Die staan toch de hele tijd al open?De cultuursector staat echt onderaan de ladder hè. Zelfs de sekswerkers zijn weer “open”.
Daarom ook de “ “ je mag zelf bepalen wat je er tussen stopt.Die staan toch de hele tijd al open?
Volledig mee eens. Uiteraard moet het een vrije keuze zijn, maar keuzes hebben ook consequenties. Verder ook helemaal eens dat het iets tijdelijks moet zijn. Als je twee opties hebt en optie één is horeca en cultuursector voor iedereen gesloten en optie twee is horeca en cultuursector open voor gevaccineerden en genezen personen, dan kun je het tegenover die sectoren niet maken om voor optie één te gaan.Als een 2G regeling een boost geeft aan de hardst getroffen sectoren, dan ben ik op zich wel voor. Maar wel onder voorbehoud dat het tijdelijk is. Dat je als niet-gevaccineerde minder mee werkt aan een deel van de oplossing en daardoor iets langer moet wachten, vind ik te billijken. Maar dan moet dat 'langer' wel een acceptabele periode zijn. Op de iets langere termijn, en dan denk ik aan rond het begin van de lente, zou iedereen weer zoveel mogelijk moeten kunnen. Ongelijkheid om een hoger doel na te streven is een zwaktebod, en zou altijd maar van hele korte moeten mogen zijn...
Maar is het niet ook zo dat als je minder ziek bent, je iemand minder gauw besmet? Misschien te simpel gedacht, maar als ik minder nies, verspreid ik minder ziekmakends, toch? Ik hoop natuurlijk dat we gauw zien dat ook met 70k besmettingen per dag de zorg het allemaal wel redt en het leven gewoon door kan gaan. En dan hopen dat het virus muteert in varianten met afnemende ernst (is dat niet vaak zo bij virussen?). Maar as we speak is de cultuursector weer keihard in de kou gezet. Voor de korte termijn, eigenlijk gewoon vanaf nu, zou 2G dan een uitkomst bieden.
Dan blijft echter wel mijn zorg over het weer terugdraaien van (beperkende) maatregelen
Het effect op verspreiding begint inderdaad klein te worden. 2G zou vooral een manier zijn om te zorgen dat de mensen die het meeste risico lopen op besmetting (i.e. de mensen die naar kroegen etc. gaan) niet in het ziekenhuis komen. Daar is het waarschijnlijk nog erg nuttig voor, maar de support voor de maatregel zal er niet beter op geworden zijn de laatste tijd.Ik heb braaf al mijn spuitjes gehaald en heb de logica van de 2G regel altijd wel ingezien. Maar ik heb het gevoel dat de logica inmiddels met omikron aan het afbreken is. Zover is begrijp biedt de booster weinig bescherming meer tegen besmetting, wel tegen een ernstig ziekteverloop. Ik zie het ook in mijn directe omgeving, erg veel besmettingen van mensen met alle prikken. Kan je de 2G maatregel dan nog wel blijven verdedigen als de mensen met de 2 G's het virus evensnel doorgeven? Natuurlijk worden ze minder ziek maar is dat voldoende om zo'n extreme maatregel (want dat is het echt) te verdedigen? Of moeten we concluderen dat met de kennis van nu dit toch niet zo'n gelukkige keuze is?
De invoering van een 2G-beleid voor coronatoegangsbewijzen heeft op dit moment geen zin, concluderen onderzoekers die op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid verschillende scenario's bestudeerden. Het invoeren van 1G heeft een veel grotere invloed op het verlagen van besmettingen en ziekenhuisopnames.
Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers heeft de bevindingen van de onderzoekers naar de Tweede Kamer gestuurd. In een begeleidende brief zegt hij niet of dit betekent dat het kabinet zal afzien van 2G. Hij stuurt het alleen door zodat Kamerleden "de uitkomsten mee kunnen nemen", is te lezen.
Ik vind de kop (en het artikel eigenlijk ook) nogal kortzichtig. Het heeft weinig effect op het verlagen van het R-getal, maar over het effect op ziekenhuisopnames (buiten die met een directe relatie tot het R-getal) wordt niet gerept. Wat niet wil zeggen dat ik voorstander ben van 2G, maar dit artikel (en die van de NOS) gaat alleen maar gebruikt worden als munitie tegen 2G terwijl het zeer pover is.![]()
2G-beleid is momenteel zinloos, 1G heeft volgens onderzoek meeste impact
De invoering van een 2G-beleid voor coronatoegangsbewijzen heeft op dit moment geen zin, concluderen onderzoekers die op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid verschillende scenario's bestudeerden. Het invoeren van 1G heeft een veel grotere invloed op het verlagen van besmettingen en...www.nu.nl
Ja, eens hoor. Goede kanttekening.
Wilde hem in deze discussie wel even gedeeld hebben. Het is volgens mij de eerste keer in een tijd dat 2G weer is genoemd ergens.