Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
Begint er inderdaad weer mooi uit te zien! Hopelijk Heretoir, Sylvaine, Author & Punisher en Dodheimsgard op zondag, dan wordt het sowieso een dagticket.

@MetalLimbo: hoe was Weather Systems op Midsummer Prog? Heb er niet al te beste verhalen over gehoord. Op woensdag in Tilburg was het zeer goed, maar toen gaf Daniel al aan dat hij ziek begon te worden. En dat heeft blijkbaar doorgezet?

Begint er inderdaad weer mooi uit te zien! Hopelijk Heretoir, Sylvaine, Author & Punisher en Dodheimsgard op zondag, dan wordt het sowieso een dagticket.

@MetalLimbo: hoe was Weather Systems op Midsummer Prog? Heb er niet al te beste verhalen over gehoord. Op woensdag in Tilburg was het zeer goed, maar toen gaf Daniel al aan dat hij ziek begon te worden. En dat heeft blijkbaar doorgezet?
Het was niet echt optimaal idd, maar wat wel eigenlijk die dag met al die regen en kou en whatnot?
Bij het voorlaatste nummer van Sylvan viel de stroom uit, ook een mooie anticlimax... 🫤
James Lascelles van Wheel zat het halve optreden druk te gebaren naar de geluidsman.
En ook Daniel Cavanaugh (die er overigens eerder als een typetje uit Little Britain uitzag) klaagde al vanaf het begin over allerlei problemen voorafgaand aan het optreden.

1748526107098.png

Toch heb ik heerlijk genoten (tenminste van de muziek en de biertjes, niet zozeer van het weer.. 😉).
Vooral Soen was echt magisch en headlinerwaardig!
Speelden eigenlijk met gemak anderhalf uur vol, zonder ook maar te vervelen.
Hebben inmiddels dan ook al een imposante setlist, wat hen wat mij betreft toch langzaam klaar maakt voor de hogere plekken op line-ups, ook op de grotere festivals!

Top-alles:
  1. Soen!!
  2. Solstice (heerlijke sfeer en feelgoodmuziek van deze aimabele, onderschatte band!)
  3. Weather Systems (vooral de Untouchable-trilogie, waar ze gezien de omstandigheden gelijk mee begonnen)
  4. Haunt The Woods (enige optreden binnen, op het balkon in de foyer; wát een stem en charisma die zanger; band was zelf ook foto's van het publiek aan het maken uit ongeloof voor de enthousiaste ontvangst)
  5. Sylvan
  6. Wheel (bijna Tool-esque)
  7. PreHistoric Animals (helaas mijn favoriete nummer niet gespeeld)
  8. Lux Terminus (instrumentaal gaat bij mij meestal wel wat sneller vervelen, maar het live-debuut nummer met gastzanger Ross Jennings van Haken maakte dat wel voor een groot deel goed)
  9. Paatos
  10. Alex Henry Foster
  11. Heath
  12. Neal Morse & Friends (fijne, John Denver-achtige stem, maar mij iets te christelijk allemaal; na 2 nummers ofzo naar huis gegaan, ook al vanwege de kou enzo)

Laatst bewerkt:
Svalbard heeft aangekondigd in 2026 te gaan stoppen. Ze komen dat jaar o.a. nog met een laatste tour in Europa.

Erg jammer wel! Vond dat laatste album alsook hun show op Soulcrusher erg sterk.

• Verdrietig
Waarderingen: duck, johanra en Jamel
Paradise Lost heeft ook al hun drummer ontslagen. Wegens creatieve redenen. Kan misschien wisselen met die van In Flames🤦‍♂️

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Dit weekend 3 dagen naar het Dunk! Festival in Gent geweest, zowat het mekka voor post-rock en aanverwante genres.
Door grote renovatiewerken in de Vooruit waren dit jaar slechts 2 ipv 4 zalen beschikbaar (de grote concertzaal en de theaterzaal) hierdoor was er dus 1 podium minder en het andere podium werd verplaatst naar Club Wintercircus aan de overkant van de straat.
Voordeel van minder podia was wel dat je alle optredens in de main/concertzaal kon zien zonder clashes.
Verder blijft Dunk een gezellig festival waar mensen uit vele landen met gezamenlijke interesse in post-genres naar toekomen. Festivalmerch kon je dit jaar op voorhand bestellen en afhalen. Verder waren er ook nog uitgebreide stands van het Dunk label en Pelagic waar de vinyl collectie kon aangevuld worden. Speciaal voor het festival was er ook een Dunk biertje dat bij mij althans goed in de smaak viel.

Dag 1

An Corporation (Concertzaal) ( 5 )

Europees debuut van deze chinese post-rock band, vond deze vooraf wel goed klinken. Hadden redelijk wat technische issues en je zag toch ook wel dat ze nog niet de live ervaring hebben om hiermee om te gaan. Bij momenten klonk het wel heel goed dus in de toekomst krijgen ze zeker nog een herkansing.

Overhead, The Albatross (Concertzaal) ( 10 )

Het is dat ik ze pas ontdekt heb nadat de albumlijst ingediend was anders had I Leave You This zeker de top 5 van 2024 gehaald. Als een band een topalbum ook kan omzetten in een geweldige live show dan is de winnaar van de dag gekend. Songs als Your Last Breath, Hibakusha en Paul Lynch werkten live heel goed met speciale vermelding voor het einde van die laatste song die min of meer a capella eindigt.

Black Aleph (Wintercircus) ( 8 )

Australische groep die post-metal en doom combineert met oosterse muziek gebruik makend van gitarist, cellist en een percussionist die speelt op een Iraanse Daf drum. Doet op een of andere manier wat aan Neurosis denken. Mooi optreden.

Hemelbestormer (Concertzaal) ( 8 )

Om de groepsnaam kracht bij te zetten speelden ze tegen achtergrond van beelden uit de ruimte.
Ze speelden 3 songs uit het aankomende album The Radiant Veil (Usil / Tinia / Satre) die live toch wel heel goed klonken. Vooral het niet eerder gehoorde Tinia viel mij in zeer positieve zin op.

Maybeshewill (Concertzaal) (8)

Zij werden aan de lineup toegevoegd als vervanger van Sólstafir en gaven een hele goede show.

Wreckmeister Harmonies (Theaterzaal) (8)

Stond eerst niet op de planning maar door een gunstige verandering in de timetable ook de kans gekregen om te gaan zitten in het pluche van de theaterzaal voor wat drone en ambient op gitaar en viool aangevuld met random geschreeuw door de zanger en dat alles tegen de achtergrond van mooie geprojecteerde visuals.

Use Knife (Wintercircus) (9)

Geen gitaren bij deze Belgisch/Irakese groep maar beats, elektronische drums, saxofoon en geluiden uit het Midden Oosten. Hebben goede aanstekelijke, dansbare nummers en een duidelijke politieke boodschap.

Mogwai (Concertzaal) (9)

Eén van de grote post-rock groepen die ik nog nooit eerder zag en ze ontgoochelden zeker niet met hun indrukwekkende wall of sound.
Van kenners die bij alle 4 de Belgische optredens van het laatste jaar waren hoorde ik dat de setlist ook gewoon altijd anders is dus dat is wel mooi voor de echte fans.

Dag 2

Pijn (Concertzaal) (9)

From Low Beams of Hope is één van mijn favoriete platen uit 2024, de set bestond volledig uit de songs van de laatste plaat die heel knap werden gespeeld.

Exxassens (Wintercircus) (7)

Spacy postrock gewoon een goede show zonder meer

Thisquietarmy (Theaterzaal) (9)

Eerder dit jaar heeft deze met Langue Hybride een mooi nieuw album gereleased waar die ipv solo nog eens met een volledige band werkt. Speciaal voor Dunk kwam hij deze plaat spelen met die band.

Junius (Concertzaal) (9)

Deze Amerikaanse post metal/rock band was voor het eerst in 10 jaar terug op Europese bodem en die mogen best wel wat meer langskomen want dit is toch wel heel hoge kwaliteit.

