Lowlands 2025

Zit net dit artikel te lezen: https://festileaks.com/2025/05/15-o...ne-up-voor-primavera-sound-2025-in-barcelona/
Alle podia daar hebben een naam van een sponsor. Wat zouden jullie ervan vinden als Lowlands dit ook doet (inc. aankleding van de podia) en dat er daardoor veel sponsorgeld binnen komt om prijzen te drukken of een duurder programma neer te zetten?
Ik vind dat er al veel sponsering is op LL, ook van merken die geen of weinig toegevoegde waarde hebben. Voor mij enkel wanneer er een goede samenwerking is met een toegevoegde waarde.

Dat nieuwe nummer van Weval jongens. Wat een dansplaat. Ze blijven mij eigenlijk telkens weer verbazen. Ze zouden echt een AFAS verdienen met fullband.

Ze staan in de AFAS als RÜFÜS DÜ SOL er ook staan ;)
Zelden dat ik erg uitkijk naar het voorprogramma, die nieuwe nummers zijn tof! Benieuwd wat voor show dat gaat zijn live :)

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: StevieU2 en MarkD
Dat nieuwe nummer van Weval jongens. Wat een dansplaat. Ze blijven mij eigenlijk telkens weer verbazen. Ze zouden echt een AFAS verdienen met fullband.

Die zijn dus juist sinds een paar jaar weer weggegaan van full band volgensmij :)

Die zijn dus juist sinds een paar jaar weer weggegaan van full band volgensmij :)
Yes I know. Heb ze 3 keer(?) gezien in die setup. Eigenlijk vind ik de shows met alleen Merijn en Harm veel beter/leuker/speelser, maar in een eventuele AFAS mag het wel iets meer body hebben op het podium vind ik

Yes I know. Heb ze 3 keer(?) gezien in die setup. Eigenlijk vind ik de shows met alleen Merijn en Harm veel beter/leuker/speelser, maar in een eventuele AFAS mag het wel iets meer body hebben op het podium vind ik
Ik verwacht dat de show als voorprogramma (zo goed als) dezelfde show wordt als die op LL
Dan kan ik achteraf mooi verslag doen ;)

Toch word ik altijd weemoedig als ik naar Glastonbury kijk. Ik weet dat ik het niet kan vergelijken, maar toch. Waarom is LL (meer) niet zo creatief en losbandig. Elke stages is daar een eigen wereld met eigen aankleding waar werkelijk aan elk detail wordt gedacht. Verschillende soorten barren met allemaal een eigen uiterlijk over het hele terrein. Het feest stopt nooit en elke artiest staat te springen om daar te spelen of draaien. Op LL lijkt het aantal regels en beperkingen nu elk jaar groter te worden. Okay het is groter qua bezoekers maar Engeland is ook groter. Dan zou het hier toch in kleiner verband ook moeten kunnen? Dream on.

Toch word ik altijd weemoedig als ik naar Glastonbury kijk. Ik weet dat ik het niet kan vergelijken, maar toch. Waarom is LL (meer) niet zo creatief en losbandig. Elke stages is daar een eigen wereld met eigen aankleding waar werkelijk aan elk detail wordt gedacht. Verschillende soorten barren met allemaal een eigen uiterlijk over het hele terrein. Het feest stopt nooit en elke artiest staat te springen om daar te spelen of draaien. Op LL lijkt het aantal regels en beperkingen nu elk jaar groter te worden. Okay het is groter qua bezoekers maar Engeland is ook groter. Dan zou het hier toch in kleiner verband ook moeten kunnen? Dream on.
Elk podium heeft, dacht ik, een eigen host die cureert en aankleedt, in ieder geval de kleinere podia. Artiesten spelen er voor een fooi. Heel veel meer publiek dus meer inkomsten. En je kan nu ook zeggen dat de aankleding van Lowlands niks is. Geen festival in Nederland tikt dat niveau aan, heb ik het idee.
En hoezo worden de beperkingen bij Lowlands groter?

Elk podium heeft, dacht ik, een eigen host die cureert en aankleedt, in ieder geval de kleinere podia. Artiesten spelen er voor een fooi. Heel veel meer publiek dus meer inkomsten. En je kan nu ook zeggen dat de aankleding van Lowlands niks is. Geen festival in Nederland tikt dat niveau aan, heb ik het idee.
Glasto is ook nog eens non-profit

Ben even op live fragmenten luister tour van een paar bands waar ik het meest naar uit kijk. Dus bij deze voor de liefhebbers. Als er mensen nog meer live fragmenten/concerten hebben als tips van artiesten die op Lowlands komen, laat maar weten.

Maruja

DEADLETTER

Tramhaus

• Leuk
Waarderingen: Flynn
Ja de aankleding mag echt stuk beter op LL. Sterker nog, vind het persoonlijk zelfs prima als er daardoor een headliner minder komt maar je niet meer op een veredelde kermis op een parkeerplaats rondloopt.

Ja de aankleding mag echt stuk beter op LL. Sterker nog, vind het persoonlijk zelfs prima als er daardoor een headliner minder komt maar je niet meer op een veredelde kermis op een parkeerplaats rondloopt.
Toch heb ik dit gevoel niet echt als ik op Lowlands rondloop. Vergeleken met Pinkpop is het voor mij qua terrein een verademing. Ook vergeleken met Down the Rabbit Hole (hoewel daar het bos gedeelte wel heerlijk was), vind ik het qua aankleding niet heel veel onderdoen.

Vind dat Lowlands best fijne plekken heeft gecreëerd: De laan achter het meertje, de chillplekken rond het kampvuur, het aziatische laantje, het chilll plekje bij the beef chief. Nu heb ik ook alleen DTRH, PP en Sziget als referentiekader hoor, dus misschien ben ik gewoon niet anders gewend.

Zoals ik al zei: het is niet te vergelijken en ik weet dat veel artiesten 'gratis' optreden. En klopt, de aankleding is tof op Lowlands en zeker de laatste jaren zijn er leuke chille plekjes gemaakt.. Maar doe eens gek met kleinere en gekkere podia met een eigen sfeer die je ook op het terrein eromheen ziet, check bv die dance stages of dat bewegende beest eens op Glasto. Laat ook elke bar een feest zijn waar je ook in kunt chillen of aan de bar hangen.

Lees de nieuwe huisregels nog eens door. Geen blikken meer mee, geen sterke drank meer mee, etc. Op Glasto mag alles, je ziet daar zelfs fakkels in het publiek. Hoe vet zou dat zijn als de Alpha heuvel daar ook vol mee staat tijdens een epische act? Ja ik weet dat dat gevaarlijk is ivm vuur, en dat we niet kunnen vergelijken. Vandaar dat ik afsloot met dream on...

• Leuk
Waarderingen: Novis95
Zoals ik al zei: het is niet te vergelijken en ik weet dat veel artiesten 'gratis' optreden. En klopt, de aankleding is tof op Lowlands en zeker de laatste jaren zijn er leuke chille plekjes gemaakt.. Maar doe eens gek met kleinere en gekkere podia met een eigen sfeer die je ook op het terrein eromheen ziet, check bv die dance stages of dat bewegende beest eens op Glasto. Laat ook elke bar een feest zijn waar je ook in kunt chillen of aan de bar hangen.
Kleine gekke podia of secret parties zijn trouwens wmb wel altijd welkom. Zo miste ik vorig jaar het rijdende podium, was altijd een leuk feestje om achteraan te lopen (rennen soms).

Daarnaast ben ik in 2018? ook ergens in een Heineken bar terecht gekomen aan de zijkant/achter de Alpha stage. Hier kon je bier uit glas drinken en stond je voor je gevoel bijna op het podium van de Alpha (achter geblindeerd glas). Volgens mij kon je toen de sleutel bij bepaalde mensen vinden op het LL terrein door opdrachten te doen.

Ik begrijp niets van de kritiek op de aankleding. Die vind ik juist elk jaar nóg iets beter worden. Ja, ze zoeken daarnaast ook de grens op met sponsoring. Soms best passend, soms magertjes, maar nooit óver de grens. En zoals Davidd zegt: veel fijne, intieme plekjes.
Ik zei niet dat de aankleding slecht is he, LL springt er in NL zeker bovenuit.

Wel vond ik de sponsoring vorig jaar ver over de grens en veel te aanwezig. McDonald's zou 15 jaar geleden een reden voor de helft van de bezoekers zijn om niet meer te gaan, nu wordt het zonder morren geaccepteerd. Het is net als de grote steden, die gaan ieder jaar meer op elkaar lijken. Over een paar jaar heeft de Mac bij elk podium een verkooppunt, komt al het meubilair van de IKEA, zit er een Decatholon op de camping, is de vintage-kledingmarkt van Vinted, de merchandise wordt door Zara gemaakt en drinken we Budweiser bier.

• Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: mgbss en Armadildo
Kleine gekke podia of secret parties zijn trouwens wmb wel altijd welkom. Zo miste ik vorig jaar het rijdende podium, was altijd een leuk feestje om achteraan te lopen (rennen soms).

Daarnaast ben ik in 2018? ook ergens in een Heineken bar terecht gekomen aan de zijkant/achter de Alpha stage. Hier kon je bier uit glas drinken en stond je voor je gevoel bijna op het podium van de Alpha (achter geblindeerd glas). Volgens mij kon je toen de sleutel bij bepaalde mensen vinden op het LL terrein door opdrachten te doen.
Er is toch ook altijd zo'n mini rave bij The School of Life snachts? Vind dat soort dingen altijd wel tof en maakt t een plezier om t terrein ook snachts te verkennen

Ik zei niet dat de aankleding slecht is he, LL springt er in NL zeker bovenuit.

Wel vond ik de sponsoring vorig jaar ver over de grens en veel te aanwezig. McDonald's zou 15 jaar geleden een reden voor de helft van de bezoekers zijn om niet meer te gaan, nu wordt het zonder morren geaccepteerd. Het is net als de grote steden, die gaan ieder jaar meer op elkaar lijken. Over een paar jaar heeft de Mac bij elk podium een verkooppunt, komt al het meubilair van de IKEA, zit er een Decatholon op de camping, is de vintage-kledingmarkt van Vinted, de merchandise wordt door Zara gemaakt en drinken we Budweiser bier.

15 jaar geleden was 2010 en ook toen waren de kledingmerken, campingwinkels, telefoniebedrijven en grote drankverschaffers gewoon aanwezig met hun eigen stands en activaties. Dat 'de helft van de bezoekers niet meer zou gaan' door de aanwezigheid van een bedrijf als McDonald's lijkt me ook nogal stug.

Ik ben het met je eens dat het soms wat als te veel aan kan voelen, maar we hoeven het volgens mij ook niet groter te maken dan het is. Er zullen altijd merkactivaties blijven en wat mij betreft is dat prima. Idealiter voegen ze wat leuks/nuttigs/grappigs toe aan het terrein, maar anders lukt het toch prima om er gewoon met een boog omheen te lopen?

Ik begreep overigens totaal niet dat er alleen ijsjes verkocht werden bij de McDonalds. Ik denk dat ik om half 5 's nachts heel blij was geweest als ik ergens een Big Mac had kunnen scoren. Shoot me.

Users who are viewing this thread