Graspop Metal Meeting 2025

Ik wil nog niet beginnen te raden voor GMM 2026... MAAR... als ik het enorme succes zie van de nieuwe single van Sleep Token (wat mij persoonlijk helemaal niet bevalt...) en hun snelle opmars zelfs bij het grote publiek, kan ik niet anders dan mij afvragen of ze volgend jaar nog op Graspop kunnen staan... Ik zie ze liever op Werchter! 🤔🤔🤔

• Leuk
Waarderingen: Wardibal en saurus
Sleep Token gaat GMM gewoon headlinen bij een volgende doortocht. Zou op Werchter - tenzij als Barn headliner - niet tot zijn recht komen. En ik mag het ze van harte gunnen. Caramel is gewoon geschift goed weer.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Paddy
Persoonlijk hoop ik van niet... Ik weet dat deze groep door veel mensen gewaardeerd wordt, maar voor mij is het een dikke nee! Ik vind dit nummer "Caramel" echt afschuwelijk... Ik wil niet als een "oude klager" klinken, maar voor mij is Sleep Token gewoon geen Metal... ze mixen zoveel stijlen dat het onmogelijk is ze in een of ander genre te classificeren, waardoor ze altijd een verdeeldheid zaaiende groep zullen zijn... Geen slechte groep, integendeel! Maar ik vind gewoon dat er de "geschatte limiet" is van wat metal is of niet (bijvoorbeeld: NIN, BMTH, FiR,...) en de "gekruiste limiet", wat het geval is van Sleep Token, dat meer een Post Rock/Pop-groep is die enkele zeldzame Metal-elementen integreert...

Ik kan ook werkelijk helemaal niets met Sleep Token. Ik vind de manier van zang in ‘Caramel’ heel erg veel meer lijken op Post Malone dan op metal.

Als die zanger gewoon z’n mond houdt of ophoudt met die computer-mix eroverheen, kan het best echt heel goed worden.

• Leuk
Waarderingen: Imag en Steph85
Er wordt hier elk jaar weer steen en been geklaagd dat steeds dezelfde 5 groepen komen headlinen. Wanneer dan eindelijk een vernieuwende band klaarstaat om wat frisse wind in een langzaam leegbloedend segment van grote metalbands te brengen, is het weer niet goed genoeg. Sleep Token heeft dan misschien duidelijk invloeden uit heel wat genres, maar hoort toch ontegensprekelijk in het grotere metal-universum thuis. Dat kun je goed of slecht vinden, maar feit is wel dat het een perfecte headliner zou zijn voor GMM.

Er wordt hier elk jaar weer steen en been geklaagd dat steeds dezelfde 5 groepen komen headlinen. Wanneer dan eindelijk een vernieuwende band klaarstaat om wat frisse wind in een langzaam leegbloedend segment van grote metalbands te brengen, is het weer niet goed genoeg. Sleep Token heeft dan misschien duidelijk invloeden uit heel wat genres, maar hoort toch ontegensprekelijk in het grotere metal-universum thuis. Dat kun je goed of slecht vinden, maar feit is wel dat het een perfecte headliner zou zijn voor GMM.
Helemaal mee eens, ik ben geen groot fan van Sleep Token maar het zou gewoon een welkome afwisseling zijn in de kleine headliner poule van gmm.

Bij de aankondiging van Download waren er ook een hoop gemixte reacties, ook een hoop gatekeepers maar ook een hoop enthousiaste mensen. Ben benieuwd hoe hun headline set daar wordt ontvangen. Op Rock Am Ring en Rock Im Park zullen ze ook wel een dag afsluiten gok ik, op de tweede stage. Wellicht dat dat nog gestreamed wordt.

Ik gaf alleen mijn persoonlijke mening. Als ze volgend jaar HL van GMM zijn, ben ik uiteraard blij voor de fans, ook al vind ik dat persoonlijk niet leuk... Zoals voor NIN dit jaar of Tool in 2024...
Als het publiek het leuk vindt, is dat des te beter (maar de meningen zullen zeker verdeeld zijn)... 🙂

• On fire
Waarderingen: Slyder73x
Op basis van de album opnames snap ik de sceptici wel. De live show in de Metal Dome op de editie van 2023 heeft mij echter wel kunnen overtuigen dat ze op een metalfestival thuishoren, en zelfs een headline positie kunnen vullen. Hun live performance staat als een huis, en de softere stukken klinken in die context ook al een stuk steviger.

Wel ben ik van mening dat het beter zou zijn als zo'n band wat langzamer groeide, dus eerst nog eens een jaartje laat in de Marquee kon spelen, dan een keer als sub, en uiteindelijk een mainstage afsluiten, zoiets. Dan kan het publiek er wat meer aan wennen, en kan de band nog wat meer groei laten zien. Maar goed, dat is nu eenmaal iets van deze tijd, snelle hype en explosieve groei. En het is ook weer mooi om een band die nú op de top van hun kunnen is bovenaan je affiche te hebben staan, in plaats van wachten tot ze alweer over hun top heen zijn.

Heb hier gister al genoeg over gezegt en 5 van de 8 of 4 van de 8 is prima want mainstream heb je nodig om mensen te trekken.
Zo kwam ik ook ooit voor het eerst op Graspop en daarna is mijn focus meer naar de Sub Headliners en de andere Podia gegaan.

Men evolueert net als een pokemon

Vind je opmerking (ik snap hem) discussie uitlokkend en ja de ene vond het goed en de ander niet, SO WHAT !!!
Ik hou ook niet van EC en NiN en Tool maar ja ik kom ook niet speciaal voor hun, ik kom voor de rest want die maken mijn festival
Net als vorig jaar ik plezier had aan Fit For a King, Biohazard en Bury Tomorrow.....

(Hmmm denk ineens aan black flame en krijg een tattoo idee)

• On fire
  • Winning
Waarderingen: Piebe71 en Steph85
Op basis van de album opnames snap ik de sceptici wel. De live show in de Metal Dome op de editie van 2023 heeft mij echter wel kunnen overtuigen dat ze op een metalfestival thuishoren, en zelfs een headline positie kunnen vullen. Hun live performance staat als een huis, en de softere stukken klinken in die context ook al een stuk steviger.

Wel ben ik van mening dat het beter zou zijn als zo'n band wat langzamer groeide, dus eerst nog eens een jaartje laat in de Marquee kon spelen, dan een keer als sub, en uiteindelijk een mainstage afsluiten, zoiets. Dan kan het publiek er wat meer aan wennen, en kan de band nog wat meer groei laten zien. Maar goed, dat is nu eenmaal iets van deze tijd, snelle hype en explosieve groei. En het is ook weer mooi om een band die nú op de top van hun kunnen is bovenaan je affiche te hebben staan, in plaats van wachten tot ze alweer over hun top heen zijn.
In 2023 zag ik ze ook in de Metal Dome, en ik kan dat alleen maar bevestigen! Ze hadden toen net "Take Me Back to Eden" uit, maar je voelde toen al dat er meer in die band zat. Ik ben wel fan om ze in de volgende doorkomst als headliner te zien maar dan hoop ik dat ze ook een headliner waardige show kunnen geven (met al het nodige spektakel)!

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dit maakt het alleen maar vreemder dat ze juist dit jaar hebben gekozen voor die exclusive op RaR/RiP

Die explosieve groei hadden ze volgens mij prima kunnen gebruiken om dit jaar door heel Europa headline shows te spelen op alle grote metalfestivals

Wellicht dat ze net als BMTH zich eerst willen bewijzen in het thuisland, om dan volgend jaar overal headline spots te kunnen opeisen.

Bedenk me nu dat BMTH in 2023 ook de grootste show van hun leven speelden op Download 2023, en daarnaast in dat jaar de tweede stage van Rock Am Ring en Rock Im Park afsloten als exclusive boeking. Exact hetzelfde als wat Sleep Token dit jaar doet. In 2023 hadden ze zich op deze manier bewezen en vervolgens werden ze in 2024 door heel Europa heen geboekt als headliner. Qua genre natuurlijk een gekke vergelijking, maar hun pad zou hetzelfde kunnen zijn dus :)

Mocht het nog een keer tot Kiss komen dan graag weer Carcass als Marquee-headliner tegelijkertijd (zoals een paar jaar terug). Sta ik weer bij laatstgenoemde te genieten van onderkoelde Britse humor. De vorige keer openden Jeff Walker cs.: You wanted the best! You got the worst!

(Uit dezelfde categorie is de introtekst op hun Facebookpagina: THE OFFICIAL PAGE OF ARGUABLY THE MOST INFLUENTIAL BAND TO COME FROM MERSEYSIDE SINCE THE BEATLES)
altijd geniaal de bindteksten van Jeff, kijk er alweer naar uit om ze de marquee zien te laten genieten van hun muziek.

• Geweldig
Waarderingen: gmm033
In 2023 zag ik ze ook in de Metal Dome, en ik kan dat alleen maar bevestigen! Ze hadden toen net "Take Me Back to Eden" uit, maar je voelde toen al dat er meer in die band zat. Ik ben wel fan om ze in de volgende doorkomst als headliner te zien maar dan hoop ik dat ze ook een headliner waardige show kunnen geven (met al het nodige spektakel)!
De lichtshow in Vorst was in ieder geval al indrukwekkend, ik zou zelfs headline waardig durven zeggen

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Ik ben geen Sleep Token fan en als ze op Werchter staan, dan zal ik dat alleen maar toejuichen.
Langs de andere kant, als het machtige Livenation beslist om Sleep Token op Graspop te programmeren, dan kan ik daar niet anders dan akkoord mee zijn. Dit zal zeker zijn plaatsje hebben op een metal festival en zelfs ik kan begrijpen dat het een hoge plaats is.
Zal ik daar in het publiek staan, nee, zeker niet, maar ongetwijfeld zal het wel degelijk een publiek trekken wat zich gaat amuseren met de ST-show.

• On fire
Waarderingen: Steph85
De Sleep Token show van afgelopen tour was echt een ervaring die (naar mijn mening) zeker headliner-waardig is. De discussie of ze 'metal' genoeg zijn vind ik eigenlijk ook onzin. De zachtere stukken in de muziek zorgen toch juist voor een dynamisch geheel waarin de hardere stukken veel zwaarder aankomen dan wanneer het hele nummer herrie is? (ik zal geen bands noemen maar er zijn zeker wel headliners waarvan ik de muziek gewoon 1 doffe en monotone bak herrie vind). Na een tijdje kon ik zelfs de rap in Sleep Token nummers waarderen, al vind ik het bij Emergence en Caramel wel erg veel.

Users who are viewing this thread