Corona Virus en concerten/festivals

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
In ander Corona-nieuws; Italiaanse politie beklaagt zich over het feit dat ze roze mondkapjes opgestuurd hebben gekregen om tijdens hun dienst te dragen. Het kan verkeren als je die zorgen vergelijkt met de zorgen in Bergamo in maart 2020..
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Die staan toch de hele tijd al open?
sexy adam levine GIF by The Voice
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Frankrijk wordt 2G-land: geen restaurantbezoek meer met negatieve test

Het Franse parlement heeft met een grote meerderheid ingestemd met een wet waarmee ongevaccineerden vanaf 16 jaar geen toegang meer krijgen tot restaurants, culturele instellingen en sommige vormen van openbaar vervoer (zoals binnenlandse vluchten). Dat geldt ook voor reizigers uit het buitenland. In de Nationale Assemblee stemden 215 parlementsleden voor de nieuwe wet en 58 tegen. Zeven parlementsleden onthielden zich van stemming.


Vanuit Nederlandse regering zal op heel korte termijn duidelijkheid komen, verwacht ik.
Sluit niet uit dat ook Nederland voor de 2G regeling gaat kiezen en daarmee horeca en cultuursector weer open gaan.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
Als een 2G regeling een boost geeft aan de hardst getroffen sectoren, dan ben ik op zich wel voor. Maar wel onder voorbehoud dat het tijdelijk is. Dat je als niet-gevaccineerde minder mee werkt aan een deel van de oplossing en daardoor iets langer moet wachten, vind ik te billijken. Maar dan moet dat 'langer' wel een acceptabele periode zijn. Op de iets langere termijn, en dan denk ik aan rond het begin van de lente, zou iedereen weer zoveel mogelijk moeten kunnen. Ongelijkheid om een hoger doel na te streven is een zwaktebod, en zou altijd maar van hele korte duur moeten mogen zijn...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en neus

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Als een 2G regeling een boost geeft aan de hardst getroffen sectoren, dan ben ik op zich wel voor. Maar wel onder voorbehoud dat het tijdelijk is. Dat je als niet-gevaccineerde minder mee werkt aan een deel van de oplossing en daardoor iets langer moet wachten, vind ik te billijken. Maar dan moet dat 'langer' wel een acceptabele periode zijn. Op de iets langere termijn, en dan denk ik aan rond het begin van de lente, zou iedereen weer zoveel mogelijk moeten kunnen. Ongelijkheid om een hoger doel na te streven is een zwaktebod, en zou altijd maar van hele korte moeten mogen zijn...
Volledig mee eens. Uiteraard moet het een vrije keuze zijn, maar keuzes hebben ook consequenties. Verder ook helemaal eens dat het iets tijdelijks moet zijn. Als je twee opties hebt en optie één is horeca en cultuursector voor iedereen gesloten en optie twee is horeca en cultuursector open voor gevaccineerden en genezen personen, dan kun je het tegenover die sectoren niet maken om voor optie één te gaan.

Tegelijkertijd worstel ik ook wel met het tijdelijke karakter. Het is vrijwel inherent aan het invoeren van maatregelen dat deze niet zo happig worden teruggedraaid.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ik heb braaf al mijn spuitjes gehaald en heb de logica van de 2G regel altijd wel ingezien. Maar ik heb het gevoel dat de logica inmiddels met omikron aan het afbreken is. Zover is begrijp biedt de booster weinig bescherming meer tegen besmetting, wel tegen een ernstig ziekteverloop. Ik zie het ook in mijn directe omgeving, erg veel besmettingen van mensen met alle prikken. Kan je de 2G maatregel dan nog wel blijven verdedigen als de mensen met de 2 G's het virus evensnel doorgeven? Natuurlijk worden ze minder ziek maar is dat voldoende om zo'n extreme maatregel (want dat is het echt) te verdedigen? Of moeten we concluderen dat met de kennis van nu dit toch niet zo'n gelukkige keuze is?
 
  • Leuk
Waarderingen: RickHuissen

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Maar is het niet ook zo dat als je minder ziek bent, je iemand minder gauw besmet? Misschien te simpel gedacht, maar als ik minder nies, verspreid ik minder ziekmakends, toch? Ik hoop natuurlijk dat we gauw zien dat ook met 70k besmettingen per dag de zorg het allemaal wel redt en het leven gewoon door kan gaan. En dan hopen dat het virus muteert in varianten met afnemende ernst (is dat niet vaak zo bij virussen?). Maar as we speak is de cultuursector weer keihard in de kou gezet. Voor de korte termijn, eigenlijk gewoon vanaf nu, zou 2G dan een uitkomst bieden.

Dan blijft echter wel mijn zorg over het weer terugdraaien van (beperkende) maatregelen
 
  • Leuk
Waarderingen: RickHuissen

neus

Dagopener
16 mrt 2019
562
290
Maar is het niet ook zo dat als je minder ziek bent, je iemand minder gauw besmet? Misschien te simpel gedacht, maar als ik minder nies, verspreid ik minder ziekmakends, toch? Ik hoop natuurlijk dat we gauw zien dat ook met 70k besmettingen per dag de zorg het allemaal wel redt en het leven gewoon door kan gaan. En dan hopen dat het virus muteert in varianten met afnemende ernst (is dat niet vaak zo bij virussen?). Maar as we speak is de cultuursector weer keihard in de kou gezet. Voor de korte termijn, eigenlijk gewoon vanaf nu, zou 2G dan een uitkomst bieden.

