt wel heel goed kon zingen.
Maar dan ook echt heel goed, dus dat is natuurlijk altijd een meevaller dan je niet omringd wordt door gekrijs.

Ik was te druk en batterijloos om veel te volgen hier dus intussen rustig bijgelezen.

Het was weer een absoluut topweekend. Organisatie was weer naar gewoonte uitstekend. Weinig file op donderdag, vlot binnengekomen en op tijd op de wei geraakt voor opener Charles. Viel uiteindelijk wat tegen maar dat kon de pret niet drukken.
Er is veel geklaagd over het programma dit jaar en dat bleek achteraf niet terecht. De "sterke" donderdag was uiteindelijk toch minder sterk dan verwacht, terwijl de "zwakke" zaterdag uiteindelijk een paar van de beste shows van het weekend had. Op donderdag ook echt tam publiek overal. Zelfs in het voorvak voor Fontaines, terwijl het in Vorst een en al uitzinnigheid was.

Zoals eerder hier al gezegd geweest is, bleek Green Day uiteindelijk de beste headliner van de 4 (waarbij ik maar een stuk Yungblud gezien heb). En we stonden voor het rolstoelpodium bij Olivia en zelfs daar zat de sfeer er in (vooral bij de bekendere nummers maar goed, het was zeker geen makke bedoeling).

Kudos trouwens voor het relatief stille publiek overal, weinig last gehad van praters dit jaar, zelfs niet bij Beth Gibbons. Weer talloze magische, grappige en romantische momenten meegemaakt dankzij de bands, de vrienden en het publiek. Festivals zijn toch echt magisch als alles samenkomt.

Soit ik dwaal af. Top 10

1. Raye ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
2. Beth Gibbons (ik krijg terug instant kippenvel als ik terugdenk aan Roads)
3. Boston Manor (wtf was dat, geniale sfeer)
4. Lola Young
5. While She Sleeps
6. Fat Dog
7. Pommelien Thijs
8. Goose
9. Foster the People
10. Maribou State

Tegenvallers vond ik persoonlijk Iggy Pop, maar zal vooral eraan gelegen hebben dat ik niet helemaal ik de mood was, Linkin Park met een rare setlist, lange pauzes en Emily die regelmatig moeite leek te hebben op vocaal vlak, Overmono viel ook wel wat tegen, maar kan er de vinger niet op leggen waar dat aan ligt.

Mijn top 10 nog voor de volledigheid:

1. Linkin Park
2. Boston Manor
3. Green Day
4. Elbow (1 plekje gestegen nog)
5. Joey Valance & Brae
6. Gurriers
7. While She Sleeps
8. Nothing But Thieves
9. Amyl & The Sniffers
10. Fontaines DC

Bij FDC misschien iets te hoge verwachtingen gehad, of het komt gewoon beter tot zijn recht in een zaal/tent. Fat Dog en Amenra vond ik ook erg goed, maar helaas iets te kort van gezien.

Ik ben enkel donderdag geweest maar als ik zaterdag ook ging had ik zeer graag Raye gezien. Wat een topklasse was me dat zeg.
Ik heb ondertussen haar stream al meermaals herbekeken. Om het plat te zeggen: amai mijn frak!

• Leuk
Waarderingen: JP5
Voor degene die het gemist hebben/nog eens willen zien:

Mooi dat die set van RAYE zoveel liefde krijgt hier, ook van mensen die zichzelf niet persé onder haar doelgroep scharen.

Er kwam voor mijn gevoel zo’n ontzettend bevrijdende energie vrij. Op toch best een lastig tijdslot en dan ook nog op de Main. Maar dat vibreerde echt. Ontzettend feelgood met op momenten een bak oprechte emotie, vooral in deze mokerslag:

Die vocalen pffff. 🩷 Wat een vrouw.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Machtig mooi weekend gehad. Op voorhand de meeste zin gehad in de donderdag qua namen maar vond deze dag qua totaalbeleving misschien de minste en vermoeiendste dag. Fontaines & Deftones heel goed, maar sfeer in het publiek was minder. Na Deftones blijven plakken voor LP maar ook hier qua totaalplaatje gemixte gevoelens aan over gelaten. Muzikaal gezien zat het goed in elkaar maar had de drukte wat onderschat. Zeker met een aantal moshpittende dronken gasten naast ons. Totaalbeleving heeft voor mij de donderdag toch wel wat ingeleverd.

Alle overige dagen qua totaalplaat fantastische dagen gehad. Hele gave optredens gezien, fijne sfeer, genoeg beweegruimte etc.
Beste acts waren voor mij While she Sleeps, Fontaines, Backseat lovers, Wet Leg, Boston Manor, Arsenal, Green Day, Gurriers, Elbow, Nothing But Thieves, Yungblud, Soulwax, Rufus du Sol, 2 Many Dj's.

Grote complimenten voor de organisatie. Wat fijn dat alles zo goed en netjes onderhouden blijft. Eerste keer Rock Werchter maar was echt onder de indruk hoe het allemaal gefaciliteerd was.

Wat ik me dan toch nog wel afvraag, was de donderdagavond dan echt veel drukker dan de andere dagen bij de afsluitact? Of stonden we op dat moment gewoon op de verkeerde plek?

• Leuk
Waarderingen: phil, davadude en JP5
Ook briljant toch. Nog genoeg kans RAYE eens te zien.
Hopelijk... hopelijk... binnenkort toch eens...
Wat lijkt een goede zaal te zijn in België voor haar?
Cirque Royal?
Of is ze daarvoor te groot intussen?

Users who are viewing this thread