Mouse on the Keys (Theaterzaal) (8)

Virtuoze muzikanten en vooral een geweldige drummer alleen moeten ze hen eens uitleggen dat als je een encore doet op een festival dat je binnen de paar seconden moet terug zijn want anders is het publiek weg naar het volgende optreden :)

Cult of Luna (Concertzaal) (10)

Eén van mijn favoriete bands met mijn favoriete song Dark City Dead Man voor het eerst in de setlist sinds 2016. Kan niet wachten tot de volgende show op Alcatraz al zal er daar waarschijnlijk wel minder speeltijd zijn.

Dag 3

Black Narcissus (Concertzaal) (9) Post-rock duo uit Belgie die eerder dit jaar een heel goede plaat There Lingers One Who's Long Forgotten hebben gereleased. De informatie bij dit album meldde dat er enkel gebruik gemaakt wordt van drums en basgitaar en nu ik ze live gezien heb blijkt dit nog waar te zijn ook.

Treebeard (Concertzaal) (7)
Deze Australiërs maakten hun Europese debuut en speelden zeker in het begin een paar sterke songs, maar ze hebben nog een paar extra songs nodig om de aandacht vast te houden gedurende de hele set.

Stories From The Lost (Wintercircus) (6)
Op plaat pakte zeker de laatste mij niet erg en de live ervaring bracht daar weinig verandering in.

I Hear Sirens (Concertzaal) (8)
Een post-rock show waarvoor je naar Dunk gaat.

De Mannen Broeders (Theaterzaal) (8)
Project van Colin van Amenra samen met Broeder Dieleman die een pianiste en 3-koppig koor meebrachten vond dit wel mooi al vraag ik mij wel af wat de buitenlandse bezoekers er van vonden want de voorstelling is volledig in het Nederlands en bestaat naast muziek ook uit poëzie en als je dan het Nederlands niet machtig bent... Bij elke gelegenheid muisden er in ieder geval wel wat mensen weg.

A Swarm Of The Sun (10) Net als op Pelagic Fest vorig jaar een mooi meeslepend optreden maar nu zonder technische problemen.

Year Of No Light (Concertzaal) (11)
Eén van de gitaristen die lange tijd out was door ziekte was er nu opnieuw bij en zijn vervanger kwam ook gewoon nog meedoen wat het totaal dus op 4 gitaristen, 1 bassist en 2 drummers bracht.
Op speciaal verzoek van Dunk kwam de groep het album Ausserwelt uit 2010 integraal spelen. De setlist werd nog aangevuld met Alètheia & Stella Rectix. De wall of sound bij Mogwai eerder was indrukwekkend maar wat Year Of No Light tevoorschijn toverde grensde aan het ongelofelijke, als je dacht de climax is nu wel bereikt ging er gewoon nog een laag over. Dit is toch ook één van die bands die je live moet zien om te beseffen hoe goed die wel niet zijn.
Dit is dus ook weer een optreden om naar uit te kijken op Alcatraz al zal de setlist daar natuurlijk heel anders zijn en is het mij ook een raadsel hoe ze al dat materiaal op het podium van La Morgue gaan krijgen :)

Het was in ieder geval weer een hele mooie editie en volgend jaar ben ik er gewoon weer bij.

Vind zelf de zaterdag het minst interessant van de 3, ik overweeg nog een last minute swap voor de Heilung dag en de zondag.
Ik vind de zaterdag ook veruit de zwakste dag. Veel te veel generieke thrash.
Eigenlijk springt voor mij persoonlijk alleen Baest erbovenuit, al zal ik ook vast wel een goed kijkje gaan nemen bij de meeste andere bands.

De zondag heeft ook best veel relatief nietszeggende namen, maar dan voornamelijk old-school death.
Maar daar staan wel wat meer namen die ik wil zien, zoals In Flames, Meshuggah, In Flames, Sylosis, Textures en uiteraard Gutalax :poop:🤘 (jammer wel van het afzeggen van Nephylim).

De vrijdag is voor mij de meest interessante dag, met Heilung, Alcest en The Hu. Dat wordt een lekker avondje!
Toch zal ik de zaterdag en zondag me ook vast wel vermaken, met de nodige aanwezige vrienden en natuurlijk de craft beer bar! :cool:🍻

• Leuk
Waarderingen: johanra en Dr. Hannibal
Ik vind de zaterdag ook veruit de zwakste dag. Veel te veel generieke thrash.
Eigenlijk springt voor mij persoonlijk alleen Baest erbovenuit, al zal ik ook vast wel een goed kijkje gaan nemen bij de meeste andere bands.

De zondag heeft ook best veel relatief nietszeggende namen, maar dan voornamelijk old-school death.
Maar daar staan wel wat meer namen die ik wil zien, zoals In Flames, Meshuggah, In Flames, Sylosis, Textures en uiteraard Gutalax :poop:🤘 (jammer wel van het afzeggen van Nephylim).

De vrijdag is voor mij de meest interessante dag, met Heilung, Alcest en The Hu. Dat wordt een lekker avondje!
Toch zal ik de zaterdag en zondag me ook vast wel vermaken, met de nodige aanwezige vrienden en natuurlijk de craft beer bar! :cool:🍻
Voor mij persoonlijk is die vrijdag echt niet interessant, heb eigenlijk niks met Heilung. Op zondag slechts een interessante naam voor mij: Sylosis

Ohja en Gutalax, die heb ik in Rotterdam gezien vorig jaar. Was wel leuk. Maar om het serieus te nemen ... daar heb ik toch moeite mee! Laat staan dat ik m'n bed er voor uit ga komen.

Gutalax vind ik een topband. Om 4u smiddags met een halve liter in je hand zijn die ideaal. Vind het jammer als die zo vroeg op de dag staan. Dit is echt zo'n band waar je echt al wat voor op moet hebben vind ik :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: NoLifeIzegem
Café Nocturna in Hasselt zou sluiten? Iemand die de reden kent?
Sorry dat ik er zo laat pas op reageer, maar heb de reden kunnen bemachtigen.

De persoon die het pand van Nocturna(/ex-café Ambiorix) heeft overgekocht wil het niet langer verhuurd zien als café. Daarom is de huidige huurder (Dave, barman) genoodzaakt om het pand te verlaten. Hij gaat iets verder van ons Limburg huis, namelijk in Antwerpen, een andere horecazaak overnemen.

• Leuk
Waarderingen: Special Monkey
Sorry dat ik er zo laat pas op reageer, maar heb de reden kunnen bemachtigen.

De persoon die het pand van Nocturne(/ex-café Ambiorix) heeft overgekocht wil het niet langer verhuurd zien als café. Daarom is de huidige huurder (Dave, barman) genoodzaakt om het pand te verlaten. Hij gaat iets verder van ons Limburg huis, namelijk in Antwerpen, een andere horecazaak overnemen.
Ooh?werkt dat zo in België? Zit er dan niet automatisch een horeca bestemming op het pand? In Nederland moet je dat dan volgens mij aanvragen als er een andere bestemming als in dit geval horeca op het pand moet komen.

Ooh?werkt dat zo in België? Zit er dan niet automatisch een horeca bestemming op het pand? In Nederland moet je dat dan volgens mij aanvragen als er een andere bestemming als in dit geval horeca op het pand moet komen.
Ik heb zelf géén flauw idee hoe het hier in België werkt! Heb enkel de gedeelde info vernomen van de barman op de allerlaatste openingsavond afgelopen zaterdag, maar meer kan ik ook niet zeggen.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Zanger IOTTUN niet mee op tour.
Wel nieuw album met hem in 2026.
Best wel domper..maarja.

Bijlagen

• Screenshot_20250603_103111_X.jpg
    Screenshot_20250603_103111_X.jpg
    216,4 KB · Weergaven: 19
  • Wow
Waarderingen: Dr. Hannibal
Voor de turnstilefans in België, denk dat dit de enige plek is in belgie waar je donderdag naar de turnstile film bij het nieuwe album kan:

Users who are viewing this thread