Dan blijft echter wel mijn zorg over het weer terugdraaien van (beperkende) maatregelen

Als de cijfers zich zo ontwikkelen als in Engeland, kan de cultuur over een week wel weer deels open. Wellicht eerst Musea en zalen met zitplaatsen.
Als ze de boel dan nog dichthouden verliezen ze het laatste beetje krediet.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Ik heb braaf al mijn spuitjes gehaald en heb de logica van de 2G regel altijd wel ingezien. Maar ik heb het gevoel dat de logica inmiddels met omikron aan het afbreken is. Zover is begrijp biedt de booster weinig bescherming meer tegen besmetting, wel tegen een ernstig ziekteverloop. Ik zie het ook in mijn directe omgeving, erg veel besmettingen van mensen met alle prikken. Kan je de 2G maatregel dan nog wel blijven verdedigen als de mensen met de 2 G's het virus evensnel doorgeven? Natuurlijk worden ze minder ziek maar is dat voldoende om zo'n extreme maatregel (want dat is het echt) te verdedigen? Of moeten we concluderen dat met de kennis van nu dit toch niet zo'n gelukkige keuze is?
Het effect op verspreiding begint inderdaad klein te worden. 2G zou vooral een manier zijn om te zorgen dat de mensen die het meeste risico lopen op besmetting (i.e. de mensen die naar kroegen etc. gaan) niet in het ziekenhuis komen. Daar is het waarschijnlijk nog erg nuttig voor, maar de support voor de maatregel zal er niet beter op geworden zijn de laatste tijd.
 
Laatst bewerkt:

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059

De invoering van een 2G-beleid voor coronatoegangsbewijzen heeft op dit moment geen zin, concluderen onderzoekers die op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid verschillende scenario's bestudeerden. Het invoeren van 1G heeft een veel grotere invloed op het verlagen van besmettingen en ziekenhuisopnames.
Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers heeft de bevindingen van de onderzoekers naar de Tweede Kamer gestuurd. In een begeleidende brief zegt hij niet of dit betekent dat het kabinet zal afzien van 2G. Hij stuurt het alleen door zodat Kamerleden "de uitkomsten mee kunnen nemen", is te lezen.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Ik vind de kop (en het artikel eigenlijk ook) nogal kortzichtig. Het heeft weinig effect op het verlagen van het R-getal, maar over het effect op ziekenhuisopnames (buiten die met een directe relatie tot het R-getal) wordt niet gerept. Wat niet wil zeggen dat ik voorstander ben van 2G, maar dit artikel (en die van de NOS) gaat alleen maar gebruikt worden als munitie tegen 2G terwijl het zeer pover is.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ja, eens hoor. Goede kanttekening.

Wilde hem in deze discussie wel even gedeeld hebben. Het is volgens mij de eerste keer in een tijd dat 2G weer is genoemd ergens.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Ja, eens hoor. Goede kanttekening.

Wilde hem in deze discussie wel even gedeeld hebben. Het is volgens mij de eerste keer in een tijd dat 2G weer is genoemd ergens.

zeker, is een toevoeging aan de discussie! vervelend bericht toch....

wat een ongunstige uitslag van het onderzoek bij aansturing naar 2G-invoering. maar totaal niet onverwacht natuurlijk, er glipt er vast een aantal door dan.
Natuurlijk, dat testen vooraf meer gunstig effect heeft op de reproductiecijfers.

Het is natuurlijk koren op de molen voor de groeperingen die voor 1G zijn en ook misschien mensen die tegen elke invoering van welke G-maatregelen (antivaxers?) zelfs... zullen binnenkort wel de eerste sociale media los gaan hier op, op dat onderzoek. Ik geef ze geen ongelijk om zich te laten horen als ze aanleiding aangereikt krijgen om een mening te geven.

Als ik dan ook mijn persoonlijke mening mag geven, zelf ben pro 2G invoering en ben zelfs voor de 2G+ regeling hoor, dat is 2G met test en mag imo ook wel 3G invoering blijven. En ben zelf voorstander van vaccinatie-stategie.
Ik durf aan de hand van de uitslag van het TU onderzoek niet te zeggen dat 2G voor Nederland geheel van de baan is nu.
Omringende landen voeren het in en Nederland zou een flater slaan als ze een ander beleid gaan voeren, daarbij is 10% verlaging van het R-getal nog altijd een verlaging met open houden van alle sectoren.
Ik sluit ook niet uit dat er uiteindelijk een europees beleid gaat komen?
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222

Vond dit artikel een aantal maanden terug een heldere uitleg geven, waarmee ik 2G-beleid te rechtvaardigen vind. Kritiek op 2G kan ik ook tot op zekere hoogte begrijpen. Als Nederland als enige land geen 2G-beleid zou voeren zal dat wel bijzondere situaties opleveren ten opzichte van het buitenland, zoals Dennis aangeeft. Waarschijnlijk wordt het voor de ongevaccineerden, voor wie een vaccinatie in Nederland niet direct noodzakelijk is, een hele opgave om nog leuk op vakantie te gaan. Waarbij het ook maar te hopen is dat omringende landen geen maatregelen specifiek tegen Nederlandse toeristen gaan nemen. Europees beleid zou nuttig zijn, maar waarschijnlijk ook veel tegenstand opleveren, aangezien de tegenstanders van 2G - schat ik zo in - ook gemiddeld meer euro-sceptisch zijn dan de gemiddelde Nederlander.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.364
10.198
Rare is natuurlijk ook dat 1G geen haalbare kaart is qua aantallen en daarnaast is het knap vervelend als je je iedere keer moet laten testen. Dus dan is 2G de op één na beste optie, maar het heeft nog steeds een effect, al is die dus wel kleiner dan voorheen. Maar dan heeft het toch nog steeds nut om in te voeren?
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken