Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.685
5.186
Mwah, als “advocaat van de duivel” positie snap ik je verhaal, maar persoonlijk lees ik toch echt iets anders. Jij volgt hier vooral de vertelling van Bart. Terwijl de feitelijke oprichting (dus de objectieve gang van zaken, los van het perspectief van beide heren, onder het kopje “Oprichting”) toch een ander beeld laat zien. Derph is de geestelijk vader van de band, het concept erachter, de muziek, en het thema. Na het eerst met een andere zanger te proberen huurt hij Bart in als gastzanger. Die bied aan het te drukken en te publiceren. Dat is een belangrijke bijdrage natuurlijk, maar dat maakt hem de gastvocalist en publicist van de band, en geeft hem geen enkele aanspraak op het eigenaarschap ervan. Terwijl hij zich dus wel heimelijk alle rechten en trademarks heeft toegeëigend, en zonder Derph een album is gaan opnemen, zonder dat hem te vertellen. Dan ben je gewoon fout bezig. Maar ja, door snel de trademarks te claimen voor Derph het te weten zou komen stond hij op papier in zijn recht. Dat zal wel de reden zijn dat het eerste verbod van de rechter uiteindelijk geen stand heeft gehouden. En merk daarbij op dat Derph nooit een verbod heeft gekregen op het gebruiken van de bandnaam, hoewel hij dus op papier niks vast heeft liggen. Dat laat toch ook zien dat de rechtbank zijn verhaal overtuigend genoeg vindt om zijn claim op de band en bandnaam, het auteursrecht, te erkennen, maar dat ze Bart het gebruik ervan niet kunnen ontzeggen doordat hij al het fysieke op papier op zijn naam had staan.


Ik lees hier toch wel het verhaal van een regelrechte coup. Ik ben niet bekend met alle details van de andere conflicten die jij noemt, maar voor mij is dit wel een andere categorie. Om het af te doen als “zulke dingen gebeuren nu eenmaal” is wel heel gemakkelijk. Wellicht ben ik gewoon wat principiëler in dit soort dingen, maar door te zeggen “ik sta er neutraal in” en “de muziekindustrie is nu eenmaal keihard” sta je oogluikend dit soort praktijken toe, terwijl je er toch duidelijk ook afkeurend tegenover staat, dat lees ik ook wel in je woordkeuze.
Ik volg niet de vertelling van Bart, maar ook niet blind die van Derph.
Helaas is het voor ons onmogelijk om te achterhalen hoe het nu wel en niet allemaal gegaan is, en wie er gelijk heeft (mogelijk beiden).
Mocht dat ooit wel duidelijk worden, zou ik wellicht met meer overtuiging een bepaalde zijde kiezen, maar voor nu doe ik dat dus niet.

Ik wil beide varianten wel eens live zien, alleen al om te vergelijken wie beter is.
Staat er naast mij iemand boe te roepen, dan zal ik diegene vriendelijk verzoeken daarmee op te houden dan wel ergens anders naar toe te gaan.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.422
6.115
Ik volg niet de vertelling van Bart, maar ook niet blind die van Derph.
Waarmee je impliceert dat ik dat wel doe? Terwijl ik duidelijk aangeef het verhaal van Bart te betwisten op basis van de objectieve gang van zaken bij de oprichting. Los van ieders perspectief. En eerder gaf ik al aan te vinden dat, zelfs al volg je het volledige verhaal van Bart, hij nog steeds geen poot heeft om op te staan. Dat betekent niet dat ik Derph blind geloof, dat betekent dat ik vind dat Bart geen verhaal hééft.

Helaas is het voor ons onmogelijk om te achterhalen hoe het nu wel en niet allemaal gegaan is, en wie er gelijk heeft (mogelijk beiden).
Mocht dat ooit wel duidelijk worden, zou ik wellicht met meer overtuiging een bepaalde zijde kiezen, maar voor nu doe ik dat dus niet.
Ik zie niet in wat er zo onduidelijk zou zijn. Voor zover ik weet is er onder Batushka fans ook geen sprake van twee kampen hierin: de online fan communities staan voor zover ik weet allemaal achter Derph. Maar hier vinden mensen het opeens moeilijk om kant te kiezen?

Ik wil beide varianten wel eens live zien, alleen al om te vergelijken wie beter is.
Staat er naast mij iemand boe te roepen, dan zal ik diegene vriendelijk verzoeken daarmee op te houden dan wel ergens anders naar toe te gaan.
Dat is natuurlijk aan jou. Ik gun ze een lege tent, maar ik zal er niemand persoonlijk op aankijken die besluit ze wel te gaan zien. Het is vast een toffe ervaring, Derph heeft nu eenmaal een fastastisch sterk concept bedacht, waar je zelfs met minder artistiek talent toch iets cools van kunt maken.

