Best Kept Secret 2025

Even los van de evaluatie van dit jaar. Pinkpop valt tegelijk met de BKS volgend jaar. Ondanks dat het verschillende festivals zijn, zal dat toch ook deels met elkaar concurreren (zowel bezoekers als bands die geboekt moeten worden).

• Leuk
Waarderingen: tampie
Even los van de evaluatie van dit jaar. Pinkpop valt tegelijk met de BKS volgend jaar. Ondanks dat het verschillende festivals zijn, zal dat toch ook deels met elkaar concurreren (zowel bezoekers als bands die geboekt moeten worden).
De datum van Pinkpop is nog niet officieel bekend toch? Die verwacht ik gewoon weer een week na BKS...

Juist omdat er meer liefhebbers rondlopen, wordt er ook meer geklaagd denk ik. Het valt dan ook meer op als er wél praters zijn.

Toch ook even een tegengeluid: bij Michael Kiwanuka was het het hele optreden - waar echt heel veel rustige momenten in zaten - echt prachtig stil, dus complimenten voor het publiek dat er op dat moment voor de ONE stond. Laatste keer dat ik dat zo opvallend vond, was bij Radiohead in 2017 (Exit Music, hoe magisch was dat...).
Het is, mijn idee, ook wel hoe je er zelf in staat. Bij elk concert zullen er mensen zijn die kletsen – ik heb het in ieder geval nog nooit niet meegemaakt. Zeg er iets van of ga elders staan – bij Michael Kiwanuka koos ik voor het laatste. Enkele meters verderop perfect kunnen genieten van het naar mijn gevoel verder doodstille concert, wat echt mooi was.

Hier erover klagen heeft in ieder geval geen nut. Bovendien het lijkt daardoor altijd erger want iedereen heeft er wel eens last van.

Verder vind ik een soort bewustwordingscampagne geen verkeerd idee. Er is een vast een manier te bedenken waarop dit niet dwingend klinkt maar de boodschap toch over komt.

Overigens, het jaar na Radiohead toevallig gesproken met de man die verantwoordelijk was voor al het geluid op BKS. Hij vertelde me dat ze tijdens Radiohead vrienden en collega's in het publiek hadden gevraagd na elk lied Ssstt te zeggen. Zo kan het dus ook.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Ik hoop al jaren dat ze een samenwerking aangaan met Draaimolen en hun een podium te laten cureren.
Dat dat nog niet gebeurd is, verbaast me eigenlijk ook. Milo en Maurits zijn vrienden namelijk, al weet ik niet hoe close ze zijn. Maurits is ook al vaak bij Draaimolen geweest. Plus qua idee van het festival passen ze ook perfect naast elkaar.

Draaimolen heeft volgende week zaterdag wel een podium bij Nous'Klaer in Rotterdam.

• Leuk
Ik vind het ook wel echt vreemd dat ze 's nachts niets energieker boeken. Als je zag hoeveel energie er nog was tijdens Nia Archives haar set, dan ben ik zeker dat er heel wat mensen graag verder wilden feesten op iets uptempo tot diep in de nacht. Maar net zoals ik zijn heel wat mensen een halfuur later teleurgesteld teruggekeerd omdat er echt niets meer speelde met wat energie & zoiets gaat je echt niet wakker houden om 2u.

Maar misschien doen ze het wel om geluidsoverlast te beperken? Al vind ik nu niet dat wat uptempo house of techno perse meer geluidsoverlast moet veroorzaken.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en mwg
Ik zou een BKSxDraaimolen samenwerking heel vet vinden, maar ik denk dat Milo het druk genoeg heeft met het eigen festival. We moeten niet vergeten dat Draaimolen tegenwoordig zelf al tegen de 10.000 bezoekers aan zit. Vroeger met de Dudok-avonden was het nog wel te combineren, nu lastig denk ik. Als je de 3voor12 docu kijkt van vorige jaar ziet, lijkt het bordje nu al te vol.

• Leuk
Heeft iemand een lijstje van de prijzen van de huisjes van 2025? Vrienden van mij willen misschien een huisje? Dan weten ze waar ze een beetje op moeten rekenen en of dat het wel waard is?

Kun je straks huisjes apart kopen van je kaartje? Of alleen in combinatie?

