Ohmy, eerste volledig weekend BKS zit erop! Onwijs van genoten, het heeft de verwachtingen overtroffen. Van tevoren was ik wat sceptisch over de line-up met name de headliners waren voor mij herhalingen van shows die ik vorig jaar had gezien. Maar na de aankondiging van Soulwax en een leuke deal via de resale toch gegaan. Goed ingeluisterd, een paar leuk nieuwe acts ontdekt en loopschemaatje gemaakt. Muzikale highlights:
- Soulwax persoonlijke hoogtepunt en in mijn opinie ook een meesterboeking van BKS. Helemaal niet zo bekend bij de Nederlanders, ik ken ze pas sinds Lowlands vorig jaar, maar deze show heeft me omver geblazen. Drie drummers zo goed op elkaar afgestemd, drie muzieknerds die helemaal opgaan in de synths, en heerlijke nummers die ons meevoerden van synthdance naar rock naar full on techno. De lichtshow erbij was ook indrukwekkend. Ik heb mijn ogen uitgekeken en heerlijk gedanst.
- Kneecap; fan sinds de film en genoten van de energie explosie die ze teweegbrachten. Paar goede nummers, maar vooral genoten van de boodschap die ze met ons deelden en zo goed met publiek resoneerde. Moshpit erbij en de samenhorigheid was compleet
- Michael Kiwanuka; perfect voor de zondagavond. We waren moe, het muisstil om ons heen, de schemering viel, en Michael werd een baken van warmte en licht. Prachtig
- Personal Trainer; het duurde even voordat ik er goed inkwam, maar de set werd beetje bij beetje gelaagder en energieker. Goede band
- Dj St Paul; hij maakt zijn naam als BKS legende waar, altijd wel een heerlijk plaatje op de dansvloer als je langsloopt
Andere acts waar ik van heb genoten zijn
Kaat van Stralen,
Maria Iskarot,
Kabeaushe,
YinYin (eindelijk geboekt op een grotere festival!),
Kae Tempest (wow!),
Ugly,
Rats on Rafts en de dj set van
Spinvis. De sets van
Glass Beams,
Orchestra Baobab, the
Vices,
Magdalena Bay, en
Droom Dit waren wel aardig maar konden mijn aandacht niet voor een lange tijd vasthouden. Magdalena Bay had ik misschien beter moeten inluisteren, of ik was gewoon te moe, maar het lukte me niet om op de tekst te concentreren en daardoor werd de muziek en haar stem best eentonig.
Eefje de Visser was wat teleurstellend; omdat ik haar al vaak heb gezien en ik ook naar andere acts wilde hebben we vanaf de zijkant toegekeken, en daar pakte ze ons niet. Ze voelde ver weg, de liedjes voelde qua tempo en stem best eentonig, en de set was met een groot deel uit Bitterzoet braaf.
TV on the Radio,
Caribou,
The Dare en
Deftones maar voor de helft gezien omdat ze clashte met andere acts, maar wel zeker genoten van het stuk dat ik wel heb gezien. Zeker jammer dat ik niet de energie en tijd had om volledig op te gaan in de crowd van Deftones, op een andere dag en ander slot was ik er graag bij geweest. Tot slot
Elephant (zoals altijd te vroeg),
Nia Archives,
Lander en Adriaan,
Nilüfer Yanya,
Amenra,
Spelling,
Snapped Ankles,
Brass Rave Unit en vast nog veel meer moois misgelopen
Al met al veel gezien, lekker gedanst, en toch ook het gevoel gehad dat we niet hoefden te haasten en we alles op ons gemakje konden doen. Het is inderdaad echt een relaxed festival! Het terrein is fijn, de camping in de bossen aan het meer is fijn, de sfeer is goed, de mensen zijn relaxed en open. We hebben veel leuke praatjes met verschillende mensen gemaakt, meer dan op een LL of DTRH. Ik kan een randprogramma vol met cultuur zoals bij Lowlands of creativiteit bij Down the Rabbit Hole heel erg waarderen, maar het randprogramma van BKS bestaande uit lekker eten, kletsen en relaxen in een hangmat is ook echt de moeite waard! De Floor brengt het randprogramma en het muziekprogramma van de grote stages mooi samen. Tot slot zijn jullie ook een fijn publiek, met een leuke mix aan jong en oud en een (tikje) alternatief.
Een persoonlijk nadeel was het zand, ik was met lichte keelpijn naar het festival vertrokken en ben al snel snip en snipverkouden geworden. De keelsnoepjes die werden uitgedeeld waren een lifesaver. Verder vind ik het jammer dat op de camping het afval niet gescheiden ingeleverd kan worden zoals bij de MOJO festivals, het blijft zonde dat zoveel camping afval bij het grijs vuil wordt gezet. Maar, dit zijn puntjes op de i. BKS 2026 gaan we zeker overwegen!