Want buiten al het geharrewar over rechten en wie er gelijk heeft om, vind ik de muziek die Bart produceert zelf gewoon een slap aftreksel van wat Derph te brengen heeft. Het is niet slecht, maar het mist wat diepgang ofzo? Maar wellicht is dat smaak, daar valt natuurlijk niet over te twisten, al doen we het soms toch 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.685
5.186
Dat staat wel zo in het Festileaks artikel, maar dat zijn niet Derph zijn woorden. Het staat in ieder geval niet in de bron die in het artikel vermeld wordt. Wat Derph zegt over "de muziek die in kleine oplages zou worden verspreid" gaat over het tweede album, en niet over het debuut 'Litourgya' zoals nu wordt beweerd, en waar de rechtszaak ook mee te maken heeft. Het woord 'computer' of aanverwanten komen niet eens in de bron voor.

Dat neemt ook niet weg, zoals jijzelf en @Dr. Hannibal al aangeven, dat het Derph is die de muziek heeft bedacht, gecomponeerd en opgenomen heeft. Het is zijn gedachtegoed, de muziek is daarmee van hem. Dat hij naïef is geweest en de naam Batushka niet op zijn eigen naam heeft geregistreerd is feitelijk juist, maar dat is ook waar het conflict over bestaat.

En in hoeverre het een 'band' te noemen is: een soloproject kun je ook een band noemen, en anders noem je het geen band. Ik zie ook niet in wat dat uitmaakt voor dit verhaal.


De rechtszaak is niet eens afgewikkeld. Tussentijds is beoordeeld dat beide heren de naam 'Batushka' mogen gebruiken, dat stelt nog niemand in het gelijke. Ongeacht de uiteindelijke uitspraak: dat het een rotstreek is van Bart en dat hij de naam niet verdient, daar buigt een rechter zich niet over. De rechter kijkt naar wie gelijk heeft op basis van wet- en regelgeving, en niet of het sympathiek is, dat is hetgeen de fans vooral naar kijken.

Als je trouwens van mening bent dat iedereen een bijdrage heeft geleverd en recht heeft op het gebruik van de naam Batushka en de inkomsten, dan ben je het vast ook eens dat het oneerlijk is dat Derph geen royalties ontvangt van Spotify, maar Bart wel. Dat is, hoe je het wendt of keert, een oneerlijke uitkomst, omdat het vaststaat dat Derph een (zeer groot) aandeel heeft gehad in het product/de muziek.


Zie ook uitleg van Dr. Hannibal. Dit praat niks goed? Begin dan je eigen band/project en doe ermee wat je wilt.


Ik kan wel al die voorbeelden afgaan, maar dat zijn onafhankelijke casussen over verschillende conflicten en achtergronden. Heeft niets met Batushka te maken. 'Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal', kom op zeg... Al die zaken zijn ook niet afgehandeld onder het mom van 'gebeurt nou eenmaal'. Bijvoorbeeld Mustaine heeft ook royalties en vermeldingen gekregen waar hij recht op had.
Nogmaals, ben het zeker niet eens met hoe alles ogenschijnlijk gelopen is, ongeacht welk verhaal waar is, maar dat is iets wat juridisch zal moeten worden uitgevochten.

Vanzelfsprekend vind ik ook dat iemand altijd intellectueel eigendom hoort te behouden over zijn eigen 'product', hoewel dat in de praktijk helaas vaak anders ligt (zie ook alle conflicten tussen bands en platenlabels).

Maar als Bart inderdaad ook zoveel werk, ideeën en vooral geld in dat project heeft gestoken, heeft hij absoluut ook een claim daarop.
Hij kan natuurlijk wel een nieuwe band onder een nieuwe naam beginnen, en weer van nul af aan beginnen, maar als hij daadwerkelijk voor een groot deel verantwoordelijk is voor het imago en de populariteit van de band, zou hij toch ook wel gek wezen eerlijk gezegd. Zo makkelijk is het immers niet om een succesvol 'merk' neer te zetten.

