Graspop Metal Meeting 2025

Ik begrijp wel het laten verrassen maar is een concert ook niet leuker als het mogelijk is alles mee te brullen en de nummers te kennen? Is het dan niet een optie om bv de helft van de set (normaal veranderen die hun setlist niet tijdens een tour) in te luisteren en de helft te laten verrassen? Zo zou ik het dan eerlijk gezegd doen. Zoinzo ken ik ook niet elk Dream Theater nummer en ga ik niet genoeg tijd hebben om in te luisteren maar wie weet weten ze mij ook nog te verrassen zodus

Een concert is zeker leuker als je alles kent en mee kan brullen, maar ik ga eigenlijk al jaren alleen nog naar concerten waar ik echt naar toe wil. Hetzelfde geldt voor Graspop, die donderdag staan een aantal namen die ik gewoon echt wil zien, en de rest is mooi meegenomen. Dream Theater zou ik (op basis van Pull Me Under) ook niet voor naar een concert gaan.

Het klinkt ongetwijfeld enorm tegensprekend/-stellend (paradox misschien?) dat een concert leuker is om alles te kennen, maar niet inluisteren of nieuwe dingen proberen te vinden, maar het werkt ook wel prima voor mij op deze manier.

Lekker staan bij Maiden, Powerwolf, Beast in Black en Alestorm. Zittend DT, MiW en Epica meepakken. En verder gewoon genieten van het eten, de metalmarket en hopelijk een signing session en forummeeting nog ergens.

Alle respect voor de mensen die het hele weekend knallen en overal staand naar kijken, doe ik ze niet na!

(Al heb ik ook nooit echt zo’n moment gehad dat ik ff ergens een uur een powernap hoef te doen, dat wat ik wil zien, zie ik dan ook gewoon altijd als je clashes buiten beschouwing laat)

Ik wil toch ook wel even een lansje breken voor enkele van de namen die (nog) op de hatelijke nul zijn blijven steken:

Krokus
  • Wie?: Zwitserse band (opgericht 1975, vieren 50-jarig bestaan) met hoogtijdagen in de 80s
  • Wat?: hard rock, heavy metal, glam metal, progressive rock
  • Voor fans van: AC/DC, Survivor, Judas Priest, Def Leppard, Dokken, Quiet Riot, Whitesnake

Oomph!
  • Wie?: Duitse band (opgericht 1989, ruim vóór Rammstein en Eisbrecher) uit Wolfsburg, grondleggers van de Neue Deutsche Härte
  • Wat?: Neue Deutsche Härte, industrial metal, alternative metal, EBM
  • Voor fans van: Eisbrecher, Rammstein, Lord Of The Lost, ASP

Eagles Of Death Metal
  • Wie?: Amerikaanse band (opgericht 1998) uit de Palm Desert Scene in Californië, met Josh Homme (van QOTSA en Kyuss, maar hier als drummer) en Jesse Hughes (zang/gitaar)
  • Wat?: garage rock, hard rock, alternative rock, desert rock, blues rock, rockabilly
  • Voor fans van: Queens Of The Stone Age, Kyuss, The Rolling Stones, Foo Fighters, The White Stripes, Tenacious D, bands met humor

The Raven Age
  • Wie?: Engelse band (opgericht 2009) uit Londen, met gitarist George Harris, zoon van Steve Harris van Iron Maiden
  • Wat?: alternative metal, groove metal, melodic metalcore
  • Voor fans van: Trivium, Tremonti, Black Veil Brides, Bad Wolves, While She Sleeps, (Iron Maiden)

Warkings
  • Wie?: Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse band (opgericht 2018) uit het Alpengebied met zanger Georg Neuhauser van Serenity
  • Wat?: power metal
  • Voor fans van: Brothers Of Metal, Gloryhammer, Grailknights, Majestica, Wind Rose, Serenity, verkleedpartijen, vroege feestjes
Deze staan voorlopig nog allemaal in mijn lijstje om te zien (met Krokus en The Raven age heel hoog, maar net geen top 3). Enkel bij Eagles of Death Metal vind ik heel veel verschil in de nummers. Sommige vind ik de max en andere enorm saai.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Hier ook zeker aanwezig bij Oomph en The Raven Age, ben erg benieuwd naar beiden.
Warkings en EODM overweeg ik ook nog maar zal van het tijdschema afhangen.

EDIT: Warkings en The Raven Age lijken te gaan clashen overigens dus dat wordt lastig :p

• Leuk
Waarderingen: N1tje en MetalLimbo
Ik denk dat ik ook wel tot bij the raven age ga geraken! al hangt dat een beetje af hoe het gaat zitten met clashes aangezien ik deafhaven, psychonaut en fleshwater die ochtend ook wil zien

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Wat zijn voor jullie dé grote ontdekkingen op de line-up van dit jaar?

Voor mij Savatage en Soen! Ook zijn er een hoop bands die ik wel kende (of misschien zelfs live heb gezien), maar nu veel meer naar ben gaan luisteren: Iron Maiden, Airbourne, Dream Theater, etc.

Metropolis Pt. 2, Scenes from a Memory heeft ook wel echt een wereld voor me geopend! Iemand nog suggesties?
Charlotte Wessels! Didn't know her at all and fell in love with "The Obsession" album.
So unique and well crafted.
Other bands I didn't know before:
Dayseeker
Currents (although a clash with Savatage seems inevitable)
Employed to serve
Imminence
Angelus Apatrida

Ik begrijp wel het laten verrassen maar is een concert ook niet leuker als het mogelijk is alles mee te brullen en de nummers te kennen? Is het dan niet een optie om bv de helft van de set (normaal veranderen die hun setlist niet tijdens een tour) in te luisteren en de helft te laten verrassen? Zo zou ik het dan eerlijk gezegd doen. Zoinzo ken ik ook niet elk Dream Theater nummer en ga ik niet genoeg tijd hebben om in te luisteren maar wie weet weten ze mij ook nog te verrassen zodus
Meebrullen kan ik al bij de bands doen die ik al ken.
Dus ben daar toch al de halve dag mee bezig, dus mag voor de rest wel verrast worden

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Valt me toch ook wel op in hoeveel lijstjes FIR opduikt.. Terwijl hier in het begin toch wel wat afkeer was van het feit dat die op de affiche stonden. Gewoon een goede boeking van GMM (als ze niet afzeggen natuurlijk - zou al de 2e keer zijn na de 013 voor me vorig jaar :D)

Bij deze mijn lijstje:

Donderdag:

Iron Maiden
Alestorm
Paradise Lost

Vrijdag:

Behemoth
Dethklok
Spectral Wound

Zaterdag:

Lorna Shore
Bullet for my Valentine
Nine Inch Nails

Zondag:

Savatage
Sacred Reich
Angelus Apatrida

Wat zijn voor jullie dé grote ontdekkingen op de line-up van dit jaar?

Voor mij Savatage en Soen! Ook zijn er een hoop bands die ik wel kende (of misschien zelfs live heb gezien), maar nu veel meer naar ben gaan luisteren: Iron Maiden, Airbourne, Dream Theater, etc.

Metropolis Pt. 2, Scenes from a Memory heeft ook wel echt een wereld voor me geopend! Iemand nog suggesties?
Ik heb dit jaar heel veel nieuwe bands ontdekt (zie mijn vorige post) :D de grootste ontdekking voor mij is toch wel Self Deception, ik ben in een paar dagen tijd echt helemaal fan geworden! Daarnaast is ook Nothing More voor mij een nieuwe ontdekking waar ik erg naar uit kijk. Ook al kende ik deze bands nog niet voor ze aangekondigd werden, staan ze nu allebei in mijn top 3'tjes per dag!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Maybe you knew her from the band Delain, of which she was the singer from 2005 until 2021?
Great Dutch symphonic metal band, although perhaps not as successful or well-known as Within Temptation, Epica or After Forever.

I heard about them but never really listened. Thanks, I'll be checking them out.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik wil toch ook wel even een lansje breken voor enkele van de namen die (nog) op de hatelijke nul zijn blijven steken:

Krokus
  • Wie?: Zwitserse band (opgericht 1975, vieren 50-jarig bestaan) met hoogtijdagen in de 80s
  • Wat?: hard rock, heavy metal, glam metal, progressive rock
  • Voor fans van: AC/DC, Survivor, Judas Priest, Def Leppard, Dokken, Quiet Riot, Whitesnake

Oomph!
  • Wie?: Duitse band (opgericht 1989, ruim vóór Rammstein en Eisbrecher) uit Wolfsburg, grondleggers van de Neue Deutsche Härte
  • Wat?: Neue Deutsche Härte, industrial metal, alternative metal, EBM
  • Voor fans van: Eisbrecher, Rammstein, Lord Of The Lost, ASP

Eagles Of Death Metal
  • Wie?: Amerikaanse band (opgericht 1998) uit de Palm Desert Scene in Californië, met Josh Homme (van QOTSA en Kyuss, maar hier als drummer) en Jesse Hughes (zang/gitaar)
  • Wat?: garage rock, hard rock, alternative rock, desert rock, blues rock, rockabilly
  • Voor fans van: Queens Of The Stone Age, Kyuss, The Rolling Stones, Foo Fighters, The White Stripes, Tenacious D, bands met humor

The Raven Age
  • Wie?: Engelse band (opgericht 2009) uit Londen, met gitarist George Harris, zoon van Steve Harris van Iron Maiden
  • Wat?: alternative metal, groove metal, melodic metalcore
  • Voor fans van: Trivium, Tremonti, Black Veil Brides, Bad Wolves, While She Sleeps, (Iron Maiden)

Warkings
  • Wie?: Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse band (opgericht 2018) uit het Alpengebied met zanger Georg Neuhauser van Serenity
  • Wat?: power metal
  • Voor fans van: Brothers Of Metal, Gloryhammer, Grailknights, Majestica, Wind Rose, Serenity, verkleedpartijen, vroege feestjes

wees gerust,.. op eagles na staan de andere ook wel op het lijstje maar niet in de top 3 van de dag

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo en MetalLimbo
Even een vraag,....ligt het aan mij ?

Ik kan op 1 nou ja 1,5 nummer van Brutus na nou niet echt warm worden van deze band
Ach bij iedere band kan je er wel of niet inkomen. Bij mijn clashfinder categorie "daar wil ik niet dood gevonden worden", staan straks voldoende mensen ook van dit forum lekker te genieten bij die bands.

Niks mis mee, muziek en metal zijn een gemene deler hier. Maar de exacte stromingen of bands niet altijd.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71, Jamel en nikita

Users who are viewing this thread