Mijn ervaring op BKS:

Vrijdag:
De acts die ik zag konden me niet heel erg boeien. The Vices, Nilüfer Yanya, Glass Beams; het was me allemaal net wat te rustig of niet goed genoeg (The Vices). Het wat minder sterke programma wreekte zich hier wel.
Erol Alkan was tof, maar dat was ook het moment dat de hitte bij mij begon op te tellen. Oké, ik had niet alleen water op, maar dit had ik nog nooit gehad. Ook te veel water gedronken om te proberen van mijn hoofdpijn af te komen die ik vrijwel direct bij aankomst had. Dat viel evenmin goed. Hoe dan ook, om 12 uur 's nachts was ik volledig uitgeteld en ben ik naar huis gegaan. Bizarre ervaring, ik kon mijn ogen niet eens meer open houden, zo moe was ik.

Zaterdag:
Prima geslapen en nergens meer last van. Eerst naar The Floor, maar de Nonchalange yacht rock dj-set viel tegen: waar was de yacht rock?
Toen het eerste album van The Streets uitkwam, veranderde dat naar welke muziek ik luisterde. De impact van dat album op mij is niet te onderschatten. Inmiddels is hij wel een beetje een feestversie van zichzelf geworden, maar ik mag hem desondanks nog steeds zeer. Leuk was ook dat ik een van onze jongens crowdsurfen voorbij zag komen, juist toen ik hem vooraan was gaan zoeken.
Kneecap was zo'n concert waar alles bijeenkwam: momentum, performance, spelplezier, dankbaarheid en vooral hits. Of je de muziek nu kunt waarderen of niet, het zijn vrijwel alleen maar bangers. Heerlijke moshpit ook – ik vermoed omdat er gelukkig ook steeds meer dames mee doen, het is net wat minder lomp. Voor mij absolute nummer 1 van het festival.
Ik ben dus duidelijk geen persoon die concert na concert afloopt, want de volgende was pas Caribou (had ook geen zin om direct uit het goede gevoel van Kneecap te komen). Gewoon een heel goed concert zoals we van ze verwachten.
Nederland vs België was leuk, al was het in de opbouw van de set wel wat minder. Conclusie: Nederland de pophits, België de alternatieve hits.

Zondag:
Ik ben nu eenmaal een groot fan van St. Paul en The Floor – wat mij betreft de usp van BKS – en aangezien we daar nog niet echt lang waren geweest, ben ik daar het grootste deel van zondag blijven hangen. De dag voelt een stuk korter dan wanneer je concerten ziet, maar ja. Wel nog het laatste helft van Fcukers en het grootste deel van Michael Kiwanuka gezien. Eerste was een lekker hyperactief optreden, MK een prachtige afsluiter. Daar met z'n allen in de open lucht luisteren naar zulke gevoelige muziek is een geweldige ervaring. Beter dan knallen met Justice, als je het mij vraagt.

Kortom, zeer genoten van BKS. Ik houd ontzettend van muziek, maar BKS draait voor mij toch meer om het gezelschap van mijn vrienden, die er ook vrijwel allemaal waren, gesprekken met anderen, genieten van The Floor. En dat is uitstekend gelukt. Ik vind het wat dat betreft nergens fijner.

Kaartjes voor 2026 zijn al binnen.

Heeft iemand een lijstje van de prijzen van de huisjes van 2025? Vrienden van mij willen misschien een huisje? Dan weten ze waar ze een beetje op moeten rekenen en of dat het wel waard is?

Als je nu in de presale een kaartje koopt, kun je straks met voorrang een huisje erbij boeken, Zodra de reguliere verkoop begint, kun je alleen nog accommodaties inclusief kaartjes kopen, als ik het me goed herinner.

Hoewel ik dit jaar ook een aantal keer heb gezien dat je de optie hebt je gekocht kaartje te 'upgraden' met een accommodatie, dat deden ze waarschijnlijk omdat ze nog niet uitverkocht waren.

Zal even kijken of ik de prijzen nog ergens vind.

• Leuk
Waarderingen: LIBOH

Kan niet echt een lijstje vinden, maar wij zaten in een lodge op het Safari Resort en betaalden zo'n € 240 p.p. (6-persoonshuisje met alles erop en eraan, zelfs een saunaatje in de badkamer). Als je een grotere lodge, een glamping tent (huisje, maar dan met tentdoek) of een huisje op het Lake Resort boekt, zou je hier misschien nog wat op kunnen besparen per persoon, maar dan heb je een idee waar je aan moet denken.

• Leuk
Waarderingen: LIBOH
Ik ben eigenlijk nooit zo goed in lange stukjes typen, maar bij deze een paar van m'n hoogtepunten van het weekend:

• Magdalena Bay Absoluut hoogtepunt voor mij. Ergens ook geen verrassing, want Imaginal Disk is mijn op één na meest beluisterde album van afgelopen jaar en die speelden ze integraal, maar ze moesten het nog wel even waarmaken. Dat hebben ze wat mij betreft, ondanks crashende visuals, volledig gedaan. Ik was ergens bang dat ze veel gebruik zouden maken van de backing track voor de vocals, maar dat was gelukkig niet zo.
  • Kneecap Je kon merken dat het pro-Palestina sentiment relatief breed werd gedragen afgelopen weekend, en dat kwam tijdens het optreden van Kneecap helemaal naar boven. Dat zorgde voor mij voor een moment van saamhorigheid, en dat tijdens één van de grootste moshpits die ik ooit heb gezien tijdens BKS. Ben echt heel erg benieuwd waar deze jongens zijn over drie jaar.
  • Waxahatchee Volgens velen was het een beetje een saaie set, en daar kan ik me op zich wel in vinden, want het was wel allemaal redelijk downtempo, maar ik vond het zo ontzettend mooi en heb toch ook wel een paar traantjes moeten wegpinken bij Right Back To It. Hier stond echt een totaal andere (en vooral betere) Waxahatchee dan in 2018 in de FIVE. Ik las dat ze misschien hun eerste albums opnieuw willen opnemen in de stijl van de nieuwere albums zodat ze die nummers ook weer live kunnen spelen. Dat lijkt me deze act nog beter te gaan maken en dan mogen ze wat mij betreft weer terugkomen. Dan op een mooi plekje in de zon op de ONE?
  • Pigs, Pigs, Pigs, Pigs, Pigs, Pigs, Pigs Volgens mij was het tamelijk rustig in The Secret, maar nadat de pit eenmaal op gang kwam (en één guy z'n biertje sneuvelde die daar redelijk pissed om was) was het van begin tot eind beuken. Ligt het aan mij of wordt de vloer van de Secret heel glad als er bier op valt? Ben een paar keer bijna lelijk onderuit gegaan daardoor. De muziek zelf is nog wel wat samey, ze doen eigenlijk het zelfde als veel andere doom/stoner metal bands, maar dan net iets minder speciaal, maar het zorgde wel voor één van de leukere optredens van het weekend voor mij.
  • Deftones Dit niet helemaal kunnen kijken omdat we op tijd naar Magdalena Bay wilden, maar het was leuk om te zien dat zo'n oude band vooral bij de jeugd zo goed werkt. Ook veel dagjesmensen gezien die speciaal voor Deftones kwamen. Ze zetten volgens mij een goede set neer, en uiteindelijk vond ik het prima passen op BKS.
  • Michael Kiwanuka We waren eerst eigenlijk niet van plan om te blijven omdat we echt kapot waren, maar het klonk zo goed dat we deze nog wel hebben afgekeken. Dit voelde eigenlijk nog het meest als een afsluiter zoals voor covid, ook al is hij wat kleiner dan dat natuurlijk.
Andere opmerkingen:
  • De clash Nia Archives/Kabeaushé/The Dare leek voor ons één van de moeilijkste van het weekend te worden. We gingen voor Nia Archives want we vonden haar muziek het leukst. Daar hebben we ons in vergist, want ze speelt blijkbaar een jungle DJ-set live. Dat is aan ons echt niet besteed, dus zijn we maar snel doorgegaan naar Kabeaushé in The Casbah. Dat kwam live ook echt totaal niet tot z'n recht, dus liepen we snel door naar The Dare. Dat was eigenlijk nog het leukst, maar het smaakte wel een beetje naar lauw bier. Maar goed, Girls live was leuk, dus prima afsluiter van de dag.
  • The Casbah kan wat mij betreft zo echt niet. Volgens mij kon niks daar tot z'n recht, en het heeft voor ons zwaar meegewogen in het bepalen van clashes. Daarnaast staat het ook zwaar in de weg voor de doorstroming tussen de Secret en de ONE. Wat mij betreft zetten ze op de plek waar vroeger de FIVE stond weer een soortgelijk klein podium en verplaatsen ze die kilo kilo vintage toko naar dat open plekje waar een paar kunstzinnige bankjes stonden waar het hele weekend letterlijk niemand was. Ze doen artiesten volgens mij ook echt geen plezier met de huidige Casbah.
  • Niet Niks mag wat mij betreft rechtstreeks de prullenbak in. Wat een gedrocht daar in het mooie bos, en wat een teringherrie. Overigens is er ook overdag helemaal niemand daar, maar moet het wel je lol bij de TWO vergallen.
  • De kibbeling van Zijpe Stijl was voor mij dit jaar een totale deceptie. Tot aan twee keer toe geprobeerd, maar het is niet meer hetzelfde helaas. Niet meer headlinerwaardig voor mij. Alsof ze de kruiden vergeten zijn mee te nemen. Maar een andere foodtruck daarentegen..
  • De butter chicken van Bollyfoods was echt ontzettend lekker. Ik ging voor een grote butter chicken en dat was ook echt wel een prima portie, en heerlijk dat het was. Nieuwe headliner!
  • Grappig om te zien hoe niet-uniek mijn Fontaines D.C. shirt op de zaterdag was. Ik heb zoveel mensen er mee zien lopen. Zelfs nog een kleine groepsfoto met z'n 3en gemaakt. Dat was echt lachen, en een hoogtepunt van mijn weekend.
  • De ciderbar is eigenlijk echt wel een meerwaarde voor BKS. Heerlijk om niet alleen maar bier te hoeven drinken. Maar die hebben het dit weekend niet kunnen winnen van mijn nieuwe favoriete BKS-drankje:
  • Sangria! Toen we dit jaar voor het eerst het terrein opliepen met 32 graden en er stond een Sangria kraampje voelde dat als een geschenk van de goden. Het zat wat uit de buurt bij de Secret, dus we hebben er niet al te veel kunnen halen, maar dit is echt een fijn drankje met die temperaturen. En omdat het op BKS tegenwoordig elk jaar 30 graden lijkt te zijn is dit vast een blijvertje voor ons.

Kan niet echt een lijstje vinden, maar wij zaten in een lodge op het Safari Resort en betaalden zo'n € 240 p.p. (6-persoonshuisje met alles erop en eraan, zelfs een saunaatje in de badkamer). Als je een grotere lodge, een glamping tent (huisje, maar dan met tentdoek) of een huisje op het Lake Resort boekt, zou je hier misschien nog wat op kunnen besparen per persoon, maar dan heb je een idee waar je aan moet denken.
Dank je wel voor het nakijken in ieder geval.

De ciderbar is heel leuk, en je kan er echt eens iets ontdekken. De craftbeer stand mag wel iets anders aanbieden dan Leffe en Karmeliet, kan je toch moeilijk craftbeer noemen.
Als biersnob werd ik hier ook niet echt warm van nee.. en om nou met 30 graden een Kwak te gaan drinken😅

• Haha
Waarderingen: Jojo
Nog een heel snel stukje, maar wat is Best Kept Secret toch een fijn festival. Dit was voor mij de eerste keer het hele weekend, maar het is echt een lange tijd geleden dat ik zó onwijs genoten heb op een festival. Ik denk dat dit gedeeltelijk komt doordat alles nieuw is en doordat ik zelf er vooral wat relaxeter inging (niet van hot naar her rennen, maar echt de tijd nemen voor alles en geen FOMO als je door vermoeidheid wat overslaat), maar ook door het vele moois dat dat geprogrammeerd stond. Voor mij sprongen Magdalena Bay, Kneecap, Soulwax en Kaat van Stralen (wat een volwassen artiest is dat al!) er wel echt bovenuit. Door wat problemen qua programma-in-het-hoofd (geen fysieke programmaboekjes is wel jammer, zeker als je je telefoon niet mee hebt) Nilufer Yanya wel gemist (ik was in de veronderstelling dat beide kon), maar dat kon ik dus goed hebben dit keer. Het is gewoon allemaal zo ongedwongen, mensen zijn relaxed, eten is top, terrein is prachtig. Verder genoten van Droom Dit, Orchestre Boabab, Personal Trainer, Spelling, Ugly (the Wheel misschien wel het beste nummer van het weekend), Michael Kiwanuka, Glass Beams, TV On the Radio (al greep het me minder dan menig persoon hier), Rats on Rafts, Kebeaushé, SPELLLING, Spinvis, Nonchelange en Sef.

En, tot slot, the Floor is echt een unique selling point van Best Kept Secret en er is imo geen concept op een ander festival dat hieraan tipt. Zovaak langsgelopen en dan toch even een kwartiertje blijven. Altijd wel iets lekkers, ook om kort even te dansen op wat dode momenten. Onverwacht onwijs genoten van Erol Akyol (Weet iemand welk genre dit was? Helemaal in mijn straatje:)), en ook Nederland vs. België toch wel verbroederend. Sowieso blij om zoveel Vlamingen op het festival te hebben -- als Brabander voelt het toch een beetje als thuiskomen. St. Paul is een BKS-legende en ik ben vanaf vandaag trouw luisteraar van St. Paul's Boutique.

Users who are viewing this thread