Grootste punt van discussie vind ik echter wel de rechten op de muziek van het eerste album, die zouden wat mij betreft ook bij Derph moeten liggen, voor zover ik kan beoordelen.
Het tweede album is weer een heel ander verhaal, aangezien ik niet weet in hoeverre Derph daar nog een muzikale bijdrage in heeft gehad.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.685
5.186
Waarmee je impliceert dat ik dat wel doe? Terwijl ik duidelijk aangeef het verhaal van Bart te betwisten op basis van de objectieve gang van zaken bij de oprichting. Los van ieders perspectief. En eerder gaf ik al aan te vinden dat, zelfs al volg je het volledige verhaal van Bart, hij nog steeds geen poot heeft om op te staan. Dat betekent niet dat ik Derph blind geloof, dat betekent dat ik vind dat Bart geen verhaal hééft.
Ik impliceer dat helemaal niet, dat is jouw interpretatie.
Maar ik zal er maar over ophouden, voordat de emoties nog hoger oplopen.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.535
Maar als Bart inderdaad ook zoveel werk, ideeën en vooral geld in dat project heeft gestoken, heeft hij absoluut ook een claim daarop.
Hij kan natuurlijk wel een nieuwe band onder een nieuwe naam beginnen, en weer van nul af aan beginnen, maar als hij daadwerkelijk voor een groot deel verantwoordelijk is voor het imago en de populariteit van de band, zou hij toch ook wel gek wezen eerlijk gezegd. Zo makkelijk is het immers niet om een succesvol 'merk' neer te zetten.
Dat zijn twee verschillende dingen. Hoeveel werk en ideeën heeft Bart in de muziek gestopt? Hij heeft, ook naar eigen zeggen, de zangpartijen invulling gegeven. In hoeverre hij daarvoor begeleiding nodig had van Derph doet er niet eens toe. 'Songwriting credits' is waar het over gaat, en niet of je hebt gezongen of iets hebt ingespeeld. Om daar een ander voorbeeld voor te geven: I Am Morbid staat dit jaar op Graspop, ook vanwege een conflict uit mekaar gegaan. Dave Vincent, ex-zanger en bassist van Morbid Angel, speelt enkel nummers waar hij aan meegeschreven heeft. Hoewel hij ook alle andere nummers gezongen heeft, mag hij daar nog geen rechten aan ontlenen.

Een succesvol 'merk' neerzetten, daar zal hij vast werk en ideeën aangeleverd hebben, maar het is daarmee nog niet zijn intellectuele eigendom. Dus ook absoluut geen 'claim' erop, maar dat is vooralsnog aan de rechter om te beslissen.

Grootste punt van discussie vind ik echter wel de rechten op de muziek van het eerste album, die zouden wat mij betreft ook bij Derph moeten liggen, voor zover ik kan beoordelen.
Eens, en dat is ook de consensus binnen de metal community.

Het tweede album is weer een heel ander verhaal, aangezien ik niet weet in hoeverre Derph daar nog een muzikale bijdrage in heeft gehad.
Ter verduidelijking: er is geen tweede Batushka album als collectief. Zowel Derph als Bart hebben, dus onder de naam Batushka, allebei een eigen "tweede" album uitgebracht. Dat maakt dat er niet maar één tweede Batushka album is. In het interview met Derph doelt hij op zijn eigen "tweede album". Er is geen discussie over deze twee albums, behalve dan de naam die erop staat.
 
  • Winning
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.422
6.115
Maar als Bart inderdaad ook zoveel werk, ideeën en vooral geld in dat project heeft gestoken, heeft hij absoluut ook een claim daarop.
Claim op zijn deel van de bijdrage. Niet op het hele project.

Grootste punt van discussie vind ik echter wel de rechten op de muziek van het eerste album, die zouden wat mij betreft ook bij Derph moeten liggen, voor zover ik kan beoordelen.
Het tweede album is weer een heel ander verhaal, aangezien ik niet weet in hoeverre Derph daar nog een muzikale bijdrage in heeft gehad.
Zowaar iets waar we het over eens zijn! Voor zover ik weet is het tweede album inderdaad voornamelijk Bart’s eigen werk. En dat is volgens mij ook het werk waarvan Derph zegt dat hij zich schaamt ermee geassocieerd te worden. Dus nee, daar heeft, en wil hij ook geen claim op, lijkt me.

Ik impliceer dat helemaal niet, dat is jouw interpretatie.
Maar ik zal er maar over ophouden, voordat de emoties nog hoger oplopen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar dat valt bij mij reuze mee hoor :) Ik heb gewoon een sterke mening hierin, wat maakt dat ik de discussie erover aanga, maar daar zitten geen hoog oplopende emoties bij. Excuses als het wel zo overkomt.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.439
2.997
Even heel wat anders. Ik heb mijn eigen playlist voor aankomende editie even aangevuld. Ondanks dat het voor mij maar de 3e keer Graspop is heb ik nog nooit zoveel totaal verschillende genres binnen de hardrock en metal in één playlist gehad voor mijzelf. Het gaat echt een geweldige editie worden!!!! Daar ben ik heilig van overtuigd.🤘🤘🥳🥳
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.439
2.997
Claim op zijn deel van de bijdrage. Niet op het hele project.


Zowaar iets waar we het over eens zijn! Voor zover ik weet is het tweede album inderdaad voornamelijk Bart’s eigen werk. En dat is volgens mij ook het werk waarvan Derph zegt dat hij zich schaamt ermee geassocieerd te worden. Dus nee, daar heeft, en wil hij ook geen claim op, lijkt me.


Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar dat valt bij mij reuze mee hoor :) Ik heb gewoon een sterke mening hierin, wat maakt dat ik de discussie erover aanga, maar daar zitten geen hoog oplopende emoties bij. Excuses als het wel zo overkomt.
Ik stel nooit meer een simpele vraag.
Doen jullie allemaal wel aardig voor elkaar?
🤣🤣🤣
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.422
6.115
Ik stel nooit meer een simpele vraag.
Doen jullie allemaal wel aardig voor elkaar?
🤣🤣🤣
Zeker! Het is absoluut niet op de persoon gericht wat ik zeg. Ik mag dan met een bepaalde felheid de discussie aangaan, maar dat betekent niet dat ik @MetalLimbo opeens naar het leven sta. Sterker nog, de meeste bijdragen van hem waardeer ik enorm, en dat laat ik in die gevallen ook blijken. Maar soms kunnen mensen een meningsverschil hebben, toch?

Edit: het kwartje valt nu pas dat je refereert aan je vraag om uitleg net. Dat maakt jou niet de oorzaak van deze discussie hoor, die was al op gang voordat je het vroeg. Dat hebben we te danken aan @RubenJS zijn fantastische artikel! Hij houdt ons in ieder geval wel aan de praat ;)
 
Laatst bewerkt:

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.439
2.997
Zeker! Het is absoluut niet op de persoon gericht wat ik zeg. Ik mag dan met een bepaalde felheid de discussie aangaan, maar dat betekent niet dat ik @MetalLimbo opeens naar het leven sta. Sterker nog, de meeste bijdragen van hem waardeer ik enorm, en dat laat ik in die gevallen ook blijken. Maar soms kunnen mensen een meningsverschil hebben, toch?

Edit: het kwartje valt nu pas dat je refereert aan je vraag om uitleg net. Dat maakt jou niet de oorzaak van deze discussie hoor, die was al op gang voordat je het vroeg. Dat hebben we te danken aan @RubenJS zijn fantastische artikel! Hij houdt ons in ieder geval wel aan de praat ;)
Mooi! Dan geeft ik Ruben gewoon de schuld. Die komt in Juni wel even wel weer bij ons buurten op Inferno. Wordt nog een leuke discussie🤣🤣
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.439
2.997
Maar ik heb nog wel een vraag aan jullie. Op plaat vind ik de zang van Maynard soms wat iel in de mix staan. Hoe is dat live?
En een nummer als "the pot" klinkt op plaat al geweldig. Dat moet live toch een gigantische muur van geluid zijn! #Toolvirgin
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.656
3.340
Maar ik heb nog wel een vraag aan jullie. Op plaat vind ik de zang van Maynard soms wat iel in de mix staan. Hoe is dat live?
En een nummer als "the pot" klinkt op plaat al geweldig. Dat moet live toch een gigantische muur van geluid zijn! #Toolvirgin
Het briljante aan Tool, nog meer live dan op plaat, vind ik dat je elk instrument (waar ik Maynard z'n stem dus mee onder reken) als een draadje in het geheel van de muziek hoort en waarbij die draadjes elkaar helemaal omwentelen als een kunstig vlechtwerk. Ieder met zijn eigen belang, klemtonen en gevoel, waarbij het als een mysterie voelt hoe die 4 elkaar toch constant in evenwicht houden. Het voelt voor mij nooit als een pletwals waar alles tegelijk op je afkomt.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.305
3.913
Maar ik heb nog wel een vraag aan jullie. Op plaat vind ik de zang van Maynard soms wat iel in de mix staan. Hoe is dat live?
En een nummer als "the pot" klinkt op plaat al geweldig. Dat moet live toch een gigantische muur van geluid zijn! #Toolvirgin
Die zang komt live eigenlijk nog beter tot zijn recht. Sowieso is Tool live nog veel bombastischer dan op plaat. The Pot zorgt wel voor rammelende darmen. Belangrijk om eerst goed te hebben gekakt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.422
6.115
Het briljante aan Tool, nog meer live dan op plaat, vind ik dat je elk instrument (waar ik Maynard z'n stem dus mee onder reken) als een draadje in het geheel van de muziek hoort en waarbij die draadjes elkaar helemaal omwentelen als een kunstig vlechtwerk. Ieder met zijn eigen belang, klemtonen en gevoel, waarbij het als een mysterie voelt hoe die 4 elkaar toch constant in evenwicht houden. Het voelt voor mij nooit als een pletwals waar alles tegelijk op je afkomt.
Behalve het einde van Forty Six & 2, dat is me een pletwals van jewelste. Ik was blij dat de Ziggo Dome nog overeind stond nadat dat klaar was 😅
 
  • Winning
  • On fire
Waarderingen: RubenJS en Piebe71

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Maar ik heb nog wel een vraag aan jullie. Op plaat vind ik de zang van Maynard soms wat iel in de mix staan. Hoe is dat live?
En een nummer als "the pot" klinkt op plaat al geweldig. Dat moet live toch een gigantische muur van geluid zijn! #Toolvirgin
Als een huis met een stevig fundament.

In de ziggo waren ze goed, maar op Werchter was het geweldig. Vrienden van mij, die Tool eigenlijk niet echt kenden, waren weggeblazen.

Daarom ook dat ik niet naar de ziggo ga, maar naar Graspop:
- kosten ongeveer even hoog. Ticket, parkeren, eten en drinken is samen ongeveer gelijk.
- reisafstand is voor mij ongeveer gelijk.
- geen zin om te zitten
- festivalervaring was de vorige keer beter dan het concert
- ziggo had een pauze van 12 minuten, op Werchter niet
- op Graspop krijg ik er nog een aantal optredens bij
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.439
2.997
Dank voor al jullie antwoorden. Om de ervaring was het al zeker dat ik Tool ging zien! Maar jullie belevenissen en ervaringen maken de voorpret voor mij alleen maar beter. @Mark's Kal. Mijn darmen hebben sowieso een goeie doorspoeling, dus dat komt goed! Maar verder allemaal bedankt voor het enthousiasme van de tips. Weet zeker dat ik mij ga vermaken bij Tool. Mijn Playlist staat vol van de laatste nummers die ze gespeeld hebben, en dat klinkt F#_#€ng goed!
 
  • On fire
Waarderingen: Dr. Hannibal en nikita

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.796
7.657
Het is niet slecht, maar het mist wat diepgang ofzo?

Wist je bij het eerste keer horen van dat album (Bartuskha?) dat dit hele verhaal speelde? Mij maakt het verder niet uit, maar wel om eventueel te reflecteren of mogelijk aanwezige kennis van het conflict jouw mening van dit album heeft beïnvloed.

Zo had ik in eerste instantie een gevoel van afkeer tegen Battle Beast, omdat ik Beast in Black veel beter vond met het hele verhaal van die twee bands, maar inmiddels vind ik hun ook wel gaaf.

Niet om de discussie opnieuw aan te wakkeren uiteraard, maar gewoon uit interesse
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.422
6.115
Wist je bij het eerste keer horen van dat album (Bartuskha?) dat dit hele verhaal speelde? Mij maakt het verder niet uit, maar wel om eventueel te reflecteren of mogelijk aanwezige kennis van het conflict jouw mening van dit album heeft beïnvloed.

Zo had ik in eerste instantie een gevoel van afkeer tegen Battle Beast, omdat ik Beast in Black veel beter vond met het hele verhaal van die twee bands, maar inmiddels vind ik hun ook wel gaaf.

Niet om de discussie opnieuw aan te wakkeren uiteraard, maar gewoon uit interesse
Terechte vraag hoor! Maar ik meen me te herinneren dat ik dat tweede album heb geluisterd voor ik precies van het hele verhaal wist. En toen al een beetje afknapte op het gebrek van die magie die Litourgiya wel heeft. Toen ik later de albums van Derph's Batushka hoorde, en steeds meer over het verhaal er omheen begon te leren, vielen er wat puzzelstukjes op zijn plaats...

Toevoeging voor de volledigheid: ik heb de band leren kennen voordat die hele split überhaupt plaatsvond, op Graspop 2018 stonden Derph en Bart nog gebroederlijk samen op het